ناامیدی از اروپا برای حفظ برجام و تجویز دوباره مذاکره با آمریکا

گروه جهان الف،   3971019175 ۱۰۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از خروج آمریکا از برجام، دولت به امید اینکه بتواند از مزایای توافق هسته ای بهره مند شود وارد فاز مذاکره با اروپایی ها شد. اما اینک بعد از گذشت هشت ماه مشخص شده چنین تحلیلی بر اساس واقعیت نبوده است.

ناامیدی از اروپا برای حفظ برجام و تجویز دوباره مذاکره با آمریکا

به گزارش الف، حسن روحانی، رئیس جمهور در همان ساعات ابتدایی خروج آمریکا، ضمن ابراز رضایت از مذاکره با اروپایی ها خبر داد. روحانی در سخنرانی خود اعلام کرد« خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است» و از 18 اردیبهشت 97 قرار بود بنا به گفته های رئیس جمهور، برجام بین ایران و پنج کشور دیگر باشد.

همزمان با آغاز مذاکرات جدید، رهبر انقلاب 2 خرداد ماه در دیدار با کارگزاران نظام با بیان عدم خوش بینی به اروپایی ها از شروطی  گفت که می باید در هر توافق جدید به عنوان مبنا پذیرفته شود تا منافع ملی ایران تامین شود. از جمله این شروط می توان به عدم بحث درباره مسائل موشکی و منطقه، مقابله صریح اروپایی‌ها با هرگونه تحریم آمریکا، تضمین فروش نفت ایران، ضمانت درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت با ایران و ... اشاره کرد.

رهبری در بیاناتش به صراحت فرمود اروپایی ها در «حساس‌ترین مواقع، با آمریکا همراهی می‌کنند» بنابراین «اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمی توان درست کرد».

با بررسی دوباره سخنان آن روز رهبری می توان گفت ایشان با وجود خروج آمریکا از برجام، الگو و نقشه راهی برای آینده حرکت دولت و نظام جمهوری اسلامی ترسیم کردند که بدون شک پیروی از آن می توانست موضع ایران را تقویت نماید. درباره نکات مهم سخنان رهبری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*آمریکا پایبند به تعهدات خود نیست و با دولتی که معاهدات بین المللی را به‌راحتی و همانند آب خوردن، نقض می‌کند، نمی‌توان تعامل کرد.

* مخالفت و دشمنی عمیق آمریکا با اصل نظام اسلامی و ملت ایران است و موضوعاتی مانند هسته‌ای و موشکی بهانه ای بیش نیست.

* راه جلوگیری از دشمنی آمریکا، انعطاف و کوتاه آمدن نیست. ایستادگی در مقابل غربی‌ها، امکان بسیار زیاد عقب نشاندن آنها را به‌وجود می‌آورد.

* حل مشکلات اقتصادی در درجه اول در گروی اعتقاد قلبی مسئولان به این مسئله است که مشکلات اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌های فراوان داخل کشور قابل حل است.

* اقتصاد مقاومتی علاج همه مشکلات کشور است و امروز با توجه به اقدامات دشمن، باید بخشهایی از اقتصاد مقاومتی در اولویت قرار گیرد.

* قرائن فراوان از جمله انصراف و تردید شرکت‌های بزرگ اروپایی و نیز سخنان مسئولان سه کشور اروپایی نشان می‌دهد اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمی‌توان به جلو برد.

ثمره هشت ماه مذاکره با اروپایی ها

در حال حاضر با وجود گذشت هشت ماه از خروج ترامپ از توافق هسته ای مشخص شده اروپایی ها عزمی برای حفظ منافع ایران در قبال انجام تعهدات هسته ای ندارند. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در تمامی گزارشات خود بعد از توافق هسته ای، پایبندی ایران به برجام را تائید کرده است.

در واقع ثمره ماه ها رایزنی ایران با مقامات اروپایی این است که آنها حداکثر هزینه ای که تمایل دارند بپردازند اعلام مواضع و انتشار بیانیه در حمایت از برجام است و قرار نیست وعده هایی که درباره اجرایی شدن قانون مسدود کردن تحریم ها، برقراری مبادلات تجاری، راه اندازی اس پی وی و ... داده بودند عملیاتی نمایند. حتی فراتر از این موضوع اخیراً کشورهای اروپایی با بازی در زمین آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی اعمال تحریم های جدید علیه ایران می باشند. همچنین در تمام هشت ماه گذشته، اروپایی ها هم پای آمریکایی ها و شاید بیشتر در پی مهار و محدود کردن نقش و قدرت منطقه ای ایران بوده اند.

وضعیت به گونه ای شده که در روزها و هفته های گذشته مقامات دولت و وزارت خارجه نیز از تعلل و ناتوانی اروپایی ها در تامین منافع ایران در برجام سخن گفته اند. واقعیتی که هشت ماه قبل توسط رهبر انقلاب بیان شده بود.

اما در حال حاضر به جای تاکید بر توانمندی های داخلی و استفاده از ظرفیت دیگر کشورها مانند کشورهای منطقه و شرق آسیا، دوباره زمزمه هایی مبنی بر ضرورت مذاکره با آمریکا در حال پدیدار شدن است  و عده ای ساز مذاکره با آمریکا را کوک کرده اند.

مثلاً علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل روز 18 دی ماه به روزنامه اصلاح طلب همدلی می‌گوید: « بدون شک، ایران باید دنبال راهی برای پایان دادن به این تنش باشد». این تحلیل‌گر مسائل بین المللی تصریح می کند: «بدون شک در این شرایط اقتصادی و سیاسی به نفع ایران است تا از طریق یک کانال دیپلماتیک با آمریکا، مذاکره کند. بنده معتقدم مذاکره با آمریکا در راستای منافع ملی و مصلحت عمومی صورت گیرد».

در واقع به نظر می رسد با توجه به بی تحرکی اروپایی ها، از این پس باید شاهد تلاش برای القای به بن بست رسیدن کشور بود تا زمینه برای تجویز مذاکره با دونالد ترامپ البته بدون درس آموزی و عبرت از برجام فراهم شود. از دیدگاه این افراد، ایران دوباره باید با اعطای امتیازاتی نقد در زمینه دفاعی و منطقه زمینه اخذ امتیازاتی جدید و نسیه را فراهم نماید تا از دشمنی آمریکا مصون بماند.

البته در ماه های گذشته خود مقامات دولتی بارها به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا اشاره کرده بودند. چنان چه حسن روحانی، رئیس جمهور در آبان 96 و در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو و علوم در مجلس گفته بود: «داستان مضحکی اتفاق افتاده؛ می‌گویند تعهدی که قبلا بستیم، فعلا قرص و محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تایید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید».

بنابراین ضرورت دارد دولت و مسئولین دیپلماسی مراقبت کنند به این آدرس های غلط توجهی نکنند و دوباره در دام چنین تحلیل هایی که خودباختگی و عقب نشینی را در بطن خود دارد گرفتار نشوند.

راه صحیح مدیریت اقتصادی کشور از تاکید بر توانمندی های داخلی، مبارزه با فساد، بکارگیری اقتصاد مقاومتی و تلاش برای بهره گیری از ظرفیت های دیپلماسی در ارتباط با گسترش تعاملات با کشورهای منطقه و شرق آسیا می گذرد. البته این امر به معنای تعطیل شدن مذاکره و رایزنی با اروپایی ها نیست بلکه تاکید بر عدم منتظر ماندن است؛ چرا که گذشت هشت ماه محک خوبی برای ارزیابی صداقت اروپای بحران زده و پیرو آمریکا است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۵۹۶۶۰۹:۵۵:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اشکال مذاکره با امریکا چیست؟
ناشناس۷۱۶۱۳۲۱۱:۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
در حالی که با طالبان مذاکره میشود! چرا با امریکا نشود؟
ناشناس۷۱۶۲۳۵۱۲:۱۰:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
چه کسانی باعث نابودی برجام شدند؟
ناشناس۷۱۶۳۴۵۱۳:۰۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
کسانی که اهرم اعمال فشار در صورت عدم انجام تعهدات را از روی محجوریت یا ماموریت با سیمان پر کرده و مقادیر زیادی مواد غنی شده را بدون هیچ ضمانتی به بیرون انتقال دادند ..اینها همانهایی هستند که بقیه را به ساده لوحی متهم کرده و تمام ابزارهای در دست کشور را برای الزام طرفهای مذاکرات به انجام تعهدات کمتر سهوا و بیشتر ظاهراً عمدا تعریف شده به نابودی کشاندند
صارمی۷۱۶۴۲۰۱۴:۰۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
همانهایی که با اعتماد به امضای کری تضمین نگرفتند باعث نابودی برجام شدند الان طلبکار هم هستند
ناشناس۷۱۶۴۴۸۱۴:۱۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
شعار نویس ها و کاسبان تحریم
ناشناس۷۱۶۵۱۴۱۴:۴۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
بتن ریزی و تخریب تاسیسات هسته ای قبل از لغو تحریمها باعث شکست برجام شد.
ناشناس۷۱۶۵۱۹۱۴:۴۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
آنهایی که امضاء جان کری را تضمین میدانستن باعث نابودی برجام شدند.
ناشناس۷۱۶۳۴۲۱۳:۰۵:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
آخه طالبان بعد از آمریکا قدرت دوم دنیاست
ناشناس۷۱۶۶۶۸۱۶:۳۱:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
کور هستید و نمی بینید اشکال مذاکره با امریکا را ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برجام را حتی هنوز مو به مو اجرا می کنیم ولی از دوران غنی سازی 20 درصدی زمان احمدی نژاد بیشتر تحریم شده ایم قیمت ارز نسبت به زمان دولت قبل و اوج فعالیت هسته ای کشور 500 درصد بالاتر است فقر بیداد می کند نه تنها توسط امریکا که توسط دولت روحانی هم تحریم شدیم و دولت از افزایش ریالی حقوق کارگر و کارمند اجتناب می کند اکنون نه سانتریفوژ می چرخد و نه چرخ زندگی مردم. باید به مانند زمان خاتمی که اروپایی ها خیانت کردند دوباره فعالیت صلح امیز هسته ای را اغاز کنیم با اتکا به توان داخلی و اصلاح اقتصاد و حمایت از تولید ملی می توانیم پیشرفت کنیم نه دلخوش کردن به اروپا و غیر اروپا.
ناشناس۷۱۷۴۲۳۱۰:۳۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
دلخوش کردن به روسیه و چین؟
ناشناس۷۱۶۱۳۴۱۱:۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اشکالشو امثال تو حالا حالا نمی فهمن
ناشناس۷۱۶۲۴۷۱۲:۱۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
تو که میفهمی !!! بگو فهمیده نجومی بگیر
ناشناس۷۱۶۹۶۴۲۱:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
همین تو و امثال تو فهمیدن ما به این روز افتادیم باور کن از مغز استفاده کنی هیچ ضرری نداره
بیب۷۱۷۲۳۴۰۳:۳۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
طبیعی اونایی که در رفاه هستن از وضعیت موجود بهشون فشار میاد ،تهش مذاکره س ولی فعلا ناز میکنیم
ناشناس۷۱۶۱۴۹۱۱:۲۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
مشکل مذاکره با امریکا و اروپا این است که آنها در مذاکرات بدنبال خواسته های خود هستن و بدنبال تامین منافع ما و لغو تحریمها نیستن درست همانند برجام .
ناشناس۷۱۶۳۳۷۱۳:۰۳:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
شما قبلا هم دست مذاکره را با بونکر سیمان داخل راکتورها روی غرب دراز کردید اولا چرا آنها را نظیر فردو تحت نظارت سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نظیر فردو پلمب نکردید چرا سیمان ریختید طوری که خود غربیها هم تعجب کردند چرا کشور را با اینکار در قبال عدم انجام تعهدات آنها خلع سلاح کردید ایا محجوریت بود یا خدای ناکرده ماموریت برخی نفوذی های دو جانبه ، کجای دنیا مسبوق به سابقه است ،چرا بدون ضمانت مقادیر زیادی ماده غنی شده را سریعا از کشور در قبال یک مذاکره صوری بی پشتوانه به خارج از کشور منتقل کردید ماجرا چه بود حالا هم در ادامه آن اعمال یک فرد چموش سرکش با ده ها پرونده اخلاقی و قمار زورگو مدعی دوشیدن و خفت گیری را گذاشتند تا بقیه راه را با مهره های پرورش یافته دوجانبه داخلی در نمک خوابانده ادامه دهند
ناشناس۷۱۶۵۳۱۱۴:۴۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اصلا امریکا خودش به اروپا دستور داد که ایران رو سر بدونه تا ایران مجبور بشه مجددا بره سراغ امریکا این از زرنگی اونها و بی عرضگی طرف ایرانیه
ناشناس۷۱۶۵۷۶۱۵:۲۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
تاجزاده : تحریمهای بعد از برجام از تحریمهای قبل از برجام سنگین تر است .
مهدی حسین نیا۷۱۶۸۷۱۲۰:۰۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
در مذاکره هر کسی به فکر منافع خودش است. نمیشه که آمریکا به فکر تامین منافع ما باشه. یا بالعکس. در مذاکرات قبلی اگه منافع ما تامین نشده ضعف از خود ما بوده. در معامله خرید مسکن اگه یک طرف معامله را فسخ کنه باید جریمه بده. چرا در مذاکرات قبلی به این مورد فکری نشده. پس ضعف از خود ما بوده.
رضامیرزایی۷۱۶۲۵۷۱۲:۲۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
فکر میکنی 15 ساله دارند با آمریکا چکار می کنند؟
ناشناس۷۱۶۳۳۸۱۳:۰۳:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اگه اشکال داشت که مسئولان مذاکره نمیکردن هیچ اشکالی نداره منتها بلد نیستیم مذاکره کنیم باید همون کاری که چین و کره شمالی کردن ما هم همون کارو بکنیم
ناشناس۷۱۶۳۴۹۱۳:۰۹:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
از مذاکره قبلی چه سود بلند مدتی عایدت شد طرف مذاکره به شما به چشم گوسفند و خودش را در نقش دوشنده می‌بیند تازه به این هم راضی نیست نهایت برای گوشت و پوست سلاخی ات میکند ترامپ کسی است که حتی در داخل آمریکا مذموم است و تابع اخلاق و قانون و پیمان نیست یک خفت گیری کامل فاقد اخلاق که قابلیت مذاکره ندارد دوست گرام
ناشناس۷۱۶۵۹۷۱۵:۴۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اگه واقعا دنبال جواب این سوالی در این مقال نمیگنجه لطفا در این رابطه مطالعه کن.فقط اینو بدون که عاقل دو بار از یک سوراخ گزیده نمیشه.ایشالا که ما عاقل باشیم
حسن۷۱۶۶۸۱۱۶:۴۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اشکالش اینه که اگر توافقی صورت بگیره ما باید تعهدات خودمون رو کامل انجام بدیم. بعد امریکا دوباره دبه می کنه و تحریم ها می مونه و باید دوباره مذاکره کنیم و همین طور ادامه داره .....
ناشناس۷۱۶۸۰۸۱۸:۵۱:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اشکالش اینه که فعلا 6 سال تولید را گذاشتیم کنار تا ببینیم اونا به ما چی میدن
ناشناس۷۱۶۸۵۲۱۹:۳۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
به نظر من مذاکره با آمریکا چندان اشکالی ندارد. وجود ذهن هایی مثل ذهن های شماست که اشکال اصلی است. درک واقعیت کار سختی نیست ولی ظاهرا در امثال شما توان درک واقعیت وجود ندارد.
ناشناس۷۱۶۸۶۰۱۹:۴۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
هو الحکیم - این موضوع را باید همه ما بدانیم که غرب بویژه آمریکا با اصل نظام مشکل دارد. تمام مسائل هسته ای ، موشکی و حقوق بشر بهانه ای بیش نیست. خیلی ساده لوحانه است که ما باور کنیم اینها با ما در موضوعات هسته ای و دفاعی و موشکی مشکل دارند. خدایا به همه مقداری درایت عطا کن تا چیز هایی که مثل روز روشن است بعضی ها ببیند . یکبار سال 82 با غرب مذاکره کردیم و بعد از اینکه هر آنچه آنان خواستند دادیم ما را محور شرارت نامیدند !! چه زمانی می خواهیم عبرت بگیریم !
ناشناس۷۱۷۸۸۳۱۶:۳۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
مذاکره نکن ستیز هم نکن
ناشناس۷۱۶۹۳۹۲۱:۰۳:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اشکالش تو برجام برات معلوم نشد؟!!!!! با کسی می خوای مذاکره کنی که هر آن ممکنه بزنه زیر میز مذاکرات اما از تو میخواد مو به مو خواسته هاشو اجرا کنی!
ناشناس۷۱۵۹۶۹۰۹:۵۸:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اروپا بر حفظ برجام تاکید می کند و تحریم هم می کند ، خب ایران هم اجرای پروتکل الحاقی رو متوقف کنه ، اما همزمان بر حفظ برجام هم تاکید کنه.. چرا دولت این قدر منفعله؟
ناشناس۷۱۷۳۴۹۰۹:۲۵:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
لغو پروتکل الحاقی با سانتریفیوژ اوراق شده و مواد اولیه تحویل شده به خارج کشور ،با چی پروتکل رو لغو کنی ابزاری نداری
ناشناس۷۱۵۹۷۱۰۹:۵۹:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
بعید نیست در ۱۴۰۰ بگن اصلا باید نعوذ بالله با خدا مذاکره کنیم !!
ناشناس۷۱۵۹۷۴۱۰:۰۰:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
مذاکره فقط با کدخدا روسیه و چین و اروپا و ونزوئلا و ... مشکلی را حل نخواهد کرد
ناشناس۷۱۶۱۵۱۱۱:۳۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
نتیجه مذاکره با کدخدا دقیقا"هیچ شد آزموده را دوباره آزمودن خطاست .
ناشناس۷۱۶۴۰۴۱۳:۵۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اگه مثل چین و کره شمالی مذاکره کنی تقریبا" هیچ میشود تقریبا" همه چی
ناشناس۷۱۷۱۹۴۰۲:۰۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
میخواهی تا ابد با آمریکا بجنگیم تا حالا که جنگیدیم چی نصیبمون شد جز تحریم و فروپاشی اقتصادی
ناشناس۷۱۸۰۲۶۱۹:۴۳:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
با مذاکره چی نصیبمون شد ؟ تقریباً هیچ دنبال یه تقریباً هیچ دیگه ای ؟ شنیدم میگن بعضیا اصلاً ایرانی نیستن آمریکایین میخوان به مردم القا کنن که تنها مذاکره باید کرد
ناشناس۷۱۶۳۷۸۱۳:۳۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
همین کدخدا کدخدا کردن شماها باعث شده خدا رهایمان کرده و در منجلاب گرانی و مشکلات فرو تر میرویم عحب رویی دارن بعضیا
ناشناس۷۱۶۵۳۵۱۴:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
مشکل اینه که کدخدا اصولا کدخداپرست ها رو به هیچ هم حساب نمیکنه
ناشناس۷۱۶۸۲۲۱۹:۱۲:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
این آرزو را بگور خواهید برد
ناشناس۷۱۵۹۷۹۱۰:۰۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
تا رب نشده قوطی 85000 تومن پاشو برو دم کدخدا رو ببین
ناشناس۷۱۶۱۷۱۱۱:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریمها مربوط نیست .
ناشناس۷۱۶۱۹۷۱۱:۴۸:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
تو دست خانومت بگیر برو پیش کدخدای تا رب ارزان بخوری ، البته کلاهت را هم بالا بگذار،
ناشناس۷۱۶۲۸۵۱۲:۴۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
ایشون چرا ببره پیش کدخدا ؟ کشور این همه مدیر و وکیل ووزیر و .... داره برای همین کار ها !
بی سواد پر ادعا۷۱۶۳۰۱۱۲:۵۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
امثال من و تو رو راه نمیدن اونجا و الا با کله میرفتیم
ناشناس۷۱۶۳۴۷۱۳:۰۸:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
تحریم ها قیمت طلا را 3 برابر کرد منم حریف نشدم طلا بخرم و زن بگیرم برای همین مجردم زن برای شما نجومی بگیرای مرفه بی درده
ناشناس۷۱۶۵۱۶۱۴:۴۰:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
یعنی شما فکر می کنی الان با این وضعیت اقتصادی که فشار بر مردم روز افزون شده وجوانان بیکارتر وبه دلیل ناتوانی برای ازدواج فساد رو به افزایش است وافسردگی ونا امیدی گریبانگیر مردم باز هم میشود دم از غیرت زد ؟! کلاهت رو ببر بالا!
علی۷۱۶۹۰۲۲۰:۳۲:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
البته رب در هر حال برای امثال شما به هر قیمتی ارزان است،
ناشناس۷۱۵۹۸۷۱۰:۰۵:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اروپا و چین و روسیه همگی ، .. بارکش آمریکا هستند. مسئولان ، روی دیوار این عزیزان !!!! یادگاری ننویسند
ناشناس۷۱۶۴۳۸۱۴:۰۹:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
صد در صد درسته + در حالیکه روی امضا و تعهدات خود کدخدا هم نمیشه حساب کرد.
ققنوس۷۱۵۹۹۱۱۰:۰۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
به نظرم در تلافی این اقدام اروپا ما یه کانالی به وجود بیاوریم و از ان برای انتقال مهاجران منطقه که تعداد کمی هم ندارن به اروپا تلاش کنیم اینجوری هم به وظیفه حقوق بشری خود که همواره خواهان ان هستن میرسند و هم طریقه صحیح ایجاد کانال های مختلف را می اموزند
دیپلمات کارکشته بازنشسته۷۱۵۹۹۳۱۰:۰۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
روحانی باید فرصت رو از دست نده و هرچه سریعتر مذاکره رو با موجود مزاحم برجام :-) شروع کنه
ناشناس۷۱۶۲۲۶۱۲:۰۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
بهترین کاری که روحانی میتونه انجام بده اینکه با یک خداحافظی ملتی رو شاد وخوشحال کنه
ناشناس۷۱۵۹۹۵۱۰:۰۹:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
جواد جان کجایی دقیقا" کجایی ؟
ناشناس۷۱۶۳۰۷۱۲:۵۴:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
جواد رفته خارج ببینم چه کرده !!!!
بهادری۷۱۵۹۹۷۱۰:۱۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
با توجه به اینکه برجام مرده ؛ لازم است جواد و حسن با قبول مسئولیت این باخت ؛ هر چه سریعتر استعفای خودشون رو تقدیم کنند .
دانش اموز سوم راهنمایی۷۱۶۰۰۳۱۰:۱۴:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
2 کلاس سواد سیاسی داشته باشی میفهمی که نباید با اروپا بری سیزده بدر
ناشناس۷۱۶۰۰۶۱۰:۱۵:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
کره شمالی و چین و ترکیه مذاکره کردن چرا ما نه ؟!
ناشناس۷۱۶۱۶۶۱۱:۳۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
وقتی امریکا و اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و نمی کنند هیچ دلیلی برای مذاکره مجدد و امتیازدهی بیشتر وجود ندارد.
ناشناس۷۱۶۳۱۵۱۲:۵۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
تو عمل کردی به تعهدات ات ؟!!!
ناشناس۷۱۶۵۵۱۱۵:۰۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
الان چه اتفاقی برای کره شمالی افتاده؟!
ناشناس۷۱۶۰۱۲۱۰:۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
چین با 1/3 میلیارد نفر جمعیت و دومین اقتصاد دنیا مجبور به مذاکره شد پری روز هم 3 تا کشتی نفت از آمریکا وارد کرد نمیدونم دیگه چه توضیحی باید بدم !
ناشناس۷۱۶۱۵۷۱۱:۳۳:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اتفاقا"برعکس چین و امریکا دارند وارد فاز درگیری نظامی می شوند مقامات نظامی چین 3 روز پیش پیشنهاد حمله به ناو امریکایی رو مطرح کردند.
کارشناس۷۱۶۳۲۴۱۲:۵۸:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
حمله به ناو رو مطرح کرد به عمل کار برآید به سخنرانی نیست . آمریکا ..... ؛ چین رو باد میبره
ناشناس۷۱۷۵۲۵۱۱:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
امریکا در خاورمیانه 7 تریلیارد دلار هزینه کرد و شکست خورد و سرافکنده از سوریه خارج شد در برابر ارتش چند ده میلیونی چین که صد درصد بازنده خواهند بود.
مرده شور۷۱۶۳۵۲۱۳:۱۰:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
فاز درگیری ؟!!!!!!!! کجا میخواد 1/3 میلیارد نفر رو دفن کنه ؟
ناشناس۷۱۷۵۲۹۱۱:۴۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
امریکایی ها هنوز شکست تلخ در مقابل ویتنام را فراموش نکرده اند و عمرا"جرئت رویارویی با چین قدرتمند را ندارند.
ناشناس۷۱۶۳۷۱۱۳:۲۷:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
شما اونجا بودی؟
ناشناس۷۱۶۸۶۵۱۹:۵۰:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
توضح لازم نیست ما سال هاست که امثال شما را می شناسیم
ناشناس۷۱۷۱۴۲۰۰:۳۸:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
فکر کنم یه بار متنی که نوشتی رو بخونی جواب خودت رو میگیری. چین اقتصاد دومه و 1.3 میلیارد جمعیت داره ما چی داریم که آمریکا رو مجبور کنه به تعهداتش عمل کنه.
ناشناس۷۱۶۰۱۷۱۰:۲۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اینها که همه رفتند و تحریم ها هم که برقرار شده و فقط اجازه ورود دارو غذا داریم دیگر منتظر چه هستید نکند منتظر یک قرارداد ترکمنچای دیگر هستید
ناشناس۷۱۶۰۲۰۱۰:۲۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اروپا که نمیاد آمریکا رو ول کنه بچسبه به ما
ناشناس۷۱۶۳۳۲۱۳:۰۱:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
ما نه خوشگلیم و نه بلدیم خوب تار بزنیم چرا اروپا باید جذب ما شود ؟!!!!
ناشناس۷۱۶۰۴۲۱۰:۳۵:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
دوستان تحلیل شرایط فعلی باید بر اساس واقعیات باشد همینطور انتظارات ما از اروپا برجام برای هیچکدام از کشور های اروپائی از اولویت برخوردار نیست که ما انتظار زیادی از آنها داشته باشیم . از سوئی حوادث حاشیه ای مثل ترور مخالفان در اروپا به رابطه سیاسی ما با این کشور ها لطمه جدی میزند . مشگل را باید در همین تهران حل کرد ادامه وضع موجود بنفع ما نیست .
ناشناس۷۱۶۰۷۹۱۰:۵۷:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
راه صحیح مدیریت اقتصادی کشور از تاکید بر توانمندی های داخلی، مبارزه با فساد، بکارگیری اقتصاد مقاومتی و تلاش برای بهره گیری از ظرفیت های دیپلماسی در ارتباط با گسترش تعاملات با کشورهای منطقه و شرق آسیا تست.
ناشناس۷۱۷۰۳۸۲۲:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
قشنگ شعار دادی افرین!
ناشناس۷۱۶۰۹۸۱۱:۰۶:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
به نظرم ملت رو مسخره خودتون کردید........
ناشناس۷۱۶۰۹۹۱۱:۰۶:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اقتصاد دنیا و دلار در دست امریکاست . چه خوشتون بیاد چه بدتون بیاد
ناشناس۷۱۶۱۶۰۱۱:۳۷:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
مایک ملونی کارشناس اقتصادی ایالات متحده عنوان می کند که تورم امریکا 400 درصد است و هرکشوری که مبنای پولش دلار امریکا باشد تورم امریکا را جذب می کند و تورم در امریکا صفر می شود.
علی اسدی۷۱۶۱۹۵۱۱:۴۸:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
ما هنوز تکلیفمون با خودمون مشخص نیست، از طرفی میگیم اروپایی ها قابل اعتماد نیستند، به حرفهاشون پایبند نیستند، اما میریم باهاشون مذاکره میکنیم. در قبال آمریکا میگیم که ما با آمریکا دشمن هستیم و با این کشور سر سازش نداریم، اما نمیدونیم چطوری باید باهاش مقابله کنیم. آیا نباید ما رفتاری داشته باشیم که آمریکا مجبور باشه با ما مذاکره کنه، یعنی اون به دنبال ما باشه، منافع اون تهدید بشه که مجبور بشه با ما مذاکره کنه و امتیاز بده. ظاهرا ما چیزی نداریم که اون بخواهد بابتش به ما امتیاز بده.
ناشناس۷۱۶۲۵۸۱۲:۲۷:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
برادر من مرد سیاست میخوایم که نداریم همه فقط حرف میزنن و شعار میدن
ناشناس۷۱۶۲۱۰۱۱:۵۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
نا امیدی مربوط به دولت است که به هیچ زبانی قادر و مایل به فهمیدن نیست. همه غرب و شرق می دانند که اروپا شریک دزد و رفیق قافله است و هیچ گاه به ضرر امریکا و به نفع ایران کاری نمیکند.
آرش۷۱۶۲۸۱۱۲:۴۴:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
نویسنده گرامی بفرمایند چگونه غلات مورد نیاز کشور برای مصارف انسانی و دامی را با توانایی داخلی تامین میکنند؟ لطفا راه حل کلی را کنار بگذارید و با ذکر جزییات راهکار بدهید
ناشناس۷۱۶۳۳۳۱۳:۰۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
مذاکره از موضع ضعف یعنی شکست. هیچ دولت عاقلی از موضع ضعف مذاکره نمی کند. مذاکره با دست های تقریباً خالی یعنی تسلیم شدن. یعنی نابودی
ناشناس۷۱۶۴۰۰۱۳:۴۷:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
متاسفانه کسانی که نه عقل دارن نه شعور نه بصیرت نه انقلابی نه مسلمان نه ذوب در ولایت دم از مذاکره با شیطان میزنن بابا شیطان اگر ادم بود شیطان نمیشد
ناشناس۷۱۶۴۵۵۱۴:۱۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
علت تحریم ها مشخص دخالت در منطقه . بهتره نیروها از منطقه خارج بشن
ناشناس۷۱۷۱۳۷۰۰:۲۷:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
اونوقت تو تو مرز خودمون یا تو شهرها با دشمن میجنگی؟
ناشناس۷۱۷۶۴۸۱۳:۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
طبق نظر شما کل دنیا در حال جنگ در منطقه های خود هستند تا درگیر جنگ نشن
ناشناس۷۱۷۵۳۷۱۱:۵۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
در سال های قبل میگفتین علت تحریمها برنامه هسته ای است اما دیدید که با بتن ریزی هسته ای هیچ تحریمی لغو نشد !
ناشناس۷۱۷۵۵۱۱۱:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
امریکا از آن سر دنیا و با 11000 کیلومتر فاصله در منطقه حضور دارد و مداخله می کند آنوقت به ایران می گویند نباید در منطقه حضور داشته باشید !
ناشناس۷۱۶۶۱۵۱۵:۵۳:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
باید با آمریکا رودررو مذاکره کرد وخواسته های خودرا گفت اگه پذیرفت وخواسته هایمان تامین شد که چه بهتر واگرهم نپذیرفت سر حرف خود هستیم وچیزی رااز دست نداده ایم
ناشناس۷۱۷۳۶۱۰۹:۳۵:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
یعنی هر رییس جمهور عوض شد روز از نو روزی از نو ..مذاکره قبلی چه شد
ناشناس۷۱۷۵۴۰۱۱:۵۲:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
بر سر چیزی می خواهید مذاکره کنیم ؟! هسته ای که با برجام تخریب شد بحث موشکی هم که بحث امنیت ملی است و قابل مذاکره و معامله نیست .
ناشناس۷۱۸۰۰۹۱۹:۲۹:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
مذاکره با آمریکا یعنی پذیرش سیاست هویج و چماق
فريد۷۱۶۶۹۴۱۶:۵۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
مثل جنگ زمان را از دست می دهید و فشار بر مردم و اقتصاد وارد می کنید ونهایت مذاکره خواهید کرد، بهتر نیست هرچه زودتر مذاکره شروع شود تا از فشار بر مردم کاسته شود ! به خدا ما انتخاب نکردیم که اینطور زندگی کنیم .
ناشناس۷۱۷۵۴۵۱۱:۵۴:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
هرچی ما عقب نشینی کنیم و امتیاز بدهیم دشمن به جلو می آید و فشار ها را تشدید می کند درست همانند برجام که اکنون تحریمهای شدیدتری نسبت به قبل از برجام اعمال کرده اند.
ناشناس۷۱۶۷۶۷۱۸:۱۳:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
به نظر من بهترین کار همین عدم اعلام رسمی خروج از برجام است چراکه اعلام رسمی ایران تمامی تحریم ها وفصل هفتم سازمان ملل برای ایران اجرائی خواهد شد بنابرین مثل اروپا که با بازی می کند ما نیز باید بصورت غیر رسمی کار خودمان را بکونیم ولی رسما" از برجام خارج نشویم
علی۷۱۶۹۸۲۲۱:۳۹:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
با محروم کردن کدخدا از منافع برجام دچار این مشکل شدیم و حالا به همه ثابت شده اقتصاد دنیا دست کدخدا است. شرکتهای دولتی روسی و چینی هم از کدخدا تبعیت می کنند. پس فقط با ید با او کنار بیاییم وگرنه تا سال دیگر سیل بی کاران همه را غرق خواهد کرد
ناشناس۷۱۷۵۵۳۱۲:۰۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
منفعت اصلی امریکا در برجام تخریب و بتن ریزی صنعت هسته ای 30 میلیارد دلاری ایران بود البته بعد از برجام 24/4 هزار تن کالای امریکایی هم به کشور وارد شد.
جانباز۷۱۷۰۰۰۲۱:۵۹:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
این امکانات داخلی کجا هستند . چرا از این امکانات استفاده نمی شود . طرح و برنامه برای استفاده از این امکانات را چرا ارایه نمی شود . اگر نمی گذارند در یک حای چاپ و توزیع شود تا مردم تکلیف خود را با بعضی از مسولین بدانند .
ناشناس۷۱۷۲۷۷۰۷:۴۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
هیچ مومن را از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود عقل کل
ناشناس۷۱۷۹۹۳۱۹:۰۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
هر انسان عاقل و فهیم می فهمد که در جهان امروزی درگیر شدن با آمریکا نابودی ببار می آورد. اروپا، روسیه و چین و ... در مقابل آمریکا ععدی نیستند همه یک نوعی بلی قربان گوی آمریکا هستند
ناشناس۷۱۸۰۱۴۱۹:۳۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
اینقدر بدم میاد از اینهایی که فقط و فقط آیه یاس میخونن یاد فرمایش امام علی علیه السلام میافتم که بزرگترین گناه رو یاس معرفی میکنه
ناشناس۷۱۸۰۸۵۲۰:۵۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
دولت هم به بهانه خروج آشکار امریکا وپنهان اروپا غنی سازی را شروع کند تا اروپا دست پایین رابگیرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین