۱۰۰ نفر با مدرک غیرمرتبط در شستا/ از تعارض منافع تا ژن‌های خوب در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت کار را بشناسیم

گروه اقتصادی الف،   3970821065 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اسامی مدیران دو و سه شغله زیر مجموعه وزارت کار در یک برنامه تلویزیونی بررسی و لیست اعضای هیئت مدیره آن منتشر شد.

۱۰۰ نفر با مدرک غیرمرتبط در شستا/ از تعارض منافع تا ژن‌های خوب در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت کار را بشناسیم

به گزارش الف، برنامه پایش شب گذشته که با موضوع بررسی لیست اعضای هیئت مدیره منتشر شده از سوی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به روی آنتن شبکه یک رفت، به تفکیک اسامی مدیران دو و سه شغله زیر مجموعه وزارت کار را منتشر کرد.

طبق تبصره ۲ ماده ۲۴۱ قانون تجارت هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.‏

با افشای اسامی هیئت مدیره های زیرمجموعه وزارت کار مشخص شد اکثر اعضای هیئت مدیره این شرکت ها در دو یا چند جا عضو هیئت مدیره هستند. همچنین در بررسی این لیست مشخص شد که مدیران شستا خود نیز در زیر مجموعه ها حضور دارند. به طور مثال می توان به مهران کرامتی معان برنامه ریزی و توسعه شستا عضو هیئت مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل است و یا اینکه محمد علی بنیادی مدیر روابط عمومی شستا عضو هیئت مدیره تهران بتن است.

100 نفر با مدرک غیرمرتبط در شستا / مدیر روابط عمومی که مدیرعامل شرکت ایرانول شد

کارشناس این برنامه تلویزیونی در ادامه گفت: در حال حاضر 100 نفر در هیئت مدیره های شستا هستند که مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه فعالیت خود ندارند، به طور مثال شخصی با مدرک ادبیات فارسی مدیرعامل یک شرکت سیمانی است. یا شخصی با مدرک علوم درایی در شرکت دامپروری و یا با مدرک شهرسازی در هیئت مدیره یکی از شرکت های دارویی مشغول فعالیت است .

دلاوری مجری برنامه نیز گفت چگونه می شود که شخصی که تمام رزومه و سابقه اش در زمینه روابط عمومی است مدیرعامل شرکت نفت ایرانول شده است.

کنترل هلدینگ دارویی شستا از واتیکان

در این برنامه تخلف جالبی از شرکت های زیر مجموعه شستا منتشر شد، سید طه هاشمی که از تیرماه سال جاری به عنوان سفیر ایران در واتیکان مشغول به فعالیت شده ، در هلدینگ دارویی شستا همزمان عضو موظف هیئت مدیره است و معلوم نیست چگونه از واتیکان مسئولیت خود را در این هلدینگ انجام می دهد.

در جدول زیر اسامی مدیران دو و سه شغله شاغل در شرکت های زیرمجموعه وزارت کار مشاهده می شود.

 

انتشار اسامی هیئت مدیره شرکت های زیر مجموعه شستا و صندوق بازنشستگی مانند تابیدن نوری بر تاریکخانه بخش مهمی از اقتصاد بود، در بررسی لیست منتشر شده نکته جالبی از کوچ دسته جمعی مدیران یک خودروساز به شستا را مطرح کرد.

مرور لیست اسامی هیئت مدیره ها مشخص می کند که تعداد زیادی از مدیران سابق شرکت خودروسازی سایپا در دولت احمدی نژاد در حال حاضر به عنوان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت های زیر مجموعه شستا به خصوص شرکت های پتروشیمی و شیمیایی مشغول فعالیت هستند.

تعارض منافع در هلدینگ تاپیکو/ ماجرای رئیس حراست دوشغله

برنامه پایش شب گذشته در بررسی لیست هیئت مدیره های منتشر شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمونه مهم و جالبی از تعارض منافع و بعضاً تخلف در هلدینگ تاپیکو از زیرمجموعه های وزارت کار اشاره کرد. در این برنامه اشاره شد که در حال حاضر مدیران هلدینگ تاپیکو در زیر مجموعه های خود نیز عضو هیئت مدیره هستند و سمت دارند.

در این برنامه مطرح شد که مثلاً در حال حاضر یک فرد مدیر حراست هلدینگ تاپیکو است و همزمان در یکی از شرکت های زیر مجموعه خود مسئولیت دارد، سوالی که مطرح می شود این است که یک نفر باید باشد بر خود این فرد حراست کند . برخی مصادیق تعارض منافع که در این برنامه به آنها اشاره شد موارد زیر بودند.

ژن های خوب زیر مجموعه وزارت کار را بشناسیم

برنامه پایش شب گذشته با بررسی لیست اعضای هیئت مدیره منتشر شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسامی برخی از خویشاوندان و وابستگان سیاسیون و مقامات را که در شرکت های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان عضو هیئت مدیره حضور دارند را منتشر کرد.

در لیست منتشر شده از سوی این برنامه افشین غریب پور عضو هیئت مدیره سیمان یاسوج فرزند خداداد غریب پور مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری بانک ملی، سید ابراهیم سقایی فومنی عضو هیئت مدیره پتروشیمی غدیر خواهرزاده محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور، یعقوب موسوی جهان آباد مدیر عامل سیمان یاسوج از بستگان خداداد غریب پور و برادرزاده سید باقر موسوی نماینده مجلس پنجم و ششم به چشم می خورد.

لیست زیر اسامی وابستگان به مقامات و سیاسیون را که در شرکت های زیر مجموعه وزارت کار مشغول هستند مشخص می کند. این در حالی است که بهمن ماه سال 96 علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک بخشنامه، به سازمان‌ها و نهادهای تابعه این وزارتخانه دستور داد تا از به‌کارگیری منسوبین به افراد سیاسی در سطوح مدیریتی شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه، خودداری کنند، بخشنامه ای که گویا از طرف شستا و صندوق بازنشستگی به آن اهمیت داده نشده است.

مدیرعامل شستا: برای انتصابات تحت فشارم

مرتضی لطفی مدیرعمل شستا در این برنامه تلویزیونی در مورد لیست هیئت مدیره شرکت ها گفت: ما در حال تعدای از افراد را داریم که مشمول ماده 241 قانون تجارت می شوند، به این ترتیب که این افراد همزمان در دو جا عضو هیئت مدیره هستند. البته اکثر این افراد استعفا داده اند و فرآیند جایگزینی آنها در حال انجام است ولی انتخاب آنها و طرح در کمیته انتصابات طول می کشد.

وی در ادامه گفت: هیچکدام از این افراد از شرکت دومی که در آن عضو هستند حق عضویت نگرفته اند. بیش از ده نفر از خواهران همکاران را در هیئت مدیره شرکت ها منصوب کردیم.

لطفی در مورد عدم دریافت حق عضویت را نقض کرد و گفت: اعضای غیر موظف ماهی یک بار جلسه می گیرند و میزان حق جلسه آنها ماهانه یک تا یک میلیون دویست هزار تومان است. اینکه معاونین ما همزمان در شرکت های زیر مجموعه عضو هیئت مدیره هستند در جهت استفاده از توانمندی آنهاست.

مدیرعامل شستا از پاسخ به میزان پاداش دریافتی اعضای هیئت مدیره شرکت ها در آخر سال نیز طفره رفت.

دلاوری مجری برنامه پایش در واکنش به این اظهارات مدیرعامل شستا گفت: حداقل حضور در هیئت مدیره شرکت ها رزومه است ، من اصلا باور نمی کنم که کسی در هیئت مدیره یک شرکت شستا فقط بخاطر رضای خدا نشسته باشد . اگر بگوییم کادر سازی نکند، مهره چینی نکند، خواهش می کنم جوری حرف نزنید انگار دارید سر ما منت می گذارید.

مدیرعامل شستا در ادامه گفت: قطع به یقین کسی رایگان کاری نمی کند، اصلاحیه جدید اسامی هیئت مدیره شرکت ها را فردا در سایت وزارت کار اعلام می کنیم .

وی در پاسخ به اینکه آیا برای انتصاب کسی تحت فشار بوده اید گفت: بله .

بعد از اظهارات مدیرعامل شستا کارشناس برنامه گفت: در پتروشیمی جم اعضای هیئت مدیره در سال 96 جمعا 186 میلیون تومان پاداش هیئت مدیره گرفتند، به عبارتی هر نفر در هر ماه 15 میلیون تومان بغیر از حق جلسات گرفته است چطور آقای لطفی می گوید افراد بخاطر عضویت در هیئت مدیره پولی دریافت نمی کنند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۱۶۷۸۱۰:۵۵:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۲۱
آفرین این شد شفاف سازی حالا نوبت قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور و دیگر نهادهای مربوط است تا به تخلفات رسیدگی کنن اونم در کوتاهترین زمان ممکن بقول معروف تا تنور داغه
علی 671۶۳۱۶۸۱۱۰:۵۷:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۱
ما که به هیچ کس وصل نیستیم در فقر مطلق زندگی می کنیم و آرزو داریم روزی صاحب یک ماشین ارزان بشویم .
احمد حسنی۶۳۱۷۰۷۱۱:۱۰:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۲۱
متاسفانه بدتر از این موضوع آن است که بعضی از این افراد شرکت خصوصی دارند و با سازمانی که در آن منصب دارند قرارداد فروش دارند.
ناشناس۶۳۱۷۷۹۱۱:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۲۱
انشاالله در لیست سیاه تحریم آمریکا باشند
ناشناس۶۳۱۷۹۲۱۲:۰۹:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۲۱
این که جدید نیست.
ناشناس۶۳۱۸۱۲۱۲:۱۶:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۲۱
شهدا کجایید
ناشناس۶۳۱۸۶۴۱۲:۴۵:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۲۱
سرم دارد صوت می کشد و بدنم می لرزد.
ناشناس۶۳۱۸۷۰۱۲:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۲۱
یکی به ما بگه تو این مملکت چه خبره؟
ناشناس۶۳۱۸۷۴۱۲:۵۱:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۲۱
-گزارش خوبی بود. -عجیب این که شستا با این عظمت و منابع سود ده نیست. -ای کاش این مدیران متخلف برکنار شوند.
ناشناس۶۳۱۹۰۸۱۳:۰۶:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۲۱
علی برکت الله
ناشناس۶۳۱۹۶۰۱۳:۳۳:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۲۱
عدم شفافیت موجب تخلف و سواستفاده میگردد 1000بار از روش بنویس
ناشناس۶۳۲۰۳۵۱۴:۱۲:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۲۱
قشر اشرافی نابودگر عدالت و قشر ضعیف حقوق بگیر (کارگر و کارمند) و طرفدار مدیران و سرمایه داران و دلالان و اساتید چندشغله؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۳۲۱۶۱۱۵:۲۷:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۱
گزارش دیشب پایش رو دیدم تمام امیدم رو از دست دادم این مملکت دیگه درست نمیشه
بینام۶۳۲۲۲۷۱۵:۵۹:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۲۱
اونوقت جوون ایرانی بیست سال عمر گذاشته درس خونده. تو شرکت خصوصی با یک ملیون حقوق ، نه تنها ازش بیگاری میکشن هر روز و هر لحظه هم تهدید به اخراج میشه. چهار ماه یه بار هم حقوق میگیره
ناشناس۶۳۲۲۳۷۱۶:۰۴:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۲۱
لطفا سری هم به شرکت خانه سازی ایران بزنید ببینید اونجا چه خبره
امین۶۳۲۳۷۱۱۷:۱۸:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۲۱
اقای توکلی عزیز از شما تقاضای پیگیری از قوه قضاییه رو داریم تا این افراد که با این نجومی گرفتنشون به نظام ضربه زدن هم بیرون بندازن و هم همه حقوق و پاداشی که گرفتن رو به بیت المال پس بدن
رضا۶۳۲۴۲۹۱۸:۰۴:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۲۱
اعضای هیئت مدیره جم اگر 5 نفر باشن و جمعا 186 تومن پاداش گرفته باشن نفری میشه 37 تومن و ماهیانه 3 تومن نه 15 تومن. مگر اینکه میانگین 186 گرفته باشن که اونوقت 15 تومن درسته.. درهر حال خدا بگم چیکارشون کنه...
بیمه شده تامین اجتماعی۶۳۲۵۱۱۱۹:۲۰:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۲۱
این اقایان هر کدام یک جای دنیا خوش اند خدا لعنشون کنه زالو صفتان پست
ناشناس۶۳۲۶۷۵۲۱:۴۶:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲۱
اولین کاری که باید انجام بشه اینه که در سازمان بازرسی رو تخته کنند
حامد۶۳۲۸۱۲۲۳:۵۹:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۲۱
مدرک رئیس شستا چیست؟ چرا به این مسئله نپرداختید؟
احد۶۳۲۹۹۰۰۷:۵۸:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۲۲
یعنی فقط تو شستا با مدرک نامربوط مشغولند ؟؟؟ اقای ... که با تخصص کودکان سالها وزیر خارجه بودند والان هم 38 شغله هستند خیلی مرتبطه ؟؟؟
ناشناس۶۳۳۳۰۵۱۰:۴۵:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۲۲
1- پاداش هیات مدیره وقتی فردی نماینده شخص حقوقی در هیات مدیره است به اون فرد داده نمیشود بلکه به شخص حقوقی پرداخت می شود. 2- هیات مدیره غیر موظف شغل محسوب نمی شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین