توضیحات سرلشکر باقری درباره عملیات کربلای 4

گروه اقتصادی الف،   3971018094

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح متجاوز اعلام شدن رژیم بعث عراق در قطعنامه ۵۹۸ را از برکات عملیات کربلای ۴ و ۵ دانست.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای اداره کل استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جمع خبرنگاران درباره این نمایشگاه اظهار کرد: اقدامات اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این نمایشگاه در حوزه مکتوب و سایر فعالیت‌ها نشان‌دهنده رشد چشمگیری بود.

وی افزود: اداره کل استان‌های بنیاد حفظ آثار دارای ابتکارات بسیار زیادی هستند که با تعامل می‌توانند افق روشنی را با حداقل هزینه داشته و آثار فرهنگی چشمگیری را به همراه داشته باشند.

سرلشکر باقری با بیان اینکه موزه‌های دفاع مقدس استان‌ها با سرعت در حال پیشرفت است، گفت: از جمله موضوعات مورد اهمیت، کارهای تحقیقی در خصوص دفاع مقدس است که با تقاطع دادن خاطرات و عملیات‌ها، دفاع مقدس موشکافی شده و زوایای پنهان آن مشخص خواهد شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سخنانش درباره برخی اظهار نظرات پیرامون دفاع مقدس از سوی افراد غیر متخصص تصریح کرد: حوادث مربوط به دفاع مقدس در یک دوره تاریخی خاص و با پیچیدگی‌های بسیار بالا اتفاق افتاد و یک تحلیل سطحی به هیچ وجه نمی‌تواند واقعیات دفاع مقدس را به خوبی بیان کند.

وی افزود: بسیاری از واقعیت‌های دفاع مقدس هنوز مشخص نشده و زوایای آن دیده نشده است و اینکه کسانی با یک عبارت کوتاه و نگاهی اولیه بخواهند راجع به عملیات‌های دفاع مقدس اظهار نظر کنند قطعاً در آن کاستی و نقص و خطا به وجود خواهد آمد.

سرلشکر باقری عنوان کرد: باید قدر ایثارگری‌ها، شهادت‌ها و همه تلاش‌های صورت گرفته ملت ایران در آن دوران باید دانسته شود و نباید با یک روایت تعجیلی نسبت به یک حادثه بزرگ نگاه شود تا موجب نگرانی و دلسردی خانواده شهدا ایثارگران و ملت ایران را فراهم شود.

وی افزود: جای بررسی‌ها در خصوص دفاع مقدس در محافل علمی دانشگاهی و با حضور پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس است تا زوایای آن بررسی شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه متاسفانه در روزهای گذشته شاهد نمونه‌ای از این نگاه تعجیلی و بعضاً قضاوت نامناسب و غیر عادلانه بودیم، گفت که در عملیات کربلای ۴ همه پیش‌بینی‌های آن شامل اقدامات اطلاعاتی، مهندسی، آماده سازی و غافلگیری بیش از ۹ ماه طول کشید و دشمن نیز از پشتیبانی‌های بزرگ شامل تصاویر هوایی جاسوسی و انواع اقدامات اطلاعاتی روز را در اختیار داشت معلوم بود که برخی از زوایای عملیات مورد اطلاع دشمن قرار گیرد.

وی افزود: این به معنای لو رفتن کل عملیات و منتفی کردن آن نیست چراکه این عملیات انجام شد و علیرغم آنکه توفیقاتی هم داشت در مجموع ناموفق بود اما این هنر بزرگی بود که در همان مراحل اولیه عملیات قطع شود و حدود ۷ درصد از نیروهای عملیات وارد عملیات شده و مابقی از ذخیره شده و ظرف دو هفته عملیات بسیار بزرگ کربلای ۵ طرح ریزی شد.

سرلشکر باقری عنوان کرد: عملیات کربلای ۵ با فاصله ده روز عملیات در منطقه شلمچه انجام شد و خطوط استحکامات و دفاعی دشمنان در منطقه شلمچه در هم شکست. پس از این عملیات بود که همه دنیا خوف آن را داشت که عراق زمین بخورد و بصره و بغداد مورد تصرف قرار گیرد و بر همین اساس مقدمات قطعنامه ۵۹۸ را فراهم شد که نسبت به اقدامات قبلی سازمان ملل کامل‌تر بود و بخش زیادی از خواسته‌های ملت ایران را در آن دیدند و منجر به اعلام عراق به عنوان متجاوز جنگ شد که اینها همه از برکات کربلای ۴ و ۵ به حساب می‌آید.

رئیس ستاد کل نیروی مسلح تصریح کرد: اینکه ما امروز با دو سه جمله دلسرد کننده‌ای راجع به عملیات‌ها صحبت کنیم واقعاً ناسپاسی است و کار صحیحی نیست و توصیه ما این است که در این قبیل موضوعات پژوهشگاه دفاع مقدس و پژوهشگاه‌های نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها فضای خوبی است که سر فرصت این عملیات‌ها را بررسی کرده، با پیشکسوتان صحبت کنند و جمع‌بندی‌های سنجیده و واقعی را در اختیار ملت قرار دهند.
منبع: تسنیم

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین