روحانی نمره دولت را 19.5 می‌داند اما ارقام چیز دیگری می‌گویند/ کارنامه دولت به روایت اسناد

گروه اقتصادی الف،   3971202029 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک روزنامه در گزارشی آماری به سنجش عملکرد دولت در برخی شاخص‌های اقتصادی و معیشتی در سال‌های اخیر پرداخته است که این شاخص‌ها همگی اظهارات رئیس‌جمهور مبنی‌بر نمره بسیار بالای دولت را نقض می‌کنند.

روحانی نمره دولت را 19.5 می‌داند اما ارقام چیز دیگری می‌گویند/ کارنامه دولت به روایت اسناد
اخیرا رئیس‌جمهور در اظهاراتی قابل‌تامل مدعی شده عملکرد دولت بسیار موفق بوده و خارج از انصاف است که با افزایش جزئی قیمت‌ها، این‌گونه دولت تخریب شود. روحانی اظهار داشت: «اینکه به‌خاطر شرایطی، رب گوجه‌فرنگی یا ماکارونی در چند هفته از مرز خارج شده و صادراتش افزایش یافته و {به این واسطه} چند روزی مردم در مضیقه قرار گرفته‌اند، بگویید آقا پس چی شد؟ نمی‌شود یک شاگردی که در کلاس همه نمراتش 20 است، یک روز اگر 19.5 گرفت ما همه بیست‌ها را فراموش کنیم و از صبح تا شب بگوییم نیم‌نمره کم شده است. این (نقد) نه انصاف، نه مرورت، نه وطن‌دوستی، نه عشق به انقلاب و نه اخلاق اسلامی است.»
 
در این مورد اینکه نقد غیرمنصفانه و تخریب دولت خلاف اخلاق اسلامی بوده و به‌نوعی تضعیف و تخریب نظام و انقلاب اسلامی است، هیچ شکی در آن نیست، اما مساله محوری این است که آیا واقعا نمره دولت از بیست، 19.5 است؟
 
«فرهیختگان» در گزارشی آماری به سنجش عملکرد دولت در برخی شاخص‌های اقتصادی و معیشتی در سال‌های اخیر پرداخته است که این شاخص‌ها همگی اظهارات رئیس‌جمهور مبنی‌بر نمره بسیار بالای دولت را نقض می‌کنند.
 


  ساخت‌وساز سقوط کرد؛ قیمت مسکن پرواز

مسکن ازجمله نیازهای اولیه است که هیچ جایگزینی در مصرف آن وجود ندارد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در شهریورماه سال 92 تا پایان دی‌ماه سال 97 قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در تهران با افزایش 169 درصدی (یا به‌عبارتی 2.7 برابری) از سه‌میلیون و 648 هزار تومان در شهریورماه 92 به 9 میلیون و 797 هزار تومان در دی‌ماه سال جاری رسیده است. اگرچه التهابات ارزی و تصمیم دولت به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال 96 تاثیر قابل‌توجهی بر افزایش قیمت مسکن در یک‌سال اخیر داشته است، اما کارشناسان بازار مسکن معتقدند افزایش قیمت بی‌رویه مسکن بیش از هر عاملی، از کاهش شدید تولید و عرضه مسکن ناشی شده است.

در این زمینه داده‌های آماری نیز این دیدگاه را تایید می‌کند، به‌طوری که در سال‌های 92 تا پایان سال 96 تعداد پروانه‌های ساختمانی کشور با کاهش 41 درصدی از 223 هزار فقره در پایان سال 91 به 132هزار فقره در سال 96 رسیده است. همچنین در نیمه اول سال جاری نیز نزدیک به 72 هزار پروانه ساختمانی صادر شده است که در بهترین شرایط به بیش از 144 هزار پروانه ساختمانی در پایان سال جاری نخواهد رسید. همچنین میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت‌وساز از دیگر شاخص‌های آماری است که نشان می‌دهد این میزان در سال‌های 92 تا پایان سال 96 با کاهش هشت درصدی از 81 هزار میلیارد تومان در سال 93 به 74 هزار میلیارد تومان در پایان سال 96 رسیده است.

  10 میلیون گردشگر خارجی دقیقا کجاست؟

یکی از بخش‌های رو به رشد اقتصاد جهانی، افزایش سهم صنعت گردشگری در درآمدزایی و اشتغال است. در همین زمینه حسن روحانی خردادماه سال 1392 (قبل از انتخابات سال 92) در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: «ما سه‌میلیون و 300 هزار بیکار در کشور داریم. اگر 10 میلیون توریست وارد کشور شود، 13.6 میلیارد درآمد ارزی و چهارمیلیون شغل ایجاد می‌شود. با یک حرکت صحیح می‌توانیم بیکاری را حل کنیم.» در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد گردشگران خارجی ایران در دولت روحانی طی سال‌های 92 تا 96 با افزایش یک‌میلیون نفری، از 1.4 میلیون نفر در سال 91 به 5.1 میلیون نفر در پایان سال 96 رسیده است. این موضوع از این منظری دارای اهمیت است که تعداد گردشگران کشور همسایه ایران یعنی ترکیه در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری به بیش از 39 میلیون نفر در سال 2018 رسیده است. همچنین در سال‌های 90 تا 96 ایران در رتبه دهم تا یازدهم مقصد گردشگری حلال (مقصد جذاب برای گردشگران مسلمان) قرار داشت که در گزارش اخیر، ایران با سقوط 6 پله‌ای به رتبه هفدهم بین کشورهای اسلامی رسیده است.

  سرمایه‌گذاری خارجی 45 درصد کاهش یافت

یکی از شعارهای اصلی دولت روحانی، عبور از رکود اقتصادی از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌ها به‌ویژه جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود. بر این اساس رئیس‌جمهور به دفعات مختلف قبل از انتخابات و تا زمان امضای توافقنامه برجام اظهار می‌کرد اگر مسائل هسته‌ای از طریق گفت‌وگو حل شود، می‌توان با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی مشکلات اقتصادی، موانع سرمایه‌گذاری در تولید و حتی بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی ازجمله مشکل آب را حل کرد. با این حال داده‌های بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد به‌رغم همه خوش‌بینی‌های دولت، در پسابرجام سرمایه‌گذاری‌های خارجی آن‌طور که دولتی‌ها تصور می‌کردند، به ایران نیامده است، به‌طوری که در سال‌های 91 تا پایان سال 96 میزان جذب سالانه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با کاهش 45 درصدی از حدود 4.5 میلیارد دلار در سال 91 به کمتر از 2.5 میلیارد دلار در پایان سال 96 رسیده است. بر این اساس، آنچه به‌عنوان کارنامه درخشان دولت در امضای توافقنامه برجام یاد می‌شود، حداقل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی که ازجمله مهم‌ترین اهداف دولت بود چندان هم نمره قابل‌قبولی نمی‌گیرد، زیرا در بدترین شرایط تحریمی سال 91 نیز دولت احمدی‌نژاد نزدیک به 4.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده بود.

  تسهیلات بانکی به سمت سوداگری رفتند

یکی از مشکلات حوزه تولید، کمبود نقدینگی است. بر این اساس اگر قرار است رونقی در تولید ایجاد شود نظام بانکی باید تسهیلات بیشتری به بخش تولید اختصاص دهد، با این حال بررسی جزئیات تسهیلات بانکی در هشت‌سال اخیر نشان می‌دهد تسهیلات بانکی به‌طور قابل‌توجهی از بخش‌های مولد اقتصاد به سمت سوداگری حرکت کرده‌اند، به‌طوری که در سال 90 از مجموع نزدیک به 201 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، سهم بخش‌های مختلف به ترتیب 31.5 درصد برای صنعت و معدن، 30.7 درصد برای بخش خدمات، نزدیک به 17 درصد برای بخش مسکن و ساختمان، نزدیک به 12 درصد برای بخش بازرگانی و 8.5 درصد نیز به بخش کشاورزی اختصاص داده شده بود که در سال‌های اخیر این وضعیت به‌نفع خدمات و بازرگانی تغییر کرده که عمدتا نقش قابل‌توجهی در سوداگری دارند. بر این اساس، در 10ماهه سال 97 از مجموع 538 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، سهم صنعت و معدن 28.6 درصد، بخش خدمات 40.8 درصد، مسکن و ساختمان 8.85 درصد، بخش بازرگانی 13.8 درصد و درنهایت سهم بخش کشاورزی 7.9 درصد است. در یک جمع‌بندی طی سال‌های اخیر سهم بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن و ساختمان کاهشی و سهم بخش خدمات و بازرگانی افزایشی بوده است.

  قفل دولت بر کسب‌وکار

زمانی که دولت روحانی روی کار آمد، اقتصاد ایران در شرایط رکود تورمی قرار داشت؛ بر این اساس ازجمله شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور، بهبود فضای کسب‌وکار و رونق تولید بود. با این حال بررسی شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهند دولت نمره قابل‌قبولی در حوزه بهبود کسب‌وکار ندارد. در همین زمینه در ادامه از طریق داده‌های آماری شاخص سهولت کسب‌وکار در دولت روحانی بررسی شده است. در این زمینه بانک جهانی سالانه گزارشی را تحت‌عنوان سهولت کسب‌وکار منتشر می‌کند که در آن وضعیت کسب‌وکار در 190 کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بررسی نتایج این گزارش نشان می‌دهد رتبه کلی ایران (مجموع 10 شاخص اصلی) بین 190 کشور ارزیابی‌شده توسط بانک جهانی از 118 در گزارش سال 2016 به رتبه 128 جهان در گزارش سال 2019 رسیده است که حکایت از سقوط 10 پله‌ای دارد.

همچنین در این گزارش 10 شاخص بررسی شده که این شاخص‌ها را می‌توان با حیطه مسئولیت سه نهاد دولت، قوه قضائیه و شهرداری‌ها تقسیم‌بندی کرد. بر این اساس از بین 10 شاخص اصلی مورد ارزیابی بانک جهانی، چهار شاخص مربوط به قوه قضائیه (شامل شروع کسب‌وکار، اجرای قراردادها، ثبت مالکیت و رسیدگی به ورشکستگی)، یک شاخص مربوط به حیطه مسئولیت شهرداری‌ها (صدور مجوز ساخت)، چهار شاخص مرتبط با حیطه وظایف دولت (اخذ اعتبار، دسترسی به برق، پرداخت مالیات و تجارت برون‌مرزی) و یک شاخص نیز به‌طور مشترک در حیطه وظایف دولت و قوه قضائیه قرار دارد. (حمایت از سرمایه‌گذارای)  بررسی‌ها نشان می‌دهد در شاخص‌های مرتبط با حیطه مسئولیت دولت به‌طور قابل‌توجهی رتبه ایران سقوط کرده است، به‌طوری که در گزارش‌های سال‌های 2016 تا 2019 رتبه ایران در شاخص اخذ اعتبار با دو رتبه سقوط، در شاخص دسترسی به برق 18 رتبه، در شاخص پرداخت مالیات 50 رتبه و در شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران (مشترک دولت و قوه قضائیه) هفت رتبه سقوط کرده است. همچنین در همین مدت فقط شاخص تجارت برون‌مرزی که مربوط به تهسیل واردات و صادرات است، رتبه ایران با صعود 50 پله‌ای از رتبه 171 در گزارش سال 2016 به رتبه 121 در گزارش سال 2019 رسیده است.

  چرا گوسفندها پرواز کردند؟

در چند ماه اخیر صف‌های خرید گوشت به یکی از معضلات و البته دستمایه تمسخر رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی داخل کشور قرار گرفته است. در همین زمینه بررسی‌های آماری و اظهارات دولتی‌ها هم نشان می‌دهد دولت در راستای تعادل‌بخشی و تنظیم بازار، همه توان خود را برای افزایش واردات به هر طریقی گذاشته است، به‌طوری که حتی دام زنده از طریق فرودگاه‌های کشور هم وارد شده که در دهه‌های اخیر امری بی‌سابقه است.

در این زمینه دولت همه مشکلات را به قاچاق دام حواله می‌دهد، اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد مشکل تامین گوشت مربوط به سال 97 نیست و از سال 95 رویه‌ای طی شده که منجر به کاهش تولید گوشت قرمز در کشور شده است، به‌طوری که داده‌های آماری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سال 1394، 14.1 میلیون راس دام در کشتارگاه‌های کشور ذبح شده که این میزان در سال 95 به 13.3 میلیون راس، در سال 96 به 12 میلیون راس، در 9ماهه سال 96 به 9.2 میلیون راس و در 9ماهه سال جاری به 7.4 میلیون راس رسیده است که در هر سه‌سال، کاهش تولید بسیار قابل‌توجه است. بر این اساس اگرچه دولت در سال جاری کاهش تولید گوشت قرمز را با قاچاق دام زنده مرتبط می‌داند، اما در سال‌های گذشته نیز تولید گوشت قرمز کاهش چشمگیری داشته که قطعا به‌همراه قاچاق، عوامل اقتصادی دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند.

  رشد 3 برابری قیمت پراید و نمره 19 دولت

در جدول میزان قیمت برخی اقلام منتخب در سال‌ 92 و بهمن‌ماه سال 97 با هم مقایسه شده است. براساس این جدول، قیمت هر سکه تمام‌بهار آزادی در سال 97 نسبت به شهریور سال 92 حدود 4.2 برابر، دلار آمریکا 4.1 برابر، خودروی پراید حدود سه‌‌ برابر، هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 3.3 برابر، گوشت مرغ 2.3 برابر، برنج ایرانی 2.2 برابر و قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران 2.7 برابر رشد کرده است. با این حال در این مدت دستمزد کارگران فقط 2.2 برابر رشد کرده که در مقابل افزایش نجومی قیمت‌ها، قدرت خرید طبقه کم‌درآمد و حتی طبقه متوسط کشور به‌شدت کاهش یافته است.

   تصمیمات دولت ارز را ملتهب کرد

براساس آنچه در جدول آمده است، نرخ دلار از 3200 تومان در نیمه دوم مردادماه 92 (شروع دولت روحانی) به حدود 13 هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است. در این زمینه در سال‌های 92 تا 96 اصرار دولت بر تثبیت قیمت ارز به‌رغم رشد نقدینگی، موجب کاهش ارزش واقعی دلار شد. این اصرار دولت اجازه تنظیم تعادلی ارز را نداد و درنهایت همچون فنری فشرده در سال 96 منفجر شد. تخصیص دلار 4200 تومانی به همه کالاهای وارداتی در بهار سال 97 نیز ازجمله تصمیمات غلط دولت بود که علاوه‌بر حراج ذخایر ارزی کشور، رانت‌های بسیار چشمگیری نیز برای رانت‌خواران ایجاد کرد و این امر قطعا در افزایش شکاف طبقاتی و حس تبعیض در جامعه موثر بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۶۵۷۶۰۸:۴۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
من به این دولت کاری ندارم. از همون اولم بهشون امیدی نبود فقط دیدار من و اون ۲۳ میلیونی که به اینا رای دادن سر پل صراط.
ناشناس۷۸۶۷۶۳۱۰:۵۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
گزینه بهترتون چه کسی بود؟
ناشناس۷۸۷۰۰۳۱۳:۲۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
بیل گیتز :))
ناشناس۷۸۷۰۶۱۱۴:۰۸:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
قالیباف، یا رئیسی خود رئیس جمهور یک شخص است خیلی مهم نیست اما چه کسانی را وزیر انتخاب می کند و اون وزیرها چه کسانی را بعنوان .... و الی اخر مهم است این دولت در زمینه ویژه خواری روی کار آوردن میلیاردرها و .... فاجعه بود
ناشناس۷۸۷۰۶۴۱۴:۱۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
حسن و اسحاق دروغ را در دولت نهادینه کردند هیچ علاجی هم نداره
ناشناس۷۸۷۰۷۲۱۴:۱۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
به نظر من تنها کسیکه در دولت نباید استعفا نده و استیضاح بشه ، حسن روحانیه __________ ایشون باید ، باید به احترام رای مردم بمونه و پاسخگو باشه و شاید نهایتا محاکمه بشه باید بمونه
ناشناس۷۸۷۰۸۸۱۴:۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
آقای روحانی قبل از سال 92 هیچ گونه سابقه کار اجرایی و مدیریتی نداشت و انتخاب ایشان بدترین انتخاب ممکن بود.
ناشناس۷۸۷۱۵۲۱۵:۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
سنگ اینا رو به سینه نمیزدید آدم زیاد بود.
عباس۷۸۷۲۷۳۱۷:۲۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
آره به گفته دوستان شما اگه رئیسی میومد دلار میشود 5 تومن! نه تا 18 هزار تومن بالا رفت الانم 13 تومنه
ناشناس۷۸۷۷۶۴۱۰:۰۶:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۳
اگر چوب هم جای اینها بود بهتر کار می کرد! صد رحمت به احمدی نژاد و خاتمی
تهامی۷۸۶۷۸۰۱۱:۰۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
ببخشید صاحبان اصلی پل صراط شمائید .البته روحانی هم اهل این کارا نبود و هر کس دیگر هم میومد اوضاع از این بهتر نمی شد
ناشناس۷۸۷۲۱۴۱۶:۰۲:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
خوشم میاد اصلاح طلبا یا بلدن بگن بین بد و بدتر انتخاب کردیم یا میگن هرکی دیگه بود اوضاع بدتر بود اولا شما به من بگین گزینه اصلح شما کی بود که نذاشتن بیاد؟؟؟ ثانیا شما پیشگو هستین که میگین هرکی میومد بدتر میشد اصلا از این بدتر هم مگه میشه مگه داریم؟؟؟!!!!!!!
ناشناس۷۸۶۸۰۴۱۱:۱۵:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲
من به روحانی رای دادم. تا آخر هم پشتیبانش هستم. دیدار ما هم با شما در پل صراط آنجا خواهید فهمید کارشکنان چه کسانی هستند و خداوند با آنها چگونه رفتار میکند
ناشناس۷۸۶۹۵۹۱۳:۰۳:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
موندم تو این جمله مشعشعت: تا آخر هم پشت سرش هستم... راست گفت وزیر که همینی که هست.
ناشناس۷۸۷۰۱۶۱۳:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اگر یک ارزن مردانگی در وجودشان بود کارشکنان! را معرفی می کردند. من هیچکاره اگر جایی مسیولیت داشته باشم نگذارند کار کنم اینقدر فهم و مردانگی دارم که استعفا بدم و کارشکنان را معرفی کنم.
ناشناس۷۸۷۰۹۴۱۴:۲۴:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و لاغیر.
ناشناس۷۸۷۱۷۴۱۵:۱۵:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲
بعضیها قکر میکنن تَوَهُّم شاخ و دم داره! دولت متوهم تا حامیانی مثل شما داره از خواب بیدار نخواهد شد
ناشناس۷۸۶۹۵۱۱۲:۵۶:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
دیدار همه ما با شما و اون کسایی که به اون رای دادن تا ۷۰۰ میلیارد دلار از درامد نفتی را به باد هوا داد در کشوری که هزینه سالانه ان ۵۰ میلیارد دلار هست . و اون کسی که ما را در هچل تحریم قرار داد که هیچکس نمی تواند ما را از این هچل نجات بدهد . اگر اون ۷۰۰ میلیارد دلار در صنعت و اشتغال هزینه میشد صدتا ترامپ هم نمی تواتست ما را تحریم کند .
املی۷۸۷۴۲۹۲۰:۳۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اتفاقا منم گذاشتم روی پل صراط که جناح مخالف برای شکست انتخاباتشان دست به هرکاری زدن ومیزنند تا به رای مردم دهن کجی کنند عزیزم دراین کشور مدیرنداریم نداریم حال میخواهد اقای رییسی باشد یا روحانی یا ایکس فرقی نمیکند
حسن۷۸۸۵۶۹۰۶:۱۶:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۴
تقصیر روحانی نیست.بنده خدا کلیدش گم شد. وگرنه همه مشکلات با همون کلید حل میشه
ناشناس۷۸۶۵۸۷۰۸:۴۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
نمره دولت 20 البته 20/1000
ناشناس۷۸۶۷۸۳۱۱:۰۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
آقای رییس جمهور در دانشگاه آزاد درس می خواند باید نمره اش 21 باشد نه بیست
ناشناس۷۸۶۵۹۶۰۸:۵۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
حرف که مالیات ندارد. ولی روحانی بی کفایت ترین رییس دولت تاریخ ایران است. صد رحمت به میرزا آقاسی و اتابک ها. منتها مجلس ما هم به این وضعیت رسیدگی نمی کند. باید ایشان را استیضاح کنند.
ناشناس۷۸۶۵۹۸۰۸:۵۸:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
دو سه نفر دانه درشت رو اعدام کنید همه چیز حل میشه
ناشناس۷۸۶۷۶۱۱۰:۵۰:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
مخصوصا جناب برادر ریس جمهور حسین فریدون...البته ما قایل به ظلم به کسی نیستیم ولی با چیزهایی که شنیدم حکم ایشون در همین حدوده
ناشناس۷۸۶۹۱۱۱۲:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اون فقط دله دزده بدبخت وام صفر درصد گرفته گذاشته بانک با سود 25 .بقیه دزدا دلار خریدن 3500 فروختند 19000
ناشناس۷۸۷۵۲۱۲۳:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
جرم امنیتی ایشون در مذاکرات ننگین برجام خیلی وحشتناکه درآمدهای ایشون از گلابهای برجامیشون حیرت انگیزه ایشون یکی از جعبه های سیاه است که کشف شده
ناشناس۷۸۶۸۵۷۱۲:۰۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
کلا از کشتن خوشت میاد . برادر من مشکل باید اساسی حل شود.
ناشناس۷۸۶۶۰۰۰۸:۵۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
نمره روحانی 20 است!! البته از 100
ناشناس۷۸۶۸۲۵۱۱:۳۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
از کجا این نمره بالا رو آوردی هموطن نمره این دولت صفر هم نیست
ناشناس۷۸۶۸۶۳۱۲:۰۴:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
زیاده
کچل خان۷۸۶۶۱۱۰۹:۰۹:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
ولی مردم نمره نیم هم نمیدند این یعنی دولت رفوزه شده وباید بره توکوزه اگه دولت کنار بره بهتره تا استیضاح بشه
ناشناس۷۸۶۶۱۲۰۹:۰۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
درود بر سایت الف.خداوکیلی یکم با احمدی نژاد مهربان تر باشید.علیرغم همه مشکلاتی که احمدی نژاد داشت ولی قابل قیاس با این دولت و دولت خاتمی نبود
ناشناس۷۸۶۷۶۸۱۰:۵۴:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
زمان آقای احمدی نژاد به یکباره قیمتهای جهانی نفت تا ۱۶۷ دلار هم رسید و ایشون با حجم بالایی از درآمدها رفتارهای پوپولیستی و ولخرجی های نامعقول و اغلب غیر علمی رو سبب شدن که روایتشون مفصله... بهتره کمی با دانش نظر بدیم نه از روی پیروی های کورکورانه و عوامفریبی.
ناشناس۷۸۷۰۵۳۱۴:۰۲:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اگر دولت احمدی نژاد نفت رو به قیمت ۱۶۷ دلار میفروخت پس میشه گفت چه دولت پر روزی و پر از شانسی بوده و این که خیلی خوبه ،در علم تجارت میگن کسی که بتونه پول بیشتری بیاره مدیر موفق تریه ( برخلاف این دولت که کشور رو با حداقل درآمد و حداقل هزینه داره اداره میکنه )
ناشناس۷۸۷۱۰۷۱۴:۳۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
طبق آمار فوق دولت احمدی نژاد تا سال 91 مبلغ 4/5 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده بود . اما این رقم تا پایان سال 96 و بعد از برجام به 2/5 میلیارد دلار کاهش یافته است ! و این نشان می دهد سیاست خارجی دولت احمدی نژاد موفق تر بوده است .
ناشناس۷۸۷۱۱۵۱۴:۳۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
چرا هروقت دولت های اصلاح طلب بر سرکار هستن قیمت نفت بطرز محسوسی کاهش می یابد ؟! نفت 120 دلاری دولت قبل نتیجه غنی سازی 20 درصدی و مقاومت در مقابل استکبار بود.(الف لطفا"منتشرکن)
ناشناس۷۸۷۱۳۰۱۴:۴۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
6 سال قبل جزو 8 کشور هسته ای و 8 کشور فضایی دنیا بودیم و حتی موجود زنده به فضا فرستادیم اما حالا باید بدنبال یک کیلو گوشت یخی باشیم !
ناشناس۷۸۷۲۱۳۱۶:۰۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
با همین حرفهای یه من صد غاز کلاه گشاد روحانی را سرمون گذاشتن
ناشناس۷۸۷۲۲۲۱۶:۱۸:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
نفت و این قیمت؟؟؟؟؟
ناشناس۷۸۶۶۱۴۰۹:۱۰:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
19.5 داده چون همه رو غلط نوشته از نظر ایشون نیم نمره کم میشه ولی از نظر جامعه بطور کلی ایشون مردود خرداد شدن.
ناشناس۷۸۶۶۴۴۰۹:۳۰:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
خود گویی و خود خندی عجب حسن هنرمندی
ناشناس۷۸۶۹۶۱۱۳:۰۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اومد با شعار کلید سازی ولی خط تولید قفل راه انداخته
حمید۷۸۶۶۵۶۰۹:۳۵:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
با روحانی تا 1400
ناشناس۷۸۶۹۴۱۱۲:۵۱:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
تا منظورت اینه که تا گوشت کیلویی 1میلیون و 400 بشه
ناشناس۷۸۷۱۲۱۱۴:۳۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
حمید خدا شفات بده .
حسین۷۸۶۶۵۸۰۹:۳۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
هیچکس نمیگه ماست من ترشه. این بابا هم اگه خودش از خودش تعریف نکنه پس چه کسی تعریفش بکنه ؟؟؟
ناشناس۷۸۶۶۶۱۰۹:۴۱:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲
و این را بدانید که معتبرترین موسسه نظر سنجی یعنی گالوپ در جدیدترین نظرسنجی خود ایران و شیخ حسن روحانی رو بخاطر عدم توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی مردم خود در این نظر سنجی ایران از بین 209 کشور رتبه 209 را بدست آورد!! و علی برکت الله.
ناشناس۷۸۶۷۱۱۱۰:۱۲:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲
نمره دولت منفی 19.5است
ناشناس۷۸۶۷۱۲۱۰:۱۳:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
نمره ایشان از 100 برابر با 19.5 قابل قبول است
ناشناس۷۸۶۷۱۷۱۰:۱۵:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
برای اینکه آقای روحانی توی ایران زندگی نمی کند
ناشناس۷۸۶۹۶۶۱۳:۰۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
محله ایشون(زعفرانیه) رفتی؟ عکس بگیرن با کارت پستال اروپا اشتباه میگیری درد طبقه 3 نمیفهمه
ناشناس۷۸۷۵۲۸۲۳:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
خانه روحانی ولنجک هستش و نه زعفرانیه!
شوکه۷۸۶۷۴۷۱۰:۳۶:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
عملکرد دولت بسیار موفق بوده و خارج از انصاف است که با افزایش جزئی قیمت‌ها، این‌گونه دولت تخریب شود. متوجه نمی شوم منظور ایشان از افزایش جزیی قیمت ها همان سه تا چهار برابر قیمت ها در پی سه و نیم برابر شدنقیمت ارز (دلار) است؟ اگر 300 تا 400 درصد افزایش قیمت ها جزیی باشد که وای به حال افزایش قیمت کلی قیمت ها؟ آیا باید در انتظار چنین وضعی باشیم؟ شاید با این مدیریت ها بعید هم نباشد
علی 671۷۸۶۷۴۹۱۰:۴۰:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
آقای روحانی به قدر ی غرور دارد که آلزایمر گرفته که چقدر وعده دروغ داده که دیگر قابل شمارش نیست .چند نمونه کاری می کنم که مردم به یارانه نه بگویند ، رفع جنگ، آفتاب فروزان و برجام و گشایش ال سی روز یکشبه تعطیل هزار تا ،سیب و گلابی ،تورم،و اینقدر که حافظه جای ندارد .علی برکت ا لله.
ناشناس۷۸۶۷۶۶۱۰:۵۳:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اگه گرانی ها فقط ماکارونی و رب گوجه!!! بود، که مشکلی نبود.پدر مردم را درآوردید با این مدیریت تون.توقع نمره 20 هم دارید؟!!!!
ناشناس۷۸۶۹۱۶۱۲:۳۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید
ناشناس۷۸۷۱۳۵۱۴:۴۵:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲
وقتی در تولید و توزیع خودرو و یک روز پوشک و یک روز رب گوجه و یک روز لاستیک و یک روز گوشت و یک روز مرغ و یک روز ماکارونی و غیره مشکل وجود دارد یعنی دولت توان اداره کشور را ندارد.
ناشناس۷۸۶۷۷۶۱۰:۵۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
متاسفانه آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود کشور را ول کرد. کاش مردانگی نشان دهد و با استعفا راه را برای فکر و ایده جدید باز کند. البته بعید است در کشور ما مسئولی از این خبط ها کند
مردم۷۸۶۷۸۴۱۱:۰۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اقایون مخاطب لطفا شما نمره بدین ببینیم اقای روحانی از نظر مردم چند می گیره نمره ی من منفی 19.5
ناشناس۷۸۶۷۹۳۱۱:۱۱:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
ضربه ای که روحانی به نظام زد صدام هم نزد.
ناشناس۷۸۶۸۱۸۱۱:۲۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲
روحانی دکترای ریاضی محض داره؟؟؟؟؟؟!!!!
ناشناس۷۸۶۸۳۵۱۱:۳۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
خدا همه را ازخواب غفلت بیدار کنه
ناشناس۷۸۶۸۹۵۱۲:۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
خود بزرگ بینی وخود تشویقی کار جدید دولت نیست در خرابی و از بین بردن اعتماد و اعتقاد و اقتصادومعیشت مردم نمره خیلی بلاتر از 20 به ایشان تعلق میگیرد.
ناشناس۷۸۶۹۰۶۱۲:۳۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲
از چند؟؟!!
عادل۷۸۶۹۱۵۱۲:۳۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲
دولت خودشیفتگان !!!! واقعا الان معنی خودبزرگ بینی را می توان فهمید
ناشناس۷۸۶۹۴۳۱۲:۵۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اگر عرضه کار کردن ندارید عرضه استعفا که دارید؟
ناشناس۷۸۶۹۶۲۱۳:۰۵:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
نمره 19/5 از 81/160/000 که آمار جمعیت ایران در سال ۱۳۹۷ است .
ناشناس۷۸۶۹۶۳۱۳:۰۵:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
چرا باید کار کند و برای مردم زحمت بکشد؟! وقتی سر مناظرات با دروغ تابلو دیوارکشی و اعدام و ... براحتی آب خوردن ما را فریب می دهد، خب باز هم همین کار را میکند... خیلی هم راحت تر از زحمت کشیدن و کار کردن است
مرزانی۷۸۶۹۷۲۱۳:۰۹:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
ایشان. دولت تدبیروامید مردود است وحتی به تک ماده هم نمیرسد
ناشناس۷۸۷۰۸۲۱۴:۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
نمره ایشان باعرض معذرت صفر که نه منهای صد است
ناشناس۷۸۷۱۱۲۱۴:۳۶:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲
دانشگاه انگلیس رو گل بگیرند که دو واحد ریاضی ندادن
سید۷۸۷۱۴۶۱۴:۵۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
منطق بعضی آدمها: دلار شد بیست تومن... روحانی و برجام نبود میشد چهل تومن!! پراید شد پنجاه تومن... رئیسی بود میشد صد تومن!!! گوشت شد صد تومن... رحانی نبود گوشت گیر نمیومد!!!! با کیروش سه تا از ژاپن خوردیم... مایلی کهن بود هفت تا میخوردیم!!!! چرا ریاضی سه آوردی.... اگه تو بودی دو می آوردی!! با این تفکر چطور باید برخورد کرد؟؟؟؟
عوام۷۸۷۱۷۸۱۵:۲۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
خب دیگه میخواد شهریور نیاد ! به خودش نمره قبولی داده و خودشو تجدید نکرده که دیگه نبینمش ، انصافا که بی انصافیم !
ناشناس۷۸۷۱۷۹۱۵:۲۳:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
با روحانی تا غار نشینی
ناشناس۷۸۷۲۲۰۱۶:۱۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲
باباراست میگه برنامه اش بیست برابرکردن بوده حالابعضی جنسارو۱۹/۵برابرکرده بالاخره بااین سن وسال مخش ...
ناشناس۷۸۷۲۲۴۱۶:۲۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲
چه روییی داری واقعا یه جورایی دلم برات سوخته بود اما با این نمره ای که به خودت دادی معلوم شد قابل ترحم نیستی
ناشناس۷۸۷۲۴۰۱۶:۴۴:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲
سلام خوب درست میگن نمره به جیب خودشون ومسوولینشون دادن ولی نمره ملت به مسوولین صفره
ف.خ۷۸۷۲۵۷۱۷:۰۳:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲
از نظر من اشکال اصلی دولت روحانی پرده پوشی و بازگو نکردن حقایق با مردم است.
ناشناس۷۸۸۰۲۱۱۴:۳۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۳
مشکل اصلی دولت سوء مدیریت است .
امینی۷۸۷۳۱۴۱۸:۲۰:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲
این دولت ( دولت روحانی ) تمام درسها را زیر ۱۰ گرفته و بهمین دلیل مردود است بهتره کنار برود تا یک شاگرد زرنگ بیاد
آشنا۷۸۷۶۱۳۰۲:۴۹:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۳
نه خدا توانمش خواند نه بشر توانم گفت متحیرم چه نامم ...
ناشناس۷۸۷۸۹۲۱۲:۱۵:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۳
خانواده روحانی اگه با مردم رو راست بود خودش روحانی نبود برادرش فریدون و پسرش عمرانی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین