مجلس با «سهميه‌بندی بنزين» مخالفت كرد

گروه اقتصادی الف،   3971204169 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمايندگان مجلس در جريان بررسی جزئيات لايحه بودجه سال ۹۸ كل كشور، با پيشنهاد اختصاص ماهانه ۲۴ ليتر در ماه به ازای هر نفر مخالفت كردند.

مجلس با «سهميه‌بندی بنزين» مخالفت كرد

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز شنبه (4 اسفندماه 97) پارلمان،‌ در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با پیشنهاد اختصاص ماهانه 24 لیتر در ماه به ازای هر نفر با 53 رای موافق، 147 مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن خانه ملت مخالفت کردند.

جزئیات این پیشنهاد که از سوی احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم مطرح شد، به شرح ذیل است: 

۱. دولت موظف است به هر ایرانی دارای کد ملی بجز ساکنین خارج کشور معادل ۲۴لیتر بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷ برای استفاده از بنزین به طور ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار اختصاص داده ‌شود.

۲. قیمت بنزین خارج از این سهمیه برمبنای ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس (با نرخ تسعیر سامانه نیما) محاسبه خواهد شد.

۳. در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت، افراد می‌توانند اعتبار خود را از طریق سامانه و دستگاه‌های شتاب ATM به افراد دیگر واگذار نمایند و در غیر این صورت در انتهای هر ماه اعتبار باقیمانده در کارت به شرکت ملی پالایش و پخش واگذار و معادل ریالی آن (مطابق نرخ متوسطه ماهانه بنزین آزاد - قیمت پایه بنزین) در کارت‌های بانکی واریز و قابل برداشت خواهد بود.

۴. دولت موظف است برای حمایت از خودروهای خدمات عمومی بنزینی مانند، تاکسی‌ها (اعم سنتی و اینترنتی)، وانت‌ها و آمبولانس در سه ماه اول سال سهمیه مکفی متناسب با پیمایش آنها اختصاص دهد. در فاصله زمانی این سه ماه، خودروهای خدمات عمومی باید با استفاده از تسهیلات بند «۶» این تبصره نسبت به دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام نمایند. بعد از این تاریخ سهمیه خودروهای عمومی حذف خواهد شد.

۵. مابه‌التفاوت درآمد حاصل از فروش بنزین تولید شده در داخل و بنزین صادراتی به ردیف ..... واریز شده و صرفاً جهت کمک به حمل‌ونقل عمومی، دوگانه‌سوز کردن خودروها و اشتغال اختصاص می‌یابد. عملکرد این بند هر سه ماه به مجلس شورای اسلامی و مردم ارائه می‌شود.

۶. منابع حاصل صرفاً بابت امور زیر اختصاص می‌یابد:

۲۰ % از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود ۴ % با اولویت وانت‌بارها و تاکسی‌ها (اعم از اینترنتی و سنتی) به مالکان خودروهایی که طی سال ۱۳۹۸، خودروی خود را دوگانه‌سوز نمایند، اختصاص می‌یابد. تسهیلات پرداختی بابت دوگانه‌سوز کردن خودروهای صرفاً با هر بار سوختگیری در جایگاه‌های سی‌ان‌جی مستهلک شده و در صورت عدم استفاده از سی‌ان‌جی، سود تسهیلات ارائه شده با حداکثر سود شبکه بانکی محاسبه خواهد شد.

٢٠ % از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود ۴ % برای خریداران خودروهای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز با ظرفیت باک بنزین محدود (کمتر از ۱۵ لیتر) از خودروسازهای داخلی اختصاص می‌یابد.

۶۰ % از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود ۴ % به شهرداری‌ها بابت؛ خرید اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی کم‌مصرف (با اولویت برقی و گازسوز) و توسعه ناوگان مترو و اشتغال اختصاص می‌یابد.

آیین‌نامه این تبصره توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. سازمان برنامه و بودجه موظف است گزارش عملکرد این تبصره را هر سه ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۹۴۹۱۱۷:۲۳:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
معلومه که نماینده ای که ده تا ماشین داره مخالفت کنه.
تورم۷۸۹۵۱۶۱۷:۴۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۴
هر طرحی بذارین چه افزایش قیمت چه سهمیه بندی تاثیر بالایی تو افزایش قیمت اجناس داره این یک واقعیت هست که تو این همه سال همه دیدن اقا با این گرانی و تورم الان مردم تحمل تورم دیگه ای نداره لطفا تا زمان بهتر شدن معیشت مردم دست از این طرح ها بردارین
مهرداد۷۸۹۵۵۸۱۸:۰۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۴
تنهاترین راه جلوگیری از قاچاق هر کالا و فرآورده استراتژیکی واقعی کردن قیمت آن نسبت به قیمت جهانی یا منطقه ای است. بعید می دانم هر ایرانی موافق قاچاق بنزین به کشورهای همسایه یا موافق مصرف بی رویه منابع خدادادی نفت و فرآورده های آن باشد. بنزین و نفت سفید و نفت گاز و گازطبیعی و گاز LPG ( در کل حامل های انرژی) و برق حق استفاده همه ایرانیان( اکنون و نسل های آتی) و مصرف بهینه آنها است و تازه ما باید امانت دار خوبی برای نسل های آینده در استفاده درست و به جا از این منابع باشیم. بهترین و عادلانه ترین راه کار : 1- واقعی کردن قیمت انرژی 2- تعریف سبد انرژی برای هر ایرانی ساکن کشور 3- حق فروش سبد انرژی یا حق واگذاری آن به دولت یا هر شخص ثالث دیگر با قیمت های تعریف شده است 4- ارتقاء فرهنگ مصرف انرژی از طریق ممیزی و بهینه کردن مصارف تجاری، صنعتی و خانگی است. باید دست از خود خواهی و سود جویی شخصی بر داریم و آرامش و آسایش ما در گرو ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه ای متعالی و ایرانی سربلند است. مهرداد رجبی - دکترای انرژی
ناشناس۷۸۹۹۶۱۲۳:۴۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۴
دکتر جان توهم نزن.، راه حل درست بالا بردن ارزش پول ملی است.نه گران کردن، دولت اگه میخواد قاچاق نشه.و از همه مهمتر وضع مردم خوب شه و حتی یارانه هم نده، ارزش ریال رو ببره بالا.به جای اینکه به مردم فشار بیاره به خودش زحمت بده، مقصر ندانم کاری ها که مردم نیستن
مهدی1001۷۸۹۵۷۷۱۸:۱۰:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
خدارو شکر. خیلی طرح ناپخته ای بود.
ناشناس۷۸۹۵۸۵۱۸:۱۳:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
اینها اگه موافقت کنند سال انتخاب آینده رای نمی‌آورند،نماینده ها در فکر کرسی سال آینده هستند با گران کردن بنزین رای نمی آورند و تبلیغات آنها کمرنگ هست،بعداز انتخاب سال آینده دور از روزگار مردم درپی آورند
ناشناس۷۸۹۵۹۶۱۸:۱۹:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۴
این طرح پدر قشر مستصعف را در می اورد و قیمت ها را به صورت نجومی افزایش می داد
محمد۷۸۹۶۸۸۱۹:۴۴:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
متاسفم برای این نماینده گان ، سال آیند وضعیت درآمدی کشور اسفبار است نماینده گان مجلس ... می توانستند با 2نرخی کردن بنزین حداقل بخشی از هزینه های مربوط به زیست محیطی ، ساخت و نگهداری جاده ها و ... با افزایش قیمت بنزین مازاد بر سهمیه که در واقع از افراد با درآمد بالا و ماشینهای لوکس و گران قیمت دارند و هفته ای دو بار با بنزین ارزان به شمال کشور سفر تفریحی می کنند جبران کنندکه نکردن می آیند با کسر کردن از بودجه بهداشت و درمان و آموزش و پژوهش این کسر بودجه ها را جبران می کنند .
ناشناس۷۸۹۷۳۰۲۰:۲۴:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۴
طرح نماینده نابغه مجلس که.....
ناشناس۷۸۹۸۰۷۲۱:۲۵:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
... هنوز برای بنزین یک تصمیم درست گرفته نشده که کسی که چند ماشین داره از سهم یه فقیر یارانه بنزین دریافت نکنه
ناشناس۷۸۹۸۲۹۲۱:۴۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۴
بنزین نباید گرون بشه فقط برای هر نفر یک ماشین با کارت سوخت ثبت نام کنید برای ماشین دوم مالیات بیشتر وبنزین باقیمت بالاتردر نظر بگیرید
ناشناس۷۹۰۳۴۴۰۹:۳۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۵
دفعه قبل که بنزین گرون شد پول دارها ضرر کردند یا مستضعفها؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین