سردرگمی رسانه‌ها و مراکز آمار غربی در تخمین میزان صادرات نفت ایران

گروه اقتصادی الف،   3970808119 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تاکتیک های جدید ایران در بازار نفت رسانه ها و مراکز آماردهی غربی را در تخمین میزان صادرات نفت ایران و تاثیر تحریم ها سردرگم کرده است به طوری که آمار متفاوتی در مورد میزان نفت صادرشده از ایران منتشر می کنند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز ،طبق گفته خالد الفلاح، وزیر انرژی عربستان هیچ کس نمی داند ایران پس از آغاز اعمال تحریم های آمریکا در چهارم نوامبر، چقدر نفت می تواند صادر کند. وی افزود: تعداد محموله‌های نفتی ایران که برای بازار نفت تعیین کننده هستند، مشخص نیست.

اندازه گیری صادرات نفت ایران سخت‌تر شده است چون به گفته منابع صنعت نفت، کشتی ها سیستم های ردیابی خود را خاموش می کنند. بنابراین عدم اطمینان از تاثیر تحریم‌های آمریکا بر خریداران نفتی افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود نفت بیشتری روانه مناطق ذخیره سازی شده باشد که محاسبه را سخت تر می کند.

در بحبوحه فشار دونالد ترامپ برای پایین آوردن قیمت نفت، نبود شفافیت صادرات به چالش‌های سایر اعضای اوپک اضافه می کند. مخصوصاً به تولید کننده اصلی نفت یعنی عربستان که باید کمبود ایران را جبران کند. ایران سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است و میزان صادرات نفت خام آن در ماه اکتبر بیش از یک میلیون بشکه در روز بوده است. این مقدار برای تامین نیاز ترکیه کافی است و باعث شده قیمت نفت در بازار جهانی بالا برود.

قبل از اعلام تحریم های آمریکا علیه ایران در ماه مه، صادرات ایران بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز بود. خالد الفلاح گفت:« هیچ کس نمی داند چه بر سر صادرات نفت ایران می آید» .

افزایش قیمت نفت باعث شده که سایر تولیدکنندگان به چالش بیفتند. نفت خام برنت در سوم اکتبر به 86.74 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال 2014 بوده است. هر چند از آن زمان کاهش یافته و اکنون به 77 دلار رسیده است .

در حالی که وزیر نفت عربستان به سرنوشت صادرات نفت ایران پس از آغاز تحریم ها اشاره می کند، ولی الان هم نمی دانیم ایران چقدر صادرات دارد. طبق اطلاعات رفینیتو آیکن، ایران در سه هفته اول اکتبر 1.55 میلیون بشکه صادر کرده یعنی بیش از 1.3 میلیون بشکه ای که در هفته اول اکتبر ثبت شده بود .

کپلر، یک شرکت اطلاعاتی، اعلام کرد که صادرات نفت ایران در 24 روز اول اکتبر 1.85 میلیون بشکه در روز بوده است.

یک منبع صنعت نفت هم که صادرات نفت را ردگیری می‌کند مقدار 1.8 میلیون بشکه را برای نیمه اول ماه اکتبر تخمین می‌زند و می‌گوید این مقدار شامل کشتی هایی هم می شود که در ردیابی ماهواره ای نشان داده نشده اند. به هر حال تنظیمات برنامه‌های نفت کش ها و ثبت تغییرات هفته به هفته کار را پیچیده تر می کند. هرچند با توجه به اطلاعات ماهواره ای کار راحت تر شده است.ردیابی نفتکش ها هم علم می‌خواهد و هم هنر .

نفتکش های حامل نفت ایران گاهی ردیاب های خود را خاموش می کنند. این کار برای سرویس‌های ردیابی کشتی‌ها در ثبت دقیق تاریخ یا حتی ساعت بارگیری کشتی ها مشکل ایجاد میکند.

تاجران نفت و منابع کشتیرانی اعتقاد دارند ایران در سال 2013 هم مقصد فروش نفت خود را با خاموش کردن سیستم های ردیابی کشتی‌ها پنهان می کرد .

ایران تاکید دارد که به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد و تحریم‌های آمریکا فقط بازار را بی ثبات می‌کنند . با کاهش خریداران نفت ایران، حجم زیادی از نفت خام این کشور در ماه جاری و اوایل اکتبر برای ذخیره به بندر شمالی دالیان چین وارد میشود .

چین قصد دارد خرید از ایران را در نوامبر متوقف کند ولی ایران می‌خواهد از خریدارانی مثل چین و هند برای ذخیره نفت و نه مصرف آن استفاده کند و این کار تخمین میزان نفتی که به بازار میرسد را سخت‌تر می‌کند

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۱۵۲۹۳۲۱:۱۰:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۸
بابا تاکتیک دلار چنده
ناشناس۶۱۵۵۴۵۰۹:۱۴:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۹
فعلآ که مردم ایران سردرگم شدند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین