مشکلات مردم، دغدغه نمایندگان و استفساریه اختصاصی برای شهردار تهران/ چرا برخی به قانون پایبند نیستند!

گروه اجتماعی الف،   3970802205 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از مدت‌ها حدس و گمانه زنی‌های رسانه‌ای، نمایندگان مجلس دیروز با یک فوریت طرح مستثنی‌کردن یک نفر و آن هم شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند. نمایندگان در این طرح به دنبال حفظ افشانی در خیابان بهشت بودند اما این که چرا نمایندگان در مقطع فعلی این مسئله را آن قدر مهم دانستند که بخاطر یک نفر، قانونی که اخیراً تصویب شده را تغییر دهند جای سوال است.

 مشکلات مردم، دغدغه نمایندگان و استفساریه اختصاصی برای شهردار تهران/ چرا برخی به قانون پایبند نیستند!

به گزارش الف، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان توسط رئیس جمهور ابلاغ شده و باید مدیران بازنشسته که در قانون به صراحت بیان شده است تا روز ۲۴ آبان ماه با سمت خود خداحافظی کنند و جای خود را به جوان‌تر ها بدهند، این موضوع شامل شهردار تهران هم می‌شود شهرداری که فقط ۵ ماه است انتخاب شده و تا حدودی ناکارآمدی شورای شهر تهران را نشان می‌دهد.

در حالی که همه نهادهای نظارتی و دستگاه‌های دیگر در مورد ماندن و رفتن افشانی از خیابان بهشت یک نظر دادند و آن رفتن شهردار بود ولی افشانی و برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر به دنبال حفظ شهردار بودند، برای همین طرحی را ارائه دادند تا فقط یک نفر و آن هم شهردار پایتخت ماندنی شود!؛ دیروز نمایندگان با یک فوریت استفساریه تبصره یک قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب ۶ شهریور ماه سال ۹۷ با ۹۴رای موافق، ۱۲۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ رای ماخوذه مخالفت کردند.

بر اساس استفساریه مطرح شده طراحان عنوان کرده بودند شهردار تهران مانند وزرا و معاونان رئیس جمهور در قانون به کارگیری بازنشستگان مستثنی شود. این طرح به امضای ۱۳۷ نفر از نمایندگان رسیده بود اما در روز رای گیری تعدادی از آنها دوباره نظر خود را تغییر دادند و فوریت آن رد شد. رد شدن فوریت چنین طرحی به منزله کنار رفتن محمدعلی افشانی از شهرداری تهران است.

این در حالی است که هنوز چند هفته ای از ابلاغ قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان نگذشته و مدیران می بایست تا ۲۴ آبان ماه منصب و پست خود را ترک کنند.

ماجرای مطرح شدن استفساریه از کجا آغاز شد؟

برخی گروه‌ها و جریانات سیاسی و تعدادی از نمایندگان بلافاصله بعد از تصویب قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، پیگیر ارائه استفساریه‌ای برای معاف شدن شهردار تهران از این قانون شده بوده‌اند. ظاهراً خود افشانی شهردار تهران هم به شدت در این زمینه فعال شده بود. چنان چه احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده فریمان و سرخس چند روز قبل با اشاره به تلاش برخی نمایندگان برای استثنا شدن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: شهردار تهران برخی از نمایندگان را در اتاق کارشان جمع کرده و از آنجا با همکاران تماس می‌گرفتند که به دوفوریت این استفساریه رای دهند که این اتفاق خوبی نیست.

در واقع برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها چند هفته بعد از تصویب قانون، خود پیگیر تغییر در آن بخاطر یک نفر یعنی شهردار تهران شده اند. در این راستا طرحی را با قید فوریت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده اند. این در حالی است که در مقطع کنونی با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، انتظار است نمایندگان دغدغه و تلاش بیشتری در این خصوص داشته باشند.

سید فرید موسوی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی قبلاً عنوان کرده بود در زمان انتخاب شهردار تهران در اردیبهشت ماه به شورای شهر تهران درباره انتخاب افشانی هشدار داده شده بودند که قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل شهرداران نیز می شود. این در حالی است که به نظر می رسد بین نمایندگان تهران در این باره شکاف افتاده بود. چنان چه برخی رسانه ها و نمایندگان نزدیک به حزب اعتماد ملی به دلیل عضویت افشانی در این حزب خواستار معاف شدن شهردار تهران از این قانون شده بودند.

در این راستا برخی از نمایندگان شهرستان‌ها برای حفظ افشانی وارد گود شده بودند. این دو موضوع توسط علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب تهران در توییتر به آنها اشاره شده بود. رحیمی در این باره می نویسد:« فعالیت و لابی وسیع نمایندگان شهرستان‌ها و مصاحبه‌های آنها در ابقای شهردار تهران و حفظ او از حذف قانونی، در شرایطی که مجمع نمایندگان تهران به تصمیمی برای استثنا کردن شهردار نرسیده‌اند، در نوع خود بدیع است...».

بیشتر بخوانید:

قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، بازی های سیاسی و اشتیاق عجیب مدیران برای خدمت به مردم!

ماندن یا رفتن مسئله این است/ تهرانی‌ها پنجمین شهردار را در یک سال می‌بینند؟

با توجه به عدم نتیجه آخرین تلاش برای حفظ افشانی، دوباره باید شورای شهر تهران به فکر انتخاب شهردار باشد. پروسه ای که حداقل تا کنون ثابت شده بدلیل جناح بندی‌های سیاسی روندی فرسایشی و زمان بر و البته با تشدید اختلافات همراه بوده است.

در این راستا علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در توییتر عنوان کرد: علی رغم تلاش‌های انجام‌شده، حفظ شهردار تهران در چارچوب ظرفیت‌های قانونی میسر نشد. یکشنبه، در جلسه هم‌اندیشی با حضور افشانی، در رابطه با فرایند انتخاب شهردار آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

اما بعد از منتفی شدن ماندن افشانی، اعضای شورا و رسانه های مختلف گمانه زنی های خود را درباره گرینه های احتمالی شهرداری آغاز کرده اند. در این راستا محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از هفت گزینه احتمالی نام برد. این افراد شامل محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران)، سیدکامل تقوی‌نژاد(رئیس سازمان امور مالیاتی کشور)، پیروز حناچی (معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران)، عباس آخوندی (وزیر سابق راه و شهرسازی)، سیدمناف هاشمی (استاندار گلستان)، محمدرضا واعظ مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان) و علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) بودند. در رسانه ها به نام های دیگری نظیر اسحاق جهانگیری، محسن پورسید آقایی، علی ربیعی، محمدرضا عارف و معصومه ابتکار هم اشاره شده است.

به گزارش الف، با گذشت بیش از یک سال، دوباره شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار وارد شور و مشورت خواهد شد. در حالی که تا کنون دو شهردار و دو سرپرست را انتخاب کرده و قرار است در هفته های پیش رو پنجمین شهردار تهران در کمتر از یک سال را برای مدیریت شهر تهران برگزیند و همه باید به قانون پایند باشیم و از روش‌های قانونی نباید قانون را دور زد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۷۷۲۵۰۹:۳۸:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۳
مدعیان اصلاح طلبی و جوانگرایی ، در اوج مشکلات معیشتی ملت ، دنبال دور زدن قانون برای ابقای دوستان بازنسشته شون هستند..!! به برکت شبکه های اجتماعی ، مردم ماهیت واقعی اصلاح طلبان و‌دروغ بودن همه شعارها شون رو شناختند.. ۲۰ سال بی بی سی و رادیوهای بیگانه ، در یک جریان رسانه ای یکطرفه ، یک تصویر فرشته نجات از جریان غربگرای داخلی ساخته بودند و از مخالفان اینها هم تصویر اقتدارگرا و‌ قانون گریز..
ناشناس۶۰۸۱۹۹۱۶:۰۳:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۳
دولت ، مجلس ، شوراها ؛ همه و همه وسیله ای برای رستگاری ژنها و نابودی آدمهای دیگه
ناشناس۶۰۸۲۶۶۱۸:۰۷:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۳
مدیران دایم المدیر بازنشسته در نفت و گاز بدلیل عدم تمایل به از دست دادن منافع بالفعل و بالقوه سمت های مدیریتی ظاهراً قسمت خالی کردن پشت میزهای مدیریتی را ندارند
ناشناس۶۰۷۷۳۸۰۹:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۳
برید ورزشگاه .. به قانون گریزی ما حساس نشید!!
ناشناس۶۰۷۷۴۱۰۹:۵۳:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۳
شما به قانون پایبندید؟ به قانون اساسی چطور؟
محمد مهدی۶۰۷۷۵۳۱۰:۰۴:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۳
اینها تشنه قدرت میبخشید تشنه خدمت به مردم اند
ناشناس۶۰۷۷۵۴۱۰:۰۴:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۳
مدیریت با تجربه ها این بود وای به مدیران جوان خوش ژن
ناشناس۶۰۷۷۶۴۱۰:۱۲:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۳
عملکرد شورای شهر تهران زیر آب اصلاح طلبان را برای همیشه کشید . تعجب می کنم که با 55 سال سن چطور فریب این گروه قدرت طلب و سیاسی کار را خوردم .
ناشناس۶۰۷۷۷۲۱۰:۲۴:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۳
به لیست امضا کنندگان نگاه کنید.. علی مطهری!! الیاس حضرتی!! مازنی!! اولاد قبا!! سلحشوری!! خیالشون راحته که با وعده بزن و برقص ، رایشون تضمینه و چک سفید امضا برای هر بی قانونی دارند...
ناشناس۶۰۷۷۷۳۱۰:۲۴:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۳
افشانی به صندلی قدرت چسبیده شده
ناشناس۶۰۷۷۸۴۱۰:۳۳:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۳
عجب. مجلس چقدر به حل مشکلات اهتمام دارد
ناشناس۶۰۷۷۹۲۱۰:۴۲:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۳
تشنگان قدرت
علی 671۶۰۷۷۹۶۱۰:۴۶:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۳
باید در چنین مجلسی را که خود نمایندگان یک ماه پیش در آن به لایحه ای رای داده اند و حالا باز می خواهند آن رای را عوض کنند لجن گرفت و این نمایندگان طراح را نیز جلوی گلوله گذاشت چقدر این نمایندگان بیعرضه و چاپلوس هستند که به خاطر اندکی مادیات یا پستی به هر کآری می کنند
ناشناس۶۰۷۸۰۰۱۰:۴۹:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۳
شمارو به خدا چشمانتان رو باز کنید و اینروزها رو به خاطر بسپارید و ببینید که برای در قدرت ماندن دست به هر کاری میکنند.دوباره پانشید فردا با یه تکرار به کل لیست رای بدید بدون اینکه بدونید اعضای لیست چه کسانی هستن.از ما گفتن بود چون واقعا دودش تو چشم خودتون میره. من نمیگم به اصولگرا رای بدید فقط تحقیق کنید ببینید چه کسی اهل کار و دلسوز مردمه و البته مومن واقعیه به همون رای بدید. تکراری هافقط رای شما رو می خوان نه خودتون رو
ناشناس۶۰۷۸۰۱۱۰:۴۹:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۳
با شناختی که من دارم بیشتر من حس می کنم بازی اصلاح طلب اصولگرا راه انداخته اید که هر طور شده شهرداری تهران را فلج کنید مردم هم اهمیتی ندارند این هم کنار گذاشته بشه تبلیغ می کنید که نتونستن شهردار انتخاب کنن و فلان طور هستند و...
ناشناس۶۰۷۸۰۶۱۰:۵۸:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۳
قحط الرجال شده که اینگونه برخی نمایندگان در صدد دور زدن و استثنا قایل شدن از قانون برای برخی مسولین می شوند؟؟؟؟
ناشناس۶۰۷۸۹۶۱۲:۱۷:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۳
اصلاح طلبان بعد از گذشت 2 سال توانایی معرفی یک شهردار کارآمد و جوان و یا میانسال برای تهران را ندارند و کل پروژه های عمرانی شهر را تعطیل کرده اند.
حميد۶۰۷۸۹۹۱۲:۱۹:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۳
چون قدرت شیرین است. چون دل کندن از قدرت مشکل است. راست و چپ هم ندارد.
ناشناس۶۰۷۹۴۷۱۳:۰۴:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۳
چقدر هزینه و وقت ملت صرف این آقای افشانی شد . ببینید چه منافعی پشت این ماندن ها می باشد که دل نمی کنند . ظاهرا با فحش هم نمی روند شاید با لگد بروند.
ناشناس۶۰۷۹۶۳۱۳:۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۳
جایزه لپ لپ ۱۴۰۰
ناشناس۶۰۷۹۷۲۱۳:۱۶:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۳
اگر نمایندگان مجلس این همت و عزمی را که برای ابقای شهردار تهران بکار بستند برای رفع مشکلات کشور بکار می گماردند تا الآن مشکلاتی در کشور نداشتیم . اگر هم مثل شهردار تهران باید آنها را دعوت کنند یادشان باشد با رای مردم به نمایندگی رسیده اند پس بدهکار مردم هستید.
ناشناس۶۰۷۹۸۰۱۳:۲۰:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۳
متاسفانه مشخص نیست چه اتفاقی افتاده که همه دولت مردان نخست بفکر منافع خود هستند تا مردم و‌قانون مداری باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد
ناشناس۶۰۷۹۹۰۱۳:۲۸:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۳
اینها همه به کنار یکی نیست از نمایندگان شهرستانهایی مثل بافت و بم و زرندکرمان سوال کنه که شما چزا دنبال قضیه شهردار تهران هستین ؟؟
احمد۶۰۸۰۵۱۱۳:۵۸:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۳
یک عده جوان مملکت نه ماه هست که منتظر دادرسی هستند... برای اونا نمی خواین فریاد قانونمداری سر بدین شاید از توی اون قضیه نمی شه هجمه علیه لیست امید رو ادامه داد؟
ناشناس۶۰۸۵۱۱۰۷:۳۰:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۴
تازه میخوان با هم اندیشی افشانی تصمیم بگیرندآری به اتفاق میتوان جهان گرفت
ناشناس۶۰۸۵۲۰۰۷:۵۴:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۴
واقعا جای تاسف داره که پول بیت المال ووقت مردم در مجلس خرج افشانی میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین