تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت، مانع اشتغال جوانان تحصیلکرده شده است

محمد معین،   3971022032 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کشور در حالی با معضل بیکاری جوانان به خصوص جوانان تحصیلکرده دست و پنجه نرم می کند که در برخی حوزه‌ها قانون با انحصاری کردن بازار، مانع اشتغال جوانان تحصیلکرده شده است. در حال حاضر به دلیل تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت، سالانه به طور متوسط تنها 3 درصد از متقاضیان موفق به اخذ پروانه وکالت می‏‌شوند.

تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت، مانع اشتغال جوانان تحصیلکرده شده است

بر اساس جزییات گزارش طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 97، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال حدود 24 درصد بوده و سهم بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه از کل بیکاران حدود ۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ بیکاری در کشور 11.7 درصد بوده است. بنابراین، بیکاری جوانان فارغ ‏التحصیل یکی از چالش ‏های جدی کشور است. یکی از رویکردهای مهم در حل مسئله بیکاری، شناسایی و رفع موانع اشتغال است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و دولت در این خصوص فاقد یک برنامه مشخص است.

خدمات حقوقی ظرفیت مغفول اشتغالزایی در کشور
خدمات حقوقی، یکی از حوزه ‏های جذاب سرمایه ‏گذاری و ایجاد اشتغال است که بیش از یک درصد ارزش افزوده اقتصادی در سطح جهان مربوط آن است. با این وجود، اما علی‏رغم حجم بالای تقاضا برای دریافت خدمات حقوقی، بازار خدمات حقوقی در کشور به طور کامل شکل نگرفته‏ و تعداد کسب و کارهای ایجاد شده در این بخش بسیار معدود است. در حال حاضر، خدمات حقوقی در کشور منحصر به وکالت در دادگاه شده و انواع دیگر آن به صورت گسترده ارائه نمی‏شود. این در حالی است که در دنیا تنها 30 درصد خدمات حقوقی از نوع وکالت در دادگاه بوده و 70 درصد آن در قالب‏های دیگر و به منظور پاسخ به سایر نیازهای اقتصادی و اجتماعی توسعه یافته است.

سرانه وکیل به جمعیت، یکی دیگر از معیارهای توسعه خدمات حقوقی در هر کشور است. از این منظر نیز سرانه وکیل در کشور ما کمتر از 32 درصد سرانه وکیل در دنیا است. به عبارت دیگر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در دنیا، 240 و در ایران، 76 وکیل وجود دارد. سرانه وکیل در ایران حتی از کشورهای همسایه نیز به شدت کمتر است. به عنوان مثال به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در کشورهای ترکیه، عراق و کویت به ترتیب 113، 134 و 144 وکیل وجود دارد. سرانه وکیل در آمریکا نیز 408 وکیل است.

بنابراین، بازار خدمات حقوقی در ایران هم از نظر نوع خدمات (وکالت در دادگاه و خدمات غیرقضایی) و هم از منظر سرانه وکیل به جمعیت با یک عقب ماندگی جدی مواجه است. با توجه به این که خدمات حقوقی نقشی زیرساختی در توسعه کشور دارد و همچنین به دلیل ظرفیت بالای اشتغالزایی، رفع موانع توسعه خدمات حقوقی ضرورتی جدی دارد.

تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت علت انحصاری‏شدن بازار خدمات حقوقی و در نتیجه توسعه نیافتگی آن ماهیت خدمات حقوقی (وکالت) و خدمات پزشکی به گونه ای است که مردم قادر به احراز صلاحیت صاحبان حِرَف نیستند. بر همین اساس در همه کشورهای دنیا در چنین مواردی، حاکمیت به منظور افزایش اطمینان خاطر مردم به هنگام دریافت خدمات تخصصی، احراز صلاحیت متصدیان این گونه مشاغل را بر عهده دارد.

در واقع کارکرد حاکمیت، جلوگیری از تصدی این دسته مشاغل توسط افراد فاقد صلاحیت است. این سطح از مداخله توسط حاکمیت ریسک دریافت خدمت را کاهش داده و منجر به توسعه بازار می‏شود. اما در صورتی که حاکمیت به جای طراحی سازوکارهای نظارتی در بازار، به دخالت در مکانیسم عرضه و تعیین دستوری آن را وظیفه خود بداند، آن‏گاه ساختار بازار مختل می‏شود. انحصاری‏شدن ساختار بازار، یکی از مهم‏ترین تبعات دخالت دستوری حاکمیت در مکانیسم عرضه است. اصلی ترین علت عقب ماندگی خدمات حقوقی در ایران نیز به دخالت دستوری حاکمیت و کانون وکلا در تعیین تعداد پذیرش متقاضیان در آزمون وکالت بر می گردد.

بر خلاف اغلب کشورهای دنیا در ایران، کانون وکلا که یک نهاد صنفی است به جای احراز صلاحیت علمی و اخلاقی متقاضیان آزمون وکالت، هرساله بر اساس ماده 1 قانون «کیفیت اخذ پروانه وکالت» مصوب 1376، ظرفیت پذیرش در آزمون وکالت را تعیین می کند و به صورت دستوری سطح عرضه در بازار خدمات حقوقی را پایین نگه می دارد. همین مسئله منجر به تعمیق شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار خدمات حقوقی و انحصاری ‏شدن ساختار آن شده است. نتیجه انحصاری‏ شدن بازار خدمات حقوقی، تضمین سهم بازار برای وکلا، عدم توسعه خدمات حقوقی از سوی آن ها و همچنین دریافت حق الوکاله های نجومی بوده است.

تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت از سوی نهاد صنفی کانون وکلا و نمایندگان قوه قضائیه در حالی در ایران صورت می گیرد که در عمده کشورهای دنیا مانند آلمان، انگلیس و آمریکا حاکمیت تنها به ارزیابی علمی داوطلبان آزمون وکالت می‏ پردازد. به عبارت دیگر حاکمیت به جای تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت، حداقل نمره قبولی در آزمون را تعیین می‏کند و بدین ترتیب داوطلبان براساس کسب حدنصاب علمی در آزمون پذیرفته می ‏شوند.

اصلاح سازوکار آزمون وکالت و معیار قرار دادن حد نصاب علمی جهت پذیرش در آزمون وکالت، رقابتی ‏شدن بازار و توسعه خدمات حقوقی را به دنبال خواهد داشت و سطح دسترسی مردم به خدمات حقوقی را افزایش می دهد. بنابراین ضرورت دارد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت را در دستور کار قرار داده و زمینه اصلاح ساختار بازار خدمات حقوقی را فراهم نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۸۴۵۰۰۹:۳۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
الان خیلی وکلا بی کار هستند و قادر به تمدید پروانه وکالت خود نیستند چرا شما آدرس اشتباه به مردم می دهید یه آمار بگیر ید تا متوجه بشید 50 درصد پروانه رو تمدید نکردن
حقوقدان۷۱۹۱۸۰۱۶:۴۸:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
بیکاری وکیل ارتباطی به استحقاق فارغ التحصیل به پروانه و با عنایت به نیاز به وکیل با توجه به جمعیت کشور ندارد.
ناشناس۷۱۹۲۲۸۱۷:۱۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
شغل های پر پول و مافیایی و انحصاری در ایران: 1- پزشکی و دندانپزشکی 2 - وکالت 3 - سردفترداری
ناشناس۷۱۹۲۳۱۱۷:۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
فامیل ما تو دبیرستان به زور درس ها رو پاس میکرد و رفت لیسانس حقوق دانشگاه آزاد به زحمت گرفت و دو سال کلاس رفت و کانون وکلا قبول شد الان دو ساله داره کار میکنه میگه ماهی 25 میلیون درامدمه.
ابراهیم۷۱۹۴۰۷۱۹:۴۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
وقتی همه جا نیروی مازاد داریم چرا میگید جمعیت زیاد بشه .
ناشناس۷۱۸۵۰۳۱۰:۱۱:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
به همین دلیل باید پروانه وکالت به اکثر حقوق دانان داده بشه
علی یانگ۷۱۸۵۰۹۱۰:۱۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اقا چرا حرف الکی می زنید.می خاید فارغ التحصیل بیکار رو تبدیل به وکیل بیکار کنید.ماشاالله به این هوش و ذکاوتتون
محمد۷۱۹۳۶۷۱۹:۲۳:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
کاشکی همین مقدار وکیل هم که وجود داشتند اطلاعاتشون بروز بود و سواد حقوقی داشتند اما حیف ...
ناشناس۷۱۹۶۸۴۰۱:۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اشکالش چیه ؟؟؟ نگران درآمدت شدی ؟؟
وحید۷۱۸۵۱۱۱۰:۱۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
چه بیکاری دوست عزیز، چه عدم تمدیدی دوست گرامی ما که هر چی وکیل دوروبرمون میبینیم همشون در عرض 5 سال میلیاردر میشن و دیگه خودشون کم کار میشن و به تجارت های جانبی روی میارن 2 نفر در ترکیه خرید و فروش ملک میکنن یکیشون پرورش قارچ باز کرده دیگری به خرید و فروش املاک در ایران روی آورده دیگری به ساختمون سازی روی آورده و ....
ناشناس۷۱۸۸۶۵۱۳:۱۶:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
همین توهم میلیاردر شدن یک شبه ملت رو به فنا داده من بعد از 15 سال وکالت هنوز مستاجرم دوست عزیز لطفا به دروغ ادعاهای واهی مطرح نکنید و ذهنیت غلط و باطل برای مردم درست نکنید.
ناشناس۷۱۹۶۸۸۰۱:۲۴:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
شما شاید وکیل خوبی نیستی دلیل نمیشه که
رحیم۷۱۸۵۷۲۱۰:۵۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
ایران بهشت وکلای دادگستری و پزشکان متخصص است به دلیل انحصاری که بوجود اورده اند در میان دوست و اشنا می بینیم که چقدر وضع مالی خوبی دارند ادعای بیکاری انها هم به خاطر این است که نمی خواهند در کارشان دست زیاد شود و گر نه انچه که عیان است چه حاجت به بیان است
رضا۷۱۸۵۸۱۱۰:۵۶:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
عدم تمدید پروانه وکالت بعضی از وکلا بیشتر به خاطر این است که در طول سه یا چهار سال به اندازه ای درامد پیدا می کنند که دنبال ساختمان سازی و ...می روند در ضمن وکالت شغلی ازاد است بی کاری یا پرکاری وکلا امری شخصی است و نباید حق وکالت را از فارغ التحصیلان حقوق سلب کرد حتی اگر 80 درصد وکلا کم کار باشند
امیری۷۱۸۶۰۳۱۱:۰۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
من در سن پنجاه سالگی لیسانس حقوق گرفتم ولی به دلیل انحصارگرایی کانون های وکلا و شرط سنی الان نمی توانم در ازمون وکالت شرکت کنم دوستم در سن 52 سالگی دندانپزشک شد و راحت دارد کار می کند انشالله در کشور رفع انحصار از کانون های وکلا به عمل اید تا اینقدر مانع اشتغال دیگران به خاطر منافع خودشان نشوند الان من ناچار به مسافرکشیم و مدرک رشته حقوق به هیچ دردم نمی خورد تا بعضی از وکلا بتوانند زندگی مرفهی داشته باشند به خدا این ظلم است و روزی ظالمان تاوانش را می بینند
علی۷۱۸۸۳۳۱۳:۰۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
باید سازوکار آزمون طوری باشه که هرکسی که توانایی علمی داره بتونه پذیرفته بشه و وارد بازار بشه. چطور تو خودرو میگن انحصار نباید باشه ولی تو وکالت خودشون انحصار درست میکنن.
محمدامین۷۱۸۸۴۴۱۳:۰۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
ما یک چک 20 میلیونی داشتیم، به چندین جا سپردیم. هیچ وکیلی حاضر نشد وکالت ما را قبول کنه چون براشون صرفه نداشت!!! وقتی بازار کاملاً انحصاری است همین میشه دیگه! وکلا باید خیلی بیشتر از تعداد فعلی باشند و بازار حقوقی باید در کشور گسترش پیدا کنه
امیرعلی۷۱۸۸۵۵۱۳:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
وکلا هم مثل پزشکان با ایجاد انحصار و کم نگه داشتن ظرفیت‌ها، بازار را به هم ریخته‌اند! قیمت ها و دستمزدهاشون که نجومی هستش، کیفیت خدمات هم بسیار پایین آخر سر هم که بهشون انتقاد میشه، کلی سر و صدا می‌کنند... تعداد وکلا باید خیلی خیلی بیشتر از حالا باشد
ناشناس۷۱۸۸۷۰۱۳:۱۷:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
ایران بهشت دو گروه تحصیلکرده است یکی پزشکان متخصص و دندانپزشکان و دیگری حقوقدانان دارای پروانه وکالت علت اصلی انهم وجود دو گروه قوی سازمان نظام پزشکی و کانون وکلا است که مانع افزایش تربیت پزشک متخصص و وکیل دادگستری هستند در صورتیکه هزاران پزشک عمومی در صف تخصصند و حدود یکصد و بیست هزار نفر حقوق خوانده بی کار در کشور داریم درامد زیاد این دو صنف به دلیل انحصارگرایی است .
حسین۷۱۸۸۷۵۱۳:۱۹:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
در آمریکا و خیلی دیگه از کشورهای دنیا، وکلا توی فرودگاه و خیابون و بیمارستان و...منتظر نشسته‌اند بلکه بتوانند خدمات حقوقی به مردم ارائه کنند و پرونده بگیرند... آن وقت در کشور ما، وکلا حتی برایشان صرفه ندارد که به پرونده‌های کوچک نگاهی بیندازند!!! چون به نسبت این تعداد وکیل کم در کشور، کلی پرونده‌ی نجومی و چرب! وجود دارد...
ناشناس۷۱۹۵۵۴۲۲:۲۰:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اگر انحصار نباشد. وکلا دستمزد های میلیاردی نمی توانند بگیرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین