ارتباط سقوط بوئینگ در اتیوپی و سقوط اقتصاد در ایران

علی امیری، گروه تعاملی الف،   3971223014 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
ارتباط سقوط بوئینگ در اتیوپی و سقوط اقتصاد در ایران

متاسفانه یکبار دیگر شاهد سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری دیگر و اینبار در اتیوپی بودیم. شاید اگر ادعا شود که این سقوط و دلایل ان به قیمت دلار یا گوشت گوسفند و مرغ و وضعیت اقتصادی و معیشت مردم ایران و بسیاری از نقاط دنیا ارتباط دارد شاید بسیار از خوانندگان لبخندی بزنند و یا چنین ارتباطی را نتیجه تئوری توهم و توطئه بدانند. ولی ایا واقعا چنین است؟ لطفا کمی وقت بگذارید و توضیحات ذیل را مرور فرمایید.

دنیا امروز دنیای به هم تنیده است که اگر سونامی در ژاپن موجب ویرانی و از کار افتادن نیروگاه اتمی ژاپن می شود ان سونامی باعث افزایش قدرت اقتصادی ایران و در نتیجه معیشت بهتر مردم ایران از ناحیه افزایش واردات نفت و گاز ژاپن که بدنبال خاموش کردن کل صنعت برق اتمی ژاپن بدلایل ایمنی بوجود امد شد که حالا برخی دوستان از دوران خوب ان مدیر جهانی در قیاس با دور دوم اقای روحانی یاد می کنند. سقوط این هواپیما بوئینگ امریکا در اتیوپی هم می تواند در وضعیت اقتصاد و سیاست خارجی و بین الملل ما بسیار مهم و تاثیر گذر باشد یا حداقل ان را توضیح بهتری دهد.

این هواپیما هم که بنا بر اخبار از جدید ترین و مدرن ترین هواپیماهای شرکت بوئینگ امریکا هست ولی باز به دلیل اختلالات الکترونیک که ظاهرا منشا ان معلوم نشده مانند هواپیماهای قبلی مالزی و اندونزی سقوط می کند و خسارات جبران ناپذیری به شرکتهای امریکایی و اروپایی وارد می کند. ولی از ان مهمتر خسارات جبران ناپذیری به ملتهای بیطرف و مردم مظلوم بیگناه از ملتهای مختلف دنیا و حتی اقتصاد انها که در این جنگ کثیف خود دست دارند وارد می کند که حتی به دریانوردی و اختلال و تغییر جهت ناگهانی کشتی های عظیم نظامی و نفتکش هم رسیده و متاسفانه کشتی ایرانی سانچی و خدمه ان نیز قربانی این جنگ کثیف سرد میان روسیه و امریکا شدند. این قلم در یادداشت های قبلی "علت سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین"(12 مرداد 93) و "علت غرق سانچی و نقش چین" ( 2 بهمن 96) نسبت به این جنگ کثیف هشدار داده بود و وسعت و دلایل و چگونگی ان را تشریح کرده بود.

بصورت خلاصه همان تکنولوژی که باعث اختلال و ربایش الکترونیک هواپیمای بی سرنشین و فوق پیشرفته و رادار گریز امریکا بر فراز طبس شد حالا روسیه از همان تکنولوژی برای اختلال و ربایش الکترونیک هواپیماهای مالزی و اندونزی و این مورد استفاده می کند. بیجهت نبود که این هواپیما ربایی ها در اوج جنگ سوریه و اشغال کریمه انجام شد. و حالا حتی با کشتیها هم مانند سانچی گسترش یافته و بی جهت نبود که چه اوباما و چه حتی ترامپ و بولتون در مورد پوتین و روسیه دست به عصا حرکت می کنند. پوتین ثابت کرده که از استفاده از هیچ ابزاری برای پیشبرد منافع روسیه و خودش ابا نداره. امریکا و غرب به خوبی می دانند هم پشت سر القاعده و هم داعش و بغدادی و هک های کامپیوترهای غربی و... همه سازمان اطلاعات روسیه و شخص پوتین قرار دارند. ولی هرگز ان را اعلام نمی کنند. چون در انصورت باید به خونخواهی اقدام کنند و روسیه دارای بمب اتمی است. پس دارند از زیر با هم تسویه حساب می کنند. مثلا اگر امریکا و بوئینگ اعلام کند روسیه می تواند به راحتی هر هواپیمای غربی بوئینگ و ایرباس را با اخلال الکترونیک سر به نیست کند دیگر این دو شرکت غربی باید ورشکست شوند. ولی انتظار حوادث و تحریمهای جدید اقتصادی برای روسیه و پوتین را داشته باشید.

فقط ببینید که ترامپ در مورد این سقوط در توئیت خود چه گفته:

"هواپیماها برای پرواز بسیار پیچیده شده اند. دیگر نیاز به خلبان نیست، بلکه دانشمندان علوم کامپیوتر از دانشگاه «ام‌آی‌تی» کنترل را در دست دارند. من در بسیاری از محصولات این پدیده را می‌بینم، تلاش غیرضروری برای یک قدم جلو رفتن، در حالی که مدل‌های قدیمی و ساده اغلب بهتر جواب می‌دهند. پیچیدگی خطرناک است و بسیاری از این‌ها هزینه‌های بالا و سود کمی دارند. نظر شما را نمی دانم، اما من حتی نمی‌خواهم خلبان من البرت اینشتین باشد. من خلبانان حرفه‌ای می‌خواهم که اجازه داشته باشند سریع و راحت کنترل هواپیما را در دست خود نگه دارند."

به خصوص به این دو فراز توجه کنید. ".دانشمندان علوم کامپیوتر از دانشگاه «ام‌آی‌تی» کنترل را در دست دارند" و ...."من خلبانان حرفه‌ای می‌خواهم که اجازه داشته باشند سریع و راحت کنترل هواپیما را در دست خود نگه دارند"

در واقع ترامپ به عنوان بالاترین شخص اجرایی و ریاست جمهوری امریکا داره تایید می کنه که قدرتی خارج از ایالات متحده توانایی اختلال و ربایش الکترونیک هواپیما ها از فاصله دور را دارد.

اما این سوال به حق وارد است که انگیزه این قدرت سوم از این اقدامات علیه منافع امریکا و شرکتهای امریکایی چیست؟ پوتین و سازمان اطلاعات روسیه با همین اقدامات تخریبی دارند به امریکا میگن اگر تو ما را تحریم می کنی و به اقتصاد روسیه ضرر می زنی ما هم ساکت نمی نشینیم و با اختلال و ربایش الکترونیک پیشرفته ترین هواپیمای بوئینگ باعث ضربه به اقتصاد شرکت بوئینک و اقتصاد امریکا می شویم. اگر امریکا با همکاری کره جنوبی خبر از دور زدن تحریمهای کره شمالی توسط روسیه در دریا و تحویل سوخت به کره شمالی می دهد روسیه هم برای خود این حق را قایل است که محموله نفتی سانچی را که متعلق به کره جنوبی و متحد امریکا هست را از بین ببرد. فقط توجه کنید ارزش سهام بوئینگ در اول مارس 2019 بالای 260 میلیارد دلار بوده که با این سقوط ارزش سهام بوئینگ که بزرگترین شرکت سازنده هواپیما دنیا و یکی از بزرگترین شرکتهای امریکا است دوازده درصد سقوط کرده و به زیر 210 میلیارد دلار رسیده. یعنی 50 میلیارد ضرر مستقیم به بوئینگ و البته ضرر بیشتر به ارزش سهام کلی بازار بورس امریکا. پوتین میگه اگر شما اقتصاد و صنعت نفت و سرمایه گزاری در روسیه را تحریم کردید ما هم اینجوری پاسخ می دهیم. در یک کلام اگر امریکا در اقتصاد دست بالا را دارد انتقام روسیه در سایر جبهه ها از القاعده و زرقاوی و داعش و ... می تواند گسترده باشد.

عرصه دیگری که پوتین داره به امریکا فشار می اورده همان سوریه است. خود سوریه یا اسد برای پوتین و روسیه کوچکترین ارزشی ندارند ولی پوتین می داند که امنیت اسراییل در صحنه سیاسی امریکا و غرب بسیار مهم است و پوتین می داند که اگر سوریه را از دست دهد یعنی برگ برنده فشار به امنیت اسراییل و در نتیجه حاکمیت سیاسی اسراییل و از طریق لابی اسراییل بر خود امریکا را از دست می دهد. بنابراین دارد از اهرم سوریه برای فشار به سیاستهای جهانی و تحریم امریکا علیه روسیه استفاده می کند. همین حالا با فعال کردن اس 300 و استفاده از حضور نیروهای طرفدار ایران در سوریه دارد از نتانیاهو و امریکا باج می گیرد تا امریکا نتواند با دست باز به تحریم اقتصاد و سیاست روسیه بپردازد. تمام تفاوت پوتین با حاکمیت شوروی در این است که در این جنگ سرد جدید عوض قرار گرفتن در جبهه فلسطین و ضد امریکا دارد دودوزه بازی می کند و از هر دو طرف امتیاز می گیرد و البته در این بازی بزرک اقای پوتین ایران هم باید نقش داشته باشد و از ایران حمایت می کند تا از اسراییل و امریکا امتیاز بگیرد و برعکس. همین است که هم اوباما و هم ترامپ و حتی بولتون مجبورند دست به عصا با روسیه و پوتین رفتار کنند.

اما تمام این یادداشت را نوشتیم که به موضوع بسیار مهمتری یعنی سرنوشت و وضیعت کشور خودمان بپردازیم. پیش از این در دی ماه 1396 با همکاری سایت محترم الف یادداشتی با عنوان " برنامه بی نقص ترامپ برای اقتصاد ایران و روسیه" انتشار یافت که تقریبا به صورت کامل صد در صد برنامه ترامپ و حاکمیت امریکا برای اقتصاد ایران و ونزویلا و روسیه و قطر و حتی عربستان( که بعد در چارچوب داستان قاشوقچی کلید خورد) با توجه به انقلاب شیل نفتی در امریکا پیش بینی شده بود و عنوان شده بود که در هر صورت سال 1397 سال بسیار سختی برای اقتصاد ایران خواهد بود. اگر ان مقاله را مجدادا مطالعه فرمایید می توانید درصد درستی پیش بینی های ان را خود شاهد باشید. در ان مقاله امده بود که تمام سیاست امریکا و در نتیجه روسیه و دیگر کشورهای بزرگ دنیا در مورد نحوه برخورد انها با برجام و خروج قطعی ترامپ از ان بر می گردد به همان گسترش تولید سیل اسای نفت شیل امریکا. اورده شده بود که ترامپ برای تضمین این بخش بسیار مهم و استراتژیک اقتصاد امریکا از هیچ اقدامی حتی در حد خروج از برجام و تحریمهای سنگین تر علیه ایران و ونزویلا و حتی قطر و روسیه و عربستان خودداری نخواهد کرد. از نظر حاکمیت امریکا تولید و صادرات نفت و گاز این کشورها باید در بازار به هر نحوی ( تحریم در مورد ایران یا فروپاشی اقتصادی ونزویلا ناشی از سو مدیریت و حتی بی ثباتی سیاسی و دیپلماتیک مانند قاشچقی در عربستان و درگیری عربستان و قطر و... ) کاهش یابد تا جا برای تولید شیل نفتی امریکا بدون کاهش قیمت نفت به زیر 50 دلار که مرز سوددهی شیل نفتی امریکا ست باز شود .

در همان یادداشت اورده شد که تمام کاری که روسیه انجام خواهد داد این خواهد بود که ایران و ونزوئلا و عربستان و قطر و ... را به تضاد و رقابت بیشتر با امریکا و با هم هول دهد تا به جای تحت فشار قرار گرفتن تولید نفت و گاز روسیه در این برهه این ایران و ونزویلا و حتی عربستان و قطر باشند که به نفع حفظ سطح تولید و قیمت نفت روسیه مجبور باشند که تولید و صادرات نفت و گاز انها از بازار خارج شود. جالب است که بدانید بعد از تحریم نفت صادراتی ونزوئلا در ماه پیش که نوعی نفت سنگین مخصوص پالایشگاههای نفتی امریکا هست الان روسیه هست که صادرات نفت سنگین خود به امریکا و این پالایشگاهها را افزایش داده است. دقیقا روسیه با ونزویلا دارد همان کاری را می کند که با سهم بازار نفت ایران در هند و چین واروپا انجام داد و جای نفت صادراتی ایران به این بازارهای مهم نفت را به سرعت پر کرد. حتی همین عربستان هم از فرط وابستگی و با وجود رقابت و دشمنی شدید با ایران باز به نفع شیل نفتی دارد به سرعت و به میزان بسیار زیاد تولید و صادرات نفت خود را کاهش می دهد. حاکمیت وابسته عربستان می داند که ان چیزی که ترامپ در ظاهر می خواهد یعنی ارزان شدن نفت در واقع ان چیزی نیست که در نیت می خواهد. ترامپ برای ادامه رونق اقتصادی تاریخی امریکا در استانه انتخابات 2020 نیاز دارد که صنعت نفت شیل امریکا همچنان پر رونق بماند و این نمی شود مگر افزایش و تثبیت قیمت نفت در دنیا در حدود شصت تا هفتاد دلار و لازمه این البته خروج نفت ایران و ونزویلا و عربستان و... به بهانه تحریم یا تلاش برای افزایش قیمت نفت جهانی به نفع کشورهای اوپک هست!

اما شاید خوانندگان ابهام داشته باشند که این مسایل ژئو پولتیک چه تاثیری بر اقتصادی ما ایرانیها و یا گوشت کیلویی 120 هزار تومن یا مرغ کیلویی 17 هزار تومن و دلار 13 هزار تومن و.. دارد. دقیقا ارتباط این قیمتها و وضعیت سخت معیشیتی 82 میلیون ایرانی بر می گردد به این جنگ سرد کثیف میان امریکا و روسیه که خاورمیانه و ایران و نفت در مرکز ان قرار گرفته و متاسفانه دستگاه سیاست خارجی ما و کارشناسان و تحلیلگران ما فاقد یک دید و استراتژی درست و شناخت واقعی از اثرات و گستردگی ان هستند تا با تحلیل و گزارشهای درست تصویر واقعی از وضعیت را در اختیار تصمیم سازان کشور قرار دهند تا تصمیمات را نه با دیدبانهای اشتباه بلکه با گزارشها و دیدبانهای حرفه ای و قوی بگیریم. قطعی بدانید که برنامه ترامپ برای نفت ایران همان خارج کردن مرحله ای نفت ایران و ونزویلا و در مراحل بعدی عربستان و قطر و روسیه و امارات و کویت و حتی عراق خواهد بود. از 2800 در اردیبهشت رساندن به 800 هزار بشکه کنونی و در دور بعد بدون اینکه بخواهند صفر کنند به زیر 500 هزار بشکه خواهند رساند. هر چند با این خالی بودن دست دستگاه سیاست خارجی که عدم قبول استعفا اقای ظریف قطعی شد و همچنین با کاهش تولید نفت عربستان که منجر به افزایش قیمت نفت و در نتیجه رونق بیشتر تولید نفت شیل امریکا خواهد شد حتی کاهش بیشتر برای تیم ترامپ تا حد دویست هزار بشکه هم بسیار قابل دسترس است.

اصولا بزرگترین ضرر وجود این تحریمها نه کاهش خرید نفت یا درامد نفتی و صادراتی بلکه همانست که امور اقتصاد و سیاست و روابط خارجی ایران و فعالیتهای بانک مرکزی و صادر کنندگان و صنعت نفت و مسئولان را امنیتی و در نتیجه غیر شفاف می کند. وقتی روسای بانک مرکزی یا وزیر نفت و... می فرمایند به دلیل جنگ اقتصادی نمی توانیم اطلاعات را شفاف ارایه کنیم هرچند درست می فرمایند ولی در عمل زمینه برای فسادها و اختلاسها و سو استفاده ها و سو مدیریتهای عظیم از ناحیه برخی مدیران میانی و پایین دستی شرکتهای دولتی و خصوصی و خصولتی و ماشین سازی و فولاد و پتروشیمی و بازرگانی وارد و گوشت و نان و.... فراهم می اورد. زنجانی ها و خاوری ها و ال اقا ها و رضا صرافها و... دهها و شاید صدها نمونه منتشر نشده یا کشف نشده نمونه این خسارات عظیم است. بنابراین تصور اینکه اروپا می تواند در برابر این برنامه کلان و دو حزبی و حاکمیتی امریکا به غیر از شکوه شکایت کاری کند قطعا عبث است. باید برای روزها و ماههای بس دشوار تر اماده شویم. متاسفانه هیچ حرکت ملی و اساسی در این جهت شاهد نیستیم. تصور نکنیم که این وضعیت سیاسی و اقتصادی در ایران و یا قیمت دلار در ایران غیر قابل پیش بینی است و یا خواهد بود. برای یک کارشناس کمی حرفه ای پیش بینی این روندها نباید دشوار بوده باشد. باید در ارایه تحلیلها و نظرات شجاعت داشته باشیم ولو ارایه ان سنگین باشد و یا خاطر برخی مسئولان کشور را مکدر کند.

در پایان فقط به عنوان نمونه به پیش بینی صورت گرفته در مورد اقتصاد و نرخ ارز امروز ایران در خلال یادداشتهای چند سال قبل " اقتصاد ایران، فرود نرم یا سخت" (16 دی 94) و " برای اقتصاد ایران خرداد 96 بسیار دیر است" ( 12 تیر 1395) و " قیمت دلار و وزیر اقتصاد و انتظار معجزه" (4 دی 1395) این قلم و در زمان وزارت اقای طیب نیا اشاره می کنیم. باشد که به خود بیاییم:

( 12 تیر 1395) "مثلا در مورد همین سیاست ارزی کشور، قطعی به نظر می‌رسد دولت هرگز دلار را گران نخواهد کرد، ولی‌ اتفاقی‌ که خواهد افتاد این خواهد بود که واقعیت اقتصادی خود را به این دولت هم مانند دولت قبل تحمیل خواهد کرد هر روز که این دولت در اجرای اصلاحات اساسی‌ اقتصاد، مانند همین مورد تعیین قیمت دلار تاخیر کند، تکرار فاجعه سال ۹۱ و ۹۲ عظیم تر خواهد بود. همین حالا با دلار ۳۵۰۰ تومانی قیمت‌های داخل ایران، از تمام کشورهای جهان حتی ژاپن، فرانسه و ... گرانتر و از آمریکا حداقل دو برابر گرانتر است... این یعنی تمام تولید داخلی‌ به فنا خواهد رفت، و سیل قاچاق کالا هر روز بیشتر خواهد شد و از آنجا که بالاخره فواره نمی تواند تا آخر بالا رود، زمانی‌ که فنر در برود، باید انتظار دلار تا ۸ و یا ۱۰ هزار تومن و تکانه‌های شدید اقتصادی آن که می تواند حتی به بدی ونزوئلا باشد را هم داشته باشیم."

"تاسف آور تر از همه اینکه اگر دولت سابق بعد از شش سال مجبور شد، نه از سر آگاهی و کنترل بلکه از سر ناچاری، واقعیت را بپذیرد و نرخ ارز از ۱۲۰۰ تومن به ۳۶۰۰ تومن رسید، این دولت احتمالا بسیار زودتر یعنی‌ همین حالا و یا حداکثر بعد از انتخابات (ریاست جمهوری96) مجبور به تعدیل انفجاری نرخ ارز خواهد شد و اگر غیر از این باشد، ما باید به همه قوانین علمی‌ و حتی قانون جاذبه شک کنیم! "(4 دی 1395)

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۲۰۵۳۶۰۶:۵۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
باز هم فرضیه توطئه. خسته نشدید از این توهمات؟
ناشناس۸۲۰۶۳۳۰۸:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
من خلبانان حرفه‌ای می‌خواهم که اجازه داشته باشند سریع و راحت کنترل هواپیما را در دست خود نگه دارند. لطفا در مفاهیم ;اجازه داشته باشند و;کنترل هواپیما را در دست خود نگه دارند; بیشتر دقت کنید. دیگر با چه زبانی بگوید که این سقوط ها حادثه نیست بلکه یک خرابکاری و خارج شدن عمدی کنترل هواپیما از دست خلبان است. بعد از عملیات یازده سپتامبر در امریکا یک تکنولوژی جدید توسعه پیدا کرد که در صورت وقوع عملیات مشابه و خارج شدن کنترل هواپیما از دست خلبان یا جایگزینی خلبانها توسط تروریستها(محمد عطا در یازده سپتامبر) این امکان برای پدافند هوایی امریکا وجود داشته باشد که بتواند کنترل هواپیما را از مرکز زمینی در اختیاز بگیرد و هیچ کس در داخل هواپیما حتی خود خلبان که ممکن است با عامل تروریستی جایگزین شده باشد نتواند کنترل و سرنوشت آن هواپیما را در دست داشته باشد. به نظر میرسد این تکنولوژی یا به دست قدرت رقیب افتاده و یا او هم به آن رسیده و دارد از آن در جنگ خود استفاده می کند. اصولا ما دقیقا این تکنولوژی را در به تور انداختن و نشاندن ایمن و سالم پیشرفته ترین پهباد جاسوسی امریکا در طبس شاهد بودیم و باز می گوییم که توهم و تئوری توطئه است؟!
ناشناس۸۲۰۷۲۰۰۹:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
دوست عزیز. اینها توطئه و توهم نیست. بازی سیاست بین الملل هست و منطق آن خیلی ساده است. اگر شما این بازی ساده ولی در عین حال پیچیده را توطئه و توهم می دانید در واقع باید گفت که بازی شطرنج هم بازی توطئه و توهم است. ولی اینطور نیست. بازی شطرنج هم مانند بازی سیاست بین الملل علم است. و هر کس بیشتر مطالعه و تمرین و ممارست و استعداد داشته باشد در آن موفق تر است. در بازی شطرنج هم مانند سیاست می توانید در یکروز نحوه بازی و حرکاتآان را یاد بگیرید و مدرک آن را هم بگیرید. ولی برای اجرا ان با حریف قدر می توانید حدس بزنید که چه اندازه پیچیدگی و تبحر و امادگی و سالها وقت و تمرین نیاز هست که برخی هرگز به سطح حتی ابتدایی و میانی ان هم نخواهند رسید.
مجید۸۲۰۸۱۱۱۰:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
ای آنکه خوابیده ای ، لطفا چشماتو باز کن ، فرضیه توطئه نیست . واقعیت است .
ناشناس۸۲۰۹۶۹۱۱:۵۶:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
خودت از همه بیشتر خواب آلوده تری ، عزیز!!
آرش۸۲۰۸۲۴۱۰:۳۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
تحلیل جالب و درستی بود
ناشناس۸۲۰۹۰۲۱۱:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
البته خود آمریکاییها هم گفتن ماجرای ربایش ار کیو 170 کار روسیه بوده نه ایران
فرداد۸۲۱۲۴۹۱۵:۲۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
توسیه میکنم فیلم الماسها ابدیند مال دهه 60 میلادی را که سناریوی جنگ سرد را نشان می داد نگاه کنی. امریکایی ها مثلی دارند که میگوید هرکه بر اسمان تسلط پیدا کند زمین مال اوست.کمی کتاب تاریخ بخوان متوجه می شوی.عیب ما این است که دیگر کتاب تارخ نمیخوانیم
ناشناس۸۲۱۲۶۴۱۵:۳۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
پس لابد خوب شد بویینگ نخریدم الان همه باید زمین گیر می شدن.
ناشناس۸۲۱۲۷۲۱۵:۳۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
در همین راستا بهترین گزینه و اتفاق برای آمریکا و البته روسیه وقوع جنگ بین ایران و امارات و عربستان است
ناشناس۸۲۱۵۲۵۲۰:۵۰:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
جناب امیری خواهشمند است اگر سایت یا امکان دیگری موجود هست اعلام کنید در صورت عدم امکان مطالب بیشتری بنویسید با اشکر
ناشناس۸۲۱۶۵۶۰۰:۰۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین کار سامانه پدافندی BUK روسی بود،نه Electronic Warfare
ناشناس۸۲۲۲۷۴۱۶:۰۳:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
منظور سربه نیست شدن هواپیمای بوئینگ 777 اول مالزی بر فراز اقیانوس هند با 240 سرنشین بود که هنوز هم پیدا نشده و هواپیمای دوم بوئینگ 777 مالزی هم فقط اتفاقی! چهار ماه بعد بر فراز اکراین منهدم شد. و البته هواپیمای سوم مالزی که در اجاره اندونزی بود و آن هم چهارماه بعد دوباره بر فراز آبهای اندونزی و مالزی به دلیل اختلال الکترونیک سرنگون شد. واقعا در تاریخ هوانوردی دنیا سابقه ندارد که سه فروند از جدید ترین هواپیماهای یک از از خوشنام ترین و ایمن ترین شرکتهای هوایی جهان چنین دچار حوادث غیر فنی بشوند.
کریم۸۲۴۲۶۸۱۰:۴۴:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
همین ذهنیات ملاک عمل سیاست خارجی کشور قرار میگیرد که نتیجه فاجعه بارش داریم مشاهده میکنیم
ناشناس۸۲۰۵۳۸۰۶:۵۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
احمالا" هواپیما بر اثر اشتباه خلبان سقوط کرده است. در ایران که همیشه مقصر خلبان است!
ناشناس۸۲۰۶۴۲۰۸:۴۷:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
دوست عزیز . هیچ می دانید که هنوز پرونده سانحه کشتی سانچی باز است و هنوز شرکتهای بیمه بین المللی حاضر نشده اند که خسارات آن را بدهند؟ می دانید چرا؟ چون شرکتهای بیمه برای پرداخت خسارات باید دلیل فنی قابل قبول و قانع کننده ای برای حوادث داشته باشند ولی هنوز هیچ دلیل اثبات شده و ثبت شده در فهرست علتهای سانحه دریایی که توسط مراجع کشتیرانی بین المللی تایید شده باشد در مورد علت سانحه و غرق شدن سانچی یا نا پدید شدن هواپیما های مالزی و اندونزی پیدا نشده است. آیا به نظر شما عجیب نیست؟ هنوز نه چین حاضر است بپذیرد که اشتباه از کشتی چینی بوده و نه ایران دلایل قانع کننده ای برای اثبات مقصر بودن کشتی چینی به طرف چینی داده یا می تواند ادله قانع کننده در دادگاه بین المللی احتمالی بیاورد تا شرکتهای بیمه را مجبور به پرداخت خسارات کند.
ناشناس۸۲۰۶۵۹۰۸:۵۷:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
تنها تفاوت پوتین با ما در این است که ما فقط حرف انتقام از تحریمهای ظالمانه امریکا را می زنیم و جار و جنجال می کنیم که بله از برجام خارج می شویم یا مثلا تهدید فصلی بستن تنگه هرمز ..می کنیم ولی پوتین اصلا هرگز به روی خود نمی آورد و حرفش را هم نمی زند و صد در صد هم تکذیب می کند ولی در عمل اینجوری به منافع امریکا و شرکتهای امریکایی ضربه می زند.
ناشناس۸۲۰۵۳۹۰۶:۵۷:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
ما از دیر باز عادت داشته ایم بی زحمت و با فروش نفت زندگی کنیم. حالا که پول نفت به خاطر تحریم به یک چهارم تقلیل یافته به جلز و ولز افتاده ایم!!!
ناشناس۸۲۲۶۷۸۰۰:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
دانشمندان میگویند عادت را باید بتدریج و با برنامه ترک کرد نه ناگهانی. از قدیم هم میگفتند ترک عادت موجب مرض است.
ناشناس۸۲۰۵۴۲۰۶:۵۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
چرا همه سعی می کنند که آدرس را اشتباه بدهند؟ قبول کنیم که تحریم ها اثر کرده اند و سعی کنیم برای آن چاره ای بی اندیشیم.
ناشناس۸۲۱۰۶۳۱۲:۵۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
هدف فریب مردم
ناشناس۸۲۲۶۸۳۰۰:۵۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
بهرحال اگر واقعیتها را نپذیریم حتما در تصمیم گیریها به خطا خواهیم افتاد. همه میدانند حتی قیمت محصولات و کالاهایی که در آن خود کفا هستیم بعد از فقط گفتن لفظ تحریم بشدت بالا رفت وای بحال کالاهای وارداتی.
ناشناس۸۲۰۵۴۴۰۷:۰۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
به فرض درستی تحلیل پیچیده شما، پس چرا باید در زمین روسیه بازی کنیم؟
ناشناس۸۲۰۶۵۲۰۸:۵۴:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
خوب دقیقا جواب شما آورده شده ; متاسفانه دستگاه سیاست خارجی ما و کارشناسان و تحلیلگران ما فاقد یک دید و استراتژی درست و شناخت واقعی از اثرات و گستردگی ان هستند تا با تحلیل و گزارشهای درست تصویر واقعی از وضعیت را در اختیار تصمیم سازان کشور قرار دهند تا تصمیمات را نه با دیدبانهای اشتباه بلکه با گزارشها و دیدبانهای حرفه ای و قوی بگیریم.; ببینید روسیه و پوتین دقیقا هم با ایران بهترین رابطه را دارند هم با عربستان. هم با سوریه بهترین روابط را دارند هم با اسراییل. هم با کره شمالی بهترین رابطه را دارند و هم با کره جنوبی. هم با پاکستان بهترین رابطه را دارند هم با هند. هم با یونان و ارمنستان بهترین رابطه را دارند و هم با اردوغان و ترکیه و آذربایجان هم با چین بهترین رابطه را دارند و هم با ویتنام و تایوان و..... البته نباید پوتین و روسیه را سرزنش کرد. کشور و میهن پوتین روسیه است و تنها در برابر منافع ملت روسیه است که تعهد دارد. ما باید عاقل و تیز باشیم که به این راحتی اجازه ندهیم چنین کسی که این اندازه رابطه خوب با عربستان و اسراییل دارد از برگ ما با تقریبا هزینه صفر برای باج گرفتن از امریکا و اسراییل و عربستان استفاده کند.
آرمین۸۲۱۶۴۸۲۳:۵۱:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
آخه روسیه عاشق دلخسته و مجنونی در بین ایرانیان دارد که مپرس؟؟؟
رضا۸۲۰۵۴۶۰۷:۰۶:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
فیلم هندی بود با این همه تخیل
ناشناس۸۲۰۶۸۳۰۹:۰۸:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
فقط یک جمله و یا یک واقعیت از این پیش بینی ها و تحلیلها را بفرمایید که تخیل و فیلم هندی بوده باشد. ممنون می شویم. شاید این قسمت که در تیرماه 1395 ارسال و ثبت و ضبط شده به نظر شما تخیل و فیلم هندی بوده باشد: "هر روز که این دولت در اجرای اصلاحات اساسی‌ اقتصاد، مانند همین مورد تعیین قیمت دلار تاخیر کند، تکرار فاجعه سال ۹۱ و ۹۲ عظیم تر خواهد بود. زمانی‌ که فنر در برود، باید انتظار دلار تا ۸ و یا ۱۰ هزار تومن و تکانه‌های شدید اقتصادی آن که می تواند حتی به بدی ونزوئلا باشد را هم داشته باشیم." اگر اینها اورده شده و یادداشت ارسال شده به خاطر این بود که به اینجا نرسیم. البته اقای جهانگیری فرمودند که ما سال 97 را با موفقیت به پایان رساندیم. حرفی نیست. در ونزویلا هم با تورم یک میلیون درصدی سال 2018 را به پایان رساندند. ما هم با گوشت 120 هزار تومنی و قدرت خرید گوشت یک کارگر ایرانی کمتر از کارگر افعانی که فقیر ترین کشور دنیا هست به پایان سال 97 رسیدیم! منطق اقای جهانگیری منطق پدر بزرگ مرحوم ما هست که با پرواز میانه خوبی نداشت و هر باز برای پیشواز فرزندی به فرودگاه می رفت و وقتی از بلند گو می شنید که پرواز فرزندش به زمین نشسته می گفت: حالا به زمین نشست دیگر بقیه ان مهم نیست! به بنده خدا می گفتیم مگر قرار بود به زمین سالم ننشیند!
فرداد۸۲۱۲۵۲۱۵:۲۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
فیلم هندی نیست واقعیت تلخی از جامعه ایرانی است که روابط پیچیده بین المللی جنگ سرد و تاریخ را نمی دانند متاسفانه و همه چیز را به طنز وانمود میکنند
ناشناس۸۲۰۵۷۱۰۷:۵۳:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
چرا این همه شایعه و خبر دروغ رو بعنوان تحلیل به خورد مردم میدهید؟
ناشناس۸۲۰۷۴۶۱۰:۰۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
شایعه و خبر دروغ! بله دیگر . پیش بینی دلار ده هزار تومنی و بالاتر در سال 94 شایعه و خبر دروغ است چون دلار الان همان 3400 تومن است!
ناشناس۸۲۰۹۷۰۱۱:۵۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
برادر من هم پیش بینی می کنم دلار بشود 50 هزار تومن! دلاری که از 7 تا تک تومنی می رسد به 10 هزار تومن همین راه را تا هر رقمی ادامه می دهد اسم این پیش بینی نیست!
عبدالله۸۲۰۵۷۵۰۷:۵۹:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
لابد باید سکان سیاست خارجی را دست نویسنده این مقاله داد که یکساعته کشور را بدون قید و شرط تسلیم پوتین کند و پوتین هم به خاطر این فداکاری کاری کند ما از گرسنگی نمیریم...
ناشناس۸۲۲۲۸۴۱۶:۰۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
عبدالله جان . کلا مطلب را نگرفتی
ناشناس۸۲۰۵۸۲۰۸:۰۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
تخیلات بسیار قوی دارید.
ناشناس۸۲۱۴۴۵۱۹:۲۹:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
در سیاست مانند بازی شطرنج هم باید تخیل خیلی قوی داشت تا ده حرکت بعدی رقیب و دهها سناریو ممکن قبل و بعد و موقعیت تمام مهره ها و توانایی های بازیگران زمین از عربستان تا اسراییل و روسیه و حتی نیاز نفتی ژاپن و چین و تولید نفت ونزویلا و شیل نفتی امریکا و.. را آنالیز کرد.
ناشناس۸۲۰۵۸۸۰۸:۱۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
پس همه چی تقصیر امریکا و روسیه ست و مسوولین ما اصلا بی کفایت نیستن!!
ناشناس۸۲۰۷۵۱۱۰:۰۵:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
قسمت مربوط به تحلیلهای نادرست دستگاه سیاست خارجی و سو استفاده برخی از مدیران میانی و پایین دست از فضای تحریم و تشدید عدم شفافیت را توجه نفرمودید
ناشناس۸۲۰۶۰۳۰۸:۲۳:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
بسمه تعالی در مورد جنگ سرد : جنگ سرد بین قدرتها وجود دارد و متاسفانه به تمام نقاط دنیا دامنه این رقابت کشیده شده است و کشورهای جهان سوم و مخصوصاً کشور ما از تبعات شوم این رقابت در امان نیستند و بهترین مسیر این است که با شعار نه شرقی و نه غربی خود را از این رقابت دور نگه داریم. در مورد کشتی سانچی : احتمال اینکه هدف قرار گرفته باشد وجود دارد ولی بدست چه کشوری معلوم نیست
فرداد۸۲۰۶۰۷۰۸:۲۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
کاملا درست بود و تحلیل بسیار دقیق از جنگ سرد بین امریکا و روسیه بود خیلی ها نمی دانند که روسیه و امریکا این جنگ را در زمین دیگران بازی میکنند مردم ایران حافظه تاریخی ندارند
ناشناس۸۲۰۶۰۸۰۸:۲۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
آقای امیری گفتم زیاد فیلم هندی نگاه نکن.
فرداد۸۲۱۲۳۹۱۵:۱۵:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
فیلم هندی نیست دکترین امریکا و شوروی تسلط به منابع استراتژیک جهان از نظر نیروی انسانی و ذخایر معدنی ایجاب می کند بوسیله پروکسی ها یعنی بازی در زمین کشورهای دیگر قدرت خود را بالا ببرند چون می دانند درگیری مستقیم بین آنها برنده ای نخواهد داشت
ناشناس۸۲۰۶۱۴۰۸:۲۹:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
چرا در مالزی و کره جنوبی و سوئد و دیگر کشورها این کارها اثر ندارد!؟؟؟؟ هر چیزی هست اگر در دنیا دو درصد بر اقتصاد ضربه بزند بر ایران هزار درصد!!!! این اشکال از کجاست !! خدا داند ؟
ناشناس۸۲۰۶۱۸۰۸:۳۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
این مقاله بیشتر به درد یه فیلم تخیلی هالیوودی میخورد ؟!!!
ناشناس۸۲۰۶۲۲۰۸:۳۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
فقط یک نکته مهم رو فراموش کردید که آنهم اینه اگر قرار باشه فقط روسیه بخواد از جنگ الکترونیکی در ساقط کردن هواپیماها و غرق کشتی ها استفاده کنه، این امکان رو غرب و آمریکا هم خواهند داشت که هر هواپیمایی رو از راه دور ساقط کنند. که میشه جنگ دوطرفه بعید میدانم که روسیه بخواد کاری کنه که امنیت هوایی و دریایی جهان به خطر بیافته انهم با سقوط هواپیماهای کشور ضعیفی مثل اتیوپی! هواپیما سقوط کرده چون احتمالا مشکلی پیدا کرده. بهتره سطح تحلیل ها رو از تحلیل های ماورائی به وقایعی منطقی تنزل بدیم.
ناشناس۸۲۲۲۹۷۱۶:۲۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
عزیز. هدف اتیوپی یا مالزی نیست. هدف شرکتهای امریکایی و اروپایی مانند بوئینگ و ایرباس است که باید این تسویه حساب در خاک کشورهای بیطرف و مظلوم جهان سوم مانند مالزی و اندونزی و اتیوپی اتفاق بیافتد با این منطق اگر شرکتهای روسی و اقتصاد روسیه از ناحیه تحریمها اقتصادی امریکا و اروپا ضرر هنگفت می بینند شرکتهای امریکایی هم باید ببیینند. حالا اگر مردم مظلوم کشورهای جهان سوم و حتی مردم خود این قدرتها در این جنگ و رقابت آسیب می بینند در درجه و اولویت چندم است. در مورد روسیه هم همانطور که ترامپ گفته امکان ربایش الکترونیک هواپیماهای روسی به دلیل تکنولوژی قدیمی سخت تر است ولی حداقل سقوط و انهدام هواپیمای روسی در صحرای سینا و سقوط هواپیمای نظامی روسی با 90 نفر نظامی در دریای سیاه و برخورد یکی از عظیم ترین ناوهای جنگی روسیه با یک کشتی باری در میانه شب در دریای سیاه که منجر به قربانی شدن 70 نفر از خدمه روسی ناو عظیم روسی مانند سانچی شد و البته ترور سفیر روسیه در برابر دوربینها تلویزیونی در برابر سلاخی کردن سفیر امریکا در خیابانهای لیبی در برابر دوربینهای تلویزیونی که هنوز هم عوامل تمام آنها کاملا شناسایی نشده است حکایت از درصدی از این تسویه حسابهای جنگ سردی در این بازی کثیف دارد. ولی اصولا غرب تمایلی به بالا کشیدن این رقابت در صحنه هوایی و یا شهرها و کشتی ها ندارد چون طرفی که بیشتر ضرر خواهد کرد مشخصا همان امریکا و غرب است. امریکا و اروپا بیشتر تمایل به همان جنگ اقتصادی دارند که در آن دست بالا را دارند.
ناشناس۸۲۰۶۲۳۰۸:۳۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
اولین نکته در بررسی جرم انگیزه است. گیرم همه حرفهایتان درست بود روسیه چرا باید به خاطر جنگ کریمه هواپیمای اتیوپی را ساقط کند مگر اتیوپی نقشی در مساله اوکراین داشت؟
ناشناس۸۲۱۵۲۶۲۰:۵۰:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
شاید به این دلیل که مستقیم با آمریکا درگیر نشود و در عین حال شرکت بوئینگ زیان کافی را ببینند
ناشناس۸۲۰۶۲۶۰۸:۳۹:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
آیا بهتر نیست نظرات خود را با مستندات ارائه دهید ب جای اینکه یک نظریه را بدون هیچ سندی ارائه کنید؟
ناشناس۸۲۰۷۵۲۱۰:۰۷:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
با تشکر از الف لطفا به یادداشت های ارجاع شده توجه فرمایید و اگر وقت دارید انها را مطالعه نمایید. تماما با ادله و استدلال به مسایل اورده شده به صورت مشروح پرداخته شده.
ناشناس۸۲۰۷۵۸۱۰:۱۱:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
شما از یک علاقمند و پژوهشگر انتظار دارید که مستنداتی برای یادداشت بیاورد که حتی بزرگترین دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی هم در فراهم آوردن آن محدودیت دارد. یک ناظر بیطرف فقط از روی شواهد و دلایل تلاش دارد تصویری از واقعیت را تا آنجا که می شود باز سازی کند. مثلا نظریه تکتونیک صفحه ای در زمین شناسی هنوز هم یک نظریه است. ولی تقریبا تمام دانشمندان علوم زمین بر صحت آن اجماع دارند. ولی هرگز نمی توانند استنادات آن را قطعا ثابت کنند.
ناشناس۸۲۰۶۴۴۰۸:۴۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
روسیه که کشور دوست بود
ناشناس۸۲۰۶۵۰۰۸:۵۴:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
از جنگ سردی که عنوان فرمودید این مسئله هویدا بود که روسیه به مراتب از آمریکا خبیث تر و استعمارگرتره.در لازم هست که در گام دوم انقلاب در اهداف گام اول چرخش اساسی نشان داد و بهبود روابط با اروپا و امریکا داشت. الف جان التماس دعا
سعید محمدی۸۲۰۶۹۱۰۹:۱۵:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
تحلیل خوبی بود. فقط اطلاعاتش بعضی جاها باید بیشتر بررسی بشه. تا جائی که من شنیدم یک نوع از هواپیماهای بوئینگ دچار مشکل شدن. چرا روسیه باقیمانده مدل های هواپیما های این شرکت رو منهدم نمیکنه؟ نفت شیل شاید بتونه در نهایت جای کلیه تولیدات نفت معمولی سایر کشورها رو بگیره (که بعیده)، ولی بالاخره این نفتهای معمولی کشورهای مثل ایران و عربستان و ونزوئلا و روسیه که نابود نمیشه، اونها هم هستند و بعد از سلطه نفت شیل، باز هم می تونن وارد بازار بشن (ولو با قیمت کمتر) و در نهایت بازهم تولید نفت شیل رو کم صرفه کنند. مورد بعدی اینه که کلا نفت داره در جهان بی ارزش میشه. کشورها دنبال انرژی هسته ای و انرژی های تجدید پذیر مثل باد و خورشید و ... هستند. حتی خودرو ها به سمت هیبریدی شدن میرند. کاهش ارزش نفت در عین وجود نفت سهل الوصول کشورهای عضو اوپک در نهایت نفت شیل رو به کما خواهد برد. این پیش بینی ها پارامترهای اجتماعی -سیاسی قریب الوقوعی مانند فروپاشی سلطنت سعودی، تغییر دولت در ایالات متحده، تغییر دولت در ایران و روسیه و ... رو نادیده گرفته. پیش بینی های انتهائی متن نیز خیلی پیش بینی های استراتژیکی نیستند. این پیشبینی ها توسط انواع و اقسام اقتصاد دان ها ارائه شده بود و نمیتونن سندی بر درستی باقیمانده فرضیه های ارائه شده باشند.
ناصر ابونصر۸۲۰۶۹۲۰۹:۱۶:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
سلام ، بااحسنت خدمت بزرگوار جناب علی امیری ، کو گوش شنوا ؟ این حقیر با گوشت وپوست خود موضوع را درک وتااندازهای توانستم دست وپای خود را جمع کنم وازاین زلزله بنیان کن اقتصادی حداقل جان سالم به در برم ، اززمان مرحوم هاشمی این وضع ادامه داشته وخواهد داشت ، چون درمملکت اقتصاد پویائی نداریم ، شرکت هائی که می توانند سود آورباشندیا دولتی ، یا خصولتی هستند ،وهمین که سرپاباشند وخودکفا ،که نیستند ، ازنظر دولت قابل قبول است ، چون هزینه ای برای دولت ندارد . اگر شرکت ها وموسسه ها خصوصی باشند که کنترلی روی آنها نیست .وهرگونه که بتوانند می تازند .از وابستگی هاورانت های اطلاعاتی ووابستگی هابه .. ورشوه و... میگذریم ، .. ،‌بعضی مواقع مخالفین حرف حساب می زنند ولی کو گوش شنوا ....تن درست وپایدار باشید
ناشناس۸۲۰۶۹۷۰۹:۱۸:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
ملت سالهاست دارن داد میزنن روسیه فقط به فکر منافع خودشه و ایران نباید به اون اعتماد کنه ولی کو گوش شنوا. برای جلب نظر چین و روسیه که تو شورای امنیت هوای ایران رو داشته باشن ببینید چطور بازی میخوریم.
هادی۸۲۰۷۰۷۰۹:۲۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
جالبه همه سقوط ها هم روی بوئینگ 737 مکس برنامه ریزی میشه خسته شدیم از توهم
ناشناس۸۲۰۷۹۱۱۰:۲۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
عزیز. هواپیماهای مالزی 777 بودند . هواپیمای آلمانی که عنوان شد کمک خلبان آن خودکشی کرده و هواپیما را مستقیم و بدون کوچکترین تماس یا یادداشت یا شواهدی که قصد خود کشی داشته به کوه برخورد کرد هم ایرباس بود. هواپیماهای روسی هم که در این جنگ کثیف در دریای سیاه یا صحرای سینا به تلافی هواپیماهای غربی منهدم شدند و هواپیمای جت سوپر صد که افتخار پوتین و روسیه بود و در همین اندونزی به کوه برخورد کرد و هنوز هم روسیه اعلام می کنه که امریکا مسئول سقوط آن بوده همه روسی بودند. اما هواپیمای ماکس در واقع ورژن بسیار مدرن تر پر فروش ترین هواپیمای مسافربری تاریخ با 7000 عدد است که اتفاقا به خاطر همین تجربه سقوط های هواپیماهای مالزی و ایرباس اندونزی و آلمانی و... به نرم افزار جدید و پیشرفته ای مجهز شده بود که به نظر می رسد باز هم نتوانسته جلوگیری کند. به نظر شما جالب نیست که هر دو هواپیما مکس 737 در کشورهای فقیر اندونزی و اتیوپی که از امنیت و قدرت اطلاعاتی بالایی برخوردار نیستند به شکل مشابه منهدم می شوند. بوئینگ به غیر از اینکه یکی از بزرکترین شرکتهای امریکا هست مایه آبرو و حیثیت امریکا هم هست. همانطور که روسیه از سقوط سوپر جت 100 خود توسط امریکا احساس خجالت و ناراحتی کرد می خواهد همان پیغام در دنیا را به افتخار صنعت امریکا وارد کند همانطور که امریکا در جنگ چچن از دخالت در سرزمین روسیه خودداری نکرد و روسیه با یازده سپتامبر به امریکا یادآوری کرد که اگر به حریم خاک روسیه احترام نگذارید و به جدایی طلبان چچن که در مسکو بمب گذاری می کنند کمک کنید ما هم می توانیم در قلب نیویورک و پنتاگون مقابله به مثل کنیم.
بی بصیرت۸۲۱۵۰۷۲۰:۳۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
بنده کاری به دستی یا نادرستی تحلیل جناب امیری ندارم ولی هواپیماهای بویینگ مکس 737 حدود 40 درصد از فروش های بویینگ را به خود اختصاص داده است. بنابراین اگر سخن جناب امیری درست باشد منطقی است که با سقوط دو هواپیما از یک مدل که حدود نیمی از فروش های بویینگ را به خود اختصاص داده است، شاهد افت بی سابقه سهام این شرکت خواهیم بود
ناشناس۸۲۰۷۱۲۰۹:۳۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
اقا یه تغییری در خودتون بدهید این مطالبی چیه؟
ناشناس۸۲۰۷۳۴۰۹:۴۹:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
سلام یک مثلی میگه گربه هم برای رضای خدا موش نمی گیره. در این که روسیه برای حفظ منافع خودش توسوریه است شکی نیست. در این که در هر بالا و پایین رفتن قیمت نفت سعی می کنه بیشترین منافع رو برای خودش کسب کنه هم شکی نیست. و اما این که تا این حد قدرت موج سازی رو داشته باشه ... روسیه سعی می کنه موج سواری کنه .. الانم ی عده تحلیل می دن شاید هکرای ایرانی سیستم این بویینگا رو هک کردن و شما برای پرت کردن اذهان عمومی چنین قلم فرسایی می کنین. مشکلات اقتصادی ما باید حل بشه و اونم فقط با روی کار اومدن ی دولت با اقتدار پاک دست همراه با یک تیم اقتصاد دان سلحشور ممکنه و بس.
ناشناس۸۲۰۷۳۶۰۹:۵۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
اصلا همه اینها درست.برای برون رفت از این اوضاع باید چکار کرد؟مبارزه ما با استکبار جهانی چه نفعی برای مردم و کشور ایران داشته و دارد؟چه کسان و کشورهایی از مبارزه ما با استکبار جهانی منتفع میشدند و میشوند؟
ناشناس۸۲۰۷۴۲۰۹:۵۹:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
از سر بی تدبیری و عدم پیش بینی مشکلات نباید حوادث بغداد را به شوشتر ارتباط داد حل مشکلات ‌فکر کردن ‌و پیش بینی آنها کار سختی است که برای حکمرانان ناکارآمد سخت ودشوار است
مهدی یار نوری۸۲۰۷۴۴۱۰:۰۲:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
انصافا تا قبل از دو پاراگراف آخر مطالب قابل تامل بود، حتی اینکه نویسنده به خودش جرات داده ... علیه روسیه مطلب بنویسه جای تقدیر داره. دو پاراگراف آخر متاسفانه .... هر کسی که با اقتصاد و قوانین آشنایی داره دیگه میدونه فرمول تعیین نرخ ارز چیه و حالا اگر بخاطر حرکت پوپولیستی نمی خوان قانون رو اجرا کنند این دیگه مشکل خودشونه که باعث میشه این فنر جمع بشه و هر ۶ یا ۸ سال یکبار بپره.
ایرانی۸۲۰۷۵۷۱۰:۱۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
روسیه اگر توانایی و تکنولوژی این خرابکاری را داشت یک سر و سامانی به هواپیماهای مسافربری و توپولوف های عهد بوق خود می داد تا محتاج بوئینگ و ایرباس نشود.
فرداد۸۲۱۲۶۱۱۵:۳۰:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
روسیه تو سیستم های جمینگ الکترونیکی خیلی پیشرفته است و امریکاهیچ موقع این را لو نمی دهد تا طرف مقابل فکر کند که از تکنولوژی او چیزی سر در نمی آورد امریکا هم این تکنولوژی و مرگبار تر از آن هارپ را دارد و برای آن دوستمان باید بگویم که آنها برای برخ کشیدن و آزمایش قدرت خود هر از چند گاهی باید نمونه عملی و متاسفانه با جان انسانها نشان بدهند
ناشناس۸۲۰۷۵۹۱۰:۱۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
خسته کننده و ملال آور بود. کاش کمی تا قسمتی خلاصه تر می نوشتید تا افراد بیش تری حوصله خواندن این یادداشت بلند را داشته باشد.
ناشناس۸۲۰۷۷۳۱۰:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
ممکن است بخش‌هایی از تحلیل نویسنده درست نباشد، اما فضای واقعی سیاست چیزی شبیه به همین تحلیل‌هاست. صحنه سیاست واقعی(چه ملی و چه بین المللی) آن چیزی نیست که عموما ما می‌بینیم یا خبرهایی از آن را در رسانه‌ها میشنویم. یک مثال ساده بزنم فرانسه در مذاکرات برجام نقش پلیس بد را داشت، اما در واقع امر مشتاق ترین کشور به انعقاد قرارداد بود(چیزی که بعدا در خاطرات منتشر شده اشاره شده)، روسیه در ظاهر موافق بود، اما منافع استراتژیک خودش را در ادامه تحریم ایران می‌دید و بی میل نبود تحریم ادامه یابد. همین الان روسیه از تحریم ایران هم منفعت اقتصادی می‌برد، هم منفعت سیاسی. یک مثال داخلی هم بد نیست اشاره کنم، داریم برادران یا اقوام نزدیک که در دو حزب رقیب سیاسی ایران هستند و اتفاقا خیلی هم مواضع تندی دارند، اما در صحنه هایی که دور از چشم رسانه هاست مراودات عادی خود را دارند و خبری از این رجزخوانی‌ها نیست که گاهی حتی تا سطح تقسیم کار و دو طرف را داشتن این بازیها تنزل می‌یابد. موافق نویسنده هستم و باید صحنه سیاست بین الملل را درست تحلیل کنیم و بعد جای خودمان را بدانیم و در راستای منافع بلند مدت خودمان گام برداریم نه اینکه سپرانسانی کشوری مثل روسیه شویم یا در جاهای دیگر یارکشی و خطاهای راهبردی کنیم.
ناشناس۸۲۰۷۷۹۱۰:۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
با کمال احترام به نویسنده ولی هنوز علت سقوط اعلام نکردن جعبه سیاه بیدا شد و در حال بررسی
ناشناس۸۲۲۳۰۴۱۶:۲۹:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
در تاریخ هوانوردی و دریانوردی هرگز سابقه نداشته که حوادثی چنین بزرگ و پی در پی مانند ساقط شدن 12 فروند هواپیمای امریکایی و روسی و همچنین چند سانحه دریایی عظیم بین ناوهای فوق پیشرفته و گشتی های باری و نفتکش در دوره ای نسبتا کوتاه چند ساله اتفاق بیافتد و برای هیچ مورد آن توضیح قانع کننده فنی نبوده باشد و حتی خلبانها و خدمه پرواز نتوانند با زمین یا کشتیهای دیگر تماسی برقرار کنند و البته چند مورد آن مانند سقوط هواپیمای دوم مالزی و هواپیمای روسی در آسمان هدف موشک و بمب قرار گیرند. آیا همه اینها فقط اتفاق است؟ قطعی بدانید اگر مشکل فنی باعث سقوط هواپیماها شود حداقل در تمام موارد خبر از اعلام وضعیت اضطراری دقایقی قبل از سانحه توسط خلبان بوده است ولی در این موارد هرگز امکان چنین هشداری توسط خلبانها و خدمه وجود نداشته است .
ناشناس۸۲۰۷۸۵۱۰:۲۲:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
ظاهرا چیزهایی که میگین درسته ولی دلایلش اینایی نیست که گفتین. مثلا اگر آمریکا دنبال کاهش صادرات نفت عربستانه چرا ترامپ به عربستان دستور داد تولید نفتش رو بالا ببره که بنزین توی آمریکا ارزون بشه؟ یا اگر روسیه فقط دنبال فشار به اسرائیل بود چرا از اول وارد جنگ سوریه نشد؟ یا چرا اس 300 بعد از سقوط هواپیمای روسیه که چند ماه پیش بود توی سوریه نصب شد وقبلش نبود؟ ضمنا چرا هیچ اسمی از عراق و ترکیه این وسط نبود عراق 6 میلیون بشکه صادرات نفت داره ترکیه نقش موثری توی سوریه داره
ناشناس۸۲۰۸۶۰۱۰:۵۴:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
روسیه به مراتب از امریکا خطر بیشتری دارد.
ناشناس۸۲۱۴۵۷۱۹:۴۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
عزیز. مسئله این نیست که روسیه از امریکا خطرناک تر است یا چین از هر دو. همه مسئله این است که کشورها برای منافع ملی ملت خود با هیچ کس تعارف ندارند. اطمینان داشته باشید که اگر امریکا و چین هم در موضع ضعف اقتصادی مانند روسیه و پوتین قرار بگیرند برای استفاده از سایر اهرمهای خود مانند روسیه کوچکترین تردیدی به خود راه نخواهند داد.
حسین۸۲۰۸۷۸۱۱:۰۹:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
هواپیمایی آسمان قرار بود ۶۰ تا بوئینگ ۷۳۷ بخره که خوشبختانه با فشار ترامپ قرارداد لغو شد.
ناشناس۸۲۰۹۴۶۱۱:۴۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
چرا استفاده از بالون در دستور کار قرار نمیگیره؟
ناشناس۸۲۰۹۱۲۱۱:۲۷:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
ایشون همون کسی نیست که 5 سال پیش ناپدید شدن هواپیمای مالزی را به سقوط واپیمای اوکراین ربط داده بود؟
ناشناس۸۲۲۳۰۶۱۶:۳۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
برای آنهایی که می دانند مسلم است چه ارتباطی دارد.
ناشناس۸۲۰۹۲۸۱۱:۳۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
دلایل تورم و فروپاشی اقتصادی در ایران هیچ ربطی به داستان های تعریف شده در بالا ندارد نویسنده محترم خواهشمند است کمی مطالعه داشته باشید .
ناشناس۸۲۰۹۷۲۱۱:۵۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
به نظر من کار فرازمینی هاست! چشم پیشرفت ایران را ندارند با این کار ها می خواهند مسئولین مارا خراب کنند! و چون توان مقابله با مارا ندارند روسیه و امریکا را وسیله کرده اند....
ناشناس۸۲۱۰۶۶۱۲:۵۷:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
این هواپیما دو سقوط در نقاط مختلف جهان و چند سانحه در محلهایی متفاوت داشته است و پرواز آن توسط کشورهای مختلف از جمله آمریکا ممنوع شده است فقط همین
ناشناس۸۲۱۰۸۹۱۳:۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
ما مردم ایران باید همیشه سیبل وسپر بلای تمام دنیا باشیم هرکس در هر گوشه دنیا مشکلی داشته باشد باید پشت ما بلرزد ولی نمی دانیم مشکل .. مارا باید چه کسی حل کند
ناشناس۸۲۱۰۹۳۱۳:۱۳:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
داستان... هایی است که برای پوشش ناکارآمدی مطلق دولت نوشته شده است.
ناشناس۸۲۱۲۴۰۱۵:۱۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
تحلیل بسیار دقیق و عالی بود
ناشناس۸۲۱۲۴۱۱۵:۱۶:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
چه ادبیات متفاوتی داشت، اصلا ادبی تالیف نشده بود
ناشناس۸۲۱۳۰۲۱۶:۲۱:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
فیلماش اومده بیرون تو بالش اتش سوزی میشه باعث سقوطش میشه نیازیم به این داستانا نیست
مجید۸۲۱۳۲۸۱۶:۴۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
سپاس از تحلیل ژرف اندیشانه جناب امیری . از خدا میخواهم کشورهای جهان سوم را از عواقب بازی های سهمگین و مخوف ابر قدرتها که عمدتا سهم آنها جز زیان و حسرت از دست دادن های بیشمار است در امان بدارد
ناشناس۸۲۱۴۶۵۱۹:۵۲:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
تنها نتیجه ای که از تحلیل های چنینی میتوان گرفت این است که سیاست خارجی صرفا ایدئولوژیک خسارت تمام است؛ همانطور که استقلال در دنیای امروزی و معادلات چند وجهی آن خیال پردازی محض است
ناشناس۸۲۱۵۰۱۲۰:۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
مشکل این هواپیما، سیستم خلبان خودکار آن هست که وقتی یکی از سنسور زاویه حمله هواپیما درست کار نمیکند و اطلاعات غلط میدهد قاطی می‌کند، نه ربایش از راه دور..
بی بصیرت۸۲۱۵۱۱۲۰:۳۷:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
اگر دیدگاه نویسنده محترم درست باشه که یه جورایی بدبخت شدیم و رفت. چون همهی پهپادها کنترل از راه دور و موشک هامون رو راحت می تونن در جنگ الکترونیکی از کار بیندازن و نابود کنن.
ناشناس۸۲۱۵۴۹۲۱:۲۷:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
قطعاً اگر اینگونه باشد دلیلی ندارد که آمریکا اعلام نکند و برای روسیه مشکلات بسیار زیاد و هزینه های سنگین ایجاد نکند چون در صورت اثبات برای روسیه بسیار گران تمام خواهد شد و به عنوان نقض فاحش حقوق بشر و یک حرکت تروریستی دولتی بسیاری از کشورها با روسیه قطع مراوده خواهند کرد و اینکه می گویید برای آمریکا سنگین است که بگوید روسیه به هواپیماهای ما نفوذ دارد، این در مورد هواپیماهای مسافربری بی معناست چون حتی یک گوشی موبایل هم در داخل هواپیمای مسافری می‌تواند اخلال ایجاد کند و یا با یک سلاح دوش پرتاب سبک می‌توان هواپیمای مسافربری را هدف قرار داد بنابراین ایجاد اختلال و از بین بردن هواپیمای مسافری کار سختی نیست و اتفاقاً این کار باعث تبرئه شرکت بوئینگ میشود چون هر کشوری با تکنولوژی پایین نیز می تواند بر روی این نوع هواپیماها اخلال ایجاد نماید همانند هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکا در خلیج فارس که ایران سال هاست از این موضوع بهره برداری می کند و برای خود هدف قرار گرفته شدن هواپیمای مسافربری را ضعف نمیداند
ما اگه۸۲۱۵۵۳۲۱:۳۳:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
اگر کشور ما روی تبدیل و تصفیه نفت خام سرمایه گزاری کرده بود الان با فروش بنزین و محصولات پلاستیک و پتروشیمی به همین همسایه هایی مانند ترکیه افغانستان پاکستان و عراق و ... تحریم را دور زده بود. و نیاز با صادرات نفت نداشتیم. مشکل خودمان را به گردن دیگران نیندازیم
ناشناس۸۲۱۸۱۷۰۹:۳۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
پر از غلط نگارشی.
ناشناس۸۲۲۳۰۱۱۶:۲۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
روح دایی جان ناپلئون با خواندن این تحلیل شاد خواهد شد .چقدر....
رضا۸۲۲۵۸۴۲۱:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
با سلام تحلیلی جالبی بود.ان شاالله عاقبت ما ختم بخیر باشد باا این مسئولین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین