در جلسه ماهانه دیده بان شفافیت و عدالت مطرح شد؛ رقم فرار مالیاتی پزشکان معادل یارانه ۱۲میلیون ایرانی در سال است

گروه اجتماعی الف،   3970830139 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رقم فرار مالیاتی معادل یارانه ۱۲ میلیون ایرانی در یکسال می باشد؛ بنابر گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۷۰درصد هزینه های نظام سلامت صرف هزینه های نیروی انسانی در این بخش می شود.

رقم فرار مالیاتی پزشکان معادل یارانه ۱۲میلیون ایرانی در سال است

به گزارش الف، در چهاردهمین جلسه ماهانه دیده بان شفافیت و عدالت موضوع فرار مالیاتی پزشکان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. در این جلسه که سخنران آن حسین بانکی دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگر حوزه شفافیت بود این موضوع را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

بانکی گفت: تصور رایج این است که ما یک کشور نفتی هستیم و درآمدهایمان هم بر اساس فروش نفت حاصل می شود، اما وقتی به بررسی اعداد و ارقام می پردازیم، به موضوع مالیات برمی خوریم.

وی با اعلام میزان درآمد حاصله کشور از طریق فروش نفت در بودجه سال جاری  و مقایسه آن با سهم واقعی مالیات افزود: بودجه امسال ۴۲۴ هزار میلیارد تومان بود که از این مقدار سهم نفت حدوداً ۲۵ درصد یعنی ۱۰۶ هزار میلیارد تومان می شود. اگر میزان مالیات که باید توسط سازمان امور مالیاتی اخذ شود را با این عدد مقایسه کنیم به عدد ۱۳۱ هزار میلیارد تومان می رسیم.

این پژوهشگر حوزه شفافیت با اعلام اینکه بحث فرار مالیاتی پزشکان از حدود دو ماه قبل توسط یکی از خبرنگاران آزاد مطرح شد گفت: راه اندازی کمپین پزشک فراری از کارتخوان توسط خانم صبا آذرپیک موجب شد تا برخی از شخصیت های سیاسی نسبت به این موضوع موضع گیری کنند.

بانکی ادامه داد: با ورود رسانه ها به این موضوع مشخص شد که یکی از علل خودداری برخی از پزشکان از نصب کارتخوان بحث فرار مالیاتی است.

وی در ادامه با بیان اظهارات غیبی پور رئیس حل اختلاف مالیاتی شهر تهران در مصاحبه با رادیو اقتصاد اذعان داشت : ایشان می گویند: مالیات سالیانه پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۵۰ میلیارد آن توسط پزشکان پرداخت می شود.

این پژوهشگر حوزه شفافیت رقم اعلام شده مالیات توسط سازمان امور مالیاتی را رد کرده و می گوید: بر فرض اینکه این ۷۰۰ میلیارد عدد صحیحی باشد و فرض را نیز بر این می گیریم که از پزشکان ۲۰ درصد مالیات گرفته شود. پس درآمد سالیانه پزشکان از ضرب ۷۰۰ میلیارد تومان گفته شده توسط این سازمان در عدد ۵ به دست می آید که به رقمی برابر با ۳۵۰۰ میلیارد تومان می رسیم.

وی ادامه داد: اگر این عدد را به تعداد پزشکان کشور که ۱۳۰ هزار نفر می باشند، تقسیم کنیم به این نتیجه می رسیم که متوسط درآمد یک پزشک در سال ۲۷ میلیون تومان می شود که اگر آنرا بر یک سال تقسیم کنیم به عدد ۲٫۲ میلیون تومان در ماه می رسیم .

بانکی گفت: واضح است که این رقم با واقعیات همخوانی ندارد زیرا این رقم متوسط درآمد کارمندان ایرانی است.

این پژوهشگر حوزه شفافیت با اعلام اینکه امسال وزیر بهداشت گفت به هر پزشکی که در مناطق محروم خدمت می کند ۱۶ میلیون تومان حقوق می دهیم ، گفت:  این نشان می دهد که درآمدها بسیار بیشتر از رقم بدست آمده است.

وی با اعلام نبود گزارش رسمی از میزان درآمد پزشکان ادامه داد: براساس آمار رسمی کشور تعداد پزشکان از این قرارند: حدود ۳۶ هزار پزشک متخصص- ۶۰ هزار پزشک عمومی و ۳۷ هزار دندانپزشک.

بانکی ادامه داد:طبق اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف اعم از: رسانه ها، برخی از دانشجویان پزشکی و یا حتی منشی پزشکان به  تخمین هایی رسیدیم که رقم درآمدی پزشکان را بسیار بالا نشان می دهد اما ما این رقم ها را هم در نظر نگرفتیم و فرض را بر این گذاشتیم  که یک پزشک متخصص ۳۱ میلیون ، پزشک عمومی ۵ میلیون و دندانپزشک هم ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد که با محاسبات انجام شده به این ارقام می رسیم: پزشک متخصص ۱۷ هزار میلیارد، پزشک عمومی   ۳۶۰۰ هزار میلیارد و  دندانپزشک ۸۸۰۰ میلیارد تومان در سال درآمد خواهند داشت.

وی گفت: حال بر اساس این درآمدها میزان مالیاتی که توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده را نیز بررسی می کنیم که سهم متخصصان از مالیات می بایست ۴۳۰۰ میلیارد تومان ، سهم پزشکان عمومی ۷۲۰ میلیارد تومان و سهم دندانپزشکان ۲۲۰۰ میلیارد تومان باشد.

این پژوهشگر با بیان اینکه تخمین های در نظر گرفته شده از مجموع مالیات پزشکان عمومی و دندانپزشکان ۷۲۶۰ میلیارد تومان می شود، اذعان داشت: اما آن چیزی که سازمان امور مالیاتی تخمین می زند بسیار پایین تر از این مقدار یعنی ۷۰۰  میلیارد تومان است که از این مقدار نیز تنها ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه در صورت وصول این میزان مالیات بخشی از مسائل و معضلات کشور نیز حل می شود، گفت: با ۷۰۰۰ میلیارد تومان درآمد کشوری می توان یارانه ۱۲ میلیون ایرانی را به مدت یکسال پرداخت کرد یا وام ازدواج ۴۵۰ هزار زوج جوان را تامین کرد و یا در صورت ورود آن به بازار سکه می توان  ۱۲ تن سکه با قیمت فعلی (۴۲۰۰ هزار تومان) جابجا کرد.

بانکی در ادامه سخنانش با اشاره به سخنان حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت مبنی بر صرف ۷۰ درصد هزینه های نظام سلامت برای نیروی انسانی در این بخش گفت: هزینه نظام سلامت در آخرین سالی که منتشر شد (سال ۹۴)، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد و ۷۰ درصد این هزینه می شود ۷۷ هزار میلیارد تومان. فرض کنیم ۵۰ درصد این رقم به پزشکان تعلق بگیرد که می شود ۳۸ هزار میلیارد تومان که نشان دهنده حدود درآمد سالیانه پزشکان است.

وی افزود: اگر ۲۰ درصدی هم که برای مالیات پزشکان درنظر گرفته شده است را هم برای مالیات در نظر بگیریم به عدد ۷۶۰۰ میلیارد تومان می رسیم. بنابراین به این نتیجه می رسیم که مالیات سالیانه پزشکان درحدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان است. یعنی ۱۰ برابر چیزی که سازمان امور مالیاتی اعلام می کند.

روش های مختلف پزشکان برای فرار از مالیات

بانکی گفت: پزشکان برای فرار از مالیات روش های مختلفی اتخاذ می کنند که قرار ندادن کارتخوان در مطب خود، ثبت نکردن کارتخوان به نام خود و ارائه ننمودن اظهارنامه مالیاتی بخش هایی از آن است.

وی در ادامه یکی دیگر از راه های فرار مالیاتی پزشکان را دادن اطلاعات غلط در اظهارنامه مالیاتی دانست و گفت: نوری طی مصاحبه ای گفت که آنچه که ما برای گرفتن مالیات از پزشکان حساب کردیم به عدد ۱۴ میلیون در سال در تهران می رسیم اما میانگین پرداختی پزشکان در این شهر ۶/۵ میلیون است.

این پژوهشگر حوزه شفافیت به مطلب مهم دیگری در مورد فرار مالیاتی پزشکان اشاره کرد و گفت: آن مالیات بر کارانه پزشکان است.

وی ادامه داد: در کشور بحث بر سر مالیات مطب و حقوق است و کسی به مالیات کارانه توجه نمی کند درحالیکه بخش عمده درآمد پزشک از طریق دریافت کارانه است. طبق پژوهش های انجام شده می توانیم بگوییم مالیات کارانه تقریباً صفر است.

بانکی آخرین نکته از راه های فرار مالیاتی و از جمله فرار مالیاتی پزشکان را امضاء تفاهمنامه بین سازمان امور مالیاتی با اصناف دیگر دانست و افزود: به دلیل ضعف سازمان امور مالیاتی در جمع آوری مالیات تفاهم نامه هایی با اصناف به امضاء می رسد که مفاد آن شامل پله های مالیاتی(درصد های مشخص مالیاتی برای اصناف)، عدد مالیات و مالیات فله ای گرفتن است.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ پزشکی از این روند شکایت کرد و نتیجه این شد که دیوان عدالت اداری اعلام کرد از این پس سازمان امور مالیاتی با هیچ صنفی نباید اینگونه تفاهمنامه ها را امضا کند اما در سالهای بعد طبق گفته های حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت و جهانگیری معاون برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با تعاملات صورت گرفته با سازمان امور مالیاتی این روند از سر گرفته شد.

راهکارهای مختلف برای حل معضل فرار مالیاتی پزشکان

بانکی در پایان به راهکارهای پیشنهادی برای حل معضل فرار مالیاتی پرداخت و گفت: با اصلاح تقویم غلط مالیات پزشکان و حذف تفاهم نامه های غیرقانونی با نظام پزشکی و همچنین استفاده از ظرفیت قانونی فعلی می توان تا حد زیادی از این معضلات جلوگیری به عمل آورد.

 

منبع: دیده‌بان شافیت و عدالت 

دیدگاه کاربران

محمد۶۴۵۴۸۸۱۷:۳۲:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
سلام فرار مالیاتی صرفا شامل پزشکان نمی شود! قشز وکلای دادگستری برای یک کار ساده بعضا چند میلیون تومان از مراجعه کننده نگون بخت میگیرد بدون پرداخت یک ریال مالیات! کارشناسان رسمی و خبره دادگسری هم عدتا با اینکه بعضا درامد بسیار بالایی دارند هیچ مالیاتی نمی دهند! بسیاری از مشاغل دلال مانند هم عموما از پرداخت مالیات فرار می کنند. مانند مشاوران املاک آژانس های خرید و فروش خودرو و ... . افرادی زیادی هم هستند که ثلا مثل برقکار ساتمان و وله کش و کابنت ساز و غیره که نه مجوز و جواز کسب دارند و نه مالیاتی می دهند! بگذریم که بسیاری از انها چه وکلالی دادگستری و چه پزشکان و غیره در برخی موارد زیر میزی و مبالغ بالاتر از انچه باید بگیرنداز مردم نگو بخت میگرند! کشور نیاز به ایجاد ساز و کار جامعی برای این اقشار هست که ضمن جلوگیری از فرار مالیاتی ، هر گونه فعالیت اقتصادی را فقط در چارچوب قانون اجازه فعالیت داشته باشد.
ناشناس۶۴۵۵۲۲۱۸:۰۵:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
هر وقت مملکت به بن بست میرسد یک مطلب در باب پزشکان میگذارید تا مردم به بن بست ایجاد شده فکر نکنند.
ناشناس۶۴۵۶۸۰۲۰:۵۰:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۳۰
چرا از مقام دولتی که انحصار واردات لنز چشمی و سهام هنگفت بیمارستانهای چشم و غیر چشم را دارد مالیات نمیگیرید ..اول ایشان بعدش بقیه
ناشناس۶۴۵۵۷۰۱۹:۰۴:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
قابل توجه آقای توکلی و کلیه نمایندگان مجلس ! و هر دلسوز واقعی در هر پست و مقامی که توان پیگیری این مطلب به حق را دارد .
ناشناس۶۴۵۵۷۲۱۹:۰۶:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مالیات پزشکان در کانادا تقریبا ۶۰ درصد است چون درآمد بالاتر مالیات بالاتری دارد. در ایران بزور ۵ درصد مالیات می دهند.
ناشناس۶۴۵۸۶۷۰۰:۲۵:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱
الان من پزشک ماه شهریور ۵۰ میلیون کارکرد در بیمارستان داشتم فقط ۱۰ میلیون پرداخت کردن بقیه را به عناوین مختلف (طرح پلکانی و....) حذف کردن .الان این چند درصد میشه؟؟؟...
ناشناس۶۴۶۳۴۱۱۶:۰۴:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱
این کسری ها هیج ارتباطی به مالیات نداره. این ها رو خود دانشگاه کسر میکنه برای خود دانشگاه و دوباره میشه پاداش و ول خرجی های دیگه برای بقیه پزشکان
ناشناس۶۴۵۵۹۷۱۹:۳۴:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
واقعا اگه فکر اساسی برای گرفتن مالیات و هزینه کرد درست آن کنیم نیازی به پول ناشی از صادرات نفت در امور عمرانی و پرداخت حقوق کارکنان دولت نیست. باید قوانین دقیق و مدونی برای بخش مالیات نوشت و اجرا کرد. بعضی از پزشکان واقعا درآمد بالایی دارند
سعید۶۴۵۶۶۹۲۰:۴۳:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
ایشان چطوری برای تمام پزشکان متخصص 31 میلیون تومان در ماه درآمد بدست آورده اند! لطفا فرمولش را اعلام کنند
ناشناس۶۴۶۱۹۱۱۳:۰۵:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱
درآمد تمام پزشکان متخصص نیست. متوسط درآمد پزشکان متخصص است. بعضی تخصصها مانند جراحی قلب، درآمد ماهیانه شان در حدود 300 تا 400 میلیون است که بسیار عدد بالایی است. برخی تخصصها مانند اطفال هم درآمد دارند در حد 25 تا 30 میلیون دارند. عدد 31 به عنوان میانگین گرفته شده است که به نظرم باز خیلی کم گرفته شده است. متوسط درآمد متخصصان در ایران در حد 70 تا 80 میلیون است.
ناشناس۶۴۵۸۶۴۰۰:۲۱:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱
۳۱ میلیون یک پزشک متخصص ...؟؟؟؟ چه جوری این عدد را بدست اوردید ؟؟؟ این را که من اطلاع دارم ...بقیه امارهاتون که ما خبر نداریم همینطوری است؟؟
ناشناس۶۴۶۱۹۵۱۳:۰۷:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱
31 میلیون که عددی نیست پزشکیان، نائب رئیس مجلس مصاحبه کرد و گفت اگه من به شغل جراحی قلب ادامه می دادم ماهانه 500 میلیون درآمد داشتم! 500 میلیون ماهانه!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین