چرا نتوانستیم در اقتصاد موفق باشیم؟/ آیا تولید در ایران به صرفه است؟

ابراهیم رزاقی،   3970910126 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
 چرا نتوانستیم در اقتصاد موفق باشیم؟/ آیا تولید در ایران به صرفه است؟

اقتصاد ایران، نشانه‌هایی از اقتصاد اسلامی را ندارد و نظام سرمایه‌داری در آن پیاده شده و تمام عوامل و مزیت‌های آن را نیز داراست، البته نظام سرمایه‌داری که در ایران اجرا شد با نظام سرمایه‌داری که در آمریکا، نروژ و... اجرا می‌شود، متفاوت است.

علت اجرایی شدن این نظام را در اقتصاد ایران دلایل متفاوتی و متعددی داشت اما نخست این بود که شیفتگی نسبت به سرمایه داری به وسیله مسوولان رخ داد و در دروان دفاع مقدس شیوه اقتصاد مقاومتی با توجه به شیوه و امکانات آن زمان اجرایی شد و مهم ترین مشکل ایران این بود که در برابر دنیا مقامت کرده و می‌کند.

بعد از رحلت امام خمینی(ره) و پایان جنگ تحمیلی دولت سازندگی سیاست‌های تعدیل اقتصادی را در پیش گرفت و  علیرغم تفاوت دیدگاه‌‌های مسوولان از نظر سیاسی تاکنون و کماکان اجرای این سیاست ادامه پیدا کرده است و اوج اجرای نظام لیبرالی هم زمانی آقای روحانی است، البته همانطور که اشاره شد از دوران آقای هاشمی آغاز و به آرامی از نظر اجتماعی یکی طبقه‌ای در جامعه ایجاد شد که حامی این وضعیت بودند و هستند.

صنایع ایران دولتی بود برای اینکه در خدمت مردم قرار گیرد و نه در خدمت سود پرستی که نتیجه آن دروان این بود که مردم وضع مادی بدی را احساس نکردند. آنچه هم که واردات انجام می‌شود با همان قیمت ارزان توسط وزارت بازرگانی وقت توزیع می‌شد.

موضوع تعدیل و خصوصی سازی چند عنصر دارد که نخست عنوان می‌کند همه چیز را خصوصی کنید و دولت در اقتصاد دخالت نکند، دوم می‌گوید تثبیت مزد و حقوق در زمانی که تورم وجود دارد و این یعنی فقیر کردن کارگران و خانواده‌ها و نتیجه آن کاهش قدرت خرید مردم با رشد تورم است؛ سوم عنوان می‌شود اقتصاد را آزاد بگذارید و رها بگذارید یعنی مانند امروز که هر کسی برای کالای خود قیمتی تعیین می‌کند.

اما سوالی که مطرح است اینکه چرا الگوی دوران دفاع مقدس به کار گرفته نشد، چرا سیاست‌های تعدیل اقتصادی در پیش گرفته شد و اینکه همان سیاست‌های تعدیل را هم چرا به شکل نظام سرمایه‌داری متداول پیاده نکردند و به شکل سرمایه‌دارای اجرا شد که متکی به فروش نفت و صادرات موارد خام مانند پتروشیمی بود و تولید در آن نقشی نداشت و باید همه چیز را وارد کرد.

اینها نشان می‌دهد حتی اگر مسوولان ما به معنای واقعی کلمه اعتقاد به منافع ملی دارند و داشتند و نظام سرمایه داری ملی پیاده و اجرا می‌شد، وضعیت امروز ما چنین نبود که حتی آن هم پیاده نشد و با طبقه خاصی ایجاد کردند که با خصوصی سازی یک سری ثروتمند شدند (البته همان روش خصوصی سازی ادامه دارد)؛ مثلا یک سوم فعلا کارخانه را به فلان شخص دادند به یک سوم قیمت و اینگونه اولین گام خصوصی سازی پولدار کردن یک عده‌ای بود و این افراد هم دنبال تولید و رونق آن کارخانه و تولید نبودند و نیستند.

امروز تولید در اقتصاد ایران به صرفه نیست، زیرا سود آن کم و سود واردات زیاد است و سیاست‌های دولت بیشتر واردات محور است. سود خرید و فروش و وام گرفتن و پس ندادند زیاد است و امروز سود کالای احتکار شده زیاد است و واردات ارزان است و تولیدکنندگان را ورشکسته می‌کند و نتیجه آن را امروز مشاهده می‌کنیم.

مثلا در دولت آقای روحانی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالا و خدمات داشتیم و می‌بایست بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون شغل ایجاد می‌کرد، ولی تعداد مشاغل ایجاد شده شاید کمتر از تعداد افراد بیکار شده است و امروز بنگاه‌های اقتصادی با وضعیت بحرانی مواجه هستند.

امروز مردم انتظار دارند ولی تاکنون این انتظار از دولت به یاس تبدیل شده است. دولت مشاهده می‌کند این سیاستی که اجرا می‌شود بیکاری و فقر  را افزایش می‌دهد، اما سوال است که چرا آن را ادامه دادند؟

 آیا مسوولان قانون اساسی را نخوانده‌اند و نمی‌دانند در آن چه چیزی نوشته شده است، اگر خوانده‌اند چرا آن را اجرا نکردند؟

 امروز کشورمان در صنایع دفاعی و موشکی رشد کرده و موفق شود، زیرا خواستیم و انجام شد، چرا در اقتصاد نتوانستیم موفق باشیم؟

امروز مشکل اقتصاد ایران در داخل است، هر چند تحریم‌ها تاثیر گذار است ولی سهم آن در مشکلات خیلی کمتر است و شاید بتوان گفت حدود ۳۰درصد اما اینکه سیاست‌های دولت‌ها چه میزان درست بود باعث این وضعیت شده است.

گفته می‌شود ۸۰ درصد وام‌های بانکی به ۲۰ درصد مردم داده شده؛ هر چند اعتقاد نگارند این است که به صورت دقیق‌تر ممکن است، ۷۰ درصد وام‌ها به ۲ الی ۳درصد افراد جامعه داده شده است. که هیچکدام در تولید نرفتند و مالیات هم از  این افراد گرفته نشده؛ حتی یارانه‌ها هم به این افراد می‌دهند.

آقای سیف چه عملکردی در بانک مرکزی داشتند و چرا آقای روحانی با این عملکرد، او را مشاور خود تعیین کرد. آیا آقای روحانی نباید امروز در قبال وضعیت معیشت مردم و انتخاب افرادی که داشتند، پاسخگو باشند؛ در حالی که دولت حتی نقد‌ها را نمی‌خواهد، بشنوند و پاسخگو باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۷۲۲۱۱۴:۵۰:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۱۰
اول بسم الله این نظام سرمیه داری نیست بلکه رانتی و فامیل بازی است نظام سرمایه داری درست در غرب و یا اروپا و امریکا است که باعث پیشرفت ان کشور ها شده نمیدانم چرا نویسنده ادرس غلط میده
ناشناس۶۵۷۴۵۶۱۶:۴۹:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۱۰
چون مدیران نظام بانکی ما به انحراف رفتع و انواع فسادها و تبانی ها را انجام داده اند
حسین۶۵۷۶۶۴۱۸:۵۲:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۱۰
جامعه پیش نیاز های نظام سرمایه داری رو نداره به هیچ عنوان تا وقتی هم که این پیش نیازها ایجاد نشه داستان همینه
ناشناس۶۵۷۶۷۳۱۸:۵۴:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۱۰
بهتره با مطالعه کافی اظهار نظر کنیم که این هم از گرفتاریهای دیگر کشور ماست اتصاد ایران دقیقا سرمایه داری مانند غرب است منتهی نمود سرمایه داری در کشورهای متروپل ان است که در اروپا و امریکا میبینید و در کشرهای حاشیه سرمایه داری این است که ما گرفتار ان هستیم
هادی۶۵۷۷۰۸۱۹:۱۷:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۱۰
متاسفانه این نویسنده محترم هم نعل وارونه میزنند .
ناشناس۶۵۷۹۵۸۲۲:۳۰:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۰
نظام مالیات های الکی در حساب های شخصی ، مالیات بر ارزش نیافزوده ، مالیات بر در نیامد ، مالیات فلان ، عوارض بهمان ، کمک به فلان ، کمک به یارانه ووو...
محمد۶۵۷۲۳۸۱۴:۵۵:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۱۰
تنها زمانی تولید موفق خواهد شد که صنایع و تولید محصولات را به بخش خصوصی نه خصولتی واگذار شود. دولت نظاره گر و کنترل کندو حمایت. تا زمانی که شرکت های بزرگ به دولت و سپس خانه امن بروبچ برای تشکیل تیم خانوادگی بدل شوند تولید در کشور ما بیخود و زیان ده است.و تا بخش های دولتی هستند با رانتی که دارند اجازه فعالیت به بخش خصوصی نمی دهند. شما تصور کن یک کارخانه تولید خودرو خصوصی راه اندازی شود. ببینید چقدر دست برای بستن آن و ورشکستته کردنش وارد گود می شوند
ناشناس۶۵۷۲۴۰۱۴:۵۶:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۱۰
اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی در دولت هاشمی رفسنجانی و استمرار آن در دولت روحانی باعث افزایش فاصله طبقاتی و فقر و فساد در جامعه شده است و این سیاست اقتصادی در دنیا شکست خورده است .
حسین۶۵۷۶۵۶۱۸:۵۰:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۱۰
زمان محمود رو یادت رفته؟
ناشناس۶۵۷۶۹۱۱۹:۰۴:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۱۰
الحق درست میگویید. ولی این منفی ها را یکسری افراد وهابی که در عربستان نشته اند میدهند.
ناشناس۶۵۸۵۸۳۱۱:۴۸:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۱
دقیقا افرادی با تفکرات توهمی شما در این کشور مدیرند و نتیجه این شده است
ناشناس۶۵۷۲۵۹۱۵:۰۳:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۱۰
چونکه اقتصادمان بدست مدیران مفسد و زیاده خواه بانکی افتاد مدیران بانکی که سیستم بانکی را به سمت ربوی شدن سوق دادند و هم اینک هر کدام برای خود راکیفلری شده اند برای نمونه یک قلم دریافتی مدیران بانک زیان ده 11 هزار میلیارد تومانی بانک تجارت پاداش معادل 6 ماه حقوق هر مدیر در هر سال بوده و یک قلم وام اقایان از 400 تا 500 میلیون تومان با سود 2 درصد
محسن۶۵۷۲۷۶۱۵:۱۱:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۰
تولید در ایران به صرفه است اما واردات با دلار دولتی برای اقازاده ها و نور چشمیها احلی من العسل است.
بی طرف۶۵۷۲۸۱۱۵:۱۳:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۱۰
توی چه موضوعی موفق بودیم که این دومیش باشه؟!
شاهرخ۶۵۷۲۹۶۱۵:۱۹:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۱۰
دیگه این سوال رو از بقال کول بر و بچه مدرسه هم بپرسی 90% به 2 گزینه جواب میدن اول مدیران ناکارآمد دوم فساده .....این موضوع دیگه مقاله نمی خواد
ناشناس۶۵۷۳۰۱۱۵:۲۱:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۱۰
چون در ایران اقتصاد در خدمت سیاست است
حسن۶۵۷۳۶۱۱۵:۴۷:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۱۰
موافقم
ناشناس۶۵۷۹۷۳۲۲:۴۰:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۱۰
اقتصاد در اختیار قبایل بیسواد و قدرتمند شده از جهالت مردم است .
ناشناس۶۵۷۳۱۱۱۵:۲۶:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۱۰
چون ماهیچ الگویی نداریم و تکلیف خودمان را با مدل اقتصادی نمیدانیم. بیش از نیمی از اقتصاد دولنی و رانتی و ... است و بخش دیگر اقتصاد بازار آزاد!! یا باید یکسره دولتی بشود ویا یکسره اقتصاد آزاد.
ناشناس۶۵۷۳۲۷۱۵:۳۲:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۱۰
۱. اقتصاد دولتی ۲. سرزنش سرمایه دار و تولید ثروت ۳. فساد شامل قاچاق، پولشویی، رشوه، باج خواهی، رانت، فامیل بازی و ..... ۴. قوانین دست و پا گیر که به راحتی دور هم زده میشوند ۵. نبود ارتباط با اقتصاد جهانی ۶. حیف و میل شدن منابع و عدم بهره وری در استفاده از منابع ملی ۷. عدم کارشناسی در اجرای طرحها و توزیع سیاسی کارخانه ها و عدم توجه به توجیه اقتصادی طرحها این لیست ادامه دارد متاسفانه
ناشناس۶۵۷۳۷۸۱۵:۵۷:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۱۰
اقتصاد ایران جمع اضداد است سرمایه داری با خواستگاه سوسیالیستی خواهان تولید اما مخالف مصرف دنبال ایجاد اشتغال وصنعتی شدن بدون مشارکت جهانی امری که با اقتصاد در هم تنیده جهان امروز محال است و...
ناشناس۶۵۷۴۰۸۱۶:۱۵:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۱۰
دو تا آدم حسابی برای ریاست جمهوری انتخاب میشد اینقدر بدبخت نبودیم.
ناشناس۶۵۷۴۱۰۱۶:۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۱۰
سیف خائن را محاکمه کنید.
ناشناس۶۵۷۴۶۲۱۶:۵۱:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۱۰
درسته اقتصاد ما مشکل فراوان داره ولی در بخش تولید کنندگان خصوصی هم بی برنامگی و بی سوادی و استفاده از تکنولوژی قدیمی و عدم اهمیت به دانش روز و نیروی متخصص موج می زنه اکثرا می خوان یک شبه ره صد ساله برن و با کاهش کیفیت و پایین آوردن هزینه های تولید حتی به قیمت استفاده از مواد اولیه ی نامرغوب و تقلب و استثمار نیروی کار و رشوه و باج به بازرسان یک شبه پولدار بشن اکثرا هم پولدار هستند و سود حاصل از تولید را صرف خرید مغازه ها و آپارتمانهای متعدد و سرمایه گذاری در کشورهای دیگه و... می کنند من دیدم که دارم می گم برای زندگی لاکچری خودشون و خانواده هاشون پول هست ولی برای پرسنل و بالا بردن کیفیت محصول نه
ناشناس۶۵۷۴۹۰۱۷:۰۲:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۱۰
چون هنوز اقتصاد را به عنوان علم قبول نداریم
علی 671۶۵۷۵۱۱۱۷:۰۹:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۱۰
چرا سپاه در ساخت موشک خود کفا شد که امروز ابر قدرتها شهامت گفتن گزینه جنگ روی میز است را ندارند .چون بچه های سپاه مخلص بودند .دوزد نبودند و هدف کشور بود .ولی در دولت ها هدف حیب مبارک می باشد .دوزدی و دروغ این مملکت را به خاک سیاه نشانده و هیچکس پاسخگو نیست چون همه دمشان گیر است .نمونه رفسنجانی (مهدی ) روحانی (برادر بزرگوار ) جهانگیری (برادر بزرگوار )و الی آخر این میانه ما بد بخت های فلک زده زجر می کشیم . می گیرند و می برند و می خورند و نم پس نمی دهند .
ناشناس۶۵۷۸۴۰۲۰:۵۸:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۱۰
مطمینی خودکفا شد؟
ناشناس۶۵۸۱۸۷۰۸:۱۵:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۱
برادر محترم این چه مقایسه ای است که بگوئید در موشک موفق بودیم چرا در اقتصاد نه ؟ این تقابل موشک و اقتصاد ناشی از عدم شناخت ار آن چیزی استکه اقتصاد نامیده میشود . همین نمونه دم دست کره شمالی میتواند مصداقی باشد از پیشرفت در حوزه تسلیحات نظامی در کنار فقر مردمانش در یک نظام اقتصادی بسته و نا کار آرا .
ناشناس۶۵۷۵۵۵۱۷:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۱۰
چون اقتصاد را بین دزدها تقسیم کردید..
ناشناس۶۵۷۵۸۶۱۷:۵۵:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۱۰
ناکارآمدی سنتی و مزمن نظام اداری و بانکی و دیوانی در کشور بشدت گسترده و عمیق است و بنوعی سرطان بدل شده که غیر قابل درمان بنظر میرسد سازو کارهای این نظام اداری و مالی ( که بسیار دستو پاگیر و کند و اغلب پرهزینه و دیرهنگام هستندو بهره وری بسیار ناچیزی دارند) هزینه سربار و نقطه سربسر تولید (صنعت و کشاورزی ) را بسیار افزایش میدهد و بهره وری سرمایه در گردش تولید را بسیار تنزل میدهد کسب و کار تولید در ایران بسیار بسیار سخت است و با موانع عظیمی مواجه است
ناشناس۶۵۷۵۹۷۱۸:۰۰:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۱۰
هیچ چیز سر جای خودش نیست مثلا توقع داریم واحدهای صنعتی کوچک که در دل مناطق تجاری و شهری فعالیت خُرد و متوسط تولیدی دارند تمام هزینه های برق و گاز و دارایی را به نرخ تجاری بپردازند و سودده هم باشند و تولید ارزان داشته باشند
پورامینی۶۵۷۶۳۴۱۸:۳۱:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۰
در مجموع تصور براین است که شاید راهی که سهل تر وراحت تر بوده است در اقتصاددنبال کرده ایم که دیر به هدف می رسیم با شعار با هر سختی راحتی است شاید زودتر هم به مقصد میرسیدیم
عماد۶۵۷۶۳۹۱۸:۳۸:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۱۰
چیزی را که بار ها در دنیا تجربه شده داریم دوباره اجرا میکنیم : اقتصاد دولتی محکوم به فناست. ولی بروکرات ها اجازه نمیدهند و دلشان نمی آید سرمایه های فراوان و بی حساب و کتاب و بهره مندی از بودجه (که هیچ پاسخگویی هم برای اتلافش ندارند) را رها کنند. دولتها بجای خدمتکاری مردم ارباب مردم شده .
ناشناس۶۵۷۶۵۵۱۸:۵۰:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۱۰
بدلیل وجود موازی کاری و قدرتمند بودن یک گروه خاص و در اختیار داشتن تمامی امکانات موجود و سرکوب هر گونه مطالبه گری از بخش خصوصی.
ناشناس۶۵۷۷۴۲۱۹:۴۱:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۱۰
تولیدکننده بااین قیمت ارز ضرر میکنه مواد اولیه ماشین آلات قطعات همه وارداتی اندمحصولشو در داخل کشور هم نمیتونه بفروشه تحریمها دراین شرایط نابودکننده اقتصاد یک کشوره
ناشناس۶۵۷۷۶۴۲۰:۰۳:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۱۰
این کشور،کشور تولید نیست، کشور کارهای خدماتیه والا اینقدر مهندساش بدبخت نبودن...
ناشناس۶۵۷۹۰۵۲۱:۴۲:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۱۰
از کسی که تو تلویزیون ملی برای ملتی کلید نشون میده . چه انتظاری دارید . قبل از تولید و اشتغال و اقتصاد باید به عقل و فهم خودمان شک و تردید کنیم .
ناشناس۶۵۸۲۵۵۰۹:۰۸:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱۱
بحث دولت احمد و محمود نیست ، اگر فرض کنیم ماموریت یک عده نابودی این آب و خاک بوده ، متاسفانه باید اعتراف کرد که خیلی درست دارند عمل می کنند ...
ناشناس۶۵۸۳۸۶۱۰:۲۰:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۱۱
چون دروغ زیاده و هیچ چیزی از روی واقعیت و منطق بنا نشده
ناشناس۶۵۸۴۱۵۱۰:۳۷:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۱
به زعم نویسنده اگر در صنایع دفاعی و موشکی رشد کردیم و موفق شدیم ، از صدقه سری وجود پول سرشار از فروش نفت در ازای گرفتن کپی نقشه ها و حضور بسیار گران دوستان شرقی ما بوده است که تازه نه تنها هیچ دردی را از مشکلات تولید و بیکاری و اشتغال در جامعه حل نکرده که سهم زیادی از سرمایه قابل تخصیص در این بخشها را با خود به جاهای نامعلوم برده و اثر منفی داشته است.
ناشناس۶۵۸۶۹۵۱۲:۳۶:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۱۱
من به عنوان کسی که سالها شرکت داشتم به دلیل فساد اداری موجود چند سالی است کار شرکتی را کنار گذاشته ام چون تعامل با ادارات دولتی فقط با فساد ممکن است و من نه اعصابش رو دارم و نه میتونم دینم رو بفروشم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین