دونالد علیه متحد قدیمی

گروه جهان الف،   3971025061

رئیس‌جمهوری امریکا این بار زبان به تهدید متحدان خود گشود و طی هشداری دوگانه خطاب به همتای ترکیه‌ای خود و کردهای سوریه گفت: «اگر ترکیه علیه کردها دست به اقدامی بزند، اقتصادش نابود خواهد شد و کردها هم بدانند که نباید ترکیه را تحریک کنند.»

دونالد علیه متحد قدیمی

دونالد ترامپ، که سرسختانه در تلاش است وفاداری خود را به کردهای سوریه به اثبات برساند، به رجب طیب اردوغان گفت: «امریکا طرح به تعویق افتاده خروج از سوریه را آغاز می‌کند و در همین حال، به تتمه ناچیز داعش، حملاتی سخت و چندجانبه می‌کند.» او در توئیت بعدی خود نوشت: «ما اگر بفهمیم ترکیه به کردها حمله کرده است، اقتصاد این کشور را نابود می‌کنیم. البته از کردها هم می‌خواهیم باعث تحریک ترکیه نشوند. روسیه، ایران و سوریه از سیاست طولانی‌مدت امریکا برای نابودی داعش بیشترین نفع را برده‌اند. به نفع ما هم بوده است اما حالا وقتش رسیده نیروهایمان را به خانه برگردانیم و جنگ پایان‌ناپذیر را تمام کنیم.»

این اولین بار نیست که این دو متحد ناتو با یکدیگر وارد چالش می‌شوند. پیش از این در ماه آگوست سال پیش، به‌دلیل دستگیری یک کشیش امریکایی در ترکیه اتمسفر میان این دو شریک غبارآلود شد و حتی صحبت از جنگ تجاری و تحریم نیز به میان آمد اما با آزادی این کشیش، روابط امریکا و ترکیه عادی شد.

ترکیه که طی هفته‌های اخیر، رابطه‌ای همراه با افت و خیز فراوان با امریکا داشته است، در واکنش به این توئیت سکوت نکرد؛ ابراهیم کالین سخنگوی دولت صراحتاً از رئیس‌جمهوری امریکا خواست «احترام بیشتری برای این متحد که همکاری‌های استراتژیکی دارند قائل شود.» کالین در توئیتی ترامپ را مستقیم مورد خطاب قرار داد و گفت: «تروریست‌ها نمی‌توانند شریک و متحد شما باشند. ترکیه انتظار دارد، امریکا به همکاری استراتژیک دو کشور احترام بیشتری بگذارد و نباید بگذاریم این همکاری زیر سایه تبلیغات سیاسی تروریست‌ها پنهان شود.

ترکیه علیه تروریست‌ها می‌جنگد نه علیه کردها. ما می‌خواهیم از جان کردها و سایر سوری‌ها در برابر تهدیدات تروریستی حفاظت کنیم.» مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز طی دیدار با ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ در پاسخ به توئیت ترامپ گفت: «شرکای استراتژیک در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر صحبت نمی‌کنند. ما دشمن کردها نیستیم بلکه ترکیه بیشترین حمایت را از کردها کرده است. ما به حمایت از حقوق کردها ادامه خواهیم داد. می‌دانیم اکنون فشار زیادی روی ترامپ است و مشاوران امنیتی او را تحت فشار گذاشته‌اند که از سوریه خارج نشود.» فخرالدین الطون، رئیس اداره ارتباطات در ریاست‌جمهوری این کشور هم در توئیتر نوشت: «خاستگاه تروریسم هرچه که می‌خواهد باشد، عقیدتی یا دینی یا نژادی.... این چیزی را برای ترکیه تغییر نمی‌دهد. ما هیچ مشکلی با کردها نداریم بلکه مشکل ترکیه با سازمان تروریستی پ.ک.ک در سوریه است و ما با آنها سرسختانه مبارزه خواهیم کرد.»

پس از آنکه ترامپ اعلام کرد پس از خروج سربازان امریکایی مسئولیت نابودی «تروریست‌ها» بر عهده کشورهای همسایه بویژه ترکیه است، ناظران نسبت به وقوع جنگی ملتهب‌تر میان ترکیه و کردهای سوریه هشدار دادند. روز گذشته نیز یگان‌هایی از ارتش ترکیه در مرزهای مشترک با استان ادلب تمرین‌های آموزش نظامی‌ برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این رزمایش نظامی برای دومین روز متوالی در شهرستان التن اوزو در مرز با سوریه برگزار شد که طی آن کشتی و قایق‌های متعدد، هلیکوپترهای نیروی هوایی و دیگر تجهیزات نیروی زمینی در کنار یگان‌های نیروهای ویژه در معرض نمایش گذاشته شدند. این تجهیزات روز شنبه وارد استان هاتای شد و میان یگان‌های مستقر که در این رزمایش شرکت داشتند، توزیع شد. برگزاری این رزمایش همزمان با آماده شدن نیروهای ترکیه برای انجام عملیات نظامی علیه گروه‌های مسلح کرد در شمال سوریه می‌تواند حامل معنا و پیام مهمی برای امریکا و کردها باشد.

در همین حال کردهای این کشور مصرانه به‌دنبال اتحاد با دمشق هستند تا سد دفاعی خود در برابر ترکیه را مستحکم‌تر کنند. به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، رساد بنعاف، نماینده کردهای سوریه در روسیه از مسکو خواست واسطه شود تا دولت سوریه با توافق با کردها موافقت کند. مذاکرات میان کردها و دمشق به‌دلیل اختلاف نظر در دیدگاه‌های دو طرف کاملاً متوقف شده و روسیه می‌تواند نقش مثبتی را در این مذاکرات ایفا کند.

**تداوم مبارزه کردها با داعش
علیرغم مارش نظامی ترکیه علیه کردها، نیروهای سوریه دموکراتیک که تحت حمایت امریکا هستند علیه گروه تروریستی داعش فعالیت می‌کنند و حتی طی دو روز گذشته حملات خود به این گروه را افزایش داده‌اند. به گزارش رویترز، مصطفی بالی، رئیس دفتر رسانه‌ای نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کرد که عناصر داعش نفس‌های آخرشان را می‌کشند و می‌دانند که این نبرد مبارزه‌ای برای نابودی آنهاست. همزمان با او، ‌شان رایان، سخنگوی ائتلاف امریکایی ضد داعش نیز با تایید عملکرد کردها در جنگ با داعش گفت: «تاکنون نیروهای سوریه دموکراتیک پیشروی خوبی علیه تروریست‌ها کرده‌اند‌ و همچنان به آزادسازی اراضی تحت کنترل داعش ادامه می‌دهند و نبرد با عناصر این گروه همچنان ادامه دارد. عناصر داعش مدتی طولانی در منطقه حضور داشتند و کشورهای منطقه را تهدید کرده‌اند بنابراین نباید تصور کنیم اکنون آنها نابود شده‌اند بلکه باید نبرد علیه آنها ادامه پیدا کند.»

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، همزمان با آمادگی نیروهای سوریه دموکراتیک برای انجام حمله نهایی خود به عناصر داعش در آخرین لانه‌شان، بیش از 200 شهروند سوری، از جمله زن، کودک و افراد مسن با 10 اتوبوس از پناهگاه‌های عناصر داعش خارج شدند. به گزارش ایسنا، رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالف هم تصریح کرد که همچنین قرار است که طی ساعات آینده گروه دیگری از شهروندان سوری از این منطقه خارج شوند که در صورت خروج این گروه تعداد افراد خارج شده از مناطق تحت کنترل داعش طی یک ماه و نیم گذشته به حدود 17 هزار نفر از جمله 760 جنگجو می رسد.

** بشار اسد و بازگشت به جایگاه جهانی‌اش
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به روند توسعه و صلح در سوریه، مشارکت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در انتخابات این کشور را به‌عنوان شرطی لازم برای سازش سیاسی در سوریه بعید ندانست و با محترم شمردن انتخاب مردم سوریه گفت: «اسد می‌تواند در روند انتخابات سوریه مشارکت داشته باشد و اگر مردم او را انتخاب کنند باید به این انتخاب احترام گذاشت.»

منبع: روزنامه ایران

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین