چرا قوه قضاییه امکان شناسایی اموال مفسدین را ندارد؟

سجاد طاهری،   3971117076 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعتبار معاملات غیررسمی در نظام قضایی و حقوقی کشور باعث شده است محکومین مالی، اموال خود را به صورت غیررسمی نگهداری کنند تا حاکمیت توانایی شناسایی اموال آن‌ها را نداشته باشد.

چرا قوه قضاییه امکان شناسایی اموال مفسدین را ندارد؟

رضا شیران خراسانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای که در تاریخ ۱۰ بهمن ۹۷ با روزنامه قدس کرده بود، به این نکته اشاره کرد که شناسایی اموال محکومین در نظامی قضایی کشور امکان پذیر نیست، خراسانی در این باره گفت: «یکی از مهم ترین مجازات های پیش بینی شده در جرائم مالی، حکم به رد مال، جزای نقدی است که اجرای این حکم نیازمند شناسایی اموال متعلق به محکوم است. امری که در فرض وجود اسناد عادی (غیر رسمی) بسیار سخت و در مواردی نیز غیر ممکن می‌گردد.»

عضو کمیسیون اجتماعی در مصاحبه‌ی خود اذعان می‌کند که با وجود اعتبار معاملات غیررسمی در نظام قضایی کشور شناسایی اموال محکومین جرائم مالی سخت یا غیر ممکن است. این جمله به این معنا است که اگر کلاهبرداران بعد از انجام کار خلاف خود، شناسایی و محکوم شوند، دستگاه قضایی نتواند اموال مردم را به مردم بازگرداند. قطعا این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال داشته و مردم این انتظار را دارند که مسئولین ذی ربط در مواجهه با کلاهبرداران، آن‌ها را محکوم و با جدیت با آن‌ها برخورد کنند و علاوه بر آن اموالی که آن‌ها غارت کرده‌اند به مردم بازگردانند.

اقداماتی که مسئولین انجام می‌دهند باید زمینه‌های بروز فساد را از بین ببرد. در همین راستا قدم اول شناخت فساد و روش‌های انجام آن است. در مسئله‌ی شناسایی اموال محکومین جرائم مالی نیز باید به این نکته توجه کرد که چگونه محکومین جرائم مالی می‌توانند اموال خود را از دید حکومت مخفی نگهدارند به گونه‌ای که حتی حاکمیت نیز توانایی شناخت آن را نداشته باشد.

طبق گفته‌ی شیران خراسانی، ابزار مورد استفاده کلاهبرداران، جهت مخفی نگهداشتن اموال خود معاملات غیررسمی یا قولنامه است. اما نکته مهم این است که کلاهبرداران چگونه اموال خود را با معاملات غیررسمی مخفی نگه می‌دارند؟ اختلاسگران و غارتگران می‌دانند که این معاملات در هیچ سامانه‌ای بخصوص سازمان اسناد و املاک کشور به ثبت نمی‌رسد بنابراین حکومت از وجود آن‌ها هیچ اطلاعی ندارد. با وجود به ثبت نرسیدن این معاملات و آگاهی نداشتن حکومت از وجود آن‌ها اما باز هم این معاملات در نظام قضایی کشور معتبر بوده و در دستگاه قضایی مورد استناد واقع می‌شود. این ویژگی‌ها دقیقا همان چیزی است که کلاهبرداران می‌خواهند.

با این توضیحات در ادامه به روش محکومین مالی برای فرار از پرداخت مطالبات‌شان می‌پردازیم. کلاهبرداران و محکومین جرائم مالی در زمانی که محکومیت آن‌ها محرز شود و از پرداخت مطالبات مالی خود به فرد طلب‌کار امتناع ورزند، قوه قضاییه وارد ماجرا می‌شود و با شناسایی اموال محکوم، آن اموال را فروخته و پس از آن بدهی طلب کار را پرداخت می‌کنند.

در این مرحله کلاهبرداران، دو راه برای فرار از پرداخت محکومیت مالی خود انتخاب می‌کنند. روش اول آن‌ها این است که سعی می‌کنند اموال خود را به صورت غیررسمی یا قولنامه‌ای نگهدارند و در این صورت به دلیل پنهان ماندن اموال محکومین از دید حکومت، شناسایی اموال آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

راه دومی که آن‌ها استفاده می‌کنند این است که پس از ابلاغ محکومیت، اموال خود را با معاملات غیررسمی یا قولنامه‌ای ساختگی به شرکای خود به تاریخی قبل از تاریخ محکومیت منتقل می‌کنند. در این صورت اموال منتقل شده از لیست اموال محکوم خارج می‌شود که نتیجه آن فرار از پرداخت بدهی توسط محکوم است.

با این تفاسیر برای مواجهه با این موضوع چه باید کرد یا به عبارتی چگونه می‌توان راه‌های فرار محکومین مالی را مسدود کرد؟ در این راستا می‌توان از تجربه موفق کشورهای پیشرو در این زمینه استفاده کرد. یکی از این کشورها آلمان است. در کشور آلمان کلیه معاملات به طور کامل و دقیق باید در دفاتر ثبت اسناد آن کشور به ثبت برسند. بااین حال اگر این معاملات به ثبت نرسند به مانند این است که خریدار ملک، دارای هیچ مالکیتی نشده است.[1]

برای ایجاد نظم در جامعه و پیشگیری از وقوع جرم باید از رویکردهایی همانند رویکرد نظام حقوقی کشور آلمان استفاده کرد. این رویکرد باعث می‌شود که مردم برای رسمیت بخشیدن به معاملات و اعتبار بخشی به آن‌ها معاملات خود را ثبت کنند. در کشور نیز باید معاملات غیررسمی در نظام قضایی و حقوقی کشور بی اعتبار شود و صرفا آن معاملاتی مورد تایید حکومت قرار گیرد که به ثبت رسیده و دولت از وجود آن مطلع است. بنابراین برای بهبود این فضا باید به سمت اصلاح قوانین پیش رفت که یکی از این راه‌ها اصلاح بخش آثار قانون قدیمی ثبت مصوب ۱۳۱۰ به خصوص مواد ۲۲ و ۴۸ است که باعث اعتبار بخشی به معاملات غیررسمی و بروز چنین مشکلاتی در کشور شده است.



[1] ماده 873 قانون مدنی آلمان

دیدگاه کاربران

علی۷۶۱۹۶۲۱۱:۱۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تیتر اشتباه است باید بنویسید « چرا همه دولتها عرضه شناسایی اموال مفسدین را ندارد؟»
ناشناس۷۶۲۴۵۶۱۴:۳۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
چون مفسدین از افراد در سایه استفاده می کنند
سروش۷۶۱۹۷۰۱۱:۲۰:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خیلی ساده اس چون اموال به اسم خودشون نیست از مواد فروش سر کوچه ما تا اون مفسد ‌ده هزار میلیاردی...
ناشناس۷۶۲۱۸۲۱۲:۳۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
بخاطر اجرا نشدن قوانین و عدم نظارت دقیق
ناشناس۷۶۳۲۹۳۲۲:۰۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
جواب سوال در خود سوال است
ناشناس۷۶۴۱۱۲۱۲:۰۹:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
چون مصلحت نیست .
هادی۷۶۵۴۶۷۱۴:۳۹:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اگر فقط به سند رسمی اعتبار داده شود هیچ راهی برای پنهان کردن اموال وجود نخواهد داشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین