رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه بازنگری قانون حمایت مصرفکنندگان در دستور کار مجلس قرار دارد، بیان داشت: این قانون باید مطابق با آخرین رویدادهای حمایت از مصرفکننده در کشورهای پیشرفته باشد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که مسئولیت نظارت بر عرضه چند هزار خودروی بدون کاتالیست که خودروساز مدعی است که این خودروها توسط سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست نظارت شدهاست، با کیست، بیان داشت: مسئولیت خودروهای بدون کاتالیست بر عهده سازمان محیط زیست است و سازمان استاندارد مسئولیتی در این رابطه ندارد، اما سازمان استاندارد در رابطه با بحثهای ایمنی و عملکرد خودرو مسئول است.
پیروز بخت همچنین در مورد اجرای استانداردهای 85 گانه و اینکه چه زمانی تولید خودروهای فاقد این استانداردها متوقف میشود، گفت: آغاز این طرح از دی ماه امسال خواهد بود و پس از آغاز طرح یک سال باید کار ارزیابی خودورها توسط سازمان انجام شود و اگر طی این ارزیابیها مشخص شد که که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست، آنگاه توقف تولید آن اعلام میشود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای استاندارد در دستگاههای دولتی گفت: در چند سال گذشته دستگاههای دولتی در رابطه با بحث استاندارد حمایتهای خوبی را از سازمان ملی استاندارد داشتهاند و حتی مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به دنبال تصویب قانون ارتقا استاندارد بودند.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه خودرو را نمیتوان با بقیه صنایع مقایسه کرد گفت: استاندارد و کیفیت در صنایع دیگر رو به جلو است، ولی بحث خودرو همیشه سیاسی است و ما میخواهیم از این سیاسی بودن خارج شود تا کیفیت را بر آن حاکم کنیم.
وی همچنین به انطباق استانداردهای کشورها برای توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: استاندارد مانع صادرات نیست، بلکه تسهیل کننده صادرات است و برای صادرات کالا به ترکیه رایزنیهایی با این کشور انجام شده و چند تفاهمنامه هم بین دو کشور به امضا رسیده است.
رئیس سازمان استاندارد ایران اظهار داشت: امروز گروهی از سوی سازمان استاندارد در عراق با مسئولان عراقی در حال رایزنی هستند تا با انطابق استانداردهای صادراتی دو کشور زمینه همکاری بیشتر تجاری را فراهم آوردند.