چرا برخی جوانان به کلی قید ازدواج را می‌زنند؟

گروه اجتماعی الف،   3971026065 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک روانشناس با اشاره به اینکه گسترش تمایل به ازدواج سفید از سوی جوانان، اهداف اصلی ازدواج را هدف قرار داده است، گفت: سبک ارتباط بی‌تعهد و پرتنوع مهمترین عامل در کاهش تمایل به ازدواج است.

چرا برخی جوانان به کلی قید ازدواج را می‌زنند؟

دکتر مهدی تولائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که بالا رفتن سن ازدواج جوانان در جامعه امروزی دلایل متعددی دارد، اظهار کرد: مهمترین و عمده‌ترین دلیل این موضوع را می‌توان تفاوت نگرش جوانان به مقوله ازدواج دانست.

وی با اشاره به این که تغییرات دنیای مدرن باعث ایجاد نگرش‌های متفاوتی در بین جوانان شده است، افزود: این جوانان صرفنظر از درست یا غلط بودن تفکرشان، به دنبال اهداف جدیدی در تشکیل خانواده هستند .

این روانشناس  علل این تغییر دیدگاه را مسائل اقتصادی، روانشناسی، اجتماعی و باورهای فردی برشمرد و گفت: ترس از طلاق، نداشتن شغل مناسب، مشکل مسکن و باور به لزوم کامل بودن همه شرایط، مقوله‌ی ازدواج را به مشکلی با راهکار سخت تبدیل کرده است.

وی در ادامه سبک ارتباط بی‌تعهد و پرتنوع را یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش تمایل جوانان به ازدواج دانست و بیان کرد: برخی از این عوامل، جنبه‌ی روانشناختی دارد که به دلیل غفلت جامعه، به معضلی برای خانواده‌ها تبدیل شده و در حال قرار گرفتن در ناخودآگاه جوانان است .

تولائی اظهار کرد: مصاحبه با جوانان نشان می‌دهد که وحشت از طلاق، شکست در زندگی زناشویی، پرداخت مهریه‌های سنگین و مشخص نبودن آینده زندگی باعث شده که آنان با احتیاط بیشتری به سمت ازدواج بروند یا به کلی قید ازدواج را بزنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تبلیغ تفکر عدم لزوم ازدواج و مهیا بودن شرایط ارضای نیازهای معمول جوانان بودن ازدواج، باعث شده اهداف اصلی ازدواج فراموش شود و یکی از کارکردهای آن یعنی برطرف کردن غریزه‌ی طبیعی جنسی جایگزین سایر اهداف آن نیز شود.

این روانشناس با اشاره به این که گسترش تمایل به ازدواج سفید از سوی جوانان، اهداف اصلی ازدواج را هدف قرار داده و تمایل جوانان را به سمت کارکردهای آن برجسته کرده  است، خاطرنشان کرد: عدم ترویج مشاوره‌های پیش از ازدواج، تفکر غلط، عدم امکان پیش‌بینی ازدواج و عدم آموزش مهارت‌های زندگی اجتماعی، این ترس و واهمه را واقعی جلوه داده است.

تولائی با بیان این که ازدواج باعث محدودیت در زندگی شخصی نمی‌شود، تصریح کرد: در بسیاری از موارد افرادی که می‌توانند با دید مثبت زندگی موفق و آرامش بخشی برای خود بسازند، تحت تاثیر این باورهای نادرست، خوشبختی را از خود می‌گیرند.

این مسئول روابط عاطفی تمام نشده و ادامه‌دار قبلی را از دیگر معضلات جامعه امروزی، عنوان و خاطرنشان کرد: این دلایل واقعی در کنار سایر شرایط جامعه دست به دست هم داده‌اند تا افراد بیش از پیش از ازدواج گریزان باشند و باعث نگرش منفی به این مقوله و بالا رفتن سن ازدواج شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۵۰۷۹۱۱:۵۳:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
بخاطر بیکاری
حسین۷۲۵۱۴۹۱۲:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
داره غیب میگه ... دلیل مجرد بودن من که الان 37 سالمه رو برید مستقیما از رییس جمهور بپرسید که نه کار گذاشته نه پول نه خونه نه ماشین ... و هر روز دروغ تحویل ما میده که با فوق لیسانس بیکاریم ... تنبل نیستم به خدا دست فروشی میکنم صبح تا شب . لازم به روانشناس نیست . ما گناه داریم حداقل شما این متن رو بدون سانسور بزارید . دلمون پر از درد هست .
ناشناس۷۲۵۱۷۷۱۲:۲۴:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
برای اینکه قید اشتغال و در امد و خانه دار شدن و ..... از پیش برایشان زده شده است
ناشناس۷۲۵۴۸۸۱۴:۳۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
البته بین اقشار بسیار مرفه هم ازدواج کم هست کسانی را میشناسم که به اندازه ای که من نمیتوانم فکرش ررا بکنم ثروت دارند با وجود سن بالای 40 سال اصلا به ازدواج فکر نمیکنند یکی از دلایلش این است که هدف ازدواج معلوم نیست ما وقتی ازدواج کردیم 35 سال پیش میدانستیم هیچ نداریم هیچ هم نداشتیم حتی یک دوچرخه هم نداشتیم جنگ بود اهواز هر زمان بمباران میشد و البته هر بار باید شیشه های خانه اجاره ایمان را عوض میکردیم با هزینه گزاف اما زندگی کردیم حالا دوخانه داریم و زندگی نزدیک به متوسط حتی متوسط هم نیستیم خانه ای ندارم به فرزند دومم بدهم که ازدواج کند اما الان ازدواجها اینترنتی شده و از اینترنت لباس عروس انتخاب میکنند اما زندگی خیلیها کمتر از 9 سال دوام میاورد البته مهریه هم از موانع بزرگ ازدواج است مانع بسیار بزرگی است بجای انکه مانع طلاق باشد مانع است برای ازدواج
مهدی۷۲۵۵۴۳۱۵:۰۴:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
بدلیل اینکه ازدواج بسیار پر هزینه و گذر از مراحلش تا رسیدن به زیر یک سقف، بسیار طاقت فرساست. افرادی که پشتوانه ی ارثی و پدری ندارن دیگه باید خواب ازدواج رو ببینن.
ناشناس۷۲۵۶۰۸۱۵:۴۷:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
دنیا مجردی،با این وضعیت کنونی قانون،مثل بیکاری،گرانی،مهریه،نفقه،اجرت المثل،مجردی بهتره،دنیا مجردی،دنیا مجردی،دنیا مجردی
ناشناس۷۲۵۸۸۷۱۹:۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
مفاهیم اجتماعی و دینی در حال تزلزل است.اگر به مقوله ازدواج موقت متعصبانه برخورد نمی شد الان ازدواج سفید دیده نمی شد. کسانی که مخالفت کردند و مانع شدند در این گناهان شریکند.
ناشناس۷۲۵۸۸۹۱۹:۲۶:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
اگر دختران یک جامعه قدر ومنزلت خود را بدانند ازدواج هم بیشتر خواهد شد در کل باید بعضی دختران وزنان جامعه ازاین بی ارزشی که در گیرش شده اند دست بردارند تا پسرهاهم مثل یک ادم باشخصیت به فکر ازدواج دائم باشند
من۷۲۵۹۱۶۲۰:۱۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
اقای روانشناس از خواب بیدار شو ، کار نداریم،خونه نداریم،پول خرید طلا و گرفتن عروسی هم نداریم،گرونی و تورم داره نابودمون میکنه،حرف از ازدواج واقعا مسخرس،جوونارو نابود شدن،خدا...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین