در سفر اعلام‌نشده پمپئو به بغداد چه گذشت؟

گروه جهان الف،   3971020015 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه آمریکا بعد از سفر به عراق با مقام‌های این کشور و مقام‌های کردستان عراق درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرد.

در سفر اعلام‌نشده پمپئو به بغداد چه گذشت؟
به گزارش فارس، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از سفر اعلام‌نشده به عراق در روز چهارشنبه با شماری از مقام‌های این کشور، مقام‌های کرستان عراق و برخی مقام‌های دیگر دیدار کرد.

سفر پمپئو بخشی از تور هشت جانبه او به کشورهای منطقه است که گفته شه هدف آن اطمینان دادن به شریکان و متحدان آمریکا درباره بیانیه ناگهانی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه است. بعد از بیانیه ترامپ گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال خروج ۵۲۰۰ نظامی آمریکا از عراق مطرح شد. 

 

پمپئو گفت که در سفر به عراق با مقام‌های این کشور درباره تصمیم ترامپ در خصوص سوریه رایزنی کرده، اما محور گفت‌وگوها بر تقویت دولت عراق جهت جلوگیری از بازگشت دوباره داعش و کاستن از نفوذ ایران استوار بوده است. 

 

او در بغداد با «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق، «برهم صالح»، رئیس‌جمهور این کشور، «محمد الحکیم»، وزیر خارجه عراق و «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق دیدار کرد.

 

پمپئو بعد از ترک بغداد و هنگام سفر به اربیل گفت: «در عراق این درک مشترک وجود داشت که مبارزه با داعش و مبارزه برای مهار ایران اهدافی واقعی و مهم هستند.»

 

یکی از جنبه‌های کلیدی تصمیم آمریکا برای خارج کردن ۲۰۰۰ نظامی این کشور از سوریه اثراتی است که این اقدام بر عملیات ترکیه علیه کردهای هم‌پیمان آمریکا در سوریه خواهد داشت. تنش‌های میان مقام‌های آمریکایی و ترکیه‌ای اخیراً بر سر این موضوع بالا گرفته و آنکارا از «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بابت مانع‌تراشی در اجرای تصمیم ترامپ برای خروج انتقاد کرده است. 

پمپئو روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت در مسئله رسیدگی به مناقشه ترکیه با شبه‌نظامیان کرد در شمال شرق سوریه پیشرفت‌هایی حاصل شده و آنکارا متعهد شده که از کردهای هم‌پیمان آمریکا محافظت خواهد شد.

سفر پمپئو دو هفته بعد از سفر مخفیانه ترامپ به بغداد و دیدار با نظامیان آمریکایی در غرب عراق صورت گرفت. بسیاری از عراقی‌ها این سفر را تضعیف حاکمیت عراق دانسته و خواستار اخراج نظامیان آمریکایی از عراق شدند.  پمپئو در سفر به عراق از پاسخگویی به سوالات خبرنگاران درباره ماندن نظامیان آمریکایی در عراق طفره رفت. 

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده پمپئو در دیدار با عادل عبدالمهدی بر تعهد آمریکا بر حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تاکید کرده است. طبق این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر عراق درباره «استقلال انرژی» عراق هم رایزنی کرده است. 

مقام‌های دولت آمریکا پیش از این گفته‌اند کاستن از وابستگی عراق به ایران در زمینه انرژی را یکی از محورهای سیاست خود برای کاستن از نفوذ تهران در بغداد می‌دانند.

 

وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با مقام‌های عراقی عازم منطقه کردستان عراق شد و با مقام‌های این منطقه از جمله «نیچروان بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، «مسرور بارزانی»،  مشاور امنیت ملی این منطقه و «مسعود بارزانی»، رئیس سابق منطقه کردستان عراق دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

 

 وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده پمپئو در دیدار با مسرور بارزانی بر حمایت آمریکا از گفت‌وگوهای میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی تاکید کرده است.  پمپئو با نیچروان بارزانی درباره شکست داعش در سوریه رایزنی کرده و ارزش «روابط راهبردی» آمریکا با عراق و اقلیم کردستان عراق را خاطرنشان کرده است.

پمپئو در اربیل تلاش کرد با حمایت از کردهای هم‌پیمان آمریکا در سوریه به انتقاداتی که درباره خیانت آمریکایی‌ها به کردها شده پاسخ دهد. او در اربیل گفت: «کسانی بوده‌اند که با ما جنگیده‌اند و اهمیت دارد که ما هر کاری که می‌توانیم انجام بدهیم تا اطمینان حاصل کنیم که از این افرادی که با ما جنگیده‌اند محافظت می‌شود.»

سخنان وزیر خارجه آمریکا مشابه اظهاراتی بود که جان بولتون هنگام سفر به فلسطین اشغالی و ترکیه مطرح کرده بود. بولتون مدعی شده بود محافظت از کردها یکی از اولویت‌های آمریکا است. 

سخنان بولتون با مخالفت سریع و صریح «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روبرو شد که این اظهارات را «اشتباهی جدی» توصیف کرد و گفت: «ترکیه‌ای در این زمینه نمی‌تواند هیچ امتیازی بدهد.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۶۰۱۴۱۰:۱۸:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اینکه عراق به آمریکا قول داد روابطش را با ایران به حداقل برساند نکات نهفته فراوانی دارد...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین