در جلسه ماهانه دیده بان شفافیت و عدالت مطرح شد؛ رقم فرار مالیاتی پزشکان معادل یارانه ۱۲میلیون ایرانی در سال است

گروه اجتماعی الف،   3970830139 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رقم فرار مالیاتی معادل یارانه ۱۲ میلیون ایرانی در یکسال می باشد؛ بنابر گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۷۰درصد هزینه های نظام سلامت صرف هزینه های نیروی انسانی در این بخش می شود.

رقم فرار مالیاتی پزشکان معادل یارانه ۱۲میلیون ایرانی در سال است

به گزارش الف، در چهاردهمین جلسه ماهانه دیده بان شفافیت و عدالت موضوع فرار مالیاتی پزشکان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. در این جلسه که سخنران آن حسین بانکی دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگر حوزه شفافیت بود این موضوع را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

بانکی گفت: تصور رایج این است که ما یک کشور نفتی هستیم و درآمدهایمان هم بر اساس فروش نفت حاصل می شود، اما وقتی به بررسی اعداد و ارقام می پردازیم، به موضوع مالیات برمی خوریم.

وی با اعلام میزان درآمد حاصله کشور از طریق فروش نفت در بودجه سال جاری  و مقایسه آن با سهم واقعی مالیات افزود: بودجه امسال ۴۲۴ هزار میلیارد تومان بود که از این مقدار سهم نفت حدوداً ۲۵ درصد یعنی ۱۰۶ هزار میلیارد تومان می شود. اگر میزان مالیات که باید توسط سازمان امور مالیاتی اخذ شود را با این عدد مقایسه کنیم به عدد ۱۳۱ هزار میلیارد تومان می رسیم.

این پژوهشگر حوزه شفافیت با اعلام اینکه بحث فرار مالیاتی پزشکان از حدود دو ماه قبل توسط یکی از خبرنگاران آزاد مطرح شد گفت: راه اندازی کمپین پزشک فراری از کارتخوان توسط خانم صبا آذرپیک موجب شد تا برخی از شخصیت های سیاسی نسبت به این موضوع موضع گیری کنند.

بانکی ادامه داد: با ورود رسانه ها به این موضوع مشخص شد که یکی از علل خودداری برخی از پزشکان از نصب کارتخوان بحث فرار مالیاتی است.

وی در ادامه با بیان اظهارات غیبی پور رئیس حل اختلاف مالیاتی شهر تهران در مصاحبه با رادیو اقتصاد اذعان داشت : ایشان می گویند: مالیات سالیانه پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۵۰ میلیارد آن توسط پزشکان پرداخت می شود.

این پژوهشگر حوزه شفافیت رقم اعلام شده مالیات توسط سازمان امور مالیاتی را رد کرده و می گوید: بر فرض اینکه این ۷۰۰ میلیارد عدد صحیحی باشد و فرض را نیز بر این می گیریم که از پزشکان ۲۰ درصد مالیات گرفته شود. پس درآمد سالیانه پزشکان از ضرب ۷۰۰ میلیارد تومان گفته شده توسط این سازمان در عدد ۵ به دست می آید که به رقمی برابر با ۳۵۰۰ میلیارد تومان می رسیم.

وی ادامه داد: اگر این عدد را به تعداد پزشکان کشور که ۱۳۰ هزار نفر می باشند، تقسیم کنیم به این نتیجه می رسیم که متوسط درآمد یک پزشک در سال ۲۷ میلیون تومان می شود که اگر آنرا بر یک سال تقسیم کنیم به عدد ۲٫۲ میلیون تومان در ماه می رسیم .

بانکی گفت: واضح است که این رقم با واقعیات همخوانی ندارد زیرا این رقم متوسط درآمد کارمندان ایرانی است.

این پژوهشگر حوزه شفافیت با اعلام اینکه امسال وزیر بهداشت گفت به هر پزشکی که در مناطق محروم خدمت می کند ۱۶ میلیون تومان حقوق می دهیم ، گفت:  این نشان می دهد که درآمدها بسیار بیشتر از رقم بدست آمده است.

وی با اعلام نبود گزارش رسمی از میزان درآمد پزشکان ادامه داد: براساس آمار رسمی کشور تعداد پزشکان از این قرارند: حدود ۳۶ هزار پزشک متخصص- ۶۰ هزار پزشک عمومی و ۳۷ هزار دندانپزشک.

بانکی ادامه داد:طبق اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف اعم از: رسانه ها، برخی از دانشجویان پزشکی و یا حتی منشی پزشکان به  تخمین هایی رسیدیم که رقم درآمدی پزشکان را بسیار بالا نشان می دهد اما ما این رقم ها را هم در نظر نگرفتیم و فرض را بر این گذاشتیم  که یک پزشک متخصص ۳۱ میلیون ، پزشک عمومی ۵ میلیون و دندانپزشک هم ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد که با محاسبات انجام شده به این ارقام می رسیم: پزشک متخصص ۱۷ هزار میلیارد، پزشک عمومی   ۳۶۰۰ هزار میلیارد و  دندانپزشک ۸۸۰۰ میلیارد تومان در سال درآمد خواهند داشت.

وی گفت: حال بر اساس این درآمدها میزان مالیاتی که توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده را نیز بررسی می کنیم که سهم متخصصان از مالیات می بایست ۴۳۰۰ میلیارد تومان ، سهم پزشکان عمومی ۷۲۰ میلیارد تومان و سهم دندانپزشکان ۲۲۰۰ میلیارد تومان باشد.

این پژوهشگر با بیان اینکه تخمین های در نظر گرفته شده از مجموع مالیات پزشکان عمومی و دندانپزشکان ۷۲۶۰ میلیارد تومان می شود، اذعان داشت: اما آن چیزی که سازمان امور مالیاتی تخمین می زند بسیار پایین تر از این مقدار یعنی ۷۰۰  میلیارد تومان است که از این مقدار نیز تنها ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه در صورت وصول این میزان مالیات بخشی از مسائل و معضلات کشور نیز حل می شود، گفت: با ۷۰۰۰ میلیارد تومان درآمد کشوری می توان یارانه ۱۲ میلیون ایرانی را به مدت یکسال پرداخت کرد یا وام ازدواج ۴۵۰ هزار زوج جوان را تامین کرد و یا در صورت ورود آن به بازار سکه می توان  ۱۲ تن سکه با قیمت فعلی (۴۲۰۰ هزار تومان) جابجا کرد.

بانکی در ادامه سخنانش با اشاره به سخنان حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت مبنی بر صرف ۷۰ درصد هزینه های نظام سلامت برای نیروی انسانی در این بخش گفت: هزینه نظام سلامت در آخرین سالی که منتشر شد (سال ۹۴)، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد و ۷۰ درصد این هزینه می شود ۷۷ هزار میلیارد تومان. فرض کنیم ۵۰ درصد این رقم به پزشکان تعلق بگیرد که می شود ۳۸ هزار میلیارد تومان که نشان دهنده حدود درآمد سالیانه پزشکان است.

وی افزود: اگر ۲۰ درصدی هم که برای مالیات پزشکان درنظر گرفته شده است را هم برای مالیات در نظر بگیریم به عدد ۷۶۰۰ میلیارد تومان می رسیم. بنابراین به این نتیجه می رسیم که مالیات سالیانه پزشکان درحدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان است. یعنی ۱۰ برابر چیزی که سازمان امور مالیاتی اعلام می کند.

روش های مختلف پزشکان برای فرار از مالیات

بانکی گفت: پزشکان برای فرار از مالیات روش های مختلفی اتخاذ می کنند که قرار ندادن کارتخوان در مطب خود، ثبت نکردن کارتخوان به نام خود و ارائه ننمودن اظهارنامه مالیاتی بخش هایی از آن است.

وی در ادامه یکی دیگر از راه های فرار مالیاتی پزشکان را دادن اطلاعات غلط در اظهارنامه مالیاتی دانست و گفت: نوری طی مصاحبه ای گفت که آنچه که ما برای گرفتن مالیات از پزشکان حساب کردیم به عدد ۱۴ میلیون در سال در تهران می رسیم اما میانگین پرداختی پزشکان در این شهر ۶/۵ میلیون است.

این پژوهشگر حوزه شفافیت به مطلب مهم دیگری در مورد فرار مالیاتی پزشکان اشاره کرد و گفت: آن مالیات بر کارانه پزشکان است.

وی ادامه داد: در کشور بحث بر سر مالیات مطب و حقوق است و کسی به مالیات کارانه توجه نمی کند درحالیکه بخش عمده درآمد پزشک از طریق دریافت کارانه است. طبق پژوهش های انجام شده می توانیم بگوییم مالیات کارانه تقریباً صفر است.

بانکی آخرین نکته از راه های فرار مالیاتی و از جمله فرار مالیاتی پزشکان را امضاء تفاهمنامه بین سازمان امور مالیاتی با اصناف دیگر دانست و افزود: به دلیل ضعف سازمان امور مالیاتی در جمع آوری مالیات تفاهم نامه هایی با اصناف به امضاء می رسد که مفاد آن شامل پله های مالیاتی(درصد های مشخص مالیاتی برای اصناف)، عدد مالیات و مالیات فله ای گرفتن است.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ پزشکی از این روند شکایت کرد و نتیجه این شد که دیوان عدالت اداری اعلام کرد از این پس سازمان امور مالیاتی با هیچ صنفی نباید اینگونه تفاهمنامه ها را امضا کند اما در سالهای بعد طبق گفته های حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت و جهانگیری معاون برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با تعاملات صورت گرفته با سازمان امور مالیاتی این روند از سر گرفته شد.

راهکارهای مختلف برای حل معضل فرار مالیاتی پزشکان

بانکی در پایان به راهکارهای پیشنهادی برای حل معضل فرار مالیاتی پرداخت و گفت: با اصلاح تقویم غلط مالیات پزشکان و حذف تفاهم نامه های غیرقانونی با نظام پزشکی و همچنین استفاده از ظرفیت قانونی فعلی می توان تا حد زیادی از این معضلات جلوگیری به عمل آورد.

 

منبع: دیده‌بان شافیت و عدالت