طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران؛ چالش حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران

گروه اجتماعی الف،   3970906135 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

چالش کلان‌ شهرهای ما ازدواج کودکان نیست چون با آن مواجه نیستند. این موضوع صرفاً یک چالش حقوق بشری علیه نظام جمهوری اسلامی است و هر گونه دامن زدن به این پدیده می­تواند مصداق آب در آسیاب دشمن ریختن باشد.

طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران؛ چالش حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران

دکتر فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، دانشیار دانشگاه امام صادق در پردیس خواهران، در رابطه با کودک همسری به خبرنگار الف گفت: از طرف گروه‌های اپوزیسیون و تفکرات فمنیستی سال‌هاست که مسئله‌ی مجرمانه بودن ازدواج با کودک علیه نظام اسلامی در حال شکل‌گیری است. همه ما به این اذعان داریم که کودک به دلیل عدم رشد کامل عقلی و جسمی و جنسی صلاحیت ازدواج ندارد و مسلماً ازدواج باید مقدمات و تمهیدات اولیه خودش را داشته باشد.

اما نکته مهم این جا است که در نظام جمهوری اسلامی امروزه ما با کاهش آمار ازدواج، کاهش جمعیت، بالارفتن سن ازدواج (در پسران ۳۰_۳۱ و در دختران ۲۸_۲۹) و افزایش نرخ طلاق در کشور مواجه هستیم. آیا به نظر شما اصلا بحث سن کودکان برای ازدواج مدخلیتی دارد؟ اگر در جمهوری اسلامی این موضوع محقق شده بود و یا آمار این مسئله را نشان می‌داد، قابل بررسی و تعمیق بود.

چگونه ممکن است طرح و لایحه‌ای در این مورد به مجلس برود، آن هم وقتی که ما در بحران‌های اقتصادی به سر می‌بریم و مسائل بسیار مهم فرهنگی از جمله کاهش جمعیت، حمایت‌های حقوقی از فرزندآوری و توجه به سیاست‌های کلان ابلاغی  مقام معظم رهبری وجود دارد که باید در جامعه مطرح شود و به آن‌ها بپردازیم. درون اینها مسائل بسیار مهمی وجود دارد که چالش‌های حقوقی و جامعه شناختی نظام ما است.

کودک همسری پدیده بسیار نادری در کشور است

وی در ادامه افزود: من به عنوان کسی که ۳۱ سال در دانشگاه تدریس می‌کنم و بالغ بر ۲۷ سال به طور خاص در حوزه مسائل حقوق کودک، زن، خانواده مطالعه و پژوهش کرده‌ام و بیش از ۹۸ مقاله علمی و ۱۸ جلد کتاب دارم، بر این باور هستم که چالش و دغدغه اصلی نظام جمهوری اسلامی الان ازدواج کودکان نیست زیرا بجز در قالب یک پدیده بسیار نادر، اصلا چنین چیزی وجود ندارد. ممکن است در یک روستا یا نقاط دور افتاده به دلیل فرهنگ بومی، پایین بودن سطح فرهنگ اجتماعی و یا فقر اقتصادی و معیشتی، پدری دخترش را به ازدواج در بیاورد. از طرفی به لحاظ شرعی و قوانین و قواعد حاکم بر مسئله­ی نکاح و آرایه­های فقهی و حقوقی ما تا زمانی که این دختر به سن بلوغ فکری و جنسی نرسیده است، ازدواج او ممکن است از نظر شرعی صحیح باشد ولی نافذ نیست. یعنی آثار مرتبط بر نکاح هرگز محقق نمی­شود.

تفکرات علیه جمهوری اسلامی را در نظام قانون­گذاری خود وارد نکنیم

تنها مسئله­ای که باقی می­ماند این است که بخواهیم مجموعه­ای از تفکراتی را که علیه نظام جمهوری اسلامی در حال شکل­­گیری است در مجموعه­ی نظام قانون­گذاری خود وارد کنیم و سیاست­های تقنینی خودمان را به این سمت ببریم. من کاملاً با ازدواج کودکان و شکل­­گیری یک نهاد حقوقی برای دامن زدن به این پدیده‌ها مخالف هستم. آن چیزی که امروز وظیفه­ی قانونگذار ما در مجلس است، سیاست‌های تقنینی در حوزه­ی فرزند‌پروری، مبارزه با پدیده کاهش جمعیت است.

جامعه ما دارد به سمت سالمندی حرکت می‌کند و ما جامعه‌ی جوان خود را از دست داده‌ایم که علت آن از نظر جامعه‌شناسی چیزی جز عدم ازدواج و به تک‌فرزندی بسنده کردن خانواده‌ها نیست. در واقع امروزه چالش کلان‌ شهرهای ما ازدواج کودکان نیست چون با آن مواجه نیستیم. آثار ثبت اسناد و سازمان‌های بین المللی نشان می‌دهند که این صرفا یک چالش حقوق بشری علیه نظام جمهوری اسلامی است و هر گونه دامن زدن به این پدیده می­تواند مصداق آب در آسیاب دشمن ریختن باشد.

ضمن اینکه باید سازوکارهای حقوقی ازدواج دختران طراحی بشود. یعنی دختران بایستی اگر آمادگی جسمی، فکری و جنسی برای ازدواج دارند توسط نهادهای حقوقی مثل پزشکی قانونی مورد تایید قرار بگیرد.همانطور که در متون روایی و آیات قران هم هست باید دارای بلوغ فکری و جسمی و جنسی باشد که برای افراد مختلف سنش فرق دارد پس تشکیل خانواده بر اساس سن ملاک درستی نیست.

ازدواج دختران در سنین پائین مربوط به دوره قاجاریه بود

عظیم‌زاده در مورد انتشارعکس‌هایی با مضمون ازدواج یک دختربچه با یک پیرمرد در سایت‌های خبری، اظهارداشت: در دوره‌ی قاجار و پهلوی اول چنین ازدواج‌هایی داشته‌ایم اما در دوره‌ی پهلوی دوم این آمار کاهش پیدا می‌کند به دلیل اینکه دختران تصمیم می‌گیرند تحصیل کنند و بعد در ابتدای انقلاب بر حسب نقطه نظرات حضرت امام(ره)و و بعد مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دختران باید مشارکت علمی و اجتماعی در جامعه داشته باشند. به محض اینکه دختران پا به این عرصه‌ها می‌گذارند کاملا مشاهده می‌شود که دیگر حاضر به ازدواج در سنین کم نیستند.

اگر بخواهیم بر اساس برهان خلف این نظریه را ثابت کنیم و امر را بر این بگذاریم که بله ازدواج کودکان صورت بگیرد پس نتیجه ازدواج متعدد بایستی ازدیاد نسل باشد. پس چرا آمارها این را نشان نمی‌دهد؟ مرکز ثبت احوال و سازمان بین‌المللی دارند اعلام می‌کنند که ایران به سمت میانسالی در حرکت است. این نظر پدیده­ی جمعیت شناسی معنا و مفهومی جز این ندارد که ازدواج در نظام ایران مختل شده است، آمار ازدواج پایین آمده است و اگر هم ازدواجی صورت می‌گیرد در سنین بالایی است که دختر ویا پسر آمادگی باروری ندارد.

ازدواج کودکان را در هیچ یک از کلان‌شهرهای کشور نداریم

این پدیده­ی جمعیت شناسی و تمام این شبهات کذب محض است و آمارها نشان می­دهد که  نه تنها ازدواج بزرگسالان بلکه آمار ازدواج در سنین پایین هم کاهش پیدا کرده است. ممکن است در بعضی از روستاهای دور افتاده به دلایل فرهنگ بومی و .. این اتفاق بیفتد ولی امروزه به یقین می­گویم در کلان شهرها، در مراکز استانی، در شهرهای حتی متوسط که دختران در عرصه­های علمی و فرهنگی ورود پیدا کرده‌اند ما پدیده­ی ازدواج کودکان را نداریم.

عظیم زاده با بیان اینکه نمی‌شود قانون واحدی را برای تمام کشور درخصوص سن ازدواج داشته باشیم گفت:  ممکن است دختری ۱۵ ساله ساکن استان‌های گرمسیر جنوبی با داشتن مراتب سه‌گانه‌ی بلوغ آمادگی ازدواج داشته باشد اما با وضع این قانون، این اجازه به او داده نخواهد شد. بنابراین نصب گذاشتن برای این تصمیمات به کیفیت مسائل بومی و وضعیت جغرافیایی انسانی برمی­گردد. نهوتنها کار عاقلانه‌ای نیست بلکه به نظر می­رسد یک جبر‌زدگی نسبت به دستورات غربی ها است که به نظام ما دیکته می‌شود.

وی در خصوص این نظر که ازدواج دختران مانع تحصیل آن‌ها می‌شود، تصریح کرد: طبق آمارها 67 درصد ورودی‌هایی امسال دانشگاه دختران هستند. پس به طبع همینطور به مقاطع تحصیلی پایین برویم متوجه می‌شویم که آمار ورود به مقاطع راهنمایی و دبیرستان برای دخترها زیاد بوده است.پس طبق این آمارها این شبهات درست نیست.

وی در پایان ادامه داد: ببینید اصلا ازدواج کودکان صورت نمی‌گیرد که بعد بچه بخواهد از مدرسه انصراف بدهد یا به صورت  شبانه تحصیل کند. همانطور که گفتم شما همچین موردی را در سطح شهرهای بزرگ و .. پیدا نمی‌کنید مگر در یک روستای دور افتاده همچین کاری کرده باشند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۲۴۳۶۱۴:۴۶:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۶
باید ازدواج زیر 18 سال ممنوع شود.
ناشناس۶۵۲۶۰۷۱۶:۰۶:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۶
پس آمار ازدواج دختران خردسال رو ندیدی. اگر به آمار ثبت احوال یه نگاهی مینداختی، دیگه از این حرفا نمیزدی. ضمنا ظلم و تجاوز به حقوق کودکان، ظلم و تجاوز است، حتی اگر یک نفر باشد
ناشناس۶۵۲۶۳۲۱۶:۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۶
حیف اسم استاد برای اینها. یعنی زحمت نکشیده حداقل یه نگاهی به آمار سازمانهای خودمون بندازه. در سال 94 ، بیش از 28 هزار ازدواج برای دختران زیر 15 سال رخ داده و 179 ازدواج برای دختران زیر 10 سال!! یا در سال 95 بیش از 40000 ازدواج در کشور وجود داشته که در آن دختران زیر 15 سال سن داشته اند! اونوقت این به اصطلاح استاد میگه، ازدواج در سنین پایین اصلا مساله مهمی نیست!!
ناشناس۶۵۲۶۷۳۱۶:۵۰:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۶
بنظر من حتی این قانون هم کافی و بازدارنده نیست و همیشه عده ای والدین سودجو و افراد هوسباز وجود دارند که قانون را دور بزنند. خشونت، تهدید و اجبار دختربچه ها به ازدواج با این قانون متوقف نمیشود و باید قوانین شدیدتری درنظر گرفته شود. میدانیم که افراد زیر 18 سال حتی توان و حق ثبت شکایت در محاکم و دادگاهها را هم ندارند
ناشناس۶۵۲۶۷۵۱۶:۵۱:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۶
قانون باید حامی افراد ضعیف و ناتوان از دفاع از حقوق خود مانند زنان، کودکان و نوجوانان باشد، نه حامی عده ای بوالهوس و مریض جنسی
ناشناس۶۵۲۶۷۷۱۶:۵۳:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۶
فقط یه سوال پیش میاد و اون هم اینه که یه دختربچه درصورت بدرفتاری شوهرش، چطور میتونه تظلم خواهی کنه و یا شکایتش رو در دادگاه ثبت کنه و حق و حقوقش رو بگیره؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین