ماهواره «پیام» سیگنال به زمین فرستاد

گروه فناوری الف،   3971025232 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیرگفت: به طور کلی اگرچه پرتاب ماهواره پیام ناموفق بوده، اما به لحاظ فنی و تکنولوژیک می‌توان گفت: پرتاب‌کننده (ماهواره بر و موشکی که ماهواره را حمل کرده) چیزی حدود ۹۰ درصد به اهدافش رسیده است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه با اشاره به پرتاب شب گذشته ماهواره پیام امیرکبیر که قادر نبود به درستی در مدار قرارگیرد، اظهار داشت: برای نخستین بار است که چنین موشکی می‌تواند ماهواره را با وزن ۱۱۰ کیلوگرم و تا مدار ۵۰۰ کیلومتری را در مرحله اول و دوم با موفقیت انجام دهد، اما در مرحله سوم که لازم است ماهواره را جدا کند، باید به سرعت مناسب بیش از ۷ یا ۷ و ۲ دهم کیلومتر در ثانیه می‌رسید که متاسفانه نمی‌تواند به این سرعت دست یابد.

دکتر معتمدی با بیان اینکه اگر به سرعت ۷ یا ۷ و ۲ دهم کیلومتر در ثانیه نرسد و به طور طبیعی سرعت کمتر از این باشد، ماهواره نمی‌تواند در مدار قرار گیرد و شروع به کم کردن مدار کرده و سقوط می‌کند، گفت: در ابتدا ماهواره شروع به کار کرد و مرحله سختی را پشت سر گذاشت و بلافاصله که از موشک جدا شد، شروع به فرستادن سیگنال کرد که این امر نشان می‌دهد اجزای مختلف ماهواره در همان چند دقیقه کار کرده و سینگال‌ها را فرستاده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر تصریح کرد: همکاران ما از روی اطلاعات دریافتی از سیگنال‌های ارسالی، تحلیل می‌کنند که چه اتفاقی در مسیر افتاده است و با همین سیگنال‌های دریافتی توانستند تشخیص بدهند که ماهواره نتوانسته در مسیر اصلی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ساخت ماهواره پیام امیرکبیر حدوداً ۱۰ سال زمان برده و دانش فنی آن به دست آمده و زیرساخت‌های مناسب آن نیز ایجاد شده است که این موضوع ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توان در کمتر از یک سال نمونه دوم آن را بسازیم و تحویل دهیم، گفت: با صحبتی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره داشته‌اند، این کار به زودی آغاز می‌شود تا با پرتاب نمونه‌های بعدی کار را به خوبی انجام دهیم.

دکتر معتمدی ادامه داد: همه کشور‌ها و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت هایشان را شروع کرده و توانسته‌اند وارد باشگاه پرتاب کننده‌ها شوند، بیش از ۴ یا ۵ کشور در جهان نیستند و آن‌ها نیز از اینگونه مسائل به طور طبیعی داشته‌اند، هر چند در برخی مواقع حتی یک درصد خطا نیز مورد پذیرش نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: اکنون به لحاظ فنی و تکنولوژی گام موثری در کشور برداشته شده است و امیدواریم بتوانیم به صورت کاربردی در نمونه‌های بعدی پرتاب موفقیت آمیزی داشته باشیم تا بتوانیم از نتایج آن بهره‌مند شویم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۵۰۱۰۱۱:۲۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
چقدر خوب بود مثل غربیها هزینه نهائی ساخت این ماهواره ها و موشک آنرا که اتفاقا سیگنال هم می فرستد اعلام فرمائید !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین