«برنامه‌ریزی اسرائیل در قدس»؛ یوسف رفیق جبارین؛ ترجمه جواد شعرباف و فاطمه کاظمی؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی به جرم زیستن در زادگاه خود!

مانی ارجمند،   3971003148 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حقیقت تلخ این است که در نود سال گذشته هیچ یک از مسلمانانی در قدس به دنیا آمده‌اند مشارکت جدی در سیاست گذاری های شهری آن نداشته‌اند

به جرم زیستن در زادگاه خود!

«برنامه‌ریزی اسرائیل در قدس»
نوشته یوسف رفیق جبارین
ترجمه: جواد شعرباف و فاطمه کاظمی
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول 1397
208 صفحه، 19000تومان


***


شاید بسیاری از ما با یک تلقی خوشبینانه، بر این باور باشیم که تشکیل یک حکومت صهیونیستی در فلسطین اشغالی، حاصل یک روند تدریجی ، ناخودآگاه و گریز ناپذیر بوده است! چیزی شبیه این که یهودیان آواره و گریخته از تبعیض نژادی در سرزمین‌های مختلف (بخصوص بعد از پاکسازی قومی ایام جنگ جهانی دوم)، به سرزمین موعود پناه‌ برده‌اند و به واسطه تمکن مالی زمین‌های فلسطینیان را خریده‌اند و به تدریج چون بر تعداد آنها افزوده شده، سهمی در قدرت پیدا کرده و نهایتا چون در مناطقی در اکثریت قرار گرفته اند، حکومت مورد نظر خود را تشکیل داده‌اند و... اما این روایت، اگر با اغماض بخش بسیار کوچکی از واقعیت باشد، بخش اعظم آن حکایت از ماجرای دیگری دارد؛ چیزی شبیه همان پاکسازی قومی یهودیان توسط هیتلر که در اینجا به روش دیگری (با ویترینی فریبکارانه) انجام شده است، گویی سردمداران جریان صهیونیسم، از این تجربه‌های تاریخی به خوبی درس گرفته اند!


حقیقت این است که جریان شکل‌گیری کشوری جعلی تحت عنوان اسرائیل، در سده اخیر و در مقاطع زمانی مختلف، با یک برنامه‌ریزی دقیق در ابعاد مختلف شکل گرفته است. این روزها بعد از حمایت امریکا از پایتخت قرارگرفتن اورشلیم، دولت اسرائیل برنامه‌ای جهت دیپلماتیک کردن اورشلیم را در دستور کار خود قرار داده و این روند را با احداث منطقه‌ای دیپلماتیک در این شهر دنبال می‌کند. به همین ترتیب نیز با برنامه ریزی دقیق و به شکلی تدریجی و نامحسوس روند یهودی سازی مناطق مختلف فلسطین را در دستور کار خود دقرار داده است. چنانکه می توان گفت برنامه‌ریزی‌های امروزِ سردمداران صهیونیسم، حاصل تجربه‌های موفق آتها در گذشته با برنامه ریزی پیاده و دنبال کرده است.کتاب «برنامه‌ریزی اسرائیل در قدس» نوشته یوسف رفیق جبارین که با ترجمه جواد شعرباف و فاطمه کاظمی توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به بازار آمده روایتی است تاریخی / تحلیلی از بخشی از همین برنامه‌ریزیهای صهبونیستی در فلسطین اشغالی است که در طول تقریبا یک صد سال گذشته (1920 تا 2014) شاهد آن بوده ایم؛ برنامه ریزی‌هایی که در هر دوره با توجه به سیاست‌گذاری های رهبران جنبش صهیونیسم، اشکال مختلفی داشه و اهداف گوناگونی را هم دنبال می کرده است. اما یکی از مهمترین برنامه‌هایی که این جریان همواره در مرکز توجه داشته است، یهودی سازی بیت المقدس و سیاست تخلیه کامل این شهر اشغالی از ساکنان فلسطینی و جایگزینی یهودیان با آنان بوده است. یوسف رفیق جبارین در کتاب خود مشخصا روی این برنامه ریزی اسرائیل در قدس تمرکز داشته است و کوشیده با نشان دادن سیر تاریخی این ماجرا روایتی از راهبرد اخراج نظام مند شهروندان بومی و فلسطینی، به نیت برهم هم زدن بافت جمعیتی ساکن در این منطقه و در اکثریت قرار گرفتن یهودیان باشد.


مراد نویسنده از برنامه ریزی در این کتاب عبارت است از «دخالت هدفمند در بازسازی محدوده و فضایی معین از طریق توزیع و تقسیم بندی جدید زمین، سازماندهی مجدد منابع و توسعه مادی مانند زمین و ثروت» این تعریف از برنامه‌ریزی که در کشورهای مختلف با با مداخله رسمی نهادهای دولتی و تحت عنوان ایدئولوژی خاصی صورت می‌گیرد و به گونه ای هدفمند در بازسازی و تشکیل فضاهای جغرافیایی خاص و تحقق اهداف ژئوپلتیکی به کار گرفته می‌شود.


یوسف رفیق جبارین در خلال روایت و تحلیل روند برنامه ریزی اسرائیل در قدس برای نشان دادن مراحل مختلف پیاده سازی این برنامه، از زبان آمار و همچنین ارائه نقشه‌هایی که بازتاب دهنده تدریجی تغییر بافت جمعیتی در این شهر مقدس هستند نیز بهره برده است و این ویژگی باعث شده کتاب حاضر از دیگر نمونه ها متمایز باشد.


کتاب حاضر در پنج فصل نوشته شده، فصل نخست «مقدمه» در واقع مدخلی است که مخاطب را برای ورود به کتاب آماده می‌کند. در این بخش پس از تعریف برنامه‌ریزی و راهبرد مورد استفاده رژیم اشغالگر قدس، به برنامه ریزی اسرائیل برای سیطره کامل بر قدس، نتایج برنامه‌ریزی سلطه در قدس و مراحل برنامه ریزی برای سلطه برقدس، پرداخته شده است.


چهار فصل بعدی کتاب که متن اصلی و عمده صفحات کتاب را تشکیل می‌دهند عبارتند از: «برنامه‌ریزی قدس، اخراج فلسطینیان»؛ »برنامه‌ریزی اسرائیل در قدس (1920 اتا 2014)»، «آینده قدس طبق طرح‌های ملی و محلی اسرائیلی» و «چکیده: نقض حقوق فلسطینان در زمینه سیاسی و قومی در برنامه ریزی سیطره اسرائیل در قدس».


آنچنان که در این کتاب می‌خوانیم، برنامه ریزی تغییر بافت جمعیتی این شهر، سیاستی تازه نیست، بلکه از از گذشته تا امروز همه رهبران حکومت صهیونیستی بدان باور داشته اند و دولت های روی کار آمده در دهه‌های گذشته چه راست، چه چپ و یا ائتلافی در این مورد، وحدت نظر کامل داشته‌اند.


حقیقت تلخ این است که  در نود سال گذشته هیچ یک از مسلمانانی در قدس به دنیا آمده‌اند مشارکت جدی در سیاست گذاری های شهری آن نداشته‌اند. آنها کوشیده اند با وجود همه فشارها و تبعیض‌هایی که وجود داشته با سکونت در خانه‌های خود به مقاومت خاموش دربرابر اشغالگران ادامه دهند، اما برنامه ریزی های دولتی رژیم صهیونیستی در دوره های مختلف به شدت بافت جمعیتی ساکن در این مناطق را دگرگون کرده است. یوسف رفیق جباری در کتاب خود بر اساس گزارش های منابع معتبر، آمار، جداول و نقشه ها نشان می‌دهد که چونه ترکیب جمعیتی این شهر و حومه آن تقریباً به صورت یکدست و یهودی نشین درآمده است. نتیجه این برنامه ریزی به ویرانی کامل روستاهای بخش غربی قدس ، سیطره بر محله ها و میراث معماری فلسطین در قدس غربی، تبدیل قدس به شهری دو قومیتی، جلو گیری از تشکیل پایتخت مستقل فلستینی در قدس شرقی، مصادره بیشتر زمینها در قدس شرقی، تبدیل محلات عرب نشین به محلات فقیر نشین، افزایش فقر در میان کودکان مسلمان و.. براساس این برنامه ریزی‌هامسلمانان نه تنها حق ساخت و ساز در زادگاه خود ندارند، بلکه اجازه تعمیر نیز به آنها داده نمی‌شود؛ با این شگرد و تمهیدات مشابه رفته رفته درصد بالایی از آنها به عنوان مجرم شناخته می شوند؛ مجرم به خاطر زیستن در زادگاه خود!

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۹۱۰۸۱۲۳:۴۰:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۳
به تو چه
ناشناس۶۹۱۳۲۹۰۸:۴۵:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۴
شما؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین