بازار ارز روند مثبتی را پیش گرفت/ برنامه همتی جواب داد؟

مهدی حسن زاده،   3970907032 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازار ارز روند مثبتی را پیش گرفت/ برنامه همتی جواب داد؟
روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد در ادامه روند نزولی به کانال ۱۱ هزار تومان برگشت. مروری بر اتفاقات دو سه ماه اخیر بازار ارز در مقایسه با اتفاقات نیمه نخست سال در این بازار به وضوح تفاوت در نحوه مدیریت بازار ارز و بازگشت مجدد اقتدار بانک مرکزی در این بازار را نشان می دهد.
 
اگر وضعیت بازار ارز در نیمه نخست سال را مرور کنیم، علاوه بر جهش شدید نرخ ارز، بازار با بی اعتمادی به دولت و بانک مرکزی مواجه بود. بانک مرکزی بر خلاف تحلیل کارشناسی خود، زیر بار پذیرش اشتباه بزرگ ارز ۴۲۰۰ تومان رفت و پس از آن نیز نتوانست، بازار را با توجه به اقتضائات این نرخ گذاری مدیریت کند و تا مدت زمانی طولانی به اشتباهات بزرگ خود از جمله اعطای ارز ۴۲۰۰ تومان برای سفرهای خارجی ادامه داد.
 
به این ترتیب، اعتماد لازم به بانک مرکزی، چه از سوی نخبگانی که بانک مرکزی را تسلیم در برابر دیکته ارز غلط می دیدند و چه از سوی عموم مردم که این نهاد را ناتوان در برابر مدیریت بازار ارز می پنداشتند، سلب شده بود. این اتفاق برای بانک مرکزی که در مقایسه با بسیاری از دستگاه ها سرمایه اصلی اش، اعتماد مردم است، هولناک بود و هیچ گریزی از تغییر اساسی در بانک مرکزی نبود. هرچند فرایند این تغییر به طول انجامید، اما سرانجام سیف جای خود را به همتی داد.

نکته قابل تامل در این تغییر این است که پس از حضور متوالی دو رئیس کل با سابقه بانک داری در راس بانک مرکزی، بار دیگر سکان مدیریت بانک مرکزی به دست یک اقتصاددان افتاد. اگرچه همتی علاوه بر داشتن مدرک دکترای اقتصاد، سابقه مدیریت بر یک بانک خصوصی و سپس دولتی و سال ها مدیریت ارشد در حوزه بیمه را دارد که کاملا نزدیک به حوزه بانکی است. این سابقه در کنار اعتمادی که سه قوه داشتند و اختیارات کاملی که برای اصلاحات ارزی و بانکی به همتی دادند، توانسته است، در بازار ارز به یک خروجی امیدوارکننده منتهی شود.

با این حال تداوم این روند نیاز به اقداماتی دارد که باید مدنظر قرار گیرد:

۱-  بانک مرکزی در دوره اخیر به درستی، بر نقش مبارزه با پولشویی و مدیریت تراکنش‌های بانکی و محدودسازی آن‌ها در مدیریت بازار ارز، تاکید داشته است و اقدامات مشخصی از جمله محدودیت در برخی تراکنش های بانکی را اعمال کرده است. البته همتی از همان ابتدا در نخستین گفت وگوی تلویزیونی خود، به ضرورت اصلاحات بانکی و نقش آن در مدیریت بازار ارز اشاره داشت.

با این حال این روند و اصلاحات بانکی باید فراتر از آن چه تاکنون صورت گرفته انجام شود. اصلاح در بانک های مخرب و به لحاظ ترازنامه ای ورشکسته ای که با برداشت از منابع بانک مرکزی، همچنان در تنور رشد نقدینگی می دمند، مهم ترین بخش از پازل اصلاحات بانکی است. رصد شفاف تر مبادلات بانکی و استفاده از ابزارهای مالیاتی از جمله مالیات بر سود سپرده و شفاف شدن دو طرف تراکنش های بانکی از این دست است که برخی از این موارد در حال پیگیری است و بقیه نیز باید پیگیری شود.

۲- مدیریت بازار ارز در شکل کلان، مشابه هر بازار دیگری بر تعادل عرضه و تقاضا متکی است. اگرچه برای کاهش تقاضا، محدودیت هایی بر واردات کالاهای لوکس وضع شده است، اما روند قاچاق این محصولات و در نتیجه مصرف ارزی در این بخش همچنان جدی است. نکته مهم تر در بخش عرضه است.

با کاهش تدریجی نرخ ارز در بازار و نزدیک شدن نرخ بازار آزاد به بازار ثانویه، احتمال این که صادرکنندگان، ارز خود را به بازار تزریق کنند، بیشتر می شود اما مشکل اصلی، دسترسی به منابع ارزی دولت است. اگرچه بخش قابل توجهی از فروش نفت هم اکنون در حال انجام است، اما دور جدید تحریم ها، دسترسی به این منابع را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

رفع این مشکلات نیازمند اقدام هماهنگ بانک مرکزی و وزارت خارجه است. به نظر می رسد برای گشایش مسیرهای جایگزین به جای امارات و برخی مسیرهای حواله ارزی، لازم است اقدامات ارزی-دیپلماتیک مشخصی انجام شود و حتما باید تلفیقی از نیروهای مالی-دیپلمات با رویکرد «واکنش سریع» تشکیل شود که به سرعت با سفر به مناطق مختلف و رایزنی با مقامات سیاسی-اقتصادی، مسیرهای ارزی مورد نیاز را برای دسترسی به درآمدهای نفتی ایجاد کند. علاوه بر این تعیین تکلیف هرچه سریع تر، توافق با اروپا برای تشکیل SPV و توافق های لازم با چین، روسیه و هند برای تعاملات سیاسی و اقتصادی در این زمینه ضروری است.

۳- ادامه مسیر مدیریت ارزی به تلاش های موثر دیگر دستگاه ها نیز بستگی دارد. بازار ارز، بخشی از اقتصاد ایران است، تحرک جدی در اقتصاد و فعال شدن بخش های رکود یافته اقتصاد، علامت مشخصی برای شکوفایی اقتصاد ایران ایجاد می کند و می تواند، به بازار ارز، پیام امیدوارکننده ای بدهد. فعال شدن بخش هایی نظیر مسکن، کشاورزی، گردشگری و... با سیاست های کوتاه و میان مدت، نقش مهمی در امیدواری به مقابله موثر با تحریم ها دارد.

تسریع در اجرای طرح دولت برای بازسازی بافت های فرسوده برای رونق بخش مسکن، سامان دهی تعطیلات هفتگی با هدف رونق دادن بیشتر به گردشگری داخلی و افزایش موثر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم، از جمله اقداماتی است که می تواند در این بخش ها رونق لازم را ایجاد کند.

در هر صورت بازار ارز روند مثبتی را پیش گرفته است و بانک مرکزی با مدیریت نوسانات شدید، به تدریج در حال کاهش قیمت ارز در محدوده ای قابل دفاع است. این محدوده قیمتی هر نرخی که باشد، در عمل باید از سوی نخبگان اقتصادی مورد پذیرش قرار گیرد و بانک مرکزی در مسیر رسیدن به آن و مدیریت قیمت ارز در آن محدوده حمایت شود. اکنون که تلاش های عبدالناصر همتی موثر واقع شده است، دیگران نیز باید، ضمن حمایت از رئیس کل بانک مرکزی، در مدیریت موثر نرخ ارز، نقش موثرتری ایفا کنند.

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۳۰۹۸۰۸:۱۰:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۷
مهم اینه که اجناس در بازار با دلار 20 هزار تومانی محاسبه و فروخته میشه و هیچ نظارتی هم نیست این اسمش مدیریت نیست با این اوضاع دلار 1000 تومانی هم تغییری در اقتصاد ایجاد نمی کند
ناشناس۶۵۳۱۷۴۰۹:۰۲:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۷
دلار 3800 تومانیم ارزوس
ناشناس۶۵۳۳۷۳۱۰:۴۳:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۷
دلار را خود مقامات با عرضه نکردن دلار های نفت مردم به بازار گران کردند حالا با بالا بردن دارند عرضه می کند وقتی ببینند دارد دارد شیب پایین آمدن بیشتر می شود فوری جلوی آنرا می گیرند
ناشناس۶۵۳۵۲۲۱۱:۳۳:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۷
به حقیقت زیر توجه کنید دولت موسوی 27 شده 120 رفسنجانی 120 شده 480 خاتمی 480 شده 905 احمدی 905 شده 3200 روحانی 3200 حداقل میشه 9600 ؟ 9600 حداقل میشه 30000 یعنی یک باک بنزین یک میلیون هزینه دارد ده سال دیگر. با اوضاعی که از رشد اقتصادی و نقدینگی دیده می‌شود بعید است راهی جز حذف چند صفر داشته باشند.
ناشناس۶۵۳۶۸۸۱۲:۵۱:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۷
به گور می بری آرزو رو ...
ناشناس۶۵۳۷۷۹۱۳:۲۰:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۷
از حسن و اسحاق ملولم
ناشناس۶۵۳۲۳۱۰۹:۳۳:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۷
دولت باید جوابگوی دو خسارت زیر باشد 1 یک چهارم شدن ارزش پول مردم 2 یک چهارم شدن ارزش حقوق ها اگر دولت مکلف به پرداخت این خسارت ها شود دیگه هر 6 تا 7 سال شاهد سقوط 300 درصدی پول نخواهددددددد بود
ناشناس۶۵۴۵۱۳۱۹:۱۸:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۷
دولت اگر اسم اسلامی رو یدک میکشه ملزم به حقوق از دست رفته مردم وسرمایه مردمه به همین راحتی گند میزنن به سرمایه مردم بعد میشنن و تز میدهند
ناشناس۶۵۳۳۷۹۱۰:۴۶:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۷
الان اجناس 3 تا 4 برابر شده اند و دلار هم پایین بیاد اینها خواهند گفت خرید از قبل داریم و...دلار 11 تومنی هم زیاده و دلا باید برسه به 3 تومن که اجناس کاهش قیمت پیدا نمایند
ناشناس۶۵۳۱۰۲۰۸:۱۵:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۷
قیمت ارز به چهارهزارتومن که رسید میشه گفت جواب داد !
ناشناس۶۵۳۴۱۶۱۰:۵۸:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۷
چه فایده دلار به چهار تومن هم برسه قرار نیس چیزی ارزون بشه
ناشناس۶۵۳۶۹۲۱۲:۵۲:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۷
دولت پخش می کنه ۴۲۰۰ شما می گی برسه ۴۰۰۰؟
ناشناس۶۵۵۰۰۸۰۹:۰۹:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۸
در مثل مناقشه نیست دوست من !
ناشناس۶۵۳۱۰۴۰۸:۱۷:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۷
تا زمانی که اراده دولت وفشار مردم نبود داستان ارز به این نتیجه نمی رسید دولت داشت با مردم معامله می کرد در حال حاضر هم ارز را در همین حدود نگه می دارد
ناشناس۶۵۳۱۱۳۰۸:۲۴:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۷
نخیر دلار پاشی بانک‌ مرکزی به جیب صرافها و دلالها جواب داد البته مقطعی
ناشناس۶۵۳۱۱۸۰۸:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۷
وقتی کالا ها و مسکن ارزون شد می شه گفت سیاستتون جواب داده . و الا شما اعلام کن دلار 1000 تومان ولی وقتی جنس با دلار 15000 تومانی تو بازار هست انگار سیاستتون فقط تو روزنامه هاست
ناشناس۶۵۳۱۲۹۰۸:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۷
کدام جواب ؟ با شایعه انداختن می خواهن کاری مثل دلالان بکنند در تغییر دادن نرخ ارز ...منتهی در جهت عکس ! چگونه جواب می ده ؟نویسنده این مطلب زحمت بکشه با فیلمبردار بره گزارش بگیره از فروش ارز !بییینیم جواب داده ؟
ناشناس۶۵۳۱۳۷۰۸:۴۶:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۷
قیمت لوازم خانگی به دو تا سه برابر رسیده قبل از عید ماشین ظرفشویی بوش گرفتم 4800 الان 12800 می فروشند. نمی دانم معیار بازار چه ارزی است. کسی هم پاسخگو نیست قیمت موبایل هم سه برابر شده . دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو. چرا باید فقط در کشور ما برای مسافرت خارج به جای استفاده از کارت اعتباری پول نقد برد. نگویید که فقط ما خوبیم
ناشناس۶۵۴۲۲۰۱۶:۱۵:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۷
بعضی اقلام و لوازم یدکی بیش از 10 برابر شده و با کاهش دلار باز هم قیمت آن بالا می رود!!!!
ناشناس۶۵۳۱۴۱۰۸:۴۷:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۷
اولا که نباید دلار به این شدت نوسان میداشت و به بالای ده هزار تومان میرسید چرا که ؛وقتی دلار و ارز بالا میرود و چند ماهی در بالا سیر میکند تمام بازارهای بورس خودشون رو بر اساس این بازار وقف خواهند داد و خرید و فروش هم بر اساس این بالایی انجام میگیرد و دقیقا بانک مرکزی از ترس اینکه از اینور پشت بام نیافته آنقدر به عقب میره که از اونطرف بام داره میافته. تو این چند شاخص های بورس رو ببینید چند هزار شاخص ریخته و چقد مردم ضرر کردن؟! شک نکنید اعتماد مردم به بورس فرو ریخت همچون عدم اعتماد به بانکها و امثال پدیده و این زنگ خطریست برای دولت. این اقتصاد بیمار رو هر جاشو فشار بدی که از دستت در نره از یک جای دیگه میزنه بیرون
ناشناس۶۵۳۵۶۴۱۱:۵۴:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۷
احسنت
ناشناس۶۵۳۱۵۸۰۸:۵۵:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۷
دلاری که با آن نشود مایحتاج ملت و کارخانه ها وارد شود به چه دردی می خورد الان همه جنس های خارجی حداقل 3برابر شده و ملت نیاز به کالا دارند نه دلار ارزان شده مصنوعی .
ناشناس۶۵۳۲۴۲۰۹:۳۸:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۷
سوال اساسی اینجاست که اگه با ورود بانک مرکزی شرایط قابل کنترل بود این کار چرا 8 ماه قبل انجام نشد؟؟؟؟و الان که در حال اجراست چه المان اقتصادی مثبتی وجود داشته که ارز ارزان شده؟اگر همه کالاها گرانی خودشون رو حفظ کنند آیا ارزان شدن دلار نفعی برای عموم هم خواهد داشت؟؟
محمد مهدی۶۵۳۲۵۰۰۹:۴۱:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۷
معامله کردن با هزار جور بگیر و ببند و محدودیت و با این قیمتها را نمیشه گفت روند مثبت .
ناشناس۶۵۴۱۷۰۱۵:۵۵:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۷
هیچ جای دنیا مردمش هم با خریدوفروش دلار کاسبی نمیکنند
ناشناس۶۵۳۲۵۱۰۹:۴۱:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۷
هروقت دلار اومد زیر 4 تومن یعنی جواب داد. یکساله 5 برابر شد
ناشناس۶۵۳۲۶۵۰۹:۴۶:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۷
مردم به نون شبشون موندن شما طرح گردشگری میدی؟!
ناشناس۶۵۳۳۲۲۱۰:۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۷
با توجه به بازار می شه گفت کارهای قوه قضاییه جواب داد
صمصام۶۵۳۳۳۶۱۰:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۷
دلار به 1000تومن هم کاهش پیدا کنه تغییری ایجاد نخواهد شد مگر اینکه قیمتها هم تا 60،70درصد کاهش پیدا کند که چنین اتفاقی در ایران عملا غیر ممکن است .چیزی در حد قهرمانی ایران در جام جهانی فوتبال !!
ناشناس۶۵۳۳۸۱۱۰:۴۶:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۷
مدیریت ایرانی: ابتدا دلار را سریعا 5 برابر نموده و سپس به ارامی به 3 برابر کاهش میدهیم. و بابت این موفقیت به خود میبالیم.
ناشناس۶۵۴۰۲۹۱۵:۰۴:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۷
و طبق دستور
ناشناس۶۵۴۱۵۶۱۵:۵۱:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۷
درسته، همان حقه قدیمی!
ناشناس۶۵۳۳۹۶۱۰:۵۲:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۷
من موندم این آدمارو و یا بهتر بگم اینا از کجا اومدن که این مملکت رو به این روز رسوندند . زمانی ابولحسن ابتهاج ها تو این مملکت تصمیمات اقتصادی میگرفتند .
ناشناس۶۵۳۴۷۷۱۱:۱۸:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۷
همتی، کارت عالی بود.
ناشناس۶۵۳۴۹۸۱۱:۲۶:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۷
سرکوب نرخ ارز از ابتدا اشتباه بوده حداقل باید بر مبنای تورم رسمی نرخ ارز افزایش می یافته نه اینکه با تزریق منابع نرخ آن را در یک محدوده نگهداشت نتیجه سرکوب را دیدیم که منجر به انفجار شد و تا 20 هزار تومان رفت!
حرف حق۶۵۳۵۲۵۱۱:۳۵:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۷
لامپ ال ای دی که تولید داخل بوده از ۷ هزار تومان ۱۷ هزار تومان شده باور کنید سیاست اقتصادی دولت باعث خجالتی است
ناشناس۶۵۳۵۴۸۱۱:۴۶:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۷
شما اگر تونستی با این قیمت بخری قیمت های فرمایشی و بگیر و ببند بازار و خودشون هم به خودشون دروغ میگن فعلا 400 دلال را که خرده فروش بودن گرفتن و هر نرخی که میگن اصلا تو بازار پیدا نمیشه مگر مسافر باشی و با مدارک تا 500 و یا هزار دلار بهت بدن انهم با صدتا مدرک
ناشناس۶۵۳۷۰۲۱۲:۵۷:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۷
بیشتر دوستان شرط موفقیت سیاست ارزی رو بازگشت به ۴۰۰۰تومن می دانن بنده مشتری میشم بهتر حساب می کنم اگه دلار اومد زیر ۹۰۰۰تومن سیاست ارزی موفق بوده این گوی و این میدان
ناشناس۶۵۳۷۸۸۱۳:۲۳:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۷
خجالت هم خوب چیزیه. همه چیز سه برابر شده. حیا کنید
مصلح۶۵۳۸۰۹۱۳:۳۱:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۷
" بانک مرکزی بر خلاف تحلیل کارشناسی خود، زیر بار پذیرش اشتباه بزرگ ارز ۴۲۰۰ تومان رفت " چه کسی این قیمت را به بانک مرکزی تحمیل کرد؟ حتما رئیس جمهور بوده
ناشناس۶۵۳۸۳۳۱۳:۳۹:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۷
ربطی به بانک مرکزی ندارد. ادعای درست شدن رابطه با اروپا بر قیمت دلار تاثیر گذاشته.مطابق نظر اغلب کارشناسان، متاسفانه کانال ارتباطی با اروپا چندان موثر نیست بنابراین این جو روانی به زودی حذف می شود و بحران برمی گردد. با تاسف فراوان
ناشناس۶۵۳۸۴۹۱۳:۴۶:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۷
سه ماه دیگر معلوم میشود که دولت جند مرده حلاج است
پزشک۶۵۴۰۰۲۱۴:۵۴:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۷
مثل این میمونه که عفونت تمام وجود بیمار رو گرفته و شما دماسنج رو گذاشتید تو کاسه آب یخ و می گید ببینید درست شد! مریض خواهد مرد بهرحال.
مرتضی۶۵۴۱۸۳۱۶:۰۱:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۷
شما بگو دلار بشه 1000 تومن چه فایده داره وقتی که اصلا تغییری تو قیمت ها حس نمیشه، این موضوع یکم باعث شده مردم ارز های خونگی شون رو بفروشن همین
ناشناس۶۵۴۲۳۷۱۶:۲۴:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۷
هیج مسئله ای حل نشده فقط صورت مسئله پاک شده اینقدر ذوق نکنید بازار ارز کاملا دستوریست و این با اصل اقتصاد منافات دارد عرضه و تقاضا کاملا کنترل شده است و این ذوق کردن ندارد
حميد۶۵۴۵۲۰۱۹:۲۴:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۷
اقتصادی که به سیستم مالی دنیا متصل نباشه و عرضه وتقاضا به هم نخونه امیدی بهش نیست با بستن محل تجم دلالها می خوان اقتصاد رو درست کنند یعنی میشه ان شالله که جواب بده
ناشناس۶۵۴۶۳۸۲۱:۱۱:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۷
بازار با ارز 14 تومن به یه ارامش رسیده بود .اگه دلار 14بشه دوباره اجناس دوباره دو برابر میشه ،اشتباه بزرگ بانک مرکزی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین