احمد توکلی خطاب به وزیر اقتصاد: جلوی خصوصی سازی خسارت بار آلومینیوم المهدی را بگیرید

گروه اقتصادی الف،   3970926186 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر این آقایان خودشان بخواهند خودروی شخصی‌شان را بفروشند، آیا پیش از عرضه، آن را تعمیر نمی‌کنند و حتی ظاهرش را سروسامان نمی‌دهند؟ کاش به قدر خودروی دست دوم خودشان برای اموال ملت دلسوزی وجود داشت!

احمد توکلی خطاب به وزیر اقتصاد: جلوی خصوصی سازی خسارت بار آلومینیوم المهدی را بگیرید

به گزارش الف، احمد توکلی در نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد نسبت به واگذاری خسارت بار مجتمع آلومینیوم المهدی هشدار داد. متن کامل نامه دیده بان شفافیت و عدالت به امضای احمدتوکلی به شرح ذیل است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر دژپسند                                                                                       

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی                                                                                    

سلام علیکم

5 روز پیش در تاریخ 21/09/1397 سازمان خصوصی سازی در یک اقدام غیره منتظره، بدون آن که توضیحی درباره واگذاری خسارتبار و مسئله دار شرکت مجتمع آلومینیوم المهدی و به  اصطلاح طرح هرمزال در سال 1394 بدهد، به منظور آن چه "وصول مطالبات خود از خریدار قبلی" خوانده است فراخوان داده است. این فراخوان یکبار دیگر در 24/09/97 در روزنامه تکرار شده و به داوطلبان خرید فقط " تا فردا سه شنبه 27/09/97 فرصت داده است تا پیشنهاد خرید را بدهند. از جمله شرایط واگذاری، پرداخت حصه نقدی 340 میلیارد تومانی یا ضمانت نامه بانکی به سررسید 20 روز کاری از فردا 27 آذر.

در عین حال، همراه با پیشنهاد خود باید یک چک 1000 میلیارد تومانی هم تا فردا به سازمان خصوصی سازی بدهد. بعید است اگر رئیس سازمان خصوصی سازی قصد خرید خودرویی را داشته باشد، کمتر از ده روز وقت بگذارد.  آن بی اطلاع نگهداشتن علت فراخوان و این تعجیل غیرعقلانی و غیرمتعارف تنها در صورتی قابل توجیه است که یا یک مشتری ویژه پشت در آماده است و یا مشتری درکار نیست، بلکه با علم به این موضوع میخواهند با خریدار که مشتری ویژه سال 1394 بود قرارداد تازه ای ببندند تا جرائم خودشان و آن به اصطلاح خریدار را بپوشانند!

در این باره توجه شما را به سابقه امر و پیشنهاد نهایی دیده بان شفافیت و عدالت جلب میکنیم.

1-  آغاز ورود برخی از نمایندگان مجلس نهم در قصه تلخ واگذاری المهدی و هرمزآل، به مدیریت ناکارآمد و مسئله‌دار سال‌های 1388 لغایت 1393 بر می‌گردد که مجتمع عظیم المهدی و مدرن‌ترین مجتمع آلومینیوم‌سازی کشور بنام هرمزآل را چنان اداره می‌کرد که گویی وظیفه دارد آن را زمین‌گیر کند و در عین حال با بخشش اموال عمومی به برخی مسئولان اجرایی استان و ستاد نماز جمعه و... برای خود پشتیبانی می‌خرید. اعتراض معدودی از مدیران وطن‌دوست میانی، با پشتیبانی برخی از نمایندگان مجلس نهم منجر به بازرسی ویژه با دستور مدیرعامل ایمیدرو و اثبات درستی دعاوی معترضان و تغییر مدیریت شد. ولی کار از کار گذشته بود و کارخانه به زیان انباشته مبتلا گردیده بود.

درحالی‌که آلومینیوم اراک در مدت 37 سال عمر طولانی اش همیشه سودده و یکی از صنایع مطرح کشور بوده است. نه تنها المهدی بلکه مجتمع هرمزآل هم که با مدرن‌ترین تکنولوژی در سال 1388 به بهره‌برداری رسید، به خاطر وجود همین مدیران پروازی و ناکارآمد به همان سرنوشت زیان‌دهی المهدی دچار گردید. حتی در دوره معروف به بهار صنعت آلومینیوم که قیمت هر کیلو شمش در بازار بورس تهران از 2300 تومان به 8000 تا 8500 تومان هم رسید و افزایش قیمت دلار از 1226 تومان به 3500 تومان را شاهد بودیم این مجیمع‌ها وضع خوبی نداشتند. قابل ذکر است که المهدی و هرمزآل در فهرست تحریم‌های رسمی آمریکا قرار نداشته و از موقعیت منحصر به فرد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و دسترسی به آب‌های خلیج‌فارس، برخوردار بود.

2-  نگاهی دقیق به واگذاری‌های سال‌های اخیر، بیننده را به این نتیجه می‌رساند که گویی ابتدا با نصب مدیران ناتوان و یا مسئله‌دار، بنگاه را به آستانه ورشکستگی می‌کشانند، بعد از آنکه بر سر مال زدند، آن را به ثمن بخس واگذار می‌کنند. این سناریوی سریالی محتمل ولی قابل توجه، مصادیق تلخ دیگری مانند واگذاری شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس و شرکت ایران ایرتور هم دارد.

3-   معترضان به حراج بزرگترین قطب تولید آلومینیوم کشور، خلاصه حرفشان این بود که: واگذاری با نقض قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 و آیین‌نامه قانونی ذیربط انجام شده است.

4- قیمت‌گذاری بر اساس جمع ارزش کارشناسی اجزای سیستم به اصطلاح جمع ارزش دارایی، بسیار غیر عالمانه و غیرعادلانه است. نزدیک‌ترین روش به علم و عدل، ارزیابی با توجه به هزینه فرصت است. کارخانه در حال تولید، دارایی‌های بسیار زیادی دارد که به روش نخست لحاظ نمی‌شود ولی در روش دوم آنها لحاظ می‌شوند. یک بنگاه اقتصادی در مقیاس المهدی و هرمزال برای آنکه به بنگاه تبدیل شوند باید فرایند طراحی، امکان‌سنجی، کسب موافقت اصولی، تامین سرمایه، کسب امتیاز عوامل زیربنایی (آب، برق و ...)، کسب جواز تاسیس، کسب موافقت زیست‌محیطی، انتخاب ماشین‌آلات، سفارش خرید، تخصیص ارز، انجام واردات، ترخیص، حمل، نصب، راه‌اندازی، تولید آزمایشی، بهره‌برداری و تولید، بازاریابی، صادرات، کسب اعتبار و تبدیل به بِرَند، همه طی شوند. هر اهل فنی می‌داند بنگاهی با این اوصاف یک قیمت دارد و بنگاه را مشتی ماشین‌آلات دست‌دوم و سوله و زمین فرض کردن قیمتی دیگر. که بین این دو قیمت، تفاوت از زمین تا آسمان است. به ویژه در ایران با بوروکراسی پیچیده و آلوده.

5-  طراز کارشناسی‌ها چنان بود که همین قیمت‌گذاری ناعادلانه و ناعاقلانه در دفعات مختلف با یکدیگر تفاوت فاحش داشت. شاهد بر مدعا این است که حتی در این روش نادرست، برخی اقلام با ارزش و با مقیاس بزرگ از قلم افتاده بود! از جمله حدود 34 هزار تن شمش را بدون هیچ ارزیابی در اختیار خریدار قرار داده بودند یا در یک کارشناسی، ضایعات آندی یا باتس موجود در مجتمع را به شکل گتره مقدار 3500 تن برآورد کرده بودند ولی در کارشناسی بعدی، با روش توپوگرافی مقدار واقعی باتس موجود، حدود 140 هزار تن بود!

کارشناسی اخیر برای قیمت‌گذاری پس از اعتراض نهادهای نظارتی و نامه مورخ 4/11/1393 شانزده نماینده مجلس نهم، تجدید شد که این تفاوت‌ها را آشکار کرد: افزایش 82 درصدی در ارزش ماشین‌آلات و تاسیسات شرکت المهدی، افزایش 62 درصدی در ارزش زمین و ساختمان و همچنین افزایش 488 درصدی در ارزش حق‌الامتیازات هردو مجموعه مذکور و مشابه آنها که جمعاً مبلغی معادل 820 میلیارد تومان بیش از کارشناسی قبلی بود! با اصرار نمایندگان مذکور، متاسفانه سازمان خصوصی‌سازی با معاذیری از این مبلغ، فقط 346 میلیارد تومان را طی یک الحاقیه به قیمت قبلی فروش اضافه ولی طوری وانمود می‌کردند که گویی خریدار داوطلبانه پرداخت این 346 میلیارد تومان را پذیرفته است!

6-  سازمان خصوصی‌سازی برخلاف مقررات قانونی به شکل جانبدارانه در قبال 346 میلیارد مذکور 4 شرط به نفع خریدار در قرارداد الحاقی گنجاند که نمایندگان و چند مدیر آزاده مجتمع به آن هم اعتراض داشتند.

7-   مطابق قانون اصل 44 اگر بنگاهی به دلایل ضعف‌های ساختاری و مدیریتی ناکارآمد و فاسد، آماده فروش نیست، نباید بر سر مال ملت بزنند بلکه باید ابتدا اصلاح ساختار کنند و بعد بنگاه را عرضه نمایند. اگر این آقایان خودشان بخواهند خودروی شخصی‌شان را بفروشند، آیا پیش از عرضه، آن را تعمیر نمی‌کنند و حتی ظاهرش را سروسامان نمی‌دهند؟ به اصطلاح صفرشویی نکرده به مشتری عرضه می‌کنند؟ کاش به قدر خودروی دست دوم خودشان برای اموال ملت دلسوزی وجود داشت!

8-    نمایندگان معترض بجای اینکه با استناد به ماده 32 قانون اصل 44، به قوه قضائیه شکایت کنند، اشتباهاً به دیوان عدالت اداری رجوع کردند. دیوان هم باید طبق همان ماده 32 قانون مذکور پرونده را به قوه قضائیه ارجاع میداد ولی به هیات داوری ارجاع داد. با توجه به اینکه اعضای هیات داوری را هیات واگذاری انتخاب می‌کنند، طبیعی است که وقتی شکایت از خودِ هیئت واگذاری است، هیئت داوری استقلال لازم برای رسیدگی به پرونده را ندارد. به نحو تعجب‌آوری به صحت واگذاری رای داد؛ اما به خاطر اعتراض شدید نمایندگان برای اصلاح قیمت، افزایش 346 میلیارد تومان را تائید و غلط بودن چهار شرطی که به نفع خریدار در الحاقیه قرارداد واگذاری، گنجانده بودند را غیرقانونی و مردود اعلام کرد.

9-   نمایندگان شکایت به دادگاه بردند. با توجه به اینکه دوره نهم مجلس تا روز رسیدگی پایان یافته بود. دادگاه شعبه 21 دادسرا مجتمع شهید بهشتی نمایندگان شاکی را که دیگر نماینده نبودند، در پرونده دارای سمت ندانست و رسیدگی را قبول نکرد و در ماهیت وارد نشد و پرونده را بست.

10-  تنها موضع قوه قضائیه گزارش رسمی آبان 1394 بازرسی کل کشور در 67 صفحه و 600 سند پیوست آن است که به طور متقن قانون‌شکنی‌ها و خلاف‌کاری‌های متعدد و گسترده سازمان خصوصی‌سازی را برملا و اثبات کرده و طبق قانون از مقامات قضایی درخواست ابطال واگذاری را کرده که این مهم تاکنون انجام نشده است. حتی سازمان بازرسی متعاقباً طی نامه جداگانه‌ای به سران سه قوه، خواستار لغو قرارداد واگذاری شد.

11-   عدم ایفای مفاد قراردادهای واگذاری از جانب خریدار از یک سو و عدم انجام وظایف قانونی توسط مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در مواجهه با نقض عهد قراردادی انجام‌شده توسط خریدار از سوی دیگر، موجبات تعدّی به حقوق مردم و حیف‌ومیل اموال عمومی را فراهم کرده است. چون برخی از رفتارهای یادشده خریدار و فروشنده، در قوانین «جرم» شناخته شده است، دیده بان شفافیت و عدالت در تاریخ      با اعلام جرم، رسیدگی به این موضوع و تعقیب و مجازات مرتکبان و ابطال قرارداد واگذاری را از دادستان تهران در خواست کرد.

12- با این وضعیت ارزی، قیمت تماشده این دو مجتمع بسایر بیشتر از مبلغی خواهد شد که در این فراخوان مورد نظر است. بی توجهی به این امر به تاراج دادن منابع عمومی خواهد بود.

13- عامل اصلی تولید، دیگهای ذوب است که تعداد آن ها از 192 دیگ قبل از واگذاری به 43  در هرمزال و از 167 دیگ به 65 در المهدی رسیده است!

14- پیشنهاد ما این است که جنابعالی با اختیارات خود موقتا اجرای فراخوان را به تاخیر بیندازید و تا ابعاد خلع ید از به اصطلاح خریدار قبلی و معلوم شدن نحوه جبران خساراتی که وی به دو مجتمع وارد کرده است و قیمتگذاری جدید، موضوع فروش در دستور قرار نگیرد.

با تقدیم احترام

احمد توکلی

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد

دیده‌بان شفافیت و عدالت

26/09/1397

دیدگاه کاربران

نگران از روحیه جناب وزیر۶۸۰۸۸۳۲۰:۲۲:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۲۶
اگه جناب وزیر آلمینیوم المهدی رو مجانی به داماد پرزیدنت پیشکش نکنه ، شانس اووردیم
mostafa.kamali95@yahoo.com۶۸۰۹۲۱۲۰:۴۲:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۲۶
بسیاری از خصوصی سازی ها حتی پول زمین ان واحد واگذار شده هم نبوده و اکثرا ثروت های باد اورده ای را نصیب خریداران بدون کشیدن زحمت و تولید کرده
ناشناس۶۸۱۲۰۵۰۵:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۲۷
اون هم به اقساط بوده ! جالبه که همه خریداران چنین واحدهایی از حاشیه امنیت بسیار بالایی هم برخوردارند و با ایجاد بحرانهای تولیدی و کارگری هم کسی بهشون کاری نداره ! هپکو و فولاد اهواز ، کشت و صنعت مغان متری ۲۵۰۰ تومن ! هفت تپه ، و تراکتورسازی و ماشین سازی تبریز با آوازه جهانی همه نمونه هایی ازراین تباه کردن زیرساختهای صنعت هستند
ناشناس۶۸۱۳۸۳۰۸:۵۷:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۷
با توجه به اینکه قانون منع بکار گیری بازنشستگان شامل بانک های صادرات و ملت و تجارت هم میشود ولی تعدادی مدیر چند لپه خور در این بانک ها وجود دارند که هنوز تا این لحظه از پست ها کذایی خود جدا نشده اند لازم است که مسولان نظارتی با تو سری و اردنگی انها را وادار به تمکین به قانون کنند
ناشناس۶۸۰۹۲۵۲۰:۴۶:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۲۶
پتروشیمی اصفهان و بیستون را هم چندین سال قبل برا ریخته گران که بعدا فساد های کلانی در بانک سرمایه و تجارت انجام دادند غارت کردند
ناشناس۶۸۰۹۳۶۲۰:۵۰:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۲۶
نرخ الومینیم ریخته گری انقدر افزایش یافته که کارگاه های کوچک که یک فعالیت مختصری داشتند انها هم دارند رو به تعطیلی میروند
ناشناس۶۸۰۹۶۷۲۱:۱۲:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۲۶
مملکت شده گوشت قربانی دارند همه چیز را بین خود تقسیم میکنند
ناشناس۶۸۱۰۳۲۲۲:۲۶:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
آقای توکلی بدون آنکه کوچکترین شناختی از صاحبان فعلی آلومینیوم بندر عباس داشته باشم با شناخت از عملکرد مدیران دولتی و انباشت زیان از این مجتمع شما که مدت ها است که پیگیر واگذاری این کارخانه هستید توجه تان را به چند نکته جلب میکنم . استخدام بی رویه فقط بر اساس توصیه برخی مقامات محلی مهمتر از آن پرداخت حقوق های بالا برای مشاغلی صوری به نزدیکان که از همان ابتدا سنگ اندازی در خصوصی سازی را این جماعت آغاز کردند مهم آنست که اگر نیت خیری هم دارید در دام این جماعت گرفتار نشوید که منافعشان در استمرار وضع گذشته است تولید بقیمت زیان به بیت المال است . نگارنده که عمری کار کارشناسی صنعتی در بانک های تخصصی را عهده دار بودم با قاطعیت معروض میدارم اگر در ارزش گذاری صنایع بخواهیم هزینه های ارزی انجام شده را بر اساس نرخ روز ارز محاسبه کنیم هیچ یک از صنایع که در بیست سال گذشته احداث شده اند در بهترین شرایط کاری هم امکان باز گشت سرمایه نخواهند داشت لذا خریداری هم نخواهند داشت . این قیمت زمین هم که روی آن پافشاری میکنید بغیر از صنایع قدیمی که در محدوده شهر ها هستند مابقی آن ها که در دو دهه گذشته ساخته شده اند در مناطق صنعتی هستند غیر قابل معامله اند خریداری هم ندارند چون هزاران متر در شهرک های صنعتی همراه با امتیازاتی در انتظار خریدارند .
محمد۶۸۱۳۷۸۰۸:۵۳:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۷
اقای توکلی اگر مردم شما را نداشتند صدای ملت به کجا می رسید درود خداوند برشرفتان
ناشناس۶۸۱۵۸۰۱۰:۳۵:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۲۷
ضمن تشکر از پیکیریهای جناب دکتر توکلی و دیده بان شفافیت ، که تحولات اخیر بیانگر مواضع بر حق ایشان و عدم رعایت معیارهای احراز صلاحیت خریدار توسط سازمان خصوصی سازی را نشان می دهد به نظر می رسد وجدان کاری و اخلاقی اقتضا می کند آقای پوری حسینی به همان مردانگی و تمام قدی که در مدت ۴۰ ماه در دفاع از صحت واگذاری ایستادند بایستد واز بابت اشتباهات خود و اطلاعات غلطی که ملت دادند عذر خواهی کنند بخصوص از صاحبان علم و اطلاعات فنی و سازمانهای. نظارتی که در مدت ۴۰ ماه در بیش از ۲۰ مصاحبه و سخنرانی و برنامه گفتگوی تلویزیونی آنها را به استهزا و مسخرگی گرفتند و با الم کردن ۴۵۰ میلیارد زیان انباشته این مجتمع چوب حراج به بیت المال زدن را به سود دولت خواند بدون آنکه تحلیل مالی از دلایل زیان انباشته ارایه شود . هیچ جا گفته نشد که مبلغ سرمایه گذاری انجام شده در این مجتمع چه مبلغی بوده و از چه طریقی و با چه نرخی تامین مالی شده است هیچ کجا گفته نشد که آورده نقدی دولت و سهامدار خصوصی یک دهم سرمایه گذاری نبوده و نه دهم آن در طی ۱۵ سال از طریق استقراض و انواع وام و فاینانس از منابع بانکهای داخلی و خارجی با نرخ میانگین بهره ۲۰ درصد صورت گرفته و هزینه مالی سالانه این وامها بین ۳۵ الی ۴۵ میلیارد تومان بوده که در مدت ۱۵ سال بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه مالی داشته و با کسر این هزینه از زیان انباشته در واقع این مجتمع بین ۱۵۰ الی ۲۵۰ میلیارد تومان هم سود عملیاتی داشته ولی به علت تامین بودجه سرمایه گذاری از طریق تسهیلات درآمد جاری شرکت صرف پوشش هزینه بهره این وامها شده و البته نتوانسته همه آن را پوشش دهد چرا که همیشه در طول این مدت نرخ تامین مالی از نرخ بازده صنعت بالاتر بوده و البته سایر عوامل از جمله سو مدیریتها در مقاطعی بلاثیر نبوده ولی اینگونه نبوده که همه زیان انباشته ناشی از سومدیریت باشد . و اما در حال حاضر چند سوال دیگر غیر از مسایل ذکر شده توسط جناب. توکلی هست که آقای پوری حسینی و سازمان خصوصی سازی باید پاسخگو و نهاد های نظارتی باید مداقه و پیگیری لازم را داشته باشند ۱_قیمت ناخالص این مجتمع که با دلار ۳۵۰۰ تومانی ۲۸۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود و قیمت واقعی بین حداقل ۵۴۰۰ میلیارد تومان و با احتساب سایر داراییها از جمله زمین و ساختمان و آب و برق و تاسیسات و موجودی مواد و کالا ومحصول وضایعات بالغ بر ۶۵۰۰ میلیارد تومان قیمت واقعی بوده است به نظر جناب پوری حسینی با دلار ۱۰۰۰۰ تومانی الان چقدر باید قیمت داشته باشد ؟؟ این عدد با قیمت گذاری قبلی سازمان خصوص سازی و اصلاحات بعدی حدود ۸۸۵۰ میلیارد تومان میشود ( ۲۸۰۰+۳۶۰)*10000/3500. و باقیمت برآوردی قرین به واقعیت این عدد در حال حاضر به ۱۸.۲۰۰ میلیارد تومان می رسد کافیست در محاسبه فوق رقم ۶۵۰۰را جایگزین ۲۸۰۰ کنید. ۲_ جناب پوری حسنی باید مشخص کنند سود بانکی تعهد تحویل ماهانه ۲۵۰۰ تن شمش به ایمیدرو که تحویل نشده در مدت این چند میلیارد تومان است و مسیولیت کوتاهی در دریافت این مطالبات و هزینه مربوطه به عهده کیست ؟!! . ۳- تکلیف دیگهای از مدار خارج شده و خسارت وارده و هزینه. را اندازی مجدد این دیگها چقدر است و از جیب چه کسی قرار است پرداخت شود و مسولیت این خسارت با کیست ؟ تعداد دیگهای در مدار تولید در زمان تحویل به خریدار و تعداد دیگهای در مدار تولید فعلی مشخص است و هزینه بازسازی و راه اندازی هر دیگ هم به راحتی توسط اهل فن قابل محاسبه است ۴_ جناب پوری حسینی باید مشخص فرمایند بدهیهای. ارزی این مجتمع که با دلار ۳۵۰۰ تومانی محاسبه شده بود و از قیمت گذاری ناخالص کسر شده بود درحال حاضر که پرداخت نشده با دلار۱۰۰۰۰ تومانی چه مبلغی تفاوت دارد ؟ قرار است ازجیب چه کسانی پرداخت شود؟ و مسیول این خسارات کیست ؟ ۵_ علاوه بر عدم پرداخت بدهیهای ارزی قبلی اعلام فرمایند چه مبلغی تسهیلات ارزی جدید به این خریدار قبلی پرداخت شده و صرف چه اموری شده ودر وضعیت جدید قیمت گذاری این مجتمع از جیب چه کسانی پرداخت شود ؟؟ و دهها سوال دیگر که لازم است در مناظره تلویزیونی با حضور نماینده هرمزگان و سازمان بازرسی و دیده بان شفافیت و آقای پوری حسینی پاسخ داده شود ‌
ناشناس۶۸۱۶۴۶۱۱:۰۱:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۷
آقای توکلی میدانید که احداث این کارخانه در بندر عباس بخاطر دسترسی ارزان به حمل وارداتی ماده معدنی آلومینا بوده علی رغم آنکه این ماده معدنی بعد از سیلیس فراوان ترین ماده معدنی است ما در ایران بجز در جاجرم معدن ارزشمندی نداریم و معدنی در کشور گینه افریقا سال ها پیش خریداری شد . توجه دارید که حمل فله ای این مواد توسط کشتی های مخصوص هم گرفتار بخشی از تحریم ها است زمانیکه قیمت جهانی آلو مینیوم اندکی کمتر از 2000 دو هزار دلار در تن است واضح استکه فعالیت این کارخانه زیر ظرفیت ناشی از عوامل تحمیلی است کار خانه ایکه در سال های گذشته در ارز آوری نقش مهمی داشته .
محمدی۶۸۱۷۳۲۱۱:۲۸:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۷
ای کاش فقط و فقط یک بار بخشش های بی حساب و کتاب به نام خصوصی سازی مورد بازرسی قرار میگرفت .
احمدی۶۸۱۷۳۷۱۱:۳۰:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۲۷
جناب اقای دکتر توکلی در اینده نه چندان دور باید منتظر همین سرنوشت برای الومینیوم اراک باشید.
عظیمی فر۶۸۱۷۴۷۱۱:۳۵:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۲۷
جناب توکلی ول کن نوش جان بانداصلاحات و اعتدال.سر خاتمی سلامت
محسن۶۸۲۰۷۱۱۳:۵۱:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۲۷
نوشدارویی و از مرگ سهراب آمدی المهدی و هرمزال نابود شد ، کسی قادر به برآورد خسارت وارده به این کارخانه نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین