سگ‌ها هم قانون می‌خواهند

سیدمهدی ناظمی قره‌باغ*،   3971112115 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
سگ‌ها هم قانون می‌خواهند

به دنبال واقعه دلخراش حمله سگ‌های مهاجمِ ملَاکی در یک پارک لواسان، به دختربچه‌ای که منجر به جراحات شدید و طبعاً تالمات روحی فراوان به قربانی و خانواده‌اش شد، موج بزرگی از همدردی‌های مردمی در فضای مجازی به صورت خودجوش رخ داد که محور عمده آنها مطالبه قانونمندی درباره کسانی بود که علاقه‌مند به نگهداری سگ‌ها و حیوانات موسوم  به «خانگی» هستند؛ هر چند متاسفانه و شاید به شکل معناداری این موج بزرگ، آنچنان که باید و شاید در برخی از رسانه‌های بزرگ انعکاس پیدا نکرد و اغلب چهره‌های سیاسی، هنری و ورزشی نیز که درباره بسیاری از وقایع مشابه که گاهی حتی اصل رخداد آن زیر سوال می‌رود، موضع‌گیری‌های تند دارند، به شکل معناداری در‌این‌باره خاموش بودند.

به‌هر‌حال و علی‌رغم این برخوردهای عجیب و سکوت  و رها‌کردن ماجرای تاسف‌برانگیز حمله سگ‌ها، که جنس تعامل صاحب سگ‌ها با خانواده قربانی و اهالی رسانه، آن را تشدید هم کرد، نیز یک مقایسه ابتدایی بین قوانین نگهداری سگها در جهان، به اندازه کافی برای مسئولان ذی‌ربط می‌تواند جهت تصمیم‌گیری درست، حجت‌آور باشد.

در این میان، دستور‌العمل مقامات مبنی بر ممنوعیت سگ‌گردانی در تهران، مهمترین اقدامی بود که طی روزهای اخیر مشاهده شد و چنان که انتظار می‌رفت، بلافاصله مورد تعرض رسانه‌های بیگانه و برخی «چهره»ها قرار گرفت. البته این ممنوعیت شتابزده در واقع امر نیز نمی‌تواند همزمان هم حقوق انبوهی از صاحبان حیوانات خانگی و هم حقوق سایر شهروندان را حفظ کند. نگارنده با اطلاع از قوانین نگهداری سگ در چند کشور اروپایی و آمریکایی، پیشنهاد می‌کند مقامات قضایی بر اساس آنچه در ادامه گفته می‌شود، مقدمات تصویب قانونی را در‌این‌باره در مجلس آغاز کنند و همزمان با ابلاغ یک آیین‌نامه، تا زمان تصویب آن قانون، حقوق هر دو قشر را صیانت کنند و در عین حال مجری قانون را در وضعی قرار ندهند که از اجرای قانون ناتوان گردد، امری که مشابه آن را بسیار دیده‌ایم.

نخستین و شاید مهمترین پیشنهاد، لزوم تحصیل شناسنامه ایرانی و دقیق برای سگهاست است که ضمن درج مشخصات حیوان در آن و نوع مهاجم یا غیر مهاجم بودن آن، مالک حیوان این مراحل را پیش از آن طی کرده باشد:

داشتن کارت واکسیناسیون؛ با توجه به استعداد بالای سگ‌ها برای بیماری‌زایی

کسب آموزش‌های لازم درباره نحوه نگهداری سگ و دریافت گواهی‌نامه؛ با توجه به این که تعداد زیادی از مالکان سگ، بعد از مدتی که متوجه صعوبت نگهداری از این حیوانات می‌شوند، آنها را در خیابان‌ها رها می‌کنند و یا به صورت غیرقانونی به افراد دیگری می‌فروشند. همچنین مالکان باید درباره حقوق و وظایف خود آگاه باشند.

دریافت مالیات سالانه نگهداری سگ حداقل به میزان یک پنجم قیمت کل حیوان؛ با توجه به اینکه نگهداری سگ نشانگر نوعی کلاس اجتماعی در ذهن مالکان سگ قلمداد می‌شود و در شرایط اقتصادی جامعه ما قطعاً معنایی جز درآمد بالای آن مالک ندارد. در شرایط استثنایی می‌توان مالک را از کسری از مالیات معاف کرد ولی باید استفاده مالکان از فضای عمومی به نوعی در این فرآیند ملاحظه و محاسبه گردد.

دومین مرحله، باید قوانین عام حضور سگ‌ها در مراکز عمومی باشد. در این قوانین باید هر نوع سگی در هر زمان و هر مکانی از قلاده فلزی و تسمه‌ای حداکثر یک‌و‌نیم متری برخوردار باشد. همچنین صاحب سگ ضامن است تا سگ او به هر دلیلی به کسی نزدیک نشود و در صورت نزدیک‌شدن و شکایت آن فرد باید نحوه ضمانت او آشکار باشد. علاوه بر این، نگهداری هر نوع سگی در آپارتمان‌ها باید ممنوع گردد و مدیران ساختمان در این باره مسئول قلمداد گردند.

ورود سگ‌ها به محیط‌های کوچک مانند کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید و فروش به استثنای برخی مراکز مبتلابه باید ممنوع گردد.

همچنین باید مالک سگ توجیه شود که حتی در صورت رعایت شکل ظاهری قوانین باز هم باید مراقب سگ خود باشد و در صورت حمله منجر به جراحت سگ به هر فردی، بسته به میزان و شکل حمله به یک تا پنج سال زندان غیرقابل تبدیل به علاوه جریمه‌ای سنگین محکوم خواهد شد. علاوه بر این، در صورت دفاع قربانی از خود، مالک سگ نمی‌تواند مدعی هیچ نوع خسارتی گردد و حتی سگ از او سلب مالکیت می‌شود و به مراکز دارای صلاحیت منتقل می گردد.

سومین مرحله، قوانین مخصوص به سگ‌های مهاجم است.

این سگها، همان سگ‌های شکاری و نگهبان هستند که نژادهای متنوعی دارند و بسیاری از آنها نژادی ترکیبی پیدا کرده‌اند که مراقبت از آنها سخت‌تر هم هست. قانونگذار باید با ذکر نام نژادهای مشهور سگ‌های مهاجم در ایران که چیزی حدود ده نژاد است، یادآور شود که هر نوع حضور این نژادها یا موارد مشابه در مراکز عمومی حضور انسان‌ها مانند پارک‌ها و فضای سبز ممنوع است و هر نوع حضور لازم آنها در معابر باید با حداکثر مراقبت صورت گیرد و نژادهای خطرناک‌تر مانند نژاد قفقازی و تیره‌های نژاد بول و تریر از جمله پیت‌بول –که خطرناک‌ترین و تربیت‌ناپذیرترین تیره سگ است- باید همراه با پوزه‌بند باشد و در صورت عدم رعایت قانون، شهروندان توانایی استیفای حقوق خود را به صورت تضمین‌شده داشته باشند. مالکان این سگ‌ها باید از آموزش‌های بیشتری برخوردار شوند و از جمله اینکه حقوق همسایگان خود را هم متوجه باشند و رعایت کنند.

امید است تصویب این آیین‌نامه به شکل دقیق و منضبط و ابلاغ عمومی آن و مشخص‌کردن نهادهای مرتبط با آن و سهم هر یک در اجرایی‌کردن این قانون، بتواند جبران‌کننده حقوق فراوانی شود که طی چند سال اخیر از شهروندان نقض شده است.

 

*پژوهشگر و مدرس فلسفه

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۵۴۸۰۷۱۶:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
بله کاملا درسته، نباید ممنوعش کرد بلکه باید قانونمند و در یک چارچوب تعریف شده باشه
ناشناس۷۵۴۸۴۹۱۶:۳۱:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
نویسنده پیشنهادات ... از جمله اینکه نگهداری سگ مشمول دریافت مالیات سالانه نگهداری سگ حداقل به میزان یک پنجم قیمت کل حیوان شود و اینکه نگهداری هر نوع سگی در آپارتمان‌ها باید ممنوع گردد. سوال این است که در مقابل دریافت این مالیات دولت قرار است چه خدمتی به مالک سگ بدهد. آیا فقط نگهداری از سگ مشمول دریافت مالیات می‌شود یا سایر حیوانات خانگی را هم شامل می‌شود. مامور مالیات چگونه می‌تواند مالکین سگ را شناسایی کند. اگر به خاطر بار مالیاتی صاحبان این حیوانات از نگهداری این حیوانات سر باز بزنند و آنها را در کوچه و خیابان رها کنند دولت و شهرداری قرار است چه کاری برای نگهداری از آنها انجام بدهد. سگی که توسط مالک آنها غذا داده می‌شود و واکسن زده می‌شود و به بهداشتش رسیدگی می‌شود اگر در کوچه و خیابان رها شود قرار است چه کسی به امورش برسد. یا شاید آنها را قرار است با گلوله بکشند.!!!! در خصوص نگهداری سگ، در تهران و مراکز استانها سگها در آپارتمان نگهداری می‌شوند. به نظر نویسنده با توجه به زندگی آپارتمان نشینی رایج در شهرها پیشنهاد نویسنده برای تعیین محل زندگی سگها چیست. افراد آپارتمان نشین کجا سگهای خود را نگهداری کنند. آیا پس از تصویب این قانون آنها را در کوچه و خیابان رها کنند. آپارتمان ملک شخصی و حریم خصوصی است و تا زمانی که برای همسایه‌ها مزاحمتی ایجاد نشده و شاکی خصوصی وجود ندارد چگونه می‌توان این قانون را اجرا کرد.
ناشناس۷۵۵۳۵۶۲۲:۱۶:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
باید از تجربیات کشورهای دیگه استفاده کرد، جزییاتش. در موقع تدوین قانون مشخص میشه
ناشناس۷۵۵۶۷۰۰۸:۳۲:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
مالیات برای نگهداشتن سگ؟ مالیات برای نگهداشتن مرغ و خرو شدر اپارتمان، مالبات گربه،... سوء استفاده از یک مساله قانون گذرای برای پر کردن جیب بجای بررسی قوانین مشابه در دنیا
ناشناس۷۵۴۸۶۲۱۶:۳۶:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
دقیقا بعضی ها بدون اطلاع از قوانین نگهداری سگ در کشورهای خارجی اقدام به نگهداری سگ می کنند وبعد هم هیاهو می کنند که چرا با آنها برخورد میشود ومتاسفانه شبکه های بیگانه هم که از هر فرصتی برای کوبیدن نظام اجتماعی ما استفاده می کنند بدون پرداختن به قوانین نگهداری حیوانات به دفاع از صاحبان سگ می پردازند !
آریو سوئد۷۵۴۸۷۵۱۶:۴۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
سگ یکی از اقوام من در انگلیس یکی را گاز گرفت. سگ را بازداشت کردند و بعد از دادگاه کشتند. صاحب سگ هم جریمه سنگینی پرداخت کرد و برای همه عمر از داشتن سگ محروم شد. قوانین در کشورهای غربی اینطور کار میکنه. متاسفانه غربگرایان و بجه پولدارها در کشورما حتی از قوانین .... انگیس هم بی اطلاعند.
valor۷۵۴۹۱۷۱۷:۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
باید سگ گردانی در محیط شهر ممنوع بشه و کسی هم که سگ داره برای هوا دادن به سگش از شهر بره بیرون. محیط شهر مخصوصا در بالاشهر بعضا شبیه باغ وحش شده.
ناشناس۷۵۴۹۴۴۱۷:۲۱:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
کاملن درسته. من حیواناتو دوست دارم اما بعضی وقت ها سگ های مهاجم خیلی راحت حمله ور می شوند
ناشناس۷۵۴۹۵۸۱۷:۳۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
بله سگ و صاحب سگ قانون‌ میخواهد مثل بقیه چیزها اما قانونی که ضمانت اجرا داشته باشد و همه ملزم به اجرای آن
ناشناس۷۵۴۹۶۴۱۷:۳۵:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
البته صاحبان سگ هم نیاز به روانپزشک دارن
ناشناس۷۵۶۲۳۶۱۲:۲۲:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
بد نیست شما هم همینکار رو بکنی !!!
ناشناس۷۵۴۹۶۹۱۷:۳۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
سگهای آموزش دیده باهوشترین و وفادارترین همراه برای افراد معلول مخصوصا نابینایان و افراد دچار معلولیت جسمی و حرکتی ، افراد سالمند و از کار افتاده و ناتوان و افراد تنها هستند. بهترین یاوران امدادگران و نیروهای انتظامی و همینطور روستاییان و دامداران و کشاورزان هستند
ناشناس۷۵۶۷۶۳۱۵:۲۲:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اینها هم نژادشون معلومه هم جاشون! سگ عروسکی یا سگ بول داگ قطعاً جزو اینها نیست!
ناشناس۷۵۴۹۷۵۱۷:۳۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ممنوعیت سگ گردانی کاملا منطقی هست و باید با قدرت جلوش گرفته بشه
ناشناس۷۵۴۹۷۷۱۷:۳۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
شما صرف یک یا چند اتفاق نمی توانید حکم کلی صادر کنید مثل این است که چون تروریست‌ها به مردم حمله میکنند مردم را از تردد در فضای باز محروم کنیم
ناشناس۷۵۵۳۹۳۲۲:۵۵:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
پس به نظرتون افراد باید اجازه داشته باشن خرس رو هم بیارن توی خیابون اونهم بدون قلاده؟
ناشناس۷۵۶۶۸۶۱۴:۵۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
این همه دخودجوش تو خیابون بدون قلاده به مردم حمله میکنند..اونارو چه کنیم؟؟
ناشناس۷۵۵۵۸۴۰۷:۴۲:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
چه بی ربط
علی 671۷۵۵۰۱۴۱۷:۵۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
همه چیزمون آراسته همین یکی مونده بود قانون نگه داری سگ .مردم از گرونی و ندار ی می نالند .بعضی از قانون سگی نطق می فرمایند .خدایا به دادمون برس .
حسین۷۵۵۰۲۲۱۸:۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
کاملا صحیح کسیکه سگ داری میکند یا سگ بازی را دوست دارد و سگ نگهداری میکند ، باید طبعات اجتماعی آنرا بپذیرد و این بجز با تصویب قانون نگهداری سگ میسر نخواهد شد.
ناشناس۷۵۵۰۲۸۱۸:۰۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
1- در خصوص سگهای ولگرد: کل محله ما را سگ برداشته. شهرداری به اسم دفاع از حقوق حیوانات جمع آوری سگها را متوقف کرده. خب اگر می گویند کشتن سگها غیر اخلاقی است، والا زندگی در بین سگهای ولگرد هم برای مردم خطر داره. سگها را ببرن ویلاهای خودشان در لواسان اونجا به حقوقشون برسند. 2- در خصوص سگهای دارای صاحب: باید قانونی تصویب شود که هرگونه تعرضی که سگ کسی به فردی انجام بدهد با صاحب فرد برخورد شود. در کشورهای خارجی که سگ گردانی رایج است، اگر سگ کسی به شما حمله کند معادل حقوقی این اتفاق این است که "خود آن فرد" به شما "به عمد" حمله کرده است. حداقل چند هزار دلار برای صاحب سگ خرج خواهد داشت. اگر از غرب یک چیزی را یاد می گیرید لااقل کامل یاد بگیرید!
محمد۷۵۵۰۹۹۱۸:۵۹:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
البته که سگ ها هم نیاز به قانون دارند خیلی مسائل روز در اجتماع نیاز به قانون دارد که متاسفانه یا نداریم یا اگر هم داریم از نوع ضعیفش بعنوان نمونه همین قانون پارک خودرو در مقابل درب منزل و پارکینگ همسایگان قوانینی که داریم مربوط به زمان تیرکمان دار است که در یک محل حداکثر 4_5 خودرو بود نه اینکه الان هر خانه حداقل 2تا خودرو دارند ولی فرهنگش را ندارند.
ناشناس۷۵۵۱۰۲۱۹:۰۰:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
مگه فیلسوف نگارنده نمیداند نگهداری سگ برای اغراضی غیر از نگهبانی و گله و صید در اسلام حرام است؟
ناشناس۷۵۵۸۱۱۰۹:۴۳:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
در زندگی کنونی سگها کاربردهای دیگری به غیر از نگهبانی و گله و صیددارند از جمله در حوادثی مثل آتش سوزی، زلزله، کشف مواد مخدر، کمک به معلولین و نابینایان.
ناشناس۷۵۵۱۵۷۱۹:۴۱:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
هر اقدامی احتیاج به قانون داره. این رسم خطرناکی هست که هر شخص و مقامی هر کاری دوست داشته باشه انجام بدهد وهر چی دوست نداره ممنوع کند. باید داشتن سگ قانونمند شود. در خیلی از کشورها هم از افرادی که سگ دارند مالیات می گیرند.
ناشناس۷۵۵۱۸۱۱۹:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
متاسفانه شرایط طوری شده که این نسل کار نکرده نگذاشته اند باید نیروهای بسیج ....کاری کنند درباره کسانی که جامعه را دارند به قهقرا می برند ..و الا انها روز به روز گستاخ تر می گردند
ایران۷۵۵۲۲۱۲۰:۲۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
من سگ ندارم. ولی سگها حیوانات وفادار به انسانند وهمیشه کمک حال. مطالب خوبی گفتید. نمیشه این حیوان بدردبخوررو حذف کرد. باید به صاحبانش فرهنگ نگهداری ازانهارا یادداد. سگهای کوچک واقعا بامزه ونشاط اورن.
ناشناس۷۵۵۲۳۴۲۰:۳۰:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
باریک الله سایت الف. بسیار مقاله درستی بود. بالاخره یکی فهمید که این زبان بسته ها قربانی بعضی بی شعوری و بی انظباطی ما انسان ها هستند. انسانها در خیلی خیلی خیلی موارد مدیون سگ ها هستند.
ناشناس۷۵۵۲۹۴۲۱:۱۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
چی میگید شما؟ اصل نگهداری سگ غیرشرعیه، بعد شما میگی بین سگهای حمله‌کننده و غیر تفاوت قائل بشیم؟ روشنفکری رو بذارید کنار. هر کی سگ می‌خواد بره تو دل طبیعت با سگ زندگی کنه. کوچه خیابون محل تردد آدمه نه سگ.
ناشناس۷۵۵۴۶۱۰۰:۳۸:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
سگ خطرناک تره یا پراید ؟
حسین۷۵۵۵۳۷۰۶:۱۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
بالاخره یک متن یکم منطقی دیدیم! خسته نباشید. ۱. قانونمندی روش خوبیست نه قانونی به اینصورت بشدت سختگیرانه و بعضاًآزار دهنده حیوان! در هرحالت مسئولیت با صاحب سگ است که میتواند سگ و ضررهای احتمالی سگ را بیمه کند! وجود قلاده حداکثر ۱.۵ متری زجر است به حیوان! در این زمینه کمی انعطاف لازم است بر اساس نژاد حیوان. همه نژادها نیازی به قلاده ندارند. در کنار قلاده استفاده از کیف ها و ساکهای حمل حیوان هم میتواند دیده شود. ۲. نژادهای پیت بول با پوزبند خیلی خیلی سخت گیرانه است، حیوان زجر زیادی تحمل میکند، بهترست کلاً نژاد پیت بول ممنوع شود. ۳.همزمان در زمینه زندگی آپارتمانی، هم میتوان تصمیم گیری را به اهالی ساختمان سپرد، که آیا علاقمندند ساختمان را حیوان ممنوع کنند یا خیر، این عمل مرسوم است در دنیا، فلان ساختمان حیوان ممنوع است! تمام مستاجران جدید و مالکین جدید مطلع خواهند بود که حیوان آزادست یا ممنوع! مدیریت ساختمان با یک رای گیری از مالکین فعلی در تابلو ساختمان رسماً اعلام کند. ۴. بیمه حملات احتمالی سگ و همینطور مالیات روش پسندیده ایی هست! هر دو مد نظر قرار گیرد.
ناشناس۷۵۶۶۹۰۱۴:۵۴:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
ظاهرا همتون مشکل دارید و عقده از نوع شدید!
ناشناس۷۵۶۷۹۰۱۵:۳۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
عزیز برای خیلی ها صرف نمی کنه این قوانین اجرا بشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین