کاهش آمار تصادفات با سیستم های کمک راننده پیشرفته خودرو

گزارش بازرگانی،   3971124181

دکتر سید مهرداد حسینی مهندس برق (کنترل) و متخصص در زمینه سیستم های کمک راننده پیشرفته خودرو معتقد است این گونه سیستم ها به طور موثر باعث کاهش تعداد تصادفات و افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن می‌شود. در گفتگویی با ایشان، به سوالات خبرنگار ما چنین پاسخ دادند:

 

سوال 1: تجربه حرفه ای شما در زمینه طراحی و پیاده سازی سیستم‌های کمک راننده پیشرفته (ADAS) خودرو از کجا شروع شد؟

فعالیت اینجانب اولین بار در سال 2014 بصورت تحقیق و توسعه در یک پروژه مشترک بین دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد و شرکت خودروسازی ولوو درزمینه سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته خودرو و خودروهای خودران آغاز شد. این تحقیقات شامل شناسایی رفتار راننده و طراحی سیستم هشدار برخورد به جلو و همچنین انحراف از مسیر بود که با در نظر گرفتن شرایط واقعی حاکم بر خودرو و محیط و همچنین خصوصیات رفتاری راننده انجام پذیرفت. این سیستم علاوه بر داشتن دقت و کارایی بالا، قابلیت تطبیق خود با رفتار راننده و تنظیم زمان هشدار بر اساس ویژگی‌های رفتاری راننده را نیز دارا می باشد.

سوال 2: پیگیری این ایده در داخل کشور از چه زمانی آغاز شد؟

پس از بازگشت به ایران در سال 2016 با تشکیل تیم فنی و بررسی اولیه میدانی راجع به تکنولوژی سیستم‌های کمک‌راننده خودرو در داخل، آغاز به کار نموده و در ادامه به امکان‌سنجی جهت پیاده‌سازی و الویت بندی آن‌ها بر اساس نیاز و ظرفیت‌های کشور ، امکانات جاده‌ای و اجرایی شدن آن‌ها در خودروهای موجود و یا در حال ساخت پرداخته شد. به دنبال آن طراحی الگوریتم‌های ایمنی، اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها موردتوجه قرار گرفت و سامانه‌ای با عنوان"دستگاه کمک‌راننده ایمن" و با نام تجاری i-drive طراحی و نمونه اولیه آن ساخته‌شده است.

علاوه بر آن از آنجائیکه شرکت ها و مراکز تحقیق و توسعه که در زمینه ADAS فعالیت می کنند نیاز به فضایی ویژه برای تست و توسعه محصول خود دارند (که اصطلاحا میدان تست گفته می شود)، پروژه ای با موضوع طراحی مفهومی و امکان سنجی ساخت یک میدان تست در داخل کشور مورد توجه قرار گرفت و توسط اینجانب و همکاران آغاز شده است.

سوال 3: مهم‌ترین وظیفه و عملکرد دستگاه کمک‌راننده ایمن چیست؟

برای این دستگاه وظایف مختلفی در نظر گرفته‌شده که شامل تشخیص رفتارهای پرخطر هنگام رانندگی ، هشدار و ثبت رفتارهای ریسک‌پذیر و درنهایت ارسال داده‌های ثبت‌شده به راننده است.

سوال 4: در طراحی و ساخت این سامانه از سوی چه مراکز علمی پشتیبانی و حمایت‌شده است؟

شروع طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان تسهیلات حمایت از فعالیت‌های فناورانه ایرانیان مقیم خارج و با همکاری  معاونت بین‌الملل دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی صورت گرفته است. در این زمینه تاکنون چندین مقاله در کنفرانس‌های معتبر خارجی توسط این‌جانب و همکاران به چاپ رسیده است.

 

سوال 5: در مورد دستگاه i-drive بیشتر توضیح می‌دهید.

این دستگاه از دولایه نرم‌افزار و سخت‌افزار تشکیل‌شده است که وظیفه اصلی آن کمک دادن به راننده و هشدار به‌موقع در شرایط پرخطر برای جلوگیری از تصادفات است. این دستگاه با استفاده از یک حس‌گر دوربین که بر روی شیشه جلویی ماشین نصب میگردد، قادر به درک خطر و اعلام هشدار سریع به راننده است. پردازنده مرکزی تصاویر اخذشده از دوربین را با سرعت‌بالا تحلیل کرده و چنانچه وضعیت مخاطره‌آمیزی اعم از امکان برخورد به خودروی جلویی، انحراف از خطوط و یا عبور از سرعت مجاز شناسایی شود اقدام به ارسال هشدارهای صوتی و تصویری می‌کند.

 

سوال 6:در خصوص شرکت ره بین صنعت نصیر توضیح دهید؟

این شرکت در سال 1396 به مدیریت این‌جانب و با همکاری دو نفر از اعضای محترم هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی تاسیس شد و حوزه اصلی فعالیت آن طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته خودرو است که تاکنون در نمایشگاه‌هایی ازجمله نمایشگاه اینوتکس (2017) ( حاوی رتبه برتر استارت آپ های ایرانیان خارج از کشور)، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار، خودرو و صنایع وابسته و نمایشگاه خودرو تهران معرفی‌شده است.

 

سوال 7:چه بازار هدفی را برای محصول خود متصور هستید؟

مهم‌ترین بازارهای هدف ما صنایع خودروسازی و شرکت‌های وابسته، شرکت‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی، حمل‌ونقل، بیمه‌ و سایر شرکت‌های خصوصی مرتبط می‌باشد که با برخی از آن‌ها وارد مذاکره شده‌ایم.

 

سوال8: به‌عنوان آخرین سوال ، اهمیت سیستم‌های ایمنی فعال خودرو و خودروهای خودران چیست؟

ازجمله داغ‌ترین موضوعات محافل علمی، دانشگاهی و صنعتی مسئله افزایش ایمنی خودرو، بهبود فرهنگ رانندگی وکاهش ترافیک است. متاسفانه کشور ما در لیست بالای تصادفات و کشته‌شدگان سوانح رانندگی قرار دارد، به‌گونه‌ای که طبق آمار اعلام‌شده از ابتدای سال تاکنون 7هزار نفر در حوادث رانندگی جان‌باخته‌اند و طبق آمار بیمه مرکزی روزانه 43 نفر در حوادث رانندگی جان می‌دهند و 900نفر نیز مجروح می‌شوند.

ازاین‌رو تلاش تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد تا این آمار کاهش یابد و بنده نیز به همراه تیم تحقیقاتی خود وظیفه می‌دانم که پیشرفت تکنولوژی و ارتقاء دانش فنی کمک کنم تا بتوانم سهم کوچکی در کاهش این آمار ناگوار داشته باشم.در پایان نیز از تمامی ارگان‌ها و نهادهای ذیصلاح خواهشمندم حمایت خود را از این مجموعه که با کمک متخصصین داخلی و تکیه‌بر دانش فنی بومی در حال فعالیت است دریغ نفرمایند و در صورت نیاز به اطلاعات جامع تر از طریق سایت www.rahbin-nasir.ir با ما مکاتبه نمایند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین