پهپاد MQ-۹؛ شکار ۱۸۰ میلیارد تومانی سپاه از ارتش آمریکا + تصاویر

گروه سیاسی الف،   3970905042 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

پهپاد ریپر امکان حمل محموله تا وزن نزدیک به ۱ تن را داشته و سامانه چند منظوره هدف یابی AN/DAS-۱ MTS-B با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز، رادار سار و انواع موشکهای پیشرفته روی آن نصب شده است.

پهپاد MQ-۹؛ شکار ۱۸۰ میلیارد تومانی سپاه از ارتش آمریکا + تصاویر

داستان پهپادهای غنیمتی سپاه از آمریکایی ها تقریبا تبدیل به یک سریال دیدنی شده است که شاید اگر هنرمندان و اصحاب هنر در این کشور به آن توجه کنند می تواند دستمایه فیلم یا سریال های بسیار پر طرفدار و جالب شود. از ماجرا به غنیمت رفتن اسکن ایگل که تا به امروز تولید انبوه شده و در نیروی دریایی سپاه و ارتش وارد خدمت شده است الی ماجرای شکار جانور قندهار که هنوز هم حکایت های زیادی از آن ماجرا ناگفته باقی مانده است. اما با صحبت های هفته گذشته سردار حاجی زاده در خصوص به غنیمت گرفتن یک فروند پهپاد MQ-۹ آمریکایی به نظر این ماجرا وارد بخش جدیدی شده است. اماMQ-۹ چیست و چرا شکار آن اهمیت دارد؟

MQ-۹: جانشین شایسته پردیتور

پهپاد MQ-۹ ملقب به ریپر در حقیقت جانشین پهپاد معروف MQ-۱ پردیتور است که البته گاهی به عنوان پریدتور بی نیز شناخته می شود. ام کیو ۱ در حقیقت پهپادی بود که شهرت جهانی پیدا کرده و عامه مردم جهان را با مفهوم واژه پهپاد، جنگ پهپادی و جنگ های رباتیک و آنچه قرار است نبردهای آینده بشری به آن شکل باشد، آشنا کرد. استفاده از این پهپاد برای آمریکایی ها بسیار فایده داشت زیرا به آنها کمک می کرد با هزینه بسیار کمتر و بدون به خطر انداختن عوامل انسانی خود، برای ساعت های مدید بر فراز یک منطقه گشت زده و در صورت لزوم نیز اهداف مورد نظر خود را هدف قرار بدهند.

با افزایش عملیات های بدون سرنشین آمریکا در نقاط مختلف جهان، فرماندهان آمریکایی به این نتیچه رسیدن که پهپاد MQ-۱ در سایز خود دیگر توان پاسخ به این نیازها را نداشته و نیاز به یک ارتقاء سنگین وجود دارد. پاسخ این نیاز، تبدیل به پهپادی به نام MQ-۹ شد. این پهپاد نیز به مانند پردیتور ساخت شرکت آمریکاییGeneral Atomics  است.

در نگاه اول طراحی MQ-۹ بر اساس همان کلیات MQ-۱ در نظر گرفته شده؛ پهپادی که برای فضاهایی بدون حضور دفاع هوایی یا نیروی هوایی طراحی شده و در نبود این عوامل تا ساعت های طولانی بر فراز منطقه مورد نظر گشت می زند. از همین رو برای مناطقی مثل عراق، افغانستان، سوریه، یمن و قاره آفریقا از جمله مناسب ترین انتخاب ها به حساب می آید. این عدد احتمالا برای شما جالب است. هزینه پرواز یک ساعت پهپاد MQ-۹ در حدود ۳۶۰۰ دلار در هر ساعت و پرواز یک پرنده مثل اف ۱۸ سوپر هورنت برای هر ساعت ۲۴ هزار دلار است. پس در شرایطی که نیاز به سرعت خیلی بالا، پنهانکاری، حساسیت های نظامی و سیاسی یا اصولا در حمله حجم زیادی از مهمات نیاز نباشد استفاده از پهپادی مثل ریپر انتخابی بسیار مناسب تر است.

پهپاد MQ-۱ نزدیک تر و MQ-۹ دورتر از دوربین

بهتر است برای فهم بهتر ریپر و اتفاقاتی که در بحث طراحی آن رخ داده مقایسه ای ساده با پردیتور داشته باشیم. پهپاد پردیتور ۸.۲ متر طول، ۱۴.۸ متر دهانه بال و ۲.۱ متر ارتفاع دارد. این مشخصات برای پهپاد ریپر عبارت است از ۱۱ متر طول، ۲۰ متر دهانه بال و ارتفاع ۳.۸۱ متر. مشخصا مقایسه همین اعداد به ما کمک می کند تا متوجه بشویم با یک پرنده بسیار بزرگتر طرف هستیم. اما این بدنه بزرگتر، مشخصا نیروی بیشتری را نیز طلب می کند. لذا در پهپاد ریپر از یک موتور توربوپراپ ۹۰۰ اسب بخاری مدل TPE۳۳۱-۱۰ ساخت شرکت آمریکایی  Honeywellاستفاده می شود. قدرت موتور در پهپاد پردیتور ۱۱۵ اسب بخار بود! و جالب این که وزن پهپاد پردیتور ۵۱۲ و پهپاد ریپر ۲۲۰۰ کیلو است.

سرعت در پهپاد پردیتور ۲۱۷ و در ریپر ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت است. در پهپاد ریپر امکان حمل محموله تا وزن نزدیک به ۱ تن است و در پردیتور این عدد به دو عدد موشک هلفایر محدود می شود. ارتفاع پروازی ریپر ۱۵ کیلومتر و ارتفاع پروازی پردیتور ۷۶۰۰ متر است. پهپاد ریپر می تواند به مهماتی مثل موشک هلفایر، بمب هدایت لیزری GBU-۱۲ و یا بمب هدایت ماهواره ای GBU-۳۸نیز مجهز شود. در عین حال شرکت اروپایی MBDA موشک های بریمستون را نیز با موفقیت از روی این پهپاد شلیک کرده است.

اما در بخش راداری و اپتیک نیز پهپاد ریپر، پرنده ای قابل است و بدون وجود تسلیحات توان بالای شناسایی و مدیریت صحنه نبرد را دارد. سامانه چند منظوره هدف یابی AN/DAS-۱ MTS-Bاز شرکت ریتهون با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز یا هر شرایط آب و هوایی و همچنین علامت گذاری لیزری اهداف، سامانه رادار سار AN/APY-۸ Lynx II و در مدل جستجوی دریایی این پهپاد که به اسم Guardian شناخته می شود نیز از راداری به اسمSeaVue Marine بهره گرفته می شود.

ام کیو ۹ مسلح به موشک هلفایر و بمب هدایت لیزری

در بازار صادراتی نیز این پهپاد بسیار موفق بوده و به غیر از نیروهای مسلح آمریکا، هم اکنون فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا و انگلیس از جمله دیگر کاربران این پهپاد محسوب می شوند و هندوستان نیز قراردادی را برای خرید مدل Guardian به امضاء رسانده که البته این مدل صرفا قابلیت شناسایی و گشت دریایی داشته و مسلح نمی شود. استرالیا نیز برنامه هایی برای خرید پهپاد MQ-۹ دارد. در بحث سابقه رزمی نیز می توان به عراق، افغانستان و یمن به عنوان شلوغ ترین نقاط حضور ریپر اشاره کرد. البته در آبان ۹۶ یک ریپر آمریکایی در دام پدافند هوایی نیروهای یمنی افتاده و ساقط شد.

آنچه که در بالا به آن اشاره شد معرفی کلی این پهپاد است که بهای هر فروند آن در حدود ۱۷ میلیون دلار برای هر فروند (با محاسبه قیمت دلار، در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان) اعلام و بیش از ۱۶۰ فروند از آن تا به امروز ساخته شده است. در حقیقت این پهپاد را می توان ستون فقرات عملیات اطلاعات و شناسایی آمریکا خصوصا در مناطقی مثل منطقه خاورمیانه و آفریقا دانست و حال باید منتظر بود و مشاهده کرد که چه زمانی با نشانه های ریپر آمریکایی در محصولات وطنی رو به رو خواهیم شد.

با توجه به اینکه قطعا نیروهای سپاه پاسداران، این پهپاد را یا در آبها و یا در زمین های متعلق به جمهوری اسلامی ایران شکار کرده و به دست آورده اند، مسئولان اجرایی و دیپلماتیک کشورمان نیز می توانند در کنار سخنرانی هایی با موضوعات داخلی یا فاقد راهبرد منسجم برای تامین منافع نظام، برخی از این پرنده های جاسوسی شکار شده را به عنوان سند جاسوسی و دخالت آمریکا در ایران اعلام و این نقض قوانین بین المللی را به صورت جدی و سریع پیگیری کنند؛ همانند نحوه استقبال از وزیر خارجه انگلیس ...

منبع:مشرق

دیدگاه کاربران

علی۶۴۹۹۶۹۰۸:۳۲:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۵
حالا اینا رو میتونید حرکت بدید؟
ناشناس۶۵۰۰۳۲۰۹:۱۷:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۵
اگر شما غرب زده ها نرید برجام موشکی امضاء کنید، بله.
ناشناس۶۵۰۱۷۸۱۰:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۵
از پراید 40 تومنی چه خبر
ناشناس۶۵۰۳۶۵۱۱:۳۱:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۵
پراید دست شریعتمداریه و پهپاد دست بچه های سپاه . دلیل عقب موندگی تو یکی و پیشرفت توی اون یکی برای همینه . گرفتی چی شد ؟
ناشناس۶۵۰۹۲۲۱۵:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۵
یعنی بچه های سپاه بخوان یه ماشین سواری بسازن شریعتمداری جلوشانا میگیره؟؟؟!!!!
ناشناس۶۵۰۴۸۳۱۲:۱۲:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۵
پراید را طرفداران برجام می سازند .
ناشناس۶۵۰۸۹۶۱۵:۱۱:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۵
ببخشید شما کجایی هستید؟؟؟؟
ناشناس۶۵۰۸۹۷۱۵:۱۲:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۵
زمان احمدی نژاد هم بود عمو جون جوک نگو
ناشناس۶۵۰۹۱۴۱۵:۱۶:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۵
شما ماشینت چیه؟؟؟ نکنه بنزا شما ساختید؟؟ کسی جلوتونا نگرفته یه ماشین سواری بسازید تا محک واقعی بخورید نه اینکه در موارد مبهم تبلیغات... بکنید
رامین۶۵۰۰۴۵۰۹:۲۳:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۵
وقتی از آسمان تونستن با هک سیستم کامپیوتریش بیارنش پایین یعنی میتونن حرکتش بدن. نکنه فکر میکنی تو تور انداختنش بعد آوردنش پایین که الان نمیتونن حرکتش بدن!!
ناشناس۶۵۱۰۱۲۱۶:۰۱:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۵
ظاهرا خبر نداری یکی از راهای گرفتن پهباد ها استفاده از تور است عزیزم..کمی بیشتر مطالعه من...
ناشناس۶۵۱۸۱۳۰۹:۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۶
گلم اون پهبادی که با تور میشه گرفت ابعادش حدود 30 الی 50 سانتیمتره و در ارتفاعی بسیار پایین و در چند متری سطح زمین پرواز می کنه که بتونه تصویر برداری بکنه. با توجه به ابعاد و مشخصاتی که از این پهباد آمده نویسنده پیام قطعا مطالعه کافی در این زمینه داشته که از این جمله (گرفتن با تور) استفاده کرده. حالا خودت برو کمی بیشتر مطالعه کن و اگه حال مطالعه نداری حداقل متن خبر رو با دقت بیشتری بخون عزیزم!!
ناشناس۶۵۰۰۶۸۰۹:۳۶:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۵
واقعا فکر میکنی نمیتونیم!!!
ناشناس۶۵۰۰۹۰۰۹:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۵
اونی که شکارش کرده نمیتونه حرکتش بده؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
س.علی۶۵۰۰۹۲۰۹:۴۵:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۵
به نظر من کسی که میتونه یه پرنده رو سالم روی هوا شکار کنه و بنشونه حتما میتونن به پروازش هم دربیاره.
ناشناس۶۵۰۱۰۸۰۹:۵۲:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۵
نمیدونم این پیام چه معنی میده و منظور نویسنده ش چیه که اینطور با تحقیر گفته .... ولی اگه دقت میکردی ؛ شکار پهپاد یعنی سالم به غنیمت گرفتن اون ... پس بفهم که وقتی این فناوری رو دارن که میتونن سیستم شو هک کنن و سالم بنشوننش رو زمین ؛ قطعا هر کاری از دستشون برمیاد.... همونطور که در مورد آر کیو 170 اتفاق افتاد. نکنه فکر کردی یه عده رو فرستادن و از تو پایگاه های امریکا یواشکی ورش داشتن و آوردن ....؟؟!!!
خیر۶۵۰۱۱۷۰۹:۵۷:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۵
خیر چون این پهباد برای پرواز صد درصد نیاز به ماهواره جاسوسی داره عملا الان یک ماکت هست
ناشناس۶۵۰۲۳۶۱۰:۴۶:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۵
ببخشید rq 170 و بقیه را چطور؟ حرکت ندادیم؟
حرکت۶۵۰۸۶۲۱۴:۵۴:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۵
حرکت ندادیم بلکه از روش مهندسی معکوم ساختیم ضمنا اون موقع که گرفتنش هنوز پهباد به ماهواره وصل بود و فقط سیستمش هک شد که تو فلان مختصات فرود بیاد بعد اینکه امریکا فهمید پهبادش رو گرفتن ارتباطش با ماهواره قطع میکنن و عملا بلا استفاده میشه اگر میشد استفاده کرد خود rq170 رو دوباره از زمین بلند میکردیم و مانور تبلیغاتی میدادیم
بیگی29۶۵۱۲۷۳۱۹:۰۹:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۵
لزومی به حرکت دادنش نیست.میشود با مهندسی معکوس بسیاری از امکاناتش را با تغییراتی کپی کرد.
ناشناس۶۵۰۲۷۹۱۰:۵۹:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۵
rq-170 که شد. این هم میشه. ولی ما اگه به تمام قله های علمی دنیا هم برسیم هنوز یه عده به خودشون شک دارن
ناشناس۶۵۰۳۹۵۱۱:۴۰:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۵
چون بهزاد نبوی جون به همراه دارو دسته پاریسی ها باید برن قرارداد با پزو ببندن تا خرج بچه هاشون تو امریکا و اروپا در بیاد معلومه نیروهاش رو میفرستن تا این خبرها رو بکوبن نترس الف باند پاریسی ها رو که صنعت خودرو رو 40 ساله قبضه کردن رسوا کن
ناشناس۶۵۱۴۰۸۲۱:۱۷:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۵
قله های علمی رو نمیخواد فتح کنید، فعلا پوشک و... و یه اتوموبیل خوب درست کنید لازم نکرده میمون بفرستید فضا
محمد قاسمی۶۵۰۴۱۶۱۱:۴۸:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۵
اونی که نمیوتنه بسازه عربستانه ما این رو سالم گرفتیم مثل rq170 و از روش یکی ساختیم و الان تولید میشه تا چشم کامنت گذاران عربستانی در بیاد
نورا۶۵۰۸۰۷۱۴:۳۰:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۵
این کامنت شما من رو یاد عقده خاک بر سری بعضی از ایرانیان انداخت
ناشناس۶۵۱۰۷۰۱۶:۵۰:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۵
اسرائیلی تشریف دارید ؟
نجیب۶۵۱۱۰۱۱۷:۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۵
شما خودتون با این بی رگی و بیغیرتی که دارید حالتون از خودتون به هم نمی خوره؟
ناشناس۶۴۹۹۷۱۰۸:۳۴:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۵
احسن و آفرین بر غیور مردان ایرانی
ناشناس۶۵۰۰۹۱۰۹:۴۵:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۵
,ازنظر نظامی افشا یک سری از اطلاعات وضعفهای دشمن خطا ودور از عقل سلیم است نمونه دراوائل جنگ عراق تهران را بمباران کرد وتعدادی از بمب ها عمل نکرد فورا در اخبار اعلام شد که به هول قوه الهی بمب ها عمل نکردند عراق متوجه ضعف شد ورفع عیب نمود
ناشناس۶۵۱۱۹۹۱۸:۱۴:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۵
یعنی الان آمریکا نمیدونه یکی از پهبادهاش نیست!!؟؟ شاید فکر میکنن رفته یه دور بزنه برمیگرده!!
ناشناس۶۵۰۱۱۳۰۹:۵۵:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۵
ماشین های با کیفیت خارجی رو هم داریم که نیاز به غنیمت گرفتن هم نداره خواهشا از روشون کپی کنید و یه چیز به دردبخور تحویل ملت بدین سایپا و ایران خودرو و دوستان چینی که ...........
ناشناس۶۵۰۵۴۵۱۲:۳۵:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۵
اونا نیاز به مدیریت اقتصادی داره ولی اینا رو کلا مگه چند تا میخدان درست کنن
ناشناس۶۵۰۱۲۱۰۹:۵۷:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۵
چقدر علامت سوال دارم
محمد قاسمی۶۵۰۴۱۹۱۱:۵۰:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۵
اتفاقا امریکایی ها هم دارند
ناشناس۶۵۰۱۵۰۱۰:۰۸:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۵
خداقوت
ناشناس۶۵۰۱۵۵۱۰:۱۰:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۵
این است قدرت باز دارندگی ایران
ناشناس۶۵۰۲۵۴۱۰:۵۳:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۵
به جای کوثر ، به روی تکنولوژی پهپادها کار میشد. چون در آینده خیلی نزدیک اکثر عملیاتهای هوائی بوسیله هواپیماهای بدون خلبان خواهد بود.
حامد۶۵۰۷۷۱۱۴:۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۵
فرمایش بجایی است. توسعه موشکی و پهبادی باید در دستور کار باشد. ساخت هواپیما مسیری فرعی است و پرهزینه
رضا۶۵۰۲۶۵۱۰:۵۵:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۵
این ضد انقلابا اینقدر کریه هستند که اگه دارن میبینن با 1 درصد از توان موشکی ایران پدر رژیم اشغالگر در اومده بازم میگن نمیتونیم!!! خدایا ترسوها رو شجاع کن...
ناشناس۶۵۰۳۰۵۱۱:۰۹:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۵
مواظب باشند اسب تروجان نباشه
ناشناس۶۵۰۳۰۷۱۱:۰۹:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۵
بایستی مواظب باشیم و هوشیار مثل اسب چوبی تروا نباشد که با زیرکی ودر غنیمت بودن اطلاعات را برای دشمن ارسال کندو......
ناشناس۶۵۰۳۱۰۱۱:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۵
آفرین به سپاه
ناشناس۶۵۰۳۱۲۱۱:۱۱:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۵
اگه اینقدر شماها ماهرید و باهوشید و زرنگ، چرا قطعات پراید رو -که ماشینی صد برابر ساده تریه- وارد میکنید؟!
ناشناس۶۵۱۳۵۲۲۰:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۵
واقعا سوال داری؟ صدها بار گفته شده خودت هم خوب میدونی چرا..... فرق شریعتمداری و حسن طهرانی مقدمه
ناشناس۶۵۰۳۲۰۱۱:۱۳:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۵
از دوستانی که در رشته به زمین نشادن سالم پهبادهای امریکایی تخصص دارند تقاضا داریم که سعی کنند هواپیماهای مسافربری خودمون هم سالم فرود بیاورند.
ناشناس۶۵۱۲۰۹۱۸:۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۵
از شما که اینقدر بانمکی و دوستانتون که در بالا نظر دادن تقاضا داریم شورش رو در نیارین!! ضمنا این بنده خداها هم قطعات پراید بسازن, هم خودرو ملی تولید کنن, هم ..... احتمالا آب حوض خونه شما هم کثیف شده اینا باید عوض کنن.
ناشناس۶۵۱۲۱۳۱۸:۲۳:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۵
از برجام که آبی گرم نشد, شاید اینا یه کاری بکنن. جدیدا ظریف هم که کلا از برجام ناامید شده زده تو کار مبارزه با پولشویی
ناشناس۶۵۰۳۲۶۱۱:۱۷:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۵
پهباشون حتی نمی زنیم سالم می گیریم یعنی سیستماشون تو دست ماست
ناشناس۶۵۰۳۳۲۱۱:۱۹:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۵
سوخت پهباد تموم شده و افتاده رو زمین می گن ما گرفتیمش!
ناشناس۶۵۰۴۸۲۱۲:۱۲:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۵
خوش تیپ سوختش تموم بشه یا مشکلی براش پیش بیاد خودشو منفجر میکنه این ابتدایی ترین تکنولوژیه که داره
ناشناس۶۵۱۴۱۵۲۱:۲۳:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۵
چقدر کارشناس هوافضا داریم.
ناشناس۶۵۰۳۷۳۱۱:۳۴:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۵
مواظب باشیم اطلاعات نظامی رو برای امریکایی ها ارسال نکنه از این دم بریده ها همه چی برمیاد
ناشناس۶۵۱۰۴۴۱۶:۲۴:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۵
بسمه تعالی هربیشه گمان مبر که خالیست شاید که پلنگ خفته باشد. بعید نیست که عمدا در اختیار قراردادند تا جاسوسی کنند.؟ پس احتیاط شرط عقل است.
کامران دانی اذر۶۵۱۲۳۱۱۸:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۵
ایا نمیشود این دلاوران یک کارخانه تولید خودرو با فن اوری روز هم راه بندازند تا مردم را هم نجات بدن الان جهاد اکبر اقتصاد است
ناشناس۶۵۱۲۹۲۱۹:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۵
ااسب های تراوا مذاکرات برجام اقای دری اصفهانی و fatf احمدابادی را در دولت کریمه را ردیاب ازبابت سپاه خیالت راحت باشه
ناشناس۶۵۱۳۵۳۲۰:۱۶:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۵
حالم از حس حقارتی که دولت به برخی تلقین کرده بهم میخوره...
لنگ پوش۶۵۱۴۱۷۲۱:۲۳:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۵
سیاست آمریکا بر اینه عرب ها رو ازایران بترسونه تا تسلیحات خودشو بفروش
ناشناس۶۵۱۶۸۱۰۷:۳۳:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۶
این عکسها رو که از اینترنت گرفتید! چرا خود پهباد رو نشان نمیدید اگه راست می‌گویید. مردم رو چی فرض کردید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  11. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین