پاسخ به سه سوال درباره رابطه رونق تولید و معیشت مردم

گروه اقتصادی الف،   3980102065 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
پاسخ به سه سوال درباره رابطه رونق تولید و معیشت مردم
 رهبر انقلاب در پیام نوروزی آغاز سال ۱۳۹۸ به آحاد ملت ایران، ضمن نامگذاری سال پیش رو به عنوان «رونق تولید»، مشکل اساسی و فوری کشور را همچنان مشکل اقتصادی دانستند و در تشریح آن فرمودند:  چنانچه تولید به راه بیفتد، هم می­تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می­تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تامین کند، هم می­تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتی می­تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند.
 
به همین مناسبت، بخش اقتصاد پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بنا دارد که در پرونده‌ای به تبیین و تحلیل ابعاد مختلف مساله‌ی «رونق تولید» بپردازد. اولین مطلب از این پرونده، گفتگویی است با آقای دکتر سید امیر سیاح، مدیر گروه مطالعات محیط کسب و کار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که وی به سه سوال درباره رابطه‌ی رونق تولید با بهبود معیشت مردم پاسخ می‌دهد.
 
*به نظر شما چگونه رونق تولید می تواند مشکلات معیشتی مردم را حل کند؟
نتیجه رونق تولید، رشد اقتصادی کشور خواهد بود، رشد اقتصادی کشور هم مستلزم و ملازم ایجاد اشتغال است. لذا وقتی که تولید در کشور فعال بشود، چرخه‌ی اقتصاد کشور هم فعال می‌شود و کالای بیشتری مبادله و مصرف می‌شود که نتیجتاً معیشت عمومی هم بهتر می‌شود. برای همین هم می‌­توان کلید اصلی حل مشکلات کشور را برداشتن موانع تولید ملّی و تحریک تولید و رونق بخشیدن به آن دانست.

* در شرایط موجود، برای حل مشکلات اقتصادی کشور آیا راه دیگری به جز رونق تولید وجود دارد؟
اولاً باید گفت که شعار سال ۹۸، در ادامه‌ی شعارهای سال‌های قبل است و به نوعی مکمل همه‌ی آنهاست.
 
ثانیاً در هر اقتصادی، مهمترین شاخص اقتصادی، تولید ناخالص داخلی است که هم قدرت اقتصادی را می‌سنجد و هم به اشتغال مرتبط و با آن هم جهت است و به تعبیری نشان‌دهنده­‌ی سطح رفاه اقتصادی جامعه هم هست. بر همین مبنا اگر تولید، راه بیفتد همه‌ی مشکلات دیگر اقتصادی هم به تدریج حل می‌شود.

یک خبر خوب برای شعار امسال این است که «الگوی راهبردی حمایت از تولید» شامل چندین سیاست اجرایی بدیع و مناسب، قبلاً در مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین شده و الان آماده اجراست. البته صرف داشتن برنامه برای رونق تولید کافی نیست بلکه باید برای اجرای آن همت و انگیزه هم وجود داشته باشد تا این بسته اثربخش شود. مجریان محترم باید شجاعانه عمل کنند و واقعاً تولید را رونق بدهند. رونق تولید در کشور ما در شرایط فعلی کاملاً شدنی است به شرط اینکه مسئولان همت داشته باشند و تا می­توانند موانع تولید را برطرف کنند و تولیدکننده را از قید و بندهایی که به پای آن بسته شده است، آزاد کنند. اگر این کار انجام بشود، رونق اقتصادی و پیرو آن منفعت‌های دیگر -یعنی اشتغال و بهبود معیشت- نصیب مردم می­‌شود. باید دعا و تلاش کنیم که مسئولان اجرایی کشور موانع تولید و سرمایه‌گذاری را از سر راه بردارند و ثانیاً مسیرهای نامولد موازی تولید را ببندند.

* مردم چطور؟ به نظر شما رونق تولید تنها امری حاکمیتی و مربوط به دولت است؟
به نظر من مردم در رونق تولید، نقش محوری و اصلی را دارند و دولت، هموارکننده و انگیزه دهنده و  راه است.
کارآفرین‌ها، فن‌آفرین‌ها، سرمایه‌گذارها و صادرکننده‌ها از میان مردم بیرون می‌آیند. خداوند در نهاد بشر میل به کارآفرینی و خلق و اکتساب ثروت را نهاده و از این بابت مشکلی نیست. مشکل بزرگ امروز ما این است که مسیر برای تولید و کارآفرینی هموار نیست و هزاران قانون و مقررات و بخشنامه و رویه اجرایی، دست و پای تولیدکننده و کارآفرین ایرانی را بسته اند. در ۱۰سال اخیر قوانین زیادی برای کم شدن این موانع تصویب شده ولی مشکل اینجاست که انگیزه برای رفع موانع تولید وجود ندارد. اثر نامگذاری سال۹۸ باید ایجاد نهضت رفع موانع تولید در ایران باشد.
 
* چگونه رونق تولید می تواند مشکل کاهش ارزش پول ملی را حل کند؟
مشکلی که سال ۹۷ ایجاد شد، ریشه‌اش در همین ضعف و موانع تولیدی ماست. کلاً همه‌ی کشورها یک نظام ارزی­ای دارند.
برخی که مثل کشورهای نفت‌خیز حاشیه‌­ی خلیج فارس درآمد نامحدود دارند، می‌توانند نرخ ارزشان را ثابت نگهدارند و هر چقدر بخواهند، کالا و خدمت وارد کنند و مبادلات ارزی داشته باشند.
 
دسته دوم کشورهایی هستند که مازاد تجاری دارند مثل چین و ژاپن که تولیدشان و صادراتشان به حدی زیاد است که برای حفظ و تقویت صادرات خود حتی ناچارند به طور مصنوعی ارزش پولشان را پایین بیاورند که صادرکردن بیشتر برایشان به صرفه بماند. دسته سوم کشورها، کشورهایی هستند که ضعف تولید دارند، تولیدشان نسبت به مصرف وارداتشان کم است، این کشورها به طور مستمر دچار کاهش ارزش پول ملی می‌شوند. تنها راه ما برای نجات از این دور باطلی که دهها سال است دچارش هستیم، این است که تولیدمان را قوی کنیم. باید تنبلی و خستگی و تن­پروری را واقعاً کنار بگذاریم و تولیدمان را رشد دهیم. وقتی تولیدمان رشد کند و رقابتپذیر باشد، چرخه طلایی خلق ثروت و مازاد تجاری شکل می گیرد.
 
زمینه‌ی رونق تولید مهیاست. ما میلیون ها جوان خلاق آماده به کار با تحصیلات عالی دانشگاهی داریم. نیروی انسانی مورد نیاز برای رونق تولید وجود است. بازارهای بزرگی در اطراف کشورمان متقاضی کالاهای تولیدی ما هستند. و منابع سرشاری مانند منابع طبیعی و زیرساختهای خوب. با رونق تولید و تقویت و رسیدن به مازاد تجاری، شوک ارزی دیگر نمی­تواند ارزش پول ملی ما را کاهش دهد.
 
به عنوان نکته پایانی، امسال دیگر نباید اجازه بدهیم برای نام سال همایش برگزار کنند و تابلو و بیلبورد بزنند. مردم مشتاق و آماده کارآفرینی هستند. این مسئولان هستند که باید محیط کسب وکار را هموار و امن کنند و مسیرهای رانتی و نامولد را با قوانین مالیاتی، مسدود کنند. ماده۷ قانون اصل۴۴ برای تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار را اجرا و احکام قانونی مالیات بر عایدی سرمایه و حذف رانتهای ضد تولیدی را فوراً اجرا کنند. اینها اولین و فوری ترین سیاستهاست. سیاستهای اجرایی زیادی وجود دارد که کارآفرین‌های بالقوه و مستعد ایرانی را به میدان می‌آورد و بالفعل می‌کند.
 
برخی ممکن است دراین راه حرفهای مایوسانه بزنند باید آنها را توجیه کرد که می­شود و می­توانیم.

دیدگاه کاربران

مصطفي۸۲۹۵۲۲۱۱:۴۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲
رونق تولید با بهره بانکی ۲۲،۶% بسیار بسبار مشکل و تا حدودی ناممکن است پس گام اول حل معضل بهره بانکی
ناشناس۸۲۹۶۷۸۱۶:۱۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲
فقط یک قلم پاداش مدیران بانک زیان ده 14 هزار میلیارد تومانی بانک تجارت پاداشی معادل 6 ماه حقوق هر مدیر در هر سال بوده ایا با این مدیران زیاده خوار می خواهید تولید را رونق دهیدمگه میشه مگه امکان داره
مصطفي۸۲۹۹۵۴۲۳:۲۴:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲
کی میگه بانکهای زیان ده به آمارهای دروغ و گول زننده باور نداشته باشین آمار داده شده سود سال ۱۳۸۵ بانکها ۸۰ هزار میلیارد تومنه و آنهم وقتی دلار حدود ۳،۸۰۰ بوده یعنی نزدیک ۲۰ میلیارد دلار یعنی ۴۰% کل دآرمد نفت کشور بانکها عامل اصلی رکود ، تورم ، بیکاری و نابودی اقتصاد
ناشناس۸۲۹۶۹۱۱۶:۲۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲
و قانون کار که موجب میشه سرمایه ها از تولید فرار کنند
ناشناس۸۲۹۵۳۰۱۲:۰۳:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۲
کاش یه سوال از رابطه سیاست خارجی و معیشت مردم هم می پرسیدید .
محمد قاسمی۸۲۹۶۷۲۱۵:۵۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲
اونقدری که اقتصاد دولتی کمر تولید و اقتصاد رو شکسته سیاست خارجی تاثیر کمتری داره. نجات اقتصاد با اقتصاد لیبرالیستی با حفظ برخی ملاحظات عدالت محور صورت میگیره
ناشناس۸۲۹۷۷۱۱۷:۵۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲
سیاست خارجی در اختیار دولت نیست. تنها دولت ویترین این بخش را تمیز میکند
ناشناس۸۲۹۵۳۱۱۲:۰۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۲
مگر ما نمی گوییم که تحریم ها فرصت است پس ما باید جلوی واردات غیر ضروری را بگیریم و فقط مواد اولیه ضروری که در داخل امکان تهیه ندارد وارد کنیم ستاد مبارزه با فساد واقعی را هم فعال کنیم و احکام سنگین برای متخلفین وضع کنیم
ناشناس۸۲۹۵۳۴۱۲:۰۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۲
تنها راه رونق این است که سیستم ناپاک بانکی را از مدیران ناپاک پاک کنیم و بانک ها ره از بنگاه داری خارج و انها بستر ساز تولید و اشتغال شوند
mostafa.kamali95@yahoo.com۸۲۹۵۳۸۱۲:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۲
تا زمانی که 90 درصد ثروت کشور بطور نامشروع در اختیار5 درصد افراد است و 10 درصد بقیه نزد 95 درصد افراد هر گونه تلاشی زحمت بر خانه ای است که از پای بست ویران است لذا باید قانون از کجا آورده ای به این ثروت افسانه ای و کهکشانی و نجومی و قارونی دست پیدا کرده ای بطور دقیق و با قدرت اجرایی شود و در کنار آن ثروت های باد آورده را به سمت رونق و اشتغال برد و از تکاثر جلوگیری کرد ان لیس للانسان الا ما سعی همچنین مولی علی ع فرموده اند ثروت های حرام را اگر کابین زنانشان کرده باشند به بیت المال باز می گردانم
ققنوس۸۲۹۵۶۹۱۳:۱۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۲
یکی از راههای افزایش تولید و رونق کسب و کار دادن امتیازات ویژه مانند معافیت مالیاتی است در حالی که در بودجه امسال دولت نگاه ویژه ایی بر درامدهای مالیاتی دارد با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشه اول شما مشکلتان را با خودتان حل بکنید بعد انتظار حرکت از مردم باشید!!!!!!
ایرانی۸۲۹۹۹۷۰۰:۴۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۳
این حرفها مثل رونق تولید اینها درست ولی ..مردانه؛ این حرفها را به عمل برسانند.. نه مثل آن مسوولی که رئیس ... وباارز 4200مملکت تا لب پرتگاه برد خجالت نمی ِکشن رانت به این بزرگی درست وهر روز در سخنرانی صحبت مبارزه با رانت و فساد میزنند.
رضا۸۲۹۶۲۰۱۴:۴۴:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲
از بسیاری کسانی که سرمایه و امکان تولید را دارند اما نمیکنند علت را جویا شوید قانون کار مانع بزرگ تولید در ایران است حقوق کارگری باید با قانون بازار تعیین شود قانون عرضه و تقاضا کارگرانی که تا امروز مشغول به کار بودند به کنار اجازه بدهند کسانی که امسال کارگر اس
مهرداد۸۲۹۶۶۰۱۵:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲
تعارض شدید بین اهداف عنوان شده و قوانین و رویه های اجرایی وجود دارد که مانع از حصول نتیجه رونق تولید است. اولین قدم مبارزه شدید با فساد مقامات است که متشکل از تغییر در قوانین متضمن منافع گروهی خاص، رانت اطلاعاتی ، ارتشا ، اختلاس و رویه های ناصحیح اجرایی است. البته سالهاست که شاهد موارد مذکور بوده ایم و اعتراض ها نیز شده اما راه به جایی نبرده است چون بدنه دولت مانع اصلاحات اساسی گردیده است. تاثیر وضع قوانین مالیاتی بلند مدت بوده و تا آن موقع شاید دیگر از ثروت ملی چیزی باقی نماند.
سعید۸۲۹۶۸۹۱۶:۲۷:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۲
مشکل عمده تولید عبارتست از; قانون کار; که موجب میشه صاحبان سرمایه از وحشت قانون کار و بیمه و تامین اجتماعی و دارایی و تبعات داشتن کارگر و اخراج کارگر از خیر تولید و استخدام بگذرند و بروند بسمت خرید و فروش ملک و ارز و طلا و دلالی.این به ضرر مملکت و تولید و اشتغاله بابا نمیشه دست و پای تولیدکننده را بست و گفت بدو تنبلی نکن > چرا اینهمه مارک های معروف میرن چین سرمایه گذاری میکنند ؟ چین که 20 سال پیش نیروی کارش بیکار بودند وگشنه حالا حدود 23 برابر وضعشون بهتر شده در ایران طرفداران قانون کار وحق و حقوق کارگران ندانسته برخلاف مصالح تولید و کارگران کار میکنند ..الان من یه تولیدی داشتم راه میانداختم و میخواستم 12نفر رو بهشون کار بدم با حقوق توافقی میگن نمیشه باید فلان قدر حقوق بهشون بدی فلان قدر بیمه براشون واریز کنی و اگر یکیشونو به هر دلیلی نخواستی کار کنه حتی عدم نیازت و یا کم کارییش میتونه بره شکایت کنه و فلان قدر ازت بگیره ....گفتم خیلی ممنون من که نه وام گرفتم از دولت و نه چیزی ازتون میخوام بجای تشویق تنبیهم میکنید ؟؟ نیرو استخدام نکردم و سوله و چهار تا دستگاه رو که میخواستم بفروشم تقریبا 10 درصد زیر قیمت تموم شده حالا دیگه با بیانات عید رهبری منتظر می مانم تا ببینم مسوولان امسال کاری خواهند کرد که موانع تولید برطرف بشه یا نه ؟
ناشناس۸۲۹۷۴۳۱۷:۱۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲
همان حمایت از خودرو سازی برا هفت جد و آبادمان کافی است
ناشناس۸۲۹۷۸۰۱۸:۰۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۲
کدام تولید..تلویزیون که مدام یا دمپایی تبلیغ می کنه که قیمتش در بازار 2 برابر و نیم پایین تر از چیزی است که تلویزیون تبلیغ می کند و یا قابلمه و یا مضخرفاتی که بیشتر در حراجی های کنار خیابان می توان خرید..و معلوم است همه و همه و همه برای تلویزیون است یا شریک در آن که به اندازه زمان 3 تا فیلم سینمایی در تمامی کانالهای خود تبلیغش را می کند...
املی۸۲۹۸۴۷۲۰:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۲
گروه اقتصادی الف لطفا بفرمایید با رونق تولید چگونه معیشت من بازنشسته وامثال من بهبود میباید یعنی اگر کارخانه دار تولیداتش بالا برود مرغ وگوشت واجاره خانه و........ بهترمیشود چرا هرچیزی را به هرچیزی گره میزنید بله شاید برای تعدادی که درآن کارمیکنند اوضاع ی خرده بهتر شود نه اینکه اوضاع معیشت مردم در گرو تولید باشد فقط افرادی که در آن کارخانه کارمیکنند وگرنه برای بازنشستگان منفعتی ندارد
ناشناس۸۲۹۸۵۰۲۰:۱۴:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۲
تا وقتی فشار در مورد سبک زندگی هست مردم به خودی و غیرخودی تقسیم میشن و رانت و فساد زیاد میشه و افراد کاردان نمیتونن پست و مقام بالایی بگیرن و خیلیها هم مهاجرت میکنند به هیچ جایی نمیریسم! بعدش هم این چند نرخی شدن ارز هم باعث گسترش فساد شده و هم به تولید ضربه میزنه چون خیلی از سرمایه ها میره برای استفاده از رانت ارزی و سرمایه گذاری در تولید کم میشه. تازه سود تولید هم کم میشه. دولت باید تا جای ممکن یارانه غیرمستقیم مثل یارانه بنزین و دلار و غیره رو حذف کنه و بجاش یارانه مستقیم به افراد نیازمند رو زیاد کنه. این کلی به نفع تولیده.
خسرو سلجوقی۸۲۹۹۶۶۰۰:۰۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۳
بنام خدای بهره‌وری وقتی رهبری سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» نام‌گذاری می‌کنند باید بهترین راهبرد را با وجود پنج بحران پیش رو و موجود در کشور انتخاب کنیم: پنج بحران به ترتیب ۱- تحریم ۲- رکود تورمی ۳- نوسان نرخ ارز ۴- ورشکستگی بانک‌ها ۵- بی‌پولی دولت از سوی دشمن خارجی و داخلی بر کشور مستولی شده است و باید برای این نیروهای دشمن اقتصادی تک‌تک و یا ترکیبی راهکار پیدا کرد و با محاصره آن‌ها نسبت به تضعیفشان مبادرت کرد و شاید یکی از بهترین راهکارها همانند کشور مالزی تمرکز بر بهره‌وری منابع است و بهره‌وری بسیار سریع‌تر از سرمایه‌گذاری و از نو شروع کردن است و قوای سه‌گانه و مراکز تحت پوشش و وابسته به حاکمیت می‌باید برای افزایش بهره‌وری کاری ستادی و بسیجی را شروع کنند تا بحران‌های مذکور در نطفه محاصره و اجازه فعالیت پیدا نکنند و سایر بحران‌ها نیز امکان تخم‌ریزی پیدا نخواهند کرد تجربه ۴۲ سال در بخش خصوصی، دولتی و عمومی و کارآفرینی اجتماعی فرصت‌های بسیار زیادی را در جامعه برای افزایش بهره‌وری دیده‌ام ولی به دلایل قوانین و مقررات و نظام اقتصاد منبع محور (نفت) هیچ موقع شرایط ورود به اقتصاد نوآور محور پیشکش بلکه به سمت اقتصاد کارا محور هم حرکت نکردیم و با شعار دادن بجای عمل کردن در بهره‌وری و غیره متمرکز شدیم چند نمونه اینجانب برای افزایش بهره‌وری مصداقی و عملیاتی که سابقه اجرا هم دارد به شرح زیر ارائه می‌کنم باشد تا دیگران و سردمداران نیز با اصلاح قوانین و مقررات در اجرایی کردن کوشا باشند: 1- مطابق آمار سازمان بازرسی کل کشور، در ایران ۷۵۴ هزار حلقه چاه وجود دارد که حدود ۴۰ درصد آن‌ها بدون مجوز حفرشده‌اند، همه چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشور با روش آقای برخوردار کارآفرین کشوری در قم، آب برداشتی از هر چاه موجود را می‌توان چند بار بهره‌برداری کرد و آب غنی‌شده به زمین‌ها و باغات کشاورزی داد. 2- محمدعلی طهماسبی روز سه‌شنبه در سی و دومین دوره معرفی تولیدکنندگان برتر حوزه کشاورزی زنجان افزود: نتیجه 120 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در سال، امنیت و افزایش درآمد ملی را به همراه دارد و بر اساس آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در ایران به ضایعات تبدیل می‌شود، یعنی از حدود 120 میلیون تن تولیدات کشاورزی در ایران سالانه 36 میلیون تن آن در هنگام و پس از برداشت از بین می‌رود ضمن اینکه باید مانع ایجاد این زباله شویم ولی تا آن زمان با روش ترکیبی آقایان بلندنظر و پزشکی و سلجوقی امکان بازگشت این زباله به محیط‌زیست در قالب کود و خوراک دام، طیور و آبزیان برای افزایش تولید ارگانیک و بهبود خاک و بهره‌وری آب و سایر موارد اقدام کرد. 3- شمال و جنوب کشور با کاشت گیاه سالیکورنیا با استفاده مستقیم از آب دریا مبادرت به تغییر اقلیم مناطق غیرقابل کشت کرد. 4- معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: روزانه 60 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای کشور تولید می‌شود که 75 درصد از آن دفن می‌شود، چرا باید این زباله دفن شود و نباید همانند کشور سوئد علاوه بر اینکه این زباله را فرآوری کنیم، بلکه باید از کشورهای همسایه‌ها نیز برای فرآوری زباله آن‌ها واردات کرد؟ به روش ترکیبی بلندنظر و پزشکی و سلجوقی با استفاده از باکتری و کرم تمامی زباله کشور قابل فرآوری است. 5- چرا مراکز اقتصادی کشور همانند استخرها، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و غیره بجای 24 ساعته فقط و حداکثر هشت ساعت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند آیا ما از اروپایی‌ها و غربی‌ها در رفاه‌تر هستیم؟! ولیکن تا زمانی که از منافع 16 ساعت دوم و حتی بهره‌وری در هشت ساعت اول کارکنان و مدیران این‌گونه مراکز ذینفع نباشند نباید انتظار داشته باشیم حتی برای بهره‌وری در همان هشت ساعت اول هم تلاشی را شاهد باشیم باید قوانین و مقررات اداری به‌گونه‌ای تهیه شود که دست مدیران و کارکنان برای بهره‌وری از منابع باز شود و خودشان به نسبتی از این بهره‌وری ذینفع شوند و عملکرد مدیران و کارکنان باید با بهره‌وری عجین شود البته قوانین و مقررات بهره‌وری موجود کشور بیش از آنکه اجرایی باشد شو است! 6- چرا مساجد، مدارس و مراکز مشابه محل تجمع کارآفرینان فاقد مکان ولی دارای توان نشود و برای شاید یک نوبت نمازخواندن در 24 ساعت و یا هشت ساعت آموزش فاقد مهارت‌آموزی تبدیل‌شده‌اند؟ هشتاد درصد آموزش کشور برای کودکان کشور کارایی و در زندگی آنان کاربرد ندارد! 7- چرا دانشگاه‌های ما همانند MIT که در سال 1377 دارای 4000 بنگاه اقتصادی بود به پول نفت و پول تو جیب اولیاء دانشجویان متکی هستند و روسا، مدیران و اساتید این دانشگاه‌ها چرا نباید توان دریافت حقوق در قبال ارزش‌افزوده ایجادشده در شرکت‌های وابسته به دانشگاه باشند. 8- چرا ادارات دولتی ما در مقابل ارائه خدمات مبادرت به دریافت هزینه نکنند و علاوه بر دریافت حقوق از بودجه نفت مبادرت به دریافت زیرمیزی و اخیراً رومیزی کنند؟ 9- ایجاد خوشه‌های اقتصادی از طریق شرکت‌های کوچک و رقیب در یک موضوع دارای مزیت اقتصادی همانند بخش کشاورزی و صنایع دارای مزیت 10- شما هم می‌توانید بسیار از این طرح‌های بهره‌وری را شناسایی و اعلام کنید و لازم است رونق تولید با بهره‌وری را نهادینه کنیم در این راه ابتدا قانون بهره‌وری کشور با تمرکز با اجازه انجام فعالیت‌های اقتصادی توسط مراکز دولتی ولی شفاف و بهره‌مندی مدیران و کارکنان آن‌ها را مصوب کند. 11- منتظر دریافت پیشنهادهای دیگر و ارائه به مسئولین کشور هستیم. پیشتازان بهره‌وری کشور 980102
ناشناس۸۳۰۰۰۱۰۰:۴۴:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۳
رونق تولید و اقتصاد چهار پارامتر نیاز دارد ۱_تهیه،تصویب و اجرای دقیق قوانین شفاف ساز جهت حداقل کردن رانت و فساد ۲_تهیه،تصویب و اجرای دقیق قوانین شایسته سالاری جهت سپردن تمام سطوح قوای سه گانه به نخبگان و افراد شایسته ۳_خصوصی سازی کامل و دقیق و خارج کردن دولت و شبه دولتی ها از چرخه تولید و اقتصاد ۴_تعیین تکلیف سیاست خارجی.بدون تعامل با دنیا چرخ تولید و اقتصاد نخواهد چرخید.نباید خود را گول زد.
ناشناس۸۳۰۱۱۲۰۹:۳۵:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۳
فقط باید شعار ;ایرانی جنس ایرانی بخر; را در تمام کشور سرلوحه تمام احاد مردم قرار گیرد تا تولید راه بیفتد و اولویت تحقق این شعار هم با خود تولید کنندگان است که به این شعار عمل کنند چه در رابطه با مواداولیه کارگاه تولیدی شان و چه در زندگی شخصی شان
ناشناس۸۳۰۲۲۹۱۲:۵۹:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۳
فساد، انحصار، رانت خواری و... مانع زندگی چه برسد به تولید
ناشناس۸۳۰۲۳۲۱۳:۰۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۳
سالها از تولید خودرو در ایران حمایت شد نتیجه ش رو همه داریم می بینیم. نگاهی به آگهی های تبلیغاتی تلویزیون نشون می ده که نهایت تولید رب گوجه و شیر و دوغ در توان مااست بدون وجود تکنولوژی روز و کارآمد و البته سرمایه گذاری و امنیت سرمایه به جایی نمی رسیم که اونم در گرو برقراری روابط حسنه با بقیه دنیاست وگرنه همه می دونن که با رونق تولید مشکلات ما حل میشه
ناشناس۸۳۰۳۵۶۱۵:۵۹:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۳
تولید کننده ای که قدرت فروش اجناس را نداشته باشد باغداری که فروش محصولش کفاف هزینه برداشت یا چیدن از درخت را نمیده تاجری که امکان صادر کردن محصولش را بدلیل تحریم ندارد بانکی که وام کم بهره و طولانی مدت نمیده و در آخر مردمی که قدرت خرید ندارند تولید معنا پیدا نخواهد کرد
ناشناس۸۳۰۴۹۲۱۹:۳۰:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۳
.. ما میلیون ها جوان خلاق آماده به کار با تحصیلات عالی دانشگاهی داریم.اما نمی گوید بانک ها در این راه چه نقش مخربی دارند با سودهای دریافتی آن چنانی شان . نمی گوید رونق تولید بستگی به نوسازی صنایع دارد که از کهنه بودن ماشین آلات رنج می برند .نمی گوید رونق تولید مستلزم ثبات در نرخ ارز و بالمال روابط خارجی مطلوب با قدرت های جهانی است . نمی گوید وقتی کدام کشور در شرایط تحریم به این مهم دست یافته اند ؟رونق تولید آرزوی هر ایرانی ست اما وقتی مقدماتش فراهم نباشد از حد شعار قشنگ فراتر نمی رود حتی اگر ده برابر امروز جوان خلاق و تحصیل کرده داشته باشیم به کامنت های مردم دقت بکنید ببینید مردم .. چقدر منطقی تر در این مورد سخن می گویند چرا چون ...
رضا۸۳۰۵۶۴۲۱:۴۱:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۳
سلام حقیقت آنستکه اگر کیفیت کالاهای ایرانی افزایش یابد مردم بعد از مدتی متوجه میشوند و استفاده می کنند و تبلیغ هم می نمایند و افزایش کیفیت کالا با سرمایه گذاری مستمر و استفاده از تکنولوژی روز و همینطور سفت و سخت بودن استاندارد و همینطور رقابت سالم و رعایت اخلاق امکان پذیر است و صد البته اگر تولید زیاد شود و صادرات هم باشد تورم مهار میگردد و ارزش پول ملی سقوط نمی کند راستش در آینده راهی جز تعامل با جهان و افزایش سرمایه گذاری درتولید ملی نداریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین