وزیر نفت: نامه‌ای به رهبری درباره FATF ننوشته‌ام/ سال آینده هیچ بنزینی وارد نخواهیم کرد/ تا جایی که مردم می‌توانند تحمل کنند باید قیمت‌ها افزایش یابد

گروه اقتصادی الف،   3971116113 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیژن زنگنه امضای نامه به رهبری درباره تصویب FATF را رد کرد.

وزیر نفت: نامه‌ای به رهبری درباره FATF ننوشته‌ام/ سال آینده هیچ بنزینی وارد نخواهیم کرد/ تا جایی که مردم می‌توانند تحمل کنند باید قیمت‌ها افزایش یابد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه  که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: صنعت نفت همیشه برای ما مهم بوده است. به  رغم تمام فشارها در ۴۰ سال گذشته در چند بخش عملکرد صنعت نفت واقعا درخشان و قابل عرضه به جهان است.

وی با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب چیزی به نام صنعت گاز وجود نداشت و ظرفیت تصفیه و پالایش گاز در روز تنها ۳۶ میلیون متر مکعب و مربوط به پالایشگاه بیدبلند بود اکنون ۳۰ برابر شده است یعنی ظرفیت پالایش روزانه گاز به یک میلیون و ۶۰ متر مکعبت رسیده است.

زنگنه میزان انشعابات گاز را در سال ۵۷، ۵۲ مورد معرفی کرد و افزود: اکنون انشعابات گاز به ۱۱.۵ میلیون افزایش پیدا کرده است.

وزیر نفت ادامه داد: در سال ۵۷ پوشش گازرسانی نزدیک به صفر بود، اما اکنون ۹۲ درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند که این رقم در دنیا بی نظیر است.

وی گفت: در سال ۵۷ تنها یک روستا گاز داشت، اما اکنون بیش از ۲۷ روستا به عبارتی بالغ بر ۷۷ درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته‌اند.

زنگنه تولید میعانات را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به صفر اعلام کرد و افزود: اکنون تولید میعانات به ۷۵۰ می‌رسد.

وزیر نفت پتروشیمی را نمادی از جلوگیری از خام فروشی معرفی کرد و افزود: در سال ۵۷ مجموع فروش خالص ما یک میلیون تن بود، اما امسال فروش خالص پتروشیمی به بیش از ۳۰ میلیون تن و به ارزش ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد و این نمادی از توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت و جلوگیری از خام فروشی است.

وی تاکید کرد: ظرف دو سال و نیم آینده وزارت نفت طبق تعهدات خود مسئله فلر‌ها را تمام خواهد کرد.

زنگنه از ایجاد یک پایانه صادراتی در دریای عمان خبر داد و گفت: خارج از خلیج فارس بندر جاسک را به عنوان پایانه صادراتی انتخاب کرده‌ایم که کار‌های مطالعاتی آن انجام و ترمینال جدیدی در این مکان ایجاد خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: در پایان سال ۹۹ بهره‌برداری از پایانه جدید را در دریای عمان شروع خواهیم کرد، همچنین دو پالایشگاه برای احداث در این منطقه مجوز گرفته‌اند.

واردات بنزین قطع شد

زنگنه با بیان اینکه از مهر امسال هیچ بنزینی وارد کشور نشده است، گفت: سال آینده هم هیچ بنزینی وارد نخواهیم کرد. توانستیم یکی از تهدید‌های آمریکا که جلوگیری از واردات بنزین بود را برای همیشه برداریم.

وی تاکید کرد: ذخایر و تولید بنزین کشور بسیار خوب است.

وزیر نفت با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور بسیار بالاست، افزود: برای یافتن مشکل بنزین نباید در پالایشگاه‌ها به تجسس بپردازیم، بلکه محل جستجو صنعت خودروسازی و سیستم حمل و نقل است. خودروسازان خودرو سی ان جی پایه به تعداد قابل ذکر عرضه نمی‌کنند.

وی گفت: قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است. برای کاهش قاچاق و کنترل مصرف باید هم بنزین و هم گازوئیل را ساماندهی کنیم.

زنگنه، افزایش قیمت بنزین، سهمیه بندی و تلفیقی از این ۲ را، راهکار ساماندهی بنزین دانست و گفت: اگر این راه حل‌ها اجرایی نشود باید به همین روند ادامه دهیم.

وزیر نفت درباره افزایش قیمت نفت بیان کرد: معتقدم تا جایی که مردم قبول دارند و می‌توانند تحمل کنند باید قیمت‌ها افزایش یابد، ولی اگر مردم قبول نکنند که نمی‌شود این روش‌ها را اجرا کرد.

نامه‌ای به رهبری درباره FATF ننوشته‌ام

زنگنه امضای نامه به رهبری درباره تصویب FATF را رد کرد و گفت: این‌هایی که می‌گویند ما تمایل به کار با چین و‌ روسیه نداریم، دلیلشان چیست؟ در قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی که توتال هم آمد، ما به اصرار سی ان پی سی را پای کار آوردیم. حتی برای توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی با یک شرکت چینی مذاکراتی خارج از مناقصه برگزار کردیم، ولی ما چه کنیم که این شرکت‌ها بنابه صلاحدیدشان فعال نیستند؟

اگر برجام نبود ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد

وزیر نفت با تاکید بر اینکه برجام موفق بود، افزود: برجام باعث شد تولید روزانه نفت یک میلیون بشکه اضافه شود و در آن دوران توانستیم ۲.۸ میلیون بشکه نفت را صادر کرده و پولش را به خزانه واریز کنیم.

وی ا‌دامه داد: اگر برجام نبود ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد و اکنون درباره بنزین به مشکل بر می‌خوردیم در حالیکه در حال حاضر روزانه ۳۶ تا ۳۷ میلیون لیتر بنزین یورو تولید می‌کنیم.

عرضه نفت در بورس انرژی ادامه می‌یابد

زنگنه گفت: عرضه نفت در بورس انرژی ادامه می‌یابد و گزارش آن به سران قوا ارایه شده است. لازم نیست برای عرضه هر نوبت از سران قوا مجوز بگیریم.

وی در حالی میزان پالایش نفت حال حاضر کشور را ۲.۲ میلیون بشکه اعلام کرد که صنعت نفت قبل از انقلاب در این بخش میزان ۱.۱ میلیون بشکه را در کارنامه خود ثبت کرده بود.

زنگنه تولید نفت خام در اوایل انقلاب را بیش از ۵ میلیون بشکه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر به علت مسائل خاص ظرفیت تولید نفت خام کشور به ۴ میلیون بشکه رسیده است.

وزیر نفت مجموع ذخایر قابل استصحال هیدروکربور مایع کشور را در سال ۵۷، ۸۸ میلیارد بشکه عنوان کرد و افزود: هم اکنون علی رغم اینکه ۵۰ میلیارد بشکه از ذخایر هیدروکربور مایع برداشت کرده‌ایم میزان ذخایر ما ۱۶۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام است.

وی ادامه داد: ذخیره گاز قابل استصحال کشور در اوایل انقلاب ۹ تریلیون فوت مکعب بود، اما اکنون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این میزان از ذخایر به ۳۳ تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است.

زنگنه میزان تولید بنزین را در سال ۵۷، ۱۴ میلیون لیتر مطرح کرد و افزود: در حال حاضر میزان تولید بنزین رقمی بیش از ۱۱۴ میلیون لیتر است.

وزیر نفت میزان تزریق گاز به میادین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۲.۷ میلیون مکعب دانست و گفت: هم اکنون میزان تزریق گاز میادین ۷۷ میلیون مترمکعب برآورده می‌شود.

سبقت ایران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی

وی از تشریح تولید نفت و گاز از میادین مشترک گفت: در برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی نسبت به کشور همسایه خود قطر پیشی گرفته‌ایم و در میدان‌های غرب کارون که در سال ۹۲ روزانه ۷۰ هزار بشکه تولید داشتیم طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال به ۳۰۰ هزار بشکه در روز به افزایش تولید دست پیدا خواهیم کرد.

نمی‌توانیم راه‌های مقابله با دشمنانمان را افشا کنیم/ برای دشمنان اتاق تاریک داریم

زنگنه بیان کرد: در جنگ یک جانبه‌ای که آمریکا با تحریک منافقان و اسرائیل آغاز کرده است صنعت نفت در نوک پیکان حملات قرار گرفته است و آن‌ها در تلاش هستند تا درآمد فروش نفت ایران را به صفر برسانند.

وزیر نفت ادامه داد: دشمنان ملت ایران تلاش می‌کنند تا حتی اگر درآمدی هم از فروش نفت حاصل شد جلوی نقل و انتقال پول آن را بگیرند و همکاران من در وزارت نفت برای خنثی کردن برنامه‌های دشمنان ملت و نظام ایران به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستند.

وی تصریح کرد: مردم غریبه نیستند، اما اکنون که در شرایط سخت‌تر از جنگ تحملی قرار داریم نمی‌توانیم همه اطلاعات و راه‌هایی که برای مقابله با دشمنان در نظر گرفته‌ایم اعلام کنیم چرا که فقط مردم شنونده نیستند و همه دنیا آن را خواهند شنید.

زنگنه ادامه داد: نگفتن به معنای کار کردن نیست در شرایط فعلی گفتن به ضرر مردم است، برخی می‌گویند وزارت نفت اتاق تاریک دارد بله ما برای دشمنان ملت اتاق تاریک داریم این در حالی است که همه چیز برای نظام روشن است و روزی که سختی‌ها به اتمام برسد همه چیز را اعلام خواهیم کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: برخی‌ها می‌خواهند ما را تحریک کنند تا حرف بزنیم، اما حرف نخواهیم زد، هدف ما سعادت مردم است ما به دنبال کسب افتخار و انتظارات نیستیم ما می‌خواهیم خدمت کنیم تا فشاری که بر مردم هست را کم کنیم.

وی ادامه داد: تا اینجای کار خوب پیش رفته‌ایم و آمریکا و دوستانش از ما دلخورند. جنگی که راه افتاده، چون روزانه کشته و زخمی ندارد برخی آن را درک نمی‌کنند؛ با قاطعیت می‌گویم که با قدرت در صحنه جنگ هستیم با تمام استعدادمان تمام راه‌هایی که امکان پذیر است دنبال خواهیم کرد، نمی‌توانیم همه کارهایمان را افشا کنیم.

زنگنه بیان کرد: چند صد نفر در اپک نشسته و به طور لحظه‌ای مسائل را دنبال می‌کنند همان لحظه تلفن می‌زند که این کشتی‌ها را اجاره ندهید یا کاری که وزارت نفت می‌گوید انجام ندهید ما از همه این‌ها خبر داریم.

افتتاح فاز‌های ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در پایان بهمن ماه

وزیر نفت از افتتاح فاز‌های ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور در پایان بهمن تا اوایل اسفند خبر داد و گفت: ارزش این پروژه‌ها ۱۰ میلیارد دلار است.

وی تولید اتان در سال ۹۸ را ۱۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان رقم بسیار بی‌نظیری است.

ظرفیت تولید روزانه گاز کشور از هزار میلیون مترمکعب گذشت

زنگنه گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه گاز کشور بالغ بر هزار میلیون مترمکعب است و این تولید حاصل تلاش‌های بسیار و سرمایه گذاری‌های چند صد میلیارد دلاری است با این حال باید صرفه جویی در مصرف گاز مورد توجه قرار گیرد.

هرگز قرارداد سوآپ نفت با روسیه نداشته‌ایم/ فقط در مقابل ملت ایران تعظیم می‌کنم

وزیر نفت بیان کرد: من فقط نوکر ملت ایران هستم و جز در برابر مردم کشورم در برابر هیچ کس دیگری تعظیم نمی‌کنم، همیشه منافع ملت ایران را در بالاترین حد مطرح کرده و در نظر گرفته‌ام، از عزت و آبروی ملت و دولت خودم کوتاه نمی‌آیم. چه کسی آ‌مده تا قرارداد امضا کند و ما آن را رد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ قرارداد در دست داریم که بخشی با روس‌ها عملیاتی شده و بخشی هم در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

زنگنه بیان کرد: اینکه برخی مدعی قرارداد سوآپ نفت ایران با روسیه هستند را رد می‌کنم تاکنون چنین قراردادی نداشته‌ایم تنها قرارداد ما روسیه درباره معامله نفت بوده است آن هم پس از اینکه دیدیم موارد ذکر شده در قرارداد قابل قبول است آن را امضا کردیم.

وزیر نفت تصریح کرد: آماده همکاری با روس‌ها و با چینی‌ها هستیم تنها خواست ما نیست آن‌ها هم باید بیایند.

وی افزود: در نامه ۷۲ نماینده مجلس آمده است که استقبال خوبی از رئیس جمهوری چین نشده است؛ آیا با این وضع این را من جواب بدهم؟ استقبال هر کشوری پروتکل خاصی دارد اینکه عربستان با ۵۰ جت جنگده از رئیس جمهور چین استقبال کرده و ما چنین استقبالی را برای رئیس جمهور چین آن هم بنابر پروتکل خود انجام نداده‌ایم من باید پاسخگو باشم؛ البته ایرادی به نمایندگان نیست چرا که اطلاعات غلط به آن‌ها داده شده است.

عده‌ای با لجبازی ما را در پرونده کرسنت در چاه عمیق انداختند

زنگنه در پاسخ به خبرنگاری درباره بخشی از نامه ۷۲ نماینده مجلس درباره پرونده کرسنت گفت: کرسنت یک پرونده زنده است، اما متاسفانه وی با لجبازی و ندانستن قواعد بین المللی ما در چاه عمیقی انداختند.

وزیر نفت ادامه داد: در فرآیند داوری در پرونده کرسنت در سال‌های اخیر با تلاش‌های بسیار زیاد سعی کردیم به گونه‌ای عمل کنیم تا به نتیجه خوبی برسیم در حالی که داوری در مرحله نزدیک به صدور رای بود، اما عده‌ای کار‌هایی کردند تا صدور رای به تاخیر بیفتد.

وی با بیان اینکه اعداد اعلام شده از سوی برخی درباره کرسنت به نفع کرسنت است و دلیل آن را متوجه نمی‌شوم، گفت: پس از رای می‌توانیم داوری بهتری درباره پرونده کرسنت داشته باشیم.

دیدگاه کاربران

اسد۷۵۹۹۴۸۱۱:۴۹:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
نفت رو این وزیر معلوم نیست چکارمیکند مردم تحمل کنند مسولان ووابستگان کیف کنند بدون هیچ مشکلی
ناشناس۷۶۰۰۳۰۱۲:۱۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
"تا جایی که مردم می‌توانند تحمل کنند باید قیمت‌ها افزایش یابد" مردم دیگر هیچ افزایشی را نمیتوانند تحمل کنند چرا یک نظر سنجی شفاف نمیگذارید تا مشخص شود افزایش امسال قیمتها از استانه تحمل مالی مردم بسیار فراتر است
ناشناس۷۶۰۰۹۳۱۲:۳۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
زیاد کنید تا از اون ور بزنه بیرون
ناشناس۷۶۰۱۹۷۱۳:۰۶:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
مردم تو رو شش سال است تحمل میکنند...تو هر دولتی هم گند زدی رفت...خاتمی و هاشمی و روحانی...کرسنت و استات اویل و ...
ناشناس۷۶۰۲۴۴۱۳:۳۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
خود زنگنه که چهل ساله وزیره فشاری که بهش نمیاد بخواد تحمل کنه. هر کجای دنیا بود اگه وزیری اینطوری صحبت میکرد از دولت بیرونش میکردند.
عدالت۷۶۰۳۰۵۱۳:۵۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
با سلام افزایش قیمت بنزین یعنی خم شدن کمر مردم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین