بازار ارز به ثبات رسیده است؟/ با تصمیمات غلط، نادرست و بی‌تصمیمی نباید آثار منفی تحریم‌ها را تشدید کنیم/ رویایی که ترامپ داشت

گروه اقتصادی الف،   3970810027 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان اقتصادی با بیان اینکه بازار ارز به ثبات نسبی رسیده است عنوان کردند: آمریکا هر تدبیری که می‌توانست برای به صفر رساندن فروش نفت ایران انجام داد و نمی‌تواند در این زمینه پیشروی چندانی داشته باشد؛ البته گفته شد با تصمیمات غلط، نادرست و بی‌تصمیمی نباید آثار منفی تحریم‌ها را تشدید کنیم.

بازار ارز به ثبات رسیده است؟/ با تصمیمات غلط، نادرست و بی‌تصمیمی نباید آثار منفی تحریم‌ها را تشدید کنیم/ رویایی که ترامپ داشت

 کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با موضوع الگوی بهبود شاخص‌های اقتصادی، در خصوص وضع بازار ارز گفت: بعد از خیزش شدید و افزایش قیمت نرخ ارز که قیمت دلار را نزدیک به ۲۰ هزار تومان رساند؛ ما شاهد یک ثبات نسبی در بازار ارز بودیم.

وی افزود: اولین دلیل این ثبات نسبی، تصمیم بانک مرکزی بود که توانست با اختیارات لازم در بازار ارز، به صورت واقع بینانه مداخله کند. ما به پایان دوران شش ماهه ابتدایی تحریم آمریکا رسیده‌ایم و آمریکا هر تدبیری که می‌توانست برای به صفر رساندن فروش نفت ایران انجام داد و به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت نمی‌تواند در این زمینه پیشروی چندانی داشته باشد.عامل دیگر ثبات نسبی قیمت ارز را ظرفیت بازار اشت و بازار ارز هم دیگر نمی‌تواند شاهد قیمت‌های بالاتر ارز‌های خارجی باشد. بالا رفتن قیمت ارز موجب شده که حتی تولیدکنندگان هم مانع افزایش قیمت ارز باشند؛ زیرا در این شرایط نمی‌توانند به خوبی کالا‌های خود را به فروش برسانند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه شاخص‌های بازار ارز ممکن است در آینده باز هم نوسان داشته باشند، گفت: ممکن است مجدداً در آینده شاهد حرکات توده وار در بازار ارز باشیم. یکی از مشکلاتی که با آن مواجهیم شوک‌های روانی در نظام پولی ماست. انتظار مردم از سیستم مالی و پولی با انتظاری که مردم از سیستم بانکی داشتند، برآورده نشده است که این امر می‌تواند به دلیل سوءمدیریت‌ها باشد، به هر حال انتظارات مردم مسئله‌ای جدی است که بر روی بازار ارز تاثیر زیادی دارد.

سید مصطفی صفاری، کارشناس مسائل اقتصادی هم در این برنامه با بیان اینکه دو نوع انتظارات فعالان اقتصادی بر روی بازار ارز تاثیر می‌گذارد، گفت: یکی از این انتظارات، انتظارات تطبیقی است که ناشی از تجربیات تکرار شونده است. این انتظارات بر اساس یک تجربه‌ای است که مدام تکرار شده است. یکی دیگر از این انتظارات، انتظارات عقلایی است که مردم در یک روز ناگهان تصمیم به خرید ارز می‌گیرند و روز دیگر به فروش ارز اقدام می‌کنند. این انتظارات ناشی از بررسی شرایط آینده است.

صفاری با بیان اینکه دو شوک اقتصادی و سیاسی می‌تواند موجب تلاطم در بازار ارز شود، گفت: سخنان مقامات سیاسی از جمله شوک‌های سیاسی است که می‌تواند خصوصاً در کوتاه‌مدت روی بازار ارز تاثیر بگذارد، اما شوک‌های اقتصادی نقش درآمدی دارند و در طولانی مدت تاثیر خود را نشان می‌دهند. ۶ ماه قبل ترامپ قول داده بود که فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند، با گذشت زمان مشاهده کردیم که آمریکا عملاً موفق به اجرای این تصمیم خود نشد.کشور‌ها یکی پس از دیگری دچار مشکل شدند و آمریکا ناچار شد به بسیاری از این کشور‌ها معافیت نفتی دهد تا بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند.

صفاری با بیان اینکه در ماه‌های قبل، ارز رسمی از ۳۲۰۰ تومان برای کالا‌ها تا ۹ هزار تومان هم در نیما معامله شد، گفت: با تخلیه انتظارات، بازار به تدریج به ثبات رسیده است. اگر نوسانات نرخ ارز در ۲۰ روز اخیر را بررسی کنیم شاهد ثبات ارزی در این مدت هستیم و عملا جمع‌بندی بازیگران بازار ارز به اینجا می‌رسد که تاثیر جو تبلیغاتی سنگین دشمن در حال افول است و مردم می‌بینند که درآمد ارزی نه تنها به صفر نرسیده بلکه با رشد صادرات هم مواجه بوده ایم.

کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه به نسبت شهریور ماه، رشد تورم کاهش داشته است، اظهار کرد: ما در شهریور ماه ماهانه نزدیک به ۶ درصد رشد تورم داشتیم که اکنون رشد تورم در کشور ما ۴ درصد است. آمریکا نتوانست فروش نفت ایران را به طور قابل توجهی کاهش دهد. البته ما معضل دیگری داریم و آن این است که منابع به دست آمده از فروش نفت را چگونه بتوانیم بدست آوریم. نه تنها درآمد صادرات نفت بلکه در خصوص درآمد‌های حاصل از دیگر محصولات هم نگرانی وجود دارد. بخشی از تحریم‌ها، تحریم نفتی است و باید ببینیم روش‌های مقابله با این شرایط همچون کانال مالی اتحادیه اروپا چگونه عمل خواهد کرد.

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این برنامه در پاسخ به این سوال که آیا پس از گذشت دو ماه تلاطم در بازار ارز، به ثبات نسبی در این بازار رسیده ایم، گفت: شرایط امروز بازار ارز با ثبات‌تر بوده و تلاطمات آن کمتر شده است. اما واقعیت این است که مدیریت انتظارات و توقعات در کشور ما چندان مبتنی بر واقع‌بینی نبوده است. وقتی اواخر سال گذشته، ترامپ بازی‌های روانی خود را برای خروج از برجام شروع کرد؛ متاسفانه به جای کنترل و مدیریت واقع‌بینانه بازار ارز اعلام کردیم بدون محدودیت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای همه نیاز‌ها از جمله واردات کالا‌های لوکس و خودرو تامین خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه پس از مدتی با تقاضا‌های بیش از حد و نامعقول برای ثبت سفارش مواجه شدیم، گفت: مقامات ناچار به اعلام این موضوع شدند که برای هر کالایی که به گمرک آمده است باید مابه‌التفاوت ارزی آن پرداخت شود. این عوامل منجر به انباشت کالا‌ها پشت درب‌های گمرک شد و عملا در بازار رسانی، تاخیر به وجود آمد و با کمبود ارز مواجه شدیم؛ این شرایط چنین پیامی را به مردم داد که شاید با کمبود کالا مواجه ایم در حالی که اصلا کمبود نداشتیم. آمار‌ها در همان زمان نشان می‌داد که کالا‌های سفارش داده شده و وارد شده نسبت به سال‌های قبل نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز فرصتی برای جهش صادراتی کشورمان بود، اظهار کرد: متاسفانه نتوانستیم از این شرایط به خوبی استفاده کنیم، تمامی مواد اولیه را صادر کردیم که منجر به کمبود این مواد در صنایع پایین دستی کشور شد و مجددا با محدودیت صادرات، فعالیت صادرکنندگان را محدود کردیم.

سلاح ورزی با طرح این سوال که در ۱۳ آبان قرار است چه اتفاقی برای نظام پولی کشور بیفتد، گفت: هدف اصلی آمریکا از این اقدامات، محدودیت در فروش نفت و تعاملات بانکی ایران بوده است. در ماه‌های گذشته کشور‌هایی که گوش به فرمان آمریکا بودند خرید نفت خود را از ایران یا کاهش داده و یا به صفر رسانده بودند، اما در این مدت دولت توانست بازار‌های جدیدی را جایگزین و عملاً کاهش عرضه را جبران کند.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال روزانه ۲.۱ میلیون دلار صادرات نفت داشته ایم، افزود: این اتفاقی است که حداقل از سال ۹۰ بی سابقه بوده است. به نظر من مشکل ما این است که به زبان آمار با مردم صحبت نمی‌کنیم.

صفاری در این برنامه در خصوص بورس نفت گفت: راه‌اندازی بورس نفت تدبیر مناسبی در این شرایط بود. همین امروز چندین شرکت خارجی با ما تماس گرفتند و خواهان کد خرید در بورس نفت کشورمان شدند. موضوع فقط عرضه نفت نیست. ما در چند روز اخیر شاهد فروش ۱۱ میلیون تن از محصولات پتروشیمی بودیم. در حقیقت وقتی شوک ارزی در کشوری به وجود می‌آید اگرچه برای مردم آن کشور شرایط سخت می‌شود؛ برای سرمایه‌گذاری این کشور ارزان شده و شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در آن کشور مشتاق‌تر می‌شوند.

ندری هم با بیان اینکه سه ناترازی در نظام بانکی کشور وجود دارد، اظهار کرد: ناترازی بدهی و دارایی بانک ها، ناترازی درآمد و هزینه بانک‌ها و از همه مهمتر ناترازی در جریان نقدینگی بانک‌ها. جریان ورودی از جریان خروجی بانک‌ها بسیار کمتر است و بانک‌ها در این شرایط با کسری نقدینگی مواجه می‌شوند که این امر موجب افزایش اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی می‌شود. اولین اقدام در این شرایط باید کنترل اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی باشد؛ زیرا ادامه این شرایط موجب می‌شود بانک مرکزی در برابر رشد نقدینگی منفعل شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: موضوع دومی که باید در نظام بانکی به آن توجه شود، اجرای مقررات پولشویی است. هیچ کنترلی به تراکنش سپرده‌ها به خصوص سپرده‌های کلان اعمال نمی‌شود عاجل‌ترین کار کنترل تراکنش‌های خصوصاً کلان است چرا که اگر مبالغ این سپرده‌های کلان حرکت کند می‌تواند تلاطماتی را در بازار ایجاد کند.

حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به اینکه پیمان سپاری‌ها در توسعه صادرات قدری مشکل ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: بانک جهانی قیمت هر بشکه نفت را ۷۲ دلار پیش بینی کرده است بنابراین در نیمه دوم سال افزایش درآمد نفتی خواهیم داشت. دولت تصمیمات متناقض و متعددی را اتخاذ می‌کند که این مسئله باعت مبهم شدن فضا برای فعالان اقتصادی شده است، همه باید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها پیش برویم تا از نظر صادرات و عرضه داخل به تعادل برسیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نرخ رشد نقدینگی در مردادماه ۲۰ درصد بود، عنوان کرد: دولت باید به درستی خبر‌های خوب را به مردم بدهد، کره یا ژاپن کاهش واردات نفتی از ایران دارند به طوری که رسانه‌ها روی این موضوع را مانور می‌دهند، اما اینکه از طریق هند توانسته ایم صادرات را جبران کنیم، خبری منعکس نمی‌شود، ما از نظر درآمد ارزی، ذخایر ارزی و ذخایر استراتژیک وضعیت خوبی داریم، با مکانیزمی که در پیمان سپاری‌ها داریم باعث ایجاد محدودیت در کار‌های فعالان اقتصادی شدیم.

وی تصریح کرد: اتاق ایران پیشنهادات ۱۲ ماده‌ای را برای دولت ارائه کرده که از سوی دولت مورد استقبال قرار گرفته است، باید از مکانیزم بازار و شرایط رقابت استفاده کنیم و خوراک، مواد اولیه و انرژی را باید با قیمت رقابتی در اختیار تولید کننده قرار دهیم، از نظر فروش نفت بازار جایگزین داریم و درآمد ارزی به واسطه افزایش قیمت ترمیم شده است.

مصطفی صفاری با اشاره به اینکه در زمان رفرم ارزی شرکت‌های واردکننده کاهش تولید داشتند، افزود:خودرو مزیت صادرات ندارد، باید زنجیره تولید را تکمیل و از خام فروشی جلوگیری کرد لذا در صورتی که اروپا بتواند کانال جایگزین برای انتقال ارز را فراهم کند، اثر تحریم به حداقل می‌رسد.رفرنس تولید هفت ماهه سال جاری در کدال منتشر شده است، عموم شرکت‌های صادرات محور با رشد تولید و فروش روبرو بوده اند و شرکت‌های واردکننده با هزینه‌های بسیار مواجه شده اند. در سال۹۰، ۳۰ درصد نیاز فولاد از طریق واردات بود، باید به مزیت‌های مطلق توجه شود لذا الان واردات صفر شده این در حالی است که زمانی ۳۰ درصد واردات فولاد از کشور‌های چین و کره داشتیم.

کامران ندری کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مشکل در این است که وضعیت را نسبت به آینده خوشبینانه ارزیابی می‌کنیم، ادامه داد: افزایش قیمت‌ها در داخل نگرانی ایجاد می‌کند و این مسئله به دنبال خود رکود به همراه دارد. رشد اقتصادی در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته منفی خواهد بود. در حوزه پتروشیمی و میعانات گازی دارای مزیت نسبی هستیم، آمریکا موفق به صفر کردن صادرات نفتی نخواهد شد، اینکه بخواهیم آثار تحریم‌ها را نادیده بگیریم و بگوییم تحریم بر اقتصاد اثر نمی‌گذارد، می‌تواند مردم را در آینده بدبین کند.آثار منفی تحریم باید به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند، با تصمیمات غلط، نادرست و بی‌تصمیمی نباید آثار منفی تحریم‌ها را تشدید کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۱۶۸۵۵۰۸:۴۰:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۱۰
چقدر مضحک و زجرآور! ثبات قیمت دلار در 15000 تومان! کلاه گشادی سر مردم گذاشتید و در انتخابات جوابش را خواهید دید مردم به کسی رای خواهند داد که قیمت دلار را به قیمت سابق برگرداند
ناشناس۶۱۷۱۵۹۱۲:۰۹:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۱۰
مطمئنی مردم به کسی رای خواهند داد؟!
ناشناس۶۱۷۱۷۴۱۲:۱۹:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۱۰
اولین کاری که دولت بعدی باید انجام دهد این است که تمام قوانین و مصوباتی که به ضرر مردم در این دوره به تصویب رسیده باطل کند .
ناشناس۶۱۷۳۳۹۱۴:۲۶:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۱۰
من دیگه رای نمیدم. نه به اینوری نه به اونوری
انصاف۶۱۷۴۴۶۱۵:۵۸:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۱۰
مگه توی ایران قیمت دلار بالا میرود به دولت ربط داره؟ همه میدانند که در اثر تحریمه.
ناشناس۶۱۷۴۹۹۱۶:۴۸:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۱۰
تمام تلاش دولتی ها و مجلس و اطاق بازرگانی طبیعی کردن دلار بالای ۱۰ هزار تومانی است اما کور خوندن !! این نرخها چه با ثبات چه بی ثبات به معنی انقراض نسل خودشان است حالا ببین. اصلا اقاجان ما ثبات ارز شمارا نخوایم چکار باید بکنیم؟
ناشناس۶۱۷۵۱۴۱۷:۰۸:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۱۰
موقع انتخابات چنان برنامه ای بریرند که مردم تا 12 شب رای دهند همانند حسن دلواپسم
جامعه شناس۶۱۷۵۱۸۱۷:۱۱:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۱۰
باید قانون انتخابات طوری باشد که پس از گذشت 2 سال از مردم رای گیری شود ایا می خواهید دولت ادامه دهد یا نه تا بتوان هر رمان که لازم باشد جلوی ضرر را گرفت همانند وضع فعلی
ناشناس۶۱۷۵۶۰۱۷:۴۸:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۱۰
موضوع این هست که به چنین فردی اگر باشد اصلا اجازه نمی دهند در انتخابات شرکت کند به افرادی که به مقامات مختلف رسیده اند کدام یک درآمد معمولی داشته اند مانند مردم عادی یا از رانت و رابطه در جایگاه خود برای خود یا اقوام و دوستان خود استفاده نکرده اند ؟!
ناشناس۶۱۷۵۶۴۱۷:۵۳:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۱۰
فعلا برای مدتی جیب مقامات به ثبات رسیده ! تا دوباره خالی شود !
ناشناس۶۱۷۵۹۹۱۸:۳۸:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۱۰
دلار به ۳۵۰۰یا ۴۰۰۰بر نمی گرده هر نامزد انتخاباتی که چنین قولی بده دروغ گفته
تبریزی۶۱۷۷۵۱۲۱:۵۵:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۱۰
رای؟ حتما داری شوخی می کنی.
ناشناس۶۱۶۸۵۸۰۸:۴۱:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۱۰
پس با این صحبت ها مطمئنم شدم که دوباره قیمت دلار صد در صد بالا خواهد رفت ..
مجتبى۶۱۶۸۷۵۰۹:۰۳:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۱۰
با سهمیه بندی و قطع واردات و زندانی صراف ها و قحطی و گرانی خیلی از اقلام قیمت ارامش پیدا کرده !!! واقعا ایران به دشمن نیاز نداره همان کارشناسان اقتصادی دولتی برای تبدیل ایران به ویران با دروغ گفتن و آمار غلط دادن کافی است
ققنوس۶۱۶۸۷۸۰۹:۰۴:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۱۰
ماه پیش با کاهش یکباره و شدید قیمت ارز خیلی ها صحبت از کاهش شدیدتر ان زدن ولی الان دوباره قیمت ارز در حال بازگشت به ان روزها است و فقط اعتماد مردم به مسولان از بین رفت و من باور ندارم که اوضاع ارز از این بدتر نمشیه یا اقتصاددانان اقتصاد دان نیستن و یا دارن دروغ میگن در هر صورت وای به حال مردم
حسن۶۱۶۹۳۶۰۹:۴۸:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۱۰
اصلا تمام این حرفا درست.اگر اینطوری که شما میگید صادرات نفت به صفر نرسیده و خیلی از کشورهای خریدار نفت ایران یا معاف شدن یا دولت براشون جایگزین پیدا کرده پس چرا قیمت همه چیز ۳ برابر شده؟
ناشناس۶۱۶۹۳۷۰۹:۴۸:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۱۰
مسئولان توی شخصی ترین مسائل مردم که دخالت میکنند. وضع اقتصاد هم که مشخصه. ما دلمون رو به چی خوش کنیم؟
ناشناس۶۱۶۹۵۳۰۹:۵۵:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۱۰
چرا روی صد هزار تومن به ثبات نرسه
ناشناس۶۱۶۹۹۶۱۰:۳۲:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۱۰
الان این ثبات هست ؟!! بابا بی ثبات قدیم بهتر ای این بود!
ناشناس۶۱۷۰۹۹۱۱:۳۷:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۱۰
الان دلار بسته به نوع کالا یک قیمت دارداین دلار دهها نرخی از عجایب است عجایب هشتم دلار در ایران است
ناشناس۶۱۷۱۷۲۱۲:۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۱۰
بله اگر دلار 20000 تومان بشود ثبات آن بیشتر نمی شود ؟و اگر هم به قول دوستمان 100000 تومان بشود که تا عمر داریم شاهد به ثبات رسیدن بسیار عالی تاریخ دنیا خواهیم بود . اینکه هنر نیست ،دلار را با ارزش 3000 تومان ثابت نگه داشتن هنر است .
سام۶۱۷۲۱۶۱۲:۴۸:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۱۰
جوک قشنگی بود.همه خندیدیم!
دانستنیهایی که هر ایرانی باید بداند....۶۱۷۴۸۳۱۶:۲۴:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۱۰
ثبات مصنوعی با این بازار امنیتی و بگیر و ببند دوامی نخواهد داشت منتظر انفجار باشید، مگر اینکه دولت به صورت مداوم ارز را با بازار مثل پارسال تزریق کند..... که به نظر بنده یا فعلا دولت ارزی نداره یا هنوز به مبلغ مورد نظر دلارش نرسیده... حالا دلار مورد نظر آقایون چنده که تزریق نمیکنن و منتظرن ...فقط خودشون میدونن و خدا....
ناشناس۶۱۷۵۵۳۱۷:۴۲:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۱۰
ذوق زده نشوید.آیا با فروش یک میلیون بشکه نفت در اقتصاد ما چه وضعی پیدا میکند
ناشناس۶۱۷۶۰۰۱۸:۳۹:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۱۰
ثبات ... زشته برادر من مروم رو چی فرض کردین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین