در گفتگو با الف مطرح شد سید محمد صدر: انتشار جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به شفافیت و اعتمادسازی کمک می‌کند

گروه سیاسی الف،   3971130114 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:رسانه‌‌ای شدن جلسات و محتویات هم برای آینده خوب است و مشخص می‌شود که هر فردی که حالا مخالف یا موافق بوده است، چه استدلال‌هایی برای خود داشته است که مصحلت آینده را در نظر گرفته است.

سید محمد صدر: انتشار جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به شفافیت و اعتمادسازی کمک می‌کند

به گزارش الف، طبق گفته‌های مقام معظم رهبری در  روز دوشنبه (۹۷/۷/۲۳) در ابتدای جلسه ی درس خارج فقه، فرازی از نامه‌ی حضرت امیرالمومنین (علیه‌السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی را خواندند و این نامه را به‌مثابه‌ی دستورالعملی برای همه‌ی مدیران نظام اسلامی دانستند. در فرازی از این نامه، موضوع شفافیت مسئولان مطرح شده است: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب»(۱)، «بدانید حقّ شما بر من است که چیزی را از شما جز اسرار جنگ پنهان ندارم». این موضوع مورد استقبال گسترده‌ی رسانه‌ها قرار گرفت؛ هرچند پیش از این نیز بارها ابعاد مختلف «شفافیت» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد توجه و تاکید قرار گرفته بود.

اگر در اموری که به زندگی مردم مربوط می‌شود شفافیت از سوی دولتمردان صورت پذیرد، جلوی بسیاری از بدگمانی‌ها و اختلاف‌ها را خواهد گرفت. شفافیت، اعتماد مردم به حکومت را افزایش می‌دهد. در این رویکرد مردم جدای از حکومت نیستند؛ همه‌چیز با آن‌ها در میان گذاشته خواهد شد؛ «هم به مردم اطّلاع‌رسانی کنید، خبر دهید و پیشرفت‌ها را بگویید؛ هم اگر واقعاً موانعی وجود دارد، آن‌ها را هم شفّاف با مردم در میان بگذارید.» مردم باید بدانند مشکلات کشور چیست که در این صورت بتوانند در حل مشکلات به دولت کمک کنند؛ «با مردم حرف بزنید، مسائل را به مردم بگویید، بگویید که دشمن می‌خواهد از رخنه‌ی اقتصادی استفاده کند، بگویید البته ما مشکلات اقتصادی‌ای داریم، دشمن می‌خواهد از این استفاده کند، ما نخواهیم گذاشت و به کمک شما احتیاج داریم.»

این در حالی است که طبق قانون اساسی تمام محتویات مجلس شورای اسلامی نیز پخش و رسانه‌ای میشود، همچنین پیش‌تر کدخدایی و محسن اسماعیلی نیز  در مورد علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان نکاتی را مطرح کرده بودند. اسماعیلی در گفتگویی درباره این حق دسترسی به اطلاعات پیشنهاد کرد که این روند در مورد «همه نهاد های حاکمیتی» مورد توجه قرار بگیرد. مخاطبش هم شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.« مردم حق دارند بدانند چرا و با چه استدلال‌هایی فلان تصمیم گرفته می‌شود و چرا تصمیم دیگری گرفته نمی‌شود. مگر مقامات دولتی و عمومی را نماینده و امانت‌دار مردم نمی‌دانیم؟! خوب، نماینده و امین باید گزارش کار خود را به صاحبان اصلی حق ارائه کنند. به همین خاطر است که گفتم این حرف اختصاصی به شورای نگهبان هم ندارد و باید به همه نهادها و شوراهایی که مصوبات و اقدامات آن‌ها بر حقوق و تکالیف مردم اثر می‌گذارد، تعمیم داده شود؛ چه فرق می‌کند مجلس باشد یا شورای نگهبان؟ هیئت دولت باشد یا شورای عالی انقلاب فرهنگی؟ مجمع تشخیص مصلحت باشد یا جای دیگر؟»

از همین سو، بسیاری از سیاسیون و کارشناسان معتقد هستند باید محتوای جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رسانه‌ای شود چراکه این تصمیمات به منظور مصلحت کشور و مردم است و مردم باید بدانند که مخالفان و موافقین چه استدلال هایی داشته تا از این طریق  هم شفاف سازی صورت گیرد و همچنین ارایه  گزارش کامل از برگزاری این نشست ها منجر به این خواهد شد که همه بدانند فرد مخالف و موافق چه کسی بوده است و چرا چنین نظری داده است.

از سوی دیگر آرای شفاف و رسانه ای شدن برخی از جلسات در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ثبت تاریخ بسیار مهم است چراکه در مجمع بسیاری از تصمیمات گرفته میشود مردم از آن بی خبر هستند و رسانه ای هم نمیشود لذا عمومی شدن تصمیمات مجمع، میتواند یک گام رو به جلو در خصوص اعتمادسازی به جایی باشد که نقش مهمی در فرآیند سیاسی کشور دارد و گاهی اوقات به جناحی بودن متهمش میکنند.

سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار الف، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا محتوای مذاکرات داخل مجمع تشخیص مصلحت نظام رسانه ای نمیشود و اگر این اقدام عملیاتی شود قطعا موجب سفاف سازی و اعتماد مردم خواهد شد، گفت: من شخصا مخالفتی در این خصوص ندارم ولی این تصمیم به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و باید صحبتهایی هم که گفته میشود به نتیجه نهایی برسد و هم اینکه توسط خود سخنگو هم گفته شود  اما بالاخره این تصمیمی است که باید گرفته شود و به نظرم اقای دکتر توکلی هم باید به این قضیه کمک کرده و این موضوع را در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کنند تا به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این سوال که این موضوع تا به الان منع قانونی نداشته است، گفت: بله این موضع تا الان منع قانونی نداشته و چنین رویه‌ای هم مرسوم نبوده است و تاکنون اعضایی که علاقه مند بود خود مصاحبه کرده و نظرات و محتویات جلسه را را مطرح میکنند اما اینکه محتوای جلسات بیرون بیاید باید در این خصوص تصمیم گیری شود و البته باید این موضوع نیز به نظرم در دستور کار مجمع هم قرار بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجمع تشخیص باید در ابتدا در این مورد رای گیری کرده و تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

سید محمد صدر خاطرنشان کرد: اگر این اقدام صورت بگیرد قطعا به نفع مجمع هم خواهد بود و هم شفاف سازی صورت خواهد گرفت که چه اقداماتی در مجمع صورت میگیرد و هم اینکه مردم متوجه خواهد شدند تا چه اندازه کار کارشناسی صورت گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه رسانه ای شدن جلسات مجمع برای آینده هم خواهد بود، گفت: رسانه‌ای شدن جلسات و محتویات هم برای آینده خوب است و مشخص میشود که هر فردی که حالا مخالف یا موافق بوده است چه استدلال‌هایی برای خود داشته است که مصحلت آینده را در نظر گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که در بیانیه آخر اتحادیه اروپا که پیش شرط‌هایی داشت که این موضوع چه تاثیری در نظرات موافق و مخالف اعضای مجمع داشته است، تاکید کرد:  همین طور که میدانید بنده تصویب اف ای تی اف و پالرمو را به نفع کشور و مصلحت نظام میدانم که این خود بحث جدایی دارد، اما معتقد هستم که بیانیه اتحادیه اروپا، بیانیه بدی بوده است و اصلا لازم نبود بحث fatf را در اینستکس بیاورند ظاهرا اروپایی ها میخواستند به آمریکا خودی نشان بدهند که اقدام خوبی نبود و نباید این موضوع در تصویب لوایح پارلمو در نظر گرفته شود. شروط اتحادیه اروپا تاثیری در نظرات اعضای مجمع ندارد.

دیدگاه کاربران

آرمان۷۸۴۸۵۸۰۷:۵۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
کجای مشکلات این جامعه حل شد ثبت نام خودرو هر روز با یه قیمتی انجام میشود کسی هست بیاید جواب دهد یا کسی از مسوولان سوال پرسیده که مردم بدانن چرا این همه هرج و مرج قیمتی در کشور وجود دارد.دولت نمیتواند با این تحریمها کشور را اداره کند کمبود بودجه در کشور وجود دارد فقط دست گذاشته در جیب مردم دار و ندار مردم و غارت میکند. با افتخار اعلام میکنید حسین فریدون پشت میز محاکمه است برید جلوی افراد را بگیریرد تا حسین فریدون ها و زنجانیها سلطان سکه ها و ...... به وجد نیایند
کمالی۷۸۵۰۲۲۱۰:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
آقای صدر لطفا به دوستان دولت اعتدال اصلاحت بفرما لیست دلاربگیرها نجومی بگیرها ... را شفاف سازی کند
ناشناس۷۸۴۸۷۶۰۸:۰۵:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱
شما از سخنان رهبر فقط این موردش را برداشت کردید؟ شفاف سازی حقوق مدیران و دارایی نمایندگان و اطلاع رسانی های عمومی جهت جلوگیری از رانت اطلاعاعاتی گروهی خاص و پیگیری حقوق شهروندی و.... پرونده های اختلاس و شهرداری ها و خودرو سازها و جاسوسان و دلالان دلار و .... جزئ شفافیت نیست؟ شما اگر هدف سیاسی از گفته هایتان ندارید اول بروید این موارد را دنبال کنید که سالهاست مطرح شده بعد جلسات مجمع رو که شما تازه مطرح می کنید
ناشناس۷۸۴۹۰۶۰۸:۳۲:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱
تعداد جلسات مجمع در ماه بسیار کم است ساعات تشکیل جلسه هم خیلی کم است تا چند نفر صحبت می کنند جلسه تمام میشود و میرود تا دو هفته دیگر
ناشناس۷۸۵۰۱۲۰۹:۵۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
نتیجه جلسه چیه؟
ناشناس۷۸۴۹۶۱۰۹:۱۲:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱
نباید اقای صدر این اف ای تی اف تصویب شود. به ضرر کشور است
ناشناس۷۸۵۷۷۲۱۵:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
همین که اروپا اینستکس رو به FATF و مباحث موشکی و منطقه ای گره زده یعنی قصد باجگیری دارند و یک کاسه ای زیر نیم کاسه شون هست .
ناشناس۷۸۴۹۶۴۰۹:۱۵:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
ماهم راضی هستیم منتشر شود تا بدانیم چه در داخل مجمع می گذرد
ناشناس۷۸۴۹۷۵۰۹:۲۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بی زحمت اول مجلس شورای اسلامی رای ها علنی بشه تا بعد
ناشناس۷۸۵۰۳۵۱۰:۱۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
آخه اگر منتشر بشود که برخی از اقایان غرب زده رسوا میشوند
ناشناس۷۸۵۷۷۴۱۵:۵۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
تصویب لوایح استعماری به صلاح کشور نیست .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین