عراقچی (۹۴): با برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود و نه تعلیق/ عراقچی (۹۷): برای عبور از تحریم‌ها باید به FATF بپیوندیم!

گروه سیاسی الف،   3971206099 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

وقتی یک عضو ارشد دولت، یکبار تاکید می‌کند که با برجام تحریم‌ها لغو می‌شود و سپس می‌گوید که هدف اصلی برجام لغو تحریم‌ها نبود و سپس تاکید می‌کند که با FATF از تحریم‌ها عبور می‌کنیم، یعنی توهین به مردم.

عراقچی (۹۴): با برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود و نه تعلیق/ عراقچی (۹۷): برای عبور از تحریم‌ها باید به FATF بپیوندیم!
مشرق نوشت: «مهرداد لاهوتی» سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس -۵ اسفند ۹۷- در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه در نشست فراکسیون مستقلین مجلس گفت: «آقای عراقچی گفت که برای عبور از تحریم‌ها، باید بهFATF بپیوندیم». اظهارنظر عراقچی درخصوص لزوم تصویب FATF برای عبور از تحریم‌ها از چند منظر قابل بررسی است.


لغو یکباره تحریم‌ها در روز اجرای برجام

اول اینکه، عراقچی-فروردین ۹۴- با اشاره به برجام تاکید کرده بود: «تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند، نه تعلیق». علاوه بر عراقچی، دیگر مقامات ارشد دولت نیز تاکید داشتند که در روز اجرای برجام- دی ۹۴- تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد.

در همین رابطه، «روحانی» - تیر ۹۴- گفته بود: «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق...امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود». روحانی همچنین-اسفند ۹۴- گفته بود: «امروز تحریم‌ها، حتی تحریم‌هایی که مربوط به موضوع هسته‌ای نبوده برداشته شده و این مسئله نیز اعلام شده است».

همچنین «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- شهریور ۹۴ در کمیسیون برجام- گفته بود: «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا (دی ۹۴) لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود». ظریف علاوه بر این- ۲۶ دی ۹۴- گفته بود: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد».

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز- فروردین ۹۴- گفته بود: «در همان روز توافق کلیه تحریم‌ها لغو خواهد شد».

لازم به ذکر است که برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان هدف مذاکرات مورد اشاره صریح رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت. ایشان در سخنان خود در جمع اقشار مختلف مردم-مرداد ۹۵- با تاکید بر این مسئله تصریح کردند: «شش ماه هم از امضای برجام می‌گذرد، هیچ تاثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم به وجود نیامده است؛ [در حالی که] خب، برجام اصلاً برای برداشتن تحریم‌ها بود؛ برای اینکه تحریم‌های ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا می‌گویند بتدریج، یواش یواش دارد درست می‌شود! مگر بحث سر یواش یواش بود؟ آن روز مسئولین، هم به ما می‌گفتند، هم به مردم می‌گفتند که در این مذاکرات، قرار بر این است که وقتی ایران تعهدات خود را انجام می‌دهد، یکباره همه تحریم‌ها برداشته بشود؛ یعنی این مانعی که آمریکا سر راه ملت ایران ظالمانه و خباثت‌آمیز به وجود آورده بود، برداشته بشود؛ خب حالا شش ماه از این موعدگذشته است، برداشته نشده؛ شش ماه برای یک مملکت هشتاد میلیونی زمان کمی است؟».

گفتنی است «علی ربیعی» وزیر سابق کار- ۴ اسفند ۹۷- در مصاحبه با روزنامه ایران تصریح کرد که «با برجام شدت تحریم‌ها بیشتر شد».

در روزهای گذشته «محمد جواد ظریف»وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «بازلرتسایتونگ» گفته بود: «نفتی که اکنون ایران می‌فروشد، کمتر از مقداری است که قبل از برجام و زمانی که تحریم‌های سازمان ملل متحد وجود داشت، فروخته می‌شد … اروپا هیچ نفتی از ما نمی‌خرد و تحریم‌ها را اجرا می‌کند».

آقای عراقچی باید توضیح بدهد که چرا علیرغم تاکید بر لغو تحریم‌ها به واسطه برجام در سالهای گذشته توسط دولتمردان، اکنون و با توجه به تجربه عبرت آموز توافق هسته‌ای، باز هم با منوط کردن لغو تحریم‌ها به موضوع FATFدر حال تکرار آن مسیر خسارت بار است؟!

چه تضمینی هست که بهانه‌های آمریکا تمام شود؟!

دوم اینکه، عراقچی-آذر ۹۴- در حالیکه آمریکا به واسطه عهدشکنی‌های گسترده و مستمر به «قاتل زنجیره‌ای توافقات بین المللی» مشهور شده بود، در اظهارنظری تامل برانگیز گفته بود: «امضای وزیر خارجه آمریکا، اجرای موفق برجام را تضمین کرده است»!

اما بی دستاوردی برجام کار را به جایی رساند که عراقچی اذعان کرد که «مزایای برجام برای ایران نزدیک به صفر شده است».

دولت آقای روحانی در سال ۹۴ پیشاپیش و در مدت زمانی حدود ۲ ماه تمامی تعهدات خود را یکطرفه و نقد انجام داد ولی آمریکا از اولین روز اجرای برجام- در دولت اوباما- تا روز خروج از برجام-دولت ترامپ- هیچگاه به تعهدات خود عمل نکرد.

بنابراین آقای عراقچی باید توضیح بدهد که با توجه به سرانجام «تضمینِ امضای وزیر خارجه آمریکا پای برجام»، حالا چه تضمینی هست که کارگروه ویژه اقدام مالی ( FATF) نیز به وعده‌های خود عمل کند؟!

در گزارش منتشر شده توسط FATF به صراحت اعلام شده که هدف اصلی این سازمان، جلوگیری و مسدودکردن مسیرهای دورزدن تحریم‌ها توسط ایران است.

آقای عراقچی باید به این سوال پاسخ دهد که چه تضمینی هست که بهانه‌های آمریکا با FATF تمام شود؟! ایران تا کجا باید یکطرفه امتیاز داده و منتظر عملی شدن وعده‌های طرف مقابل بنشیند؟!

وقتی ظریف - مهر ۹۷- در جلسه علنی مجلس، صراحتاً اعلام کرد که «نه بنده و نه آقای رئیس جمهور تضمین نمی‌دهیم که با اجرای لوایح مرتبط با FATF مشکلات حل شود»، حالا عراقچی چگونه می‌خواهد درخصوص رفع تحریم‌ها به واسطه پذیرفتن FATF تضمین بدهد؟!

اجرای ۳۷ بند از ۴۱ بند دستورات FATF

سوم اینکه، دولتمردان و حامیان FATF به گونه‌ای القاء می‌کنند که گویا قرار است ایران در آینده به دستورات FATF عمل کرده و سپس با رفع تحریم‌ها از مزایای آن بهره مند شود.

این در حالی است که اکنون بیش از ۲ سال است که دولت در حال اجرای دستورات FATF است. دولت آقای روحانی ۳۷ بند از ۴۱ بند دستورات FATF (اکشن پلن) را اجرا کرده است. آن ۴ بند باقیمانده نیز به دلیل الزام در تغییر قوانین، توسط دولت به مجلس در قالب ۴ لایحه ارائه شد. متاسفانه وزیر اقتصاد دولت یازدهم-طیب نیا- به نمایندگی از دولت به صورت پنهانی و بدون طی کردن سیر قانونی در مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و شورای امنیت ملی، با FATF توافق کرده بود! با اینکه بیش از ۹۰ درصد دستورات FATF توسط دولت اجرا شد، اما کوچکترین تاثیری در مبادلات بانکی ایجاد نشد.

آقای عراقچی باید به این سوال پاسخ بدهد که چرا علیرغم اجرای ۳۷ بند از ۴۱ بند دستوراتFATF (اکشن پلن)، کوچک‌ترین تاثیری در تحریم‌ها ایجاد نشد؟!

لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود رکورددار انواع جرائم مشمول نظارت و تعقیب FATF هستند که مطلقاً مورد بازخواست و مضیقه‌های تحریمی این کمیته قرار نمی‌گیرند. گفتنی است عربستان با وجود این سوابق، تنها باید ۱۱ اقدام را برای عضویت در FATF انجام می‌داد که فقط هفت مورد را بنابر ادعای FATF انجام داده و هرچند عضویت کاملش هنوز پذیرفته نشده، اما هم اکنون عضو ناظر FATF می‌باشد. این کشور جزو موسسان یا تامین‌کنندگان اصلی گروهک‌های تروریستی مانند داعش و القاعده و بوکوحرام و… است.

توهین به شعور مردم!

چهارم اینکه، عراقچی- بهمن ۹۶- گفت: «هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای (برجام) رفع تحریم‌ها نبود»! این در حالی است که وی تنها در یک مورد، فروردین ۹۴ گفته بود که «با برجام تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند، نه تعلیق».

وقتی یک عضو ارشد دولت، یکبار تاکید می‌کند که با برجام تحریم‌ها لغو می‌شود و سپس مدعی می‌شود که هدف اصلی برجام لغو تحریم‌ها نبود و سپس تاکید می‌کند که با FATF از تحریم‌ها عبور می‌کنیم، این رویکرد از یکسو توهین به شعور مردم و از سوی دیگر- با عرض پوزش و تاسف- نشانه شانه خالی کردن از مسئولیت است.

چه تضمینی هست که فردا آقای عراقچی نگوید، هدف از FATF عبور از تحریم‌ها نبود؟!

برجام نه تنها گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نکرد، بلکه سفره مردم را نیز کوچک کرد. حکایت FATF نیز همین است. دولت آقای روحانی باید رویکرد غلط و خسارت بار چشم دوختن به نقطه‌های خیالی را متوقف کرده و با اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی، وضع موجود را تغییر دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۹۲۷۲۷۱۲:۱۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۶
ظریف: دی ۹۶: اگر برجام نبود ، یک قطره نفت نمی توانستیم بفروشیم.. ظریف بهمن ۹۷: فروش نفت ما الان حتی از قبل از برجام هم کمتر شده !!
ناشناس۷۹۲۷۷۴۱۲:۳۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اینکه این آقایون چی گفتن یکطرف، اما به نظر من راه حل مشکل تحریم ، تبدیل ایران به یک کشور نرمال و معقول و دست کشیدن از تعیین تکلیف برای سایر کشورهاست. اول باید کلاه خودمون رو بگیریم تا باد نبره!
ناشناس۷۹۲۹۳۹۱۳:۲۵:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۶
خیلی وقت پیش قوه قضاییه عنوان کرد احمد عراقچی بزودی محاکمه علنی می شود چه شد پس
ناشناس۷۹۲۷۳۲۱۲:۱۳:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۶
برجامیون با این حجم دروغ هایی که به ملت گفتند ، اخلاق را باختند..
ناشناس۷۹۲۷۹۷۱۲:۳۸:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۶
راه حل شما چی هست افزایش تحریم ها نه ؟
ناشناس۷۹۲۷۳۴۱۲:۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۶
هیچ عاقلی نمیتونه تو روز روشن اینجور دروغ بگه و به مملکت و ملت خیانت کنه .
ناشناس۷۹۲۷۶۱۱۲:۲۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۶
هیچ کاری بی عیب نیست، ولی هدف اصلی برجام جلوگیری از حمله نظامی به پشتیبانی شورای امنیت، خروج ایران از انزوای سیاسی، لغو تحریم های مرتبط بود که لغو هم شد ولی دو مشکل پیش آمد بروز نبودن بانکی، موشک پرانی و شعارها
ناشناس۷۹۲۷۷۷۱۲:۳۱:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۶
منتقد عزیز؛ از قدیم گفتن گر تو بهتر میزنی بستان بزن.
ناشناس۷۹۲۸۷۱۱۳:۰۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۶
استعفا بدهند و کنار بکشند تا مدیران لایق و صادق بیایند و افتضاحشان را جمع کنند ...
ناشناس۷۹۳۱۷۰۱۵:۰۷:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اره مثل زمان امدی نژآد !
ناشناس۷۹۲۷۹۵۱۲:۳۷:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اگر در امور دیگر کشورها دخالت نکنید ومرگ بر این و آن نگوید وبفکر رفاه مردم ایران باشید تمام مشکلات حل میشود
ناشناس۷۹۲۸۳۵۱۲:۴۹:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۶
من نمیدونم چرا هیچکس نمیگه مشکلات در زمان برجام اتفاق افتاده یا از زمانی که زمزمه خروج از برجام و نهایتا خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد...شفاف سازی بشود لطفا
ناشناس۷۹۲۸۶۶۱۳:۰۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۶
درگیری جناحی فایده ای نداره
ناشناس۷۹۲۸۷۲۱۳:۰۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اشکال ما اینه که نمیخوایم بپذیریم برجام تنها و تنها هسته ای بوده و ارتباطی با سایر مسائل مشکل آفرین در سیاست داخلی و خارجی نداره
مرتضی۷۹۳۲۶۶۱۵:۵۱:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۶
شما احتمالا معنی بالمرّه را نمیدونی جناب، تنام تحریم ها به یکباره و بالمره لغو خواه شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین