انتظار سه‌ساله «سند زبان فارسی در دنیای مجازی»

گروه فرهنگی الف،   3970825047
انتظار سه‌ساله «سند زبان فارسی در دنیای مجازی»

در نخستین نشست «فعالان ملی ویرایش و درست‌نویسی در فضای مجازی» به انتظار سه‌ساله «سند زبان فارسی در دنیای مجازی» اشاره شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نخستین نشست فعالان ملی ویرایش و درست‌نویسی در فضای مجازی با حضور نیکنام حسینی‌پور؛ دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب، مهدی صالحی؛ دبیر جلسه و حمید حیدری ثانی؛ مدیر خانه ویراستار و جمعی از فعالان ویرایش و درست‌نویسی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

نیکنام حسینی‌پور دبیر بیست و ششمین هفته کتاب ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جلسه گفت: امیدوارم که این انجمن همیشه پایدار باشد و نهادهای دولتی و شبه دولتی از برگزاری این نشست‌ها و جلسات حمایت کنند.

او در ادامه اظهار کرد: باید در حوزه ویرایش دغدغه‌های بزرگ‌تر ایران فرهنگی را که شامل هنرمندان و ویراستاران دیگر اقوام از جمله افغانستان، تاجیکستان و ... می‌شود نیز در نظر بگیریم. زبان فارسی بخشی از هویت ملی ماست و در دنیای جدید که فضای مجازی غلبه دارد، نقش ویراستاران فضای مجازی بسیار مهم و موثر است. البته دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درست‌نویسی است.

حسینی‌پور گفت: امیدوارم این جمع تنها محدود به ویراستاران و انجمن فعالان ویرایش در فضای مجازی نباشد و ناشران نیز در این جمع گسترده حضور داشته باشند.

مدیرعامل خانه کتاب با تاکید بر ویرایش اخبار گفت: البته باید گفت که ویرایش صرفا در کتاب نیست بلکه ویرایش در خبر هم مهم است و باید این نکته را مد نظر قرار داد. ما باید این جمع فعال را حفظ کنیم و خانه کتاب نیز همیشه آماده کمک و پشتیبانی از انجمن‌های فعال در این حوزه است.

در ادامه جلسه، مهدی صالحی دبیر جلسه نیز گفت: این انجمن یک سازمان مردم‌نهاد است که می‌خواهد قسمت‌های دیده‌نشده زبان فارسی را سازمان دهد. یکی از قسمت‌های رهاشده در ویرایش و درست‌نویسی، ویرایش در فضای مجازی است.

او اظهار کرد: سند زبان فارسی در دنیای مجازی در سال ۹۴ تدوین شد و سه سال است در انتظار به تصویب رسیدن است. یکی از دغدغه‌های هر روز ما این است که چه اتفاقی برای زبان فارسی می‌افتد و یکی از مکان‌هایی که باید از این دغدغه حمایت کند، مجموعه عالی فضای مجازی است. اگر ما بتوانیم در فضای مجازی گروه منسجمی برای فعالیت‌های زبان فارسی و ویرایش داشته باشیم، در کوتاه‌مدت می‌توانیم آثاری را ایجاد کنیم و برکات این کارگروه منسجم و تاثیرگذار را در فضای حقیقی و مجازی ببینیم.

سپس حمید حیدری ثانی، مدیر خانه ویراستار خاطرنشان کرد: ما حدود ۵۶۰ هزار مخاطب ویرایش و درست‌نویسی داریم. ما می‌توانیم با این جمع، جریان‌ساز باشیم و مقابل تصمیمات افراد ناآگاه بایستیم و از این جایگاه برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر استفاده کنیم.

در این نشست که در نخستین روز هفته کتاب برگزار شد مصطفی عباسی از قند پارسی، جمیله سنجری از شورای کتاب کودک، ستایش مداح از موسسه نجوای قلم، محمدرضا ایران‌زاده از چطور بنویسیم، بهروز صفرزاده از فارسی‌گاه، جمشید سرمستانی از سرآمدان و... حضور داشتند. همچنین در ادامه جلسه هر یک از این فعالان ویرایش ضمن آشنایی با دیگر اعضا به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود در این حوزه پرداختند.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین