چرا این جسد متعفن را دفن نمی‌کنید؟

  3971113072 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا این جسد متعفن را دفن نمی‌کنید؟

حسین شریعتمداری طی یادداشتی در کیهان نوشت: لغو تحریم‌ها هدف اصلی مذاکرات بوده است و آقای روحانی با همین باور در روز 23 تیرماه 1394 که خبر نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی روی خروجی بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفته بود، در یک  پیام تلویزیونی خطاب به مردم اعلام کرد: «‌امروز به مردم شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق نهایی، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و ‌اشاعه‌ای هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های مالی، تمام تحریم‌های بانکی، تمام تحریم‌های اقتصادی به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق». 

 شنبه 26 دی‌ماه سال 1394 آقای ظریف که برای اعلام آغاز روز اجرای برجام به وین رفته بود در بدو ورود به فرودگاه گفت: «همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که به‌خاطر موضوع هسته‌ای ایران اعمال شده است، انشاء‌الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و این یک روز بسیار خوبی برای مردم ایران است.»‪.‬‬

آقای‬سید‌عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: «در روز اجرای توافق، تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ما همگی رفع خواهد شد، یعنی روزی که توافق اجرا شود همان روز اعلام خواهد شد که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در همه حوزه‌هایی که در چارچوب هسته‌ای علیه ما وضع شده است، لغو خواهد شد». 

بر‌اساس اظهارات صریح مقامات رسمی کشورمان، از رئیس‌جمهور تا وزیر خارجه و معاون ایشان، اولا؛ منظور و مقصود اصلی از مذاکرات هسته‌ای «لغو تحریم‌ها» بوده است و نه حتی تعلیق آنها و ثانیا؛ لغو همه تحریم‌ها بخشی از متن برجام بوده است و ثالثا؛ لغو همه تحریم‌ها بایستی در همان اولین روز اجرایی شدن برجام صورت می‌پذیرفته. بنابراین ادعاهای بعدی آقایان که هدف برجام اقتصادی و لغو تحریم‌ها نبوده است، سخنی خلاف و- با عرض پوزش-  کذب محض است!

و اما، نه فقط هیچیک از وعده‌های رسما اعلام شده دولت درباره لغو تحریم‌ها عملی نشده بلکه ده‌ها تحریم دیگر نیز به تحریم‌های قبلی اضافه شده است! اکنون سوال این است که وقتی هیچیک از آنچه حریف در برجام، متعهد شده بود تحقق نیافته است، از برجام غیر از یک «جسد متعفن»! چه باقی مانده است؟! و چرا دولت محترم این جسد متعفن را دفن نمی‌کند که هر روز عفونت جدیدی نظیر FATF و CFT و SPV و پالرمو و اخیرا INSTEX ، در فضای سیاسی و اقتصادی کشور منتشر نشود؟! 

اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که به برجام متعهد می‌مانند و از ایران نیز خواسته‌اند از برجام خارج نشود! اما به این سوال پاسخ نمی‌دهند که کدام برجام مورد نظرشان است؟! دیروز کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترکی که به مناسبت راه‌کار جدید خود «اینستکس» صادر شده است، آورده‌اند: «فرانسه، آلمان و بریتانیا بر‌اساس تعهد قاطعانه و تلاش‌های پیگیر خود برای حفظ برجام که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را در قطعنامه 2231 خود تایید کرده است، تشکیل «ساز‌و‌کار حمایت از معاملات تجاری» یا اینستکس ساس (INSTEX SAS) را اعلام می‌کنند که یک ابزار انتقالی ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع بین عاملان اقتصادی اروپا و ایران است». در این بیانیه به «تلاش پیگیر اروپا برای حفظ برجام» اشاره شده است ولی این پرسش‌ها را بی‌پاسخ گذاشته‌اند که اگر لغو تحریم‌ها بخشی از متن برجام است و شما نیز خود را متعهد به اجرای برجام می‌دانید چرا با لغو تحریم‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنید و ده‌ها شرط و شروط جانبی جدید هم به آن افزوده‌اید؟! و اگر آنگونه که در بیانیه آورده‌اید قطعنامه 2231 شورای امنیت را تضمین برجام می‌دانید -که چنین نیز هست- چرا علیه آمریکا که با خروج از برجام این قطعنامه را نقض کرده است اقدامی نمی‌کنید؟! و اساسا از کدام برجام سخن می‌گوئید؟! 

درباره SPV پیش از این بررسی مستندی داشته و نشان داده‌ایم که SPV همان طرح حقارت‌آمیز «نفت در مقابل غذا و دارو» است و موضوع آن بارها از برجام ذلت‌بار‌تر است. در این نکته دقت کنید؛

SPV کانال ویژه مالی اروپا برای تسهیل تجارت با ایران است! که اکنون با چند درجه تنزل به INSTEX SAS تبدیل شده است. بر این اساس ضمن آنکه اروپا خرید نفت از ایران را در تحریم نگاه می‌دارد (نقض آشکار برجام)، ایران هم حق دسترسی به ارز حاصل از فروش نفت خود به کشورهای دیگر نظیر هند و ژاپن و کره جنوبی را ندارد! بلکه ارز حاصل از فروش نفت ایران باید از کشورهای خریدار به بانک‌های اروپایی منتقل شود! خب، تا اینجا یک قلم درشت به نفع اروپاست که پول نفت ما را در اختیار دارد و از سود آن استفاده می‌کند! بعد چه؟... ایران می‌تواند از کشورهای اروپایی کالا خریداری کند. این هم یک قدم بزرگ دیگر به نفع اروپاست که بازار کالای وارداتی ایران را در اختیار می‌گیرد! اما، آیا ایران می‌تواند هر کالایی که نیاز داشت را از اروپا خریداری کند؟ SPV و طرح اخیرا اعلام شده آن یعنی INSTEX SAS چنین اجازه‌ای نمی‌دهد! بلکه ایران در مقابل ارز حاصل از فروش نفت خود فقط به فقط می‌تواند از کشورهای اروپایی مواد غذایی و دارویی بخرد. و نتیجه آنکه، ایران به تدریج تمام کارخانه‌ها و مراکز تولید دارو و مواد غذایی خود را که نقش برجسته‌ای در اقتصاد کشور و ‌اشتغالزایی دارند، تعطیل کند. این هم امتیاز دیگری برای اروپاست. در این پروژه رابطه اقتصادی ایران با سایر کشورها قطع شده و منحصرا در اختیار اروپا قرار می‌گیرد و این نیز امتیاز دیگری است که قرار است به اروپا بدهیم!

 تا اینجا مشخص می‌شود که ایران با پذیرش SPV و طرح تنزل یافته آن یعنی INSTEX SAS دستکم 5 امتیاز ویژه به اروپا تقدیم می‌کند و در مقابل، به دست خود، ذلت و تحقیر و نابودی اقتصادی خود را رقم می‌زند! 

صبر کنید! ماجرا هنوز تمام نشده است، اجرای SPV و  INSTEX SAS علاوه بر نتایج فاجعه‌باری که به آن ‌اشاره شد، شرط و شروط دیگری هم دارد. باید بدون فوت وقت، FATF و CFT و پالرمو را هم بپذیریم. یعنی چه؟! به‌عنوان نمونه  - و فقط یک نمونه-  باید بر‌اساس CFT که موضوع آن مقابله با تامین مالی تروریسم است، بودجه نیروی قدس، سپاه پاسداران،  وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و... را قطع کنیم! چرا که این مراکز از نظر آمریکا و متحدانش «تروریست» هستند! یعنی ایران اسلامی و مردم این مرز و بوم را دست بسته تحویل دشمن و تروریست‌های تحت امر آنها بدهیم! داعش که یادتان هست؟!

و در خاتمه، این سوال با دولت محترم و حامیان دیگر کنوانسیون‌های یاد شده در میان است که کجای آنچه در این وجیزه آمده است را غیر‌واقعی می‌دانند؟! و اگر چنین تصوری دارند چرا به‌جای حضور یکطرفه در صدا و سیما و یا مجامع دیگر، حاضر نیستند در یک گفت‌و‌گوی دو‌جانبه با حضور دیگر کارشناسان شرکت کرده و مستندات و دلایل نظر خود را برای آگاهی عموم مردم بیان فرمایند؟! و چنانچه موارد یاد شده را واقعی می‌دانند، چرا جسد متعفن برجام را دفن نمی‌کنند تا مردم از خطر عفونی میکروب‌های برخاسته از آن نظیر  FATF و CFT و SPV و پالرمو و اخیرا INSTEX در امان باشند و مانند 5 سال و چند ماه گذشته، معیشت و حرمت آنان از نتیجه‌های فاجعه‌بار برجام و کنوانسیون‌های پیرامونی آن  در رنج و آسیب نباشند؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۵۴۰۷۶۱۱:۲۸:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
این یکی رو آقای شریعتمداری درست میگه.کلا لغو برجام کنید.برا آینده هم نظر مردم رو جویا بشید
ناشناس۷۵۴۲۲۷۱۲:۲۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
نظر مردم نیز همیشه درست نیست.
ناشناس۷۵۴۶۷۸۱۵:۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
نظر مردم دقیقا چه موقع درسته؟؟ هر موقع به نفع ماست
ناشناس۷۵۴۷۰۲۱۵:۳۳:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
صاحبان این مملکت مردمند درست با غلط به خودشون مربوطه
ناشناس۷۵۴۳۰۷۱۲:۵۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
راه حل جایگزین رو بفرمایید؟؟
ناشناس۷۵۵۲۱۱۲۰:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
جنگ با آمریکا و اسرائیل .
کارگر بیکار ومستاجر۷۵۵۰۲۶۱۸:۰۴:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
بگذار بوی تعفن این جسد به مشام اسلاح تلبان برسه تا شاید بفهمن چه بلایی سر مملکت و مردم آوردن!!
ناشناس۷۵۴۰۷۷۱۱:۲۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
جناب شریعتمداری بزرگوار ، خدا به حال مردم ایران رحم کرده که شما کاره ای نیستید ، علی القاعده رئیس جمهور و حاکمان باید با تفکر و درایت تصمیم گیری کنند. هر چند شاید درایتشان کارساز نباشد .
اسد۷۵۴۰۹۷۱۱:۳۵:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
با همین وضعیت مردم در فشار اقتصادی بدی هستند کمی بفکر مردم باشید
ناشناس۷۵۴۰۹۸۱۱:۳۵:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
حرفش کاملا منطقی و درسته،برجام شده یه چماق ،که اروپاییها هر روز با یه واژه جدید تو سر ما میزنن،یه عده هم هورا میکشن
ناشناس۷۵۴۱۰۷۱۱:۳۹:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
شریعتمداری باید توضیح دهد بدون برجام آیا وضعیت بهتر بود وراه حل شما برای حل مسائل اتمی ایران چیست .
ناشناس۷۵۴۱۴۶۱۱:۵۴:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
قبل از برجام 3000 تومان و گوشت 25 هزار تومان بود.
ناشناس۷۵۵۲۴۷۲۰:۳۵:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
این ربطی به برجام ندارد. این مربوط میشه به بی لیاقتی دولت. اگر برجام نبود هم یا همین میشد یا بدترش.
ناشناس۷۵۵۴۳۱۲۳:۵۱:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
آیا قبل از برجام دلار 3000 تومان و گوشت 25000 تومان نبود؟
ناشناس۷۵۴۱۵۲۱۱:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ظریف باید پاسخگو باشد که چرا برجام چالش هسته ای ایران با غرب را به چالش موشکی و منطقه ای گسترش داد ؟!
ناشناس۷۵۴۵۷۴۱۴:۳۴:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
منصف باش لااقل! برجام یا ترامپ؟
ناشناس۷۵۴۸۰۲۱۶:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
قبل از برجام نگرانی امریکا و اروپا هسته ای ایران بود اما حالا نگرانی اروپا و امریکا برنامه موشکی و منطقه ای ما شده است!
ناشناس۷۵۴۹۲۲۱۷:۱۰:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
وقتی اروپا و علی الخصوص دولت مکرون بدنبال توقف برنامه موشکی ما هستن یعنی ایراد از برجام بود.
ناشناس۷۵۴۳۱۷۱۳:۰۲:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
لازم نیست ایشون جواب بدهند. بدون برجام تحریم بودیم بعلاوه تلاش برای پیشرفت. با برجام تحریم هستیم با توقف پیشرفت و نابودی بعضی از پیشرفتهای به دست آمده. کدوم بهتره؟!
جواد۷۵۴۱۱۴۱۱:۴۱:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
درود بر روحانی.
valor۷۵۴۳۰۶۱۲:۵۸:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
خدا شفات بده
ف.خ۷۵۴۶۶۲۱۵:۱۳:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
موافقم. ما بجای این که به آمریکا و ترامپ که فرجام را نقض کردند حمله کنیم دولت خودمان را تحت فشار قرار می دهیم.
ناشناس۷۵۴۹۸۰۱۷:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
تو حسن روحانی نیستی؟
من۷۵۵۴۳۸۲۳:۵۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
درود بر احمدی نژاد
آرش۷۵۴۲۷۲۱۲:۳۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
هنوز امید به دم مسیحا دارند....شاید فرجی حاصل شد
شمالی۷۵۴۲۹۹۱۲:۵۵:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
من اگه جای رییس جمهور بودم این مدت باقیمانده وزارت خارجه رو میدادم دست همین آقای شریعتمداری ، ببینیم چیکار میکنه ، نشسته از راه دور هی میگه لنگش کن .
ناشناس۷۵۵۴۴۳۰۰:۰۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
ایشون آدم باتقوایی هستند و کاری که تواناییش رو ندارند نمی پذیرند
امید۷۵۴۳۴۰۱۳:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
بسم الله الرحمن الرحیم فقط و فقط و فقط با رفتن روحانی کشور شروع می کند به رشد و توسعه و با بودن روحانی فقط شعار و حرف ، اصلا تنها چیزی که روحانی بلد نیست مدیریت است برای همین کشور به این وضع دچار شده است.
ناشناس۷۵۴۴۲۲۱۳:۴۱:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
اگر از برجام خارج شویم زودتر تکلیف روشن می شود
ناشناس۷۵۴۵۳۸۱۴:۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
مرگ بر برجام
ناشناس۷۵۴۶۵۲۱۵:۰۸:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
برجام که مرده ...
ناشناس۷۵۴۹۶۲۱۷:۳۴:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
تو ترامپ نیستی ؟
ف.خ۷۵۴۶۶۳۱۵:۱۴:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
چطور است آقای شریعتمداری بیایند یک پست اجرایی بگیرند ببینیم چند مرده حلاج اند.
ناشناس۷۵۴۷۹۹۱۶:۱۰:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
سیر از گشنه خبر نداره، سواره از پیاده.
ناشناس۷۵۴۸۵۰۱۶:۳۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
برجام تاکتیک خوبی بود برای زمان اوباما اما در دوره ترامپ این تاکتیک جواب نمیده
ناشناس۷۵۴۹۸۲۱۷:۴۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
مردم باید بفهمند که باید روی پای خودشان بایستند نه عصای غرب و شرق
ناشناس۷۵۵۱۷۹۱۹:۵۱:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
مرده شور پیدا نمیشه
فربد۷۵۵۲۶۴۲۰:۴۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
راه حل شماها چیه؟ به جز کلی گویی های تکراری چه راه حل عقلانی دارید؟
ناشناس۷۵۵۳۸۰۲۲:۳۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
این ادا اصولا فقط مصرف داخلی دارد.
ناشناس۷۵۵۴۲۲۲۳:۳۹:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
عقب نشینی حد و مرز ندارد دولت می خواهد جکومت راحتی داشته باشد 4 سال باقیمانده را با امتیاز دهی سر خواهد کرد و مشکلات را به دولت بعدی خواهد سپرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین