علت انفجار در آزمایشگاه دانشگاه تهران مشخص شد

  4040922013 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیته فنی دانشگاه تهران نتیجه اولیه علت حادثه انفجار آزمایشگاه دانشکده فنی دانشگاه تهران را اعلام کرد.

علت انفجار در آزمایشگاه دانشگاه تهران مشخص شد

به گزارش تسنیم، نتیجه اولیه علت حادثه انفجار آزمایشگاه دانشکده فنی دانشگاه تهران مشخص شد.

منوچهر مرادی سبزوار، معاون پژوهشی دانشگاه تهران که به‌عنوان رئیس کمیته بررسی حادثه انفجار آزمایشگاه دانشکده فنی دانشگاه تهران تعیین شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم درباره گزارش کمیته فنی دانشگاه تهران گفت: اولین کار ما در کمیته علاوه بر بررسی علت وقوع انفجار، مراقبت و ایجاد تمهیداتی برای عدم بروز اتفاقی از این‌دست در سایر آزمایشگاه‌ها بود. سوال جدی این بود  آیا این اتفاق الگویی دارد و دلیل آن چه چیزی بوده است؟ برخی اوقات درباره اتفاقاتی از این‌قبیل می‌توان حدس زد و شاید حتی یک‌سال طول بکشد تا دلیل اصلی ماجرا مشخص شود و خیلی اوقات هم تشخیص علت برخی مسائل به این راحتی نیست.

وی گفت: تا امروز برداشتی که از علت ماجرا شده این بود که عمر زیاد کپسول و آماده‌نبودن آن برای استفاده چنین انفجاری را رقم زد.

معاون دانشگاه تهران در توضیح بیشتر در این‌خصوص اظهار داشت: کپسول مورد استفاده، قدیمی بوده و طبق استاندارد برای استفاده باید تست می‌شد. کپسول‌هایی که عمر زیادی دارند قبل از استفاده حتماً باید تست شوند و بعد از تست تا 5 سال قابلیت استفاده دارند. کپسول آزمایشگاه دانشکده فنی، عمر زیادی داشته و طبق مستندات موجود، تست شده ولی این انفجار نشان داد، بدنه آن اصلاً آماده نبوده زیرا فشاری که به کپسول بعد از تزریق گاز وارد می‌شود، به دلیل نبودن ظرفیت در کپسول به انفجار منجر می‌شود.

وی درباره احتمال استاندارد نبودن فرایند تست کپسول از طرف شرکتی که با دانشگاه در این زمینه همکاری می‌کند نیز گفت: تشخیص این موضوع کار ما نیست. اینکه آن شرکت در زمان تست متوجه اشکالی شده یا نشده یا اینکه در بازه‌ای که از زمان تست تا تحویل به دانشگاه اتفاقی در کپسول رخ داده برای ما مشخص نیست ولی آن‌چه معلوم است اینکه  عمر کپسول گذشته، شاید این موضوع نیز احتمال داشته باشد ولی نمی‌توانیم کسی را محکوم کنیم. این مشخص است که کپسول آماده نگهداری و استفاده را نداشته و باید از رده خارج می‌شد.

وی گفت: چون شرکت‌ها بیرون از دانشگاه، کپسول‌ها را تست می‌کنند ما دیگر امکان نداریم که درون کپسول‌ها را ببینیم و بررسی کنیم. دلیل احتمال ما برای اینکه بدنه کپسول آمادگی لازم برای فشار گاز را نداشته این است که طبق روال موجود، وقتی کپسولی منفجر می‌شود فقط دهانه آن باز شده و منفجر می‌شود ولی در این حادثه، بدنه‌ی کپسول تکه‌تکه شده و این مسئله نشان‌دهنده این است که بدنه کپسول آمادگی تحمل این فشار را نداشته است.

مرادی با بیان اینکه این نتیجه اولیه بررسی‌های کمیته است، افزود: تحقیقات ما در این زمینه ادامه دارد. اینکه آیا انفجار علت بیرونی داشته یا نه هنوز مشخص نیست؛ چون هنوز بخشی از تحقیق ما به نتیجه نرسیده است. بعد از این حادثه و انفجار همه‌چیز در صحنه جابه‌جا شده بود ولی به‌نظر متخصصین، این موضوع قطعی است که کپسول نمی‌توانسته فشار وارد شده را تحمل کند و بعد از تزریق گاز این اتفاق رخ داده است.

معاون دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر حداقل شواهدی مبنی بر اینکه  تقصیری بر گردن دانشجو یا استاد راهنما یا دانشگاه است وجود ندارد، زیرا کپسول طبق استاندارد و از مرکز معتبری تهیه شده و برگه تست دارد ولی طبق بررسی‌ها به‌دلیل عمر زیاد، در برابر فشار وارد شده منفجر شده است.

به گزارش تسنیم، انفجار یک سیلندر گاز هیدروژن صبح روز پنجشنبه 10 مهرماه در یکی از آزمایشگاه‌های دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، باعث درگذشت یک دانشجو و مصدومیت دو نفر دیگر شد. همچنین، بخش‌هایی از ساختمان آزمایشگاه تخریب شد و به تجهیزات و تأسیسات آن آسیب جدی وارد آمد.

پس از این حادثه دانشگاه تهران با ایجاد دو کمیته قول بررسی تخصصی این ماجرا و بررسی وضعیت سایر آزمایشگاه‌های دانشگاه را داد.

دیدگاه کاربران

پروفسور م.۴۰۸۹۲۷۲۱۱:۱۰:۰۷ ۱۴۰۴/۹/۲۲
بعنوان کسی که با گاز هیدروژن کار کرده ام میگویم: در صنعت و تحقیقات برای اینکه خطر انفجار آن از بین برود آنرا حداکثر به نسبت ده درصد در یک گاز خنثی نگه داری میکنند برای مثال ده درصد هیدروژن و نود درصد نیتروژن یا آرگون یا سایر گازهای نادر. معمول‌ترین نسبت هم سه درصد نیتروژن هست که به آن فورمیر میگویند و کاملا بی‌خطر است. در ایران شاهد بوده ام چون لیفت تراک برای بلند کردن و جابجایی کپسولها استفاده نمیشود بخاطر وزن زیاد کپسولها گاهی یا از دست کارگران هنگام پر کردن و انبار کردن میافتد یا کارگرها تعمدا آنرا می‌اندازند چون تحمل وزن آنرا ندارند که کارگران مقصر نیستند. بدنه کپسول در نتیجه این ضربه های مکرر بتدریج دچار خستگی ماده یا فتیک می‌شود و در یک لحظه بحرانی ترکهای ریز ایجاد شده باعث نشت گاز و حوادث ناگواری میگردد. حوادث مشابهی با گاز ال پی جی هم در کارگاه های پرکننده آن رخ داده، علت همه جا همین است. حتی حمل سیلندر گاز فارغ از نوع آن خودروهای مخصوص لازم دارد. متاسفانه با وانت و بصورت خوابیده حمل میشود که بسیار خطرناک است. باید بصورت ایستاده و مهار شده جابجا شود. البته در کشوری که اصلا روی این چیزها فکر نمیشود و تبدیل به قانون و بخشنامه و دستور العمل نمیشود رخداد چنین حوادثی دور از انتظار نیست. به شخصه خود شاهد بودم یک شب وانت حمل کپسولهای گاز خطر ناک بدون مهار آن کپسولها در اتوبان قم به سمت تهران می‌رفت و کپسولها یکی پس از دیگری کف اتوبان می‌افتاد. حدود پانزده سال پیش و راننده اصلا متوجه نمیشد. و کپسولهایی که مثل بمب وسط اتوبان افتاده بوده و در حال حرکت با سرعت زیاد بودند باعث تصادفات سنگینی شد. حتی حمل دام خودرو مخصوص میخواد. به شخصه دیدم که یک بنز ده تن در اتوبان فرودگاه نزدیک پرند حدود بیست سال پیش چپ کرده بود نزدیک یکصد گوسفند بی‌زبان با وضع فجیعی جان باخته بودند.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

آخرین عناوین