انتظارات مردم در دهه چهارم انقلاب چیست؟

عبدالسلام معروفی، گروه تعاملی الف،   3971117037 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
انتظارات مردم در دهه چهارم انقلاب چیست؟

۴۰ سال از عمر انقلاب می گذرد. اکنون، مردم با گذشت ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب انتظاراتی از مسئولان، کارگزاران نظام و قوای سه‌گانه دارند که بخشی از انتظارات به نقل از رهبر معظم انقلاب که در همه این سال‌ها به مسئولان و متولیان امر هشدار داده‌اند به ترتیب ذیل می‌آید:

۱- تعامل، وحدت و همکاری مسئولان در سطوح بالا و میانه.

۲- تمرکز بر روی مسائل اصلی و اجتناب از مسائل فرعی و حاشیه‌ای کشور.

۳- کار و تلاش بی‌وقفه.

۴- صداقت و عمل به وعده‌ها.

۵- پرهیز از مناقشات و اجتناب از سرگرمی به حواشی و مسائل فرعی.

۶- امانت‌داری و پاکدستی و برخورد با متخلفان و خائنان و مفسدان.

۷- توجه به مسائل فرهنگی و ارزش‌های انقلاب و رعایت ظواهر اسلامی و فرهنگ اسلامی.

۸- رسیدگی به مسئله اشتغال و تقویت تولید داخلی، حمایت از کشاورزی و صنعت.

در میان مطالبات و انتظارات فوق، معظم‌له به برخورد با تخلفات و مبارزه با مفسدان به‌طور ویژه پرداخته و آن را از مهم‌ترین انتظارات جامعه از مسئولان برشمردند.

در این باره این‌گونه توضیح فرمودند « اگر ما مسئولین کشور یک وقتی یک کاری را نتوانیم انجام بدهیم بیاییم به مردم بگوییم که نمی‌توانیم انجام بدهیم، مردم حرفی ندارند. اگر چنانچه مسئولین کشور بگویند آقا این امکانات نیست، نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم، مردم حرفی ندارند؛ اما مردم حرفشان آنجاست که ما در زمینه برخورد با متخلف کوتاهی کنیم. در دنبال‌گیری از عدالت کوتاهی کنیم، مردم این‌ها را نمی‌پذیرند، مردم از این چیزها عصبانی می‌شوند. اقدام مدبرانه، عزم راسخ، عدالتخواهی، مسئله مبارزه با فساد اداری و فساد مالی مهم است»

مطرح کردن مطالبات و خواسته‌های عمومی که برخاسته از اطلاعات میدانی و دریافت شده از متن جامعه و در واقع خروجی کارشناسانه و دقیق آسیب‌های مدیریتی و اجرایی کشور است و از واقع‌بینی رهبری نظام حکایت می‌کند، چند کارکرد اساسی به نفع نظام و مردم دارد که عبارتند از:

۱- تعیین اولویت‌ها و سوق دادن مسئولان به حل مسائل اساسی کشور

۲- تعمیم نگاه راهبردی به بدنه جامعه و برانگیختن مشارکت عمومی برای کمک به حل مسائل سیاسی

۳- بازتولید سرمایه اجتماعی با تقویت اعتماد، حفظ رابطه واقعی و دو طرفه و به‌کارگیری صداقت از یک‌سو و پاسخگویی به مطالبات و نیازهای واقعی مردم از سوی دیگر

۴- ناکام گذاشتن فرصت طلبان سیاسی برای سیاه‌نمایی و یاس‌آفرینی به بهانه‌ طرح مسائل و مشکلات اساسی مردم

در این میان خطاب اصلی ‌به مسئولان کشور است که باید فرصت خدمت را غنیمت شمرده و به برآوردن این مطالبات و خواسته ها همت گمارده و قدر شناسی از مردم و پاداش الهی و خوشنامی نزد مردم را با وظیفه‌شناسی کسب نموده و حفظ کنند.

با نگاهی به مطالب فوق و تاکیدات معظم له؛ امروزه مهمترین خواسته مردم در دهه چهلم انقلاب این است که مسئولین دست‌به‌دست هم دهند و برای رفع مشکل بیکاری و معیشتی مردم که از ملموس‌ترین خواسته‌های آن‌هاست، گام بردارند، مردم مدت‌هاست که شاهد یک رکود دامنه‌دار چند ساله هستند و در دهه چهارم انقلاب ؛ امروز تکلیف جوانان روشن است و بیشتر آن‌ها بیکار بوده و متاسفانه کسی هم نیست که سراغی از جوانان بگیرد، بازار بشدت آسیب زا گردیده و اشتغال مردم دچار بحران شده است.

بعد از ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب؛ مردم از لحاظ امنیتی هیچ گونه نقصانی مشاهده نمی کنند و قدردان زحمات نیروهای نظامی، انتظامی و ارگان های امنیتی هستند، اما امروزه یکی از مهم‌ترین مطالبات و انتظارات مردمی آرامش و ثبات اقتصادی است و در درجه دوم مردم خواستار تصمیمات درست و منطبق با منافع ملی در دیپلماسی بین‌المل هستند.

واقعیت‌های جامعه را همه مسئولین و خود مردم هم می‌دانند، اما باید به صورت جدی و نه‌تنها صرفا با شعار برای رفع معضل بیکاری گام بردارند و ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران، مسیر سرمایه‌گذاری را تسهیل بخشند. دولت باید در خصوص برخی از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها که بازدارنده سرمایه‌گذاری هستند، تجدید نظر کند و ریسک‌پذیر باشد.

اگر مسئولین با مردم صادق باشند، مردم با کمبودها در جامعه نیز کنار خواهند آمد. در طول چهار دهه از عمر پربرکت انقلاب مردم در عین نبود امکانات همواره حضور پرشور و تاثیرگذار در همه صحنه داشته‌ و خواهند داشت و این روزها از دیگر انتظارات مردم این است که دیگر در آینده شاهد اختلاس نباشند و ساز و کار ها آن‌قدر شفاف بوده که قابلیت کنترل داشته باشند.

مردم در دهه چهارم انقلاب که همه تلاش دشمن سست‌کردن پایه‌های اقتصادی و جنگ نرم است انتظار دارند مسئولان و کارگزاران به دنبال اشتغال و توسعه پایدار باشند وباید به سمت توسعه ای پیش برویم که به محیط زیست و کشاورزی لطمه نزند. از طرف دیگر پایداری صنعت بسیار مهم است، امروز در کنار رکود واحدهای تولیدی و صدای سوت و کور شهرک‌های صنعتی کارخانجات متعددی را در کشور ایجاد می‌کنیم اما به دلیل نداشتن بازار مناسب مشکلات تامین اجتماعی و مالیاتی، بروکراسی‌های خشک اداری و سنگ اندازی‌ها، سود بالا و صرفا متکی‌بودن به بازار مصرف داخل و همچنین نداشتن سرمایه در گردش تعطیل می شود.

امروز مهم‌ترین خواسته مردم رفع مشکلات معیشتی و مشکل بیکاری جوانانی که با هزار امید و آرزو پای آرمان‌های خود ایستاده‌اند، بدون شک با رفع مشکل بیکاری آسیب‌های اجتماعی نیز به دنبال آن کاهش پیدا خواهد کرد. آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و سایر موارد به دلیل مشکل اشتغال است. امروز حتی اگر جوانان در کارخانه‌ای مشغول به کار شوند این نگرانی را دارند که فردا روزی به دلیل تعدیل نیرو اخراج شوند.

جوانان انتظار دارند تبعیض ها از بین برود، انتخاب ها بر اساس شایسته سالاری، توانمندی، کارآمدی و سلامت باشد، مسئولان به صورت جدی تر با رانت ها، فسادها و اختلاس ها برخورد کنند، از مسئولان انتظار دارند همانطور که مردم در این ۴۰ سال از جان و مال برای حفظ این نظام گذشتند تا آنها بر صندلی های گرم و نرمشان تکیه بزنند و دهها شهید برای هر صندلی تقدیم آرمان های انقلاب و نظام کرده و می کنند آنها هم بیشتر از این از خودشان مایه بگذارند و با جان و مالشان در خدمت مردم تلاش کنند.

مردم از متولیان و مسئولان انتظار زیادی ندارند بلکه این مردم با ابتدایی‌ترین امکانات هم قانع بوده و دنبال ساده‌ترین زندگی و ثبات اقتصادی و اشتغالی هستند که بتوانند با آن نان در بیاورند و امرار معاش کنند، انتظار دارند همه مسئولان و متولیان امر بمانند ید واحده و فارغ از همه جناح بندی های سیاسی، گروهی، قومی و مذهبی و صرفا در راستای حفظ منافع ملی و مصالح نظام و مردم گام بردارند.

دیدگاه کاربران

حرف حقد۷۶۱۴۸۱۰۷:۵۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
انتظار ما بعد از ۴۰ سال ارامش و امنیت اقتصادی است انتظار ما بعد از ۴۰ سال راستی و درستی مسئولین است انتظار ما بعد از ۴۰ سال ریشه کن کردن فساد در جامعه است انتظار ما بعد از ۴۰ سال ............................................. !
تبریزی۷۶۳۲۳۲۲۱:۲۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
رعایت حقوق بشر جهانی با تمام بند و تبصره هاش خواسته ماست.
محمد قاسمی۷۶۳۴۲۰۰۰:۰۰:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اینها مسائل مبتلی در بسیاری از کشورهاست ما عدالت میخواهیم عدالت عدالت
ناشناس۷۶۱۴۹۱۰۷:۵۵:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
آزادی رسانه‌ها در نقد شفاف اوضاع و احوال کشور و مسوولان و الزام مسولین به پاسخ‌گویی تنها راه رشد و توسعه است که متاسفانه تا به حال این فرصت به رسانه ها داده نشده است. مثلا چند درصد مردم می دانند که تولید ناخالص جهان طی این 40 سال ده برابر شده ولی در ایران 5 برابر شده؟ یعنی ما خیلی کم کاری کردیم بر خلاف ادعا های موجود.
ناشناس۷۶۱۵۱۴۰۸:۰۵:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
متاسفانه تمام مقالاتی که از این دست نوشته می شه اشاره ای به مشکلاتی که خود ما با دنیا درست کردیم تداره .وقتی من بیکارشدم نگاه می کنم ببینم از چه زمانی این اتفاق افتاده و اون موقع دلیلش چی بوده ؟قطع ارتباط ما با دنیا و کاهش مداوم ارزش پول همه جا را به تعطیلی کشانده .چرا چیزی در این مورد نمی گید ؟دولت چگونه می تونه کار برای من در این شرایط درست کنه ؟
امیر۷۶۱۵۴۱۰۸:۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
شعارانتخاب ها بر اساس شایسته سالاری، توانمندی، کارآمدی و سلامت باشد خیلی قشنگ است ولی چرا عملا اتفاق نمی افتد. چون بقا یک مسئول امروز لابی گری و جلب رضایت نهاد های قدرت است. یعنی میشه یه روزی برسه اگر تلفنی برای انتصابی زده شد و یا فامیل بازی و امثال اینها جرم باشد. مجلس مثل قانون بازنشستگان می تواند این قانون را تصویب کند.
شهاب۷۶۱۵۴۲۰۸:۱۷:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
آقازاده ها یه جوری در دهه پنجم تنظیم کنن که کنار بخور بخور خودشون یه چیزی هم ته سفره برای ملت بمونه
علی۷۶۱۵۷۱۰۸:۳۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
همین فرمون رو ادامه بدید تنها انتظار، انتظار فرجه
ناشناس۷۶۱۶۳۸۰۹:۰۳:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
انتظار هر چی رو داشته باشن ؛ انتظار رب 18000 تومنی پراید 40 میلیونی سیرابی 32000 تومنی پای مرغ کیلویی 13000 تومن سنگدون 14000 تومنی موز 13000 تومنی انار 9000 تومنی پیاز 5000 تومنی گوشت یخ زده افغانی اینترنتی لنت ترمز 90 هزار تومنی سیب 9000 تومنی سکه 4/5 میلیونی رو ندارن
ناشناس۷۶۲۱۴۹۱۲:۲۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تعمیم نگاه راهبردی به بدنه جامعه و برانگیختن مشارکت عمومی برای کمک به حل مسائل سیاسی!!! این یعنی چی دقیقا؟؟
ناشناس۷۶۱۶۹۸۰۹:۳۹:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
عزت مردم دزدی و اختلاس کمتر تعامل بهتر با جهان بها دادن به نسل جدید سپردن کارها به اهل آن
ناشناس۷۶۱۷۲۷۰۹:۵۴:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
قوت لایموت
علی 671۷۶۱۷۸۰۱۰:۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
به خدا مردم خوبند .همه چیز را به خاطر اسلام و مملکت تحمل می کنند ولی متولیان دولت و اذنابشان می برند و می خورند و حقوق نجومی می گیرند و عشق می کنند و آقازاده هایشان در خارج لاکچری دارند و به ریش همین مردم صبور می خندند .و تحصیل می کنند .و فردا طلبکار هم هستند .
ناشناس۷۶۳۹۰۹۱۱:۰۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
حقوق نجومی حق مسلم مدیر خبره کار بلد و ایران دوست
یک معلم۷۶۱۸۲۸۱۰:۳۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
والله ما که دیگه انتظاری نداریم دیگران را نمی دونم.
ناشناس۷۶۱۸۲۹۱۰:۳۳:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مسئولین همه بیت المال رو نخورن یخورده هم تهش بذارن
ناشناس۷۶۱۸۴۵۱۰:۳۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مردم چند دهه هست که انتظار دارن بهتر بشه هی بدتر میشه پس... . از خودتون نمیپرسید بخاطر چی؟؟؟
ناشناس۷۶۱۸۵۵۱۰:۴۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
عمل به یکایک ابعاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بدون اغماض و یا تعابیر شخصی
www۷۶۱۸۷۵۱۰:۴۴:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
دهم چهارم گذشت. الان دهه پنجمه برادر!
ناشناس۷۶۱۹۵۹۱۱:۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
آقایان کمتر اختلاس کنن ما چیز دیگه ای نمیخواهیم
علی۷۶۲۰۹۲۱۱:۵۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
یه انتظار ساده این بود که به فروش نفت برای تامین مایحتاج نیازی نباشد که اونم بعد از چهل سال نشد. ممنون
ناشناس۷۶۲۲۳۲۱۳:۰۴:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تقسیم سرانه کشور بصورت مساوی بین مردم
ناشناس۷۶۲۴۵۱۱۴:۳۳:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
فاصله طبقاتی حتی تو بهشت هم از بین نمیره چون اونجام بهشت 7طبقه داره ولی انتظار اینه این فاصله طبقاتی در حد معقولی کنترل بشه.مثلا یک فوتبالیست در فرمانیه می نشیند و مازراتی و ب.ام.و دارد یک کارمند یا کارگر هم باید بتواند در نارمک و تهرانپارس صاحب خانه شود و یک سراتوی سایپایی بخرد نه اینکه هشتش گرو نهش باشد!
ناشناس۷۶۳۴۶۳۰۰:۴۵:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
انتظار ما تعامل با دنیا و عدم دخالت در کشورهای دیگر است . که باعث عقب افتادگی این کشور و وضع نا هنجار کنونی شده است
ناشناس۷۶۴۱۴۲۱۲:۲۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
انتظار؟مگه چیزی هم مونده؟
ناشناس۷۶۴۸۷۷۰۰:۲۳:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
انتظار کنار رفتن افرادی که به جز بدبختی فساد بیکاری نابودن کردن آزادی و اجتماعی به بار نیاواردن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین