«بازگشت» جهانگیری و سرانجام اصلاح طلبان و روحانی

گروه سیاسی الف،   3970730096 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از انتخابات ۹۶، تصوری در اصلاح طلبان شکل گرفته بود که قدرت آنها در دولت دوم روحانی بیش از پیش افزایش می‌یابد و آنها خواهند توانست نیروهای بسیار بیشتری در پست‌ها و منصب‌های دولتی به کار گیرند، اما اوضاع آن چنان بر وفق و مراد آنها پیش نرفت و از همان روزهای اول جدالی در دولت بین طیف اعتدال و توسعه و کارگزاران شکل گرفت.

«بازگشت» جهانگیری و سرانجام اصلاح طلبان و روحانی

الف/ اسحاق جهانگیری دیروز در مراسم روز ملی صادرات برای اولین بار صراحتاً از نقش و جایگاهش در دولت دوازدهم رونمایی کرد. معاون اول دولت عنوان کرد حتی قدرت تغییر منشی خود را نیز ندارد.

شاید معاون اول در این سخنان اغراق کرده باشد و چنین ادعایی از معاون اول رییس جمهور هرگز پذیرفتنی نیست اما این انتقادات دیروز همزمان با معرفی چهار وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی نیز بود. احتمالاً بی توجهی دولت به نظرات جهانگیری و به روایت برخی رسانه‌ها «تکثیر نوبخت در کابینه» موجب علنی شدن انتقادات جهانگیری شده است.

چند هفته قبل نیز عدم حضور جهانگیری در جلسه رئیس جمهور با اقتصادانان بدلیل جایگاه و اشراف اقتصادی وی منجر به حرف و حدیث‌هایی شده بود.

داستان جهانگیری و به طور کلی اصلاح طلبان با دولت روحانی از سال ۹۲ شروع شد. اصلاح طلبان در آن سال نامزد جناح شان که محمدرضا عارف بود، را کنار گذاشتند و پشت سر روحانی قرار گرفتند. اما در انتخابات ۱۳۹۶ بدلیل کارنامه کم دستاورد روحانی در دور اول، اصلاح طلبان ناچار شدند اسحاق جهانگیری را با رضایت دقایق آخری حسن روحانی به عنوان نامزد کمکی و پوششی وارد رقابت های انتخاباتی کنند.

  • بیشتر بخوانید:

آقای جهانگیری یادتان هست؟

جهانگیری خطاب به شریعتمداری: پشت تریبون حرف می‌زند و می‌گوید بیکارم؛ در حالی است که همین امروز مطمئن شد وزیر بعدی است

جهانگیری در مناظره‌های ریاست جمهوری نیز تقریباً تاثیرگذار بود و توانست ضعف‌های روحانی (و البته دیگر نامزدها) را به خصوص در حوزه اقتصادی پوشش دهد و کمک شایانی به رای آوری روحانی در دوره دوم داشته باشد. البته همزمان اصلاح طلبان نیز تمامی امکانات خود را برای پیروزی روحانی بسیج کردند.

براین اساس، تصوری در اصلاح طلبان شکل گرفته بود که قدرت آنها در دولت دوم روحانی بیش از پیش افزایش می‌یابد و آنها خواهند توانست نیروهای بسیار بیشتری در پست ها و منصب های دولتی به کار گیرند. اما اوضاع آن چنان بر وفق و مراد آنها پیش نرفت و از همان روزهای نخست جدالی در دولت بین طیف اعتدال و توسعه و کارگزاران شکل گرفت که در هفته‌های گذشته نیز به انتشار بیانیه و انتقادات علنی منجر شد. البته دعوای بین گروه‌های اصلاح طلب در شورای شهر نیز در جریان انتخاب شهردار تهران شکل گرفت و همچنان هم وجود دارد.

اما درباره این که چرا در مقطع زمانی فعلی، جهانگیری اقدام به علنی کردن انتقادات خود کرده است، می‌توان حدس و گمانه‌های مختلفی مطرح کرد. شاید برخی از این فرضیات با هم همپوشانی داشته باشند و برخی از آنها با هم صحیح باشد.

نابسامان بودن اوضاع اقتصادی و چشم انداز نه چندان مطلوب، موجب شده تا جهانگیری سیاست صبر و انتظار را کنار بگذارد و از نقش «تقریباً هیچ» خود در کابینه بگوید. اصلاح طلبان دولت روحانی را«گیج» و «کرخت» می‌دانند که بعد از پیروزی در انتخابات در «زمین اصلاح طلبان بازی نمی‌کند».

سناریوی دیگری که مطرح می‌شود نزدیک شدن انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در سال های آینده است. این که اصلاح طلبان در پی این هستند تا دیر نشده راه خود را از دولت روحانی جدا کنند تا به زعم خود بتوانند حداقل شانسی برای ماندن در عرصه سیاسی و پیروزی در رقابت های بعدی برای خود باقی بگذارند. دلیل این اقدام اصلاح طلبان نیز ناکارآمدی دولت روحانی بخصوص در بخش اقتصادی است.

بر این اساس از نگاه جهانگیری و اصلاح طلبان سرمایه اجتماعی آنها به پای نیروهای اعتدالی در دولت و مجلس در حال از بین رفتن است. به خصوص اینکه گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌های مختلف مطرح است که گروه‌ها و نیروهای سیاسی که در سالیان اخیر تلاش داشته و دارند با تابلوی میانه روی و اعتدالی خود را به جامعه معرفی کنند، نگاه جدی به انتخابات بعدی (مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم) دارند.

اما نگاه اصلاح طلبان از سال اول به دولت روحانی نوعی «رحم اجاره‌ای» بود که باید موجب شود تا آنها سر کار بیایند. این همان روایتی بود که سعید حجاریان تحت عنوان عبور از نرمالیزاسیون به دموکراتیزاسیون از آن یاد می‌کرد.

 البته واضح است، اگر جهانگیری همین امروز نیز استعفاء دهد و از سمت خود کنار برود او و اصلاح طلبان که مردم را ترغیب به رای دادن به روحانی نمودند، نمی‌توانند از پاسخگویی درباره تبعات تصمیم خود شانه خالی کنند و خوب و بد کارنامه دولت به پای آنها نیز نوشته خواهد شد.

آقای جهانگیری دیروز در حالی خود را که معاون اول رئیس جمهور است و کارهای اجرایی دولت را بر عهده دارد، هیچ کاره نامید که در یک ساله گذشته و دولت یازدهم در تصمیمات دولت (انتخاب وزرای دولت دوازدهم و تصمیات اقتصادی دولت) نقش بسزایی داشته و فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی بود؛ حتی در موضوع دلار ۴۲۰۰ تومانی عنوان شد این نرخ توسط ایشان تعیین شده و از آن به عنوان دلار جهانگیری یاد می‌شود، بنابراین آقای معاون اول که امروز می‌گوید حتی توانایی تغییر منشی خود را ندارد نباید از پاسخگویی در مورد وضعیت ایجاد شده کنونی فرار کند.

موضوع دیگر این است امروز در شرایط اقتصادی سختی هستیم و قطعا یکی از دلایل آن  انفعال دولت در مواجه با مشکلات و سیاست‌گذاری اشتباه دولت تدبیر و امید است . با این حال  در جنگ اقتصادی  نباید دعواهای درون جناحی به میان مردم کشیده شود .

امروز روز کار است نه گله گذاری درون حزبی و  اگر آقای جهانگیری  احساس میکند اختیاری ندارند بهتر است از دولت جدا شود.

حال با علنی شدن انتقادات جهانگیری، باید دید واکنش اصلاح طلبان و دولت چه خواهد بود. البته احتمالاً دولت تمایلی ندارد تا معاون اول از کابینه جدا شود، چرا که این امر می تواند به شکاف بیشتر با اصلاح طلبان منجر شود و در حالت خوشبینانه موجب از بین رفتن بخشی از پایگاه اجتماعی آن شود. از سوی دیگر اما اصلاح طلبان نیز با تصمیم سختی روبه رو هستند؛ به این دلیل که دوری از دولت می‌تواند موجب از بین رفتن بخشی از قدرت آنها شود و فرایند بازگشت آنها را به قدرت با اختلال جدی روبه رو سازد و ماندن در دولت نیز موجب شریک شدن آنها در کارنامه دولت خواهد بود، امری که در پی گریز از آن هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۴۱۵۲۱۶:۴۶:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
عجب دنیایی شده! عوض این که همه مسئولان با جدیت تمام سعی در یکپارچه کردن ملت داشتهف باشند حالا ما باید بیاییم جمع شویم و بین دولتی ها اتحاد ایجاد کنیم. بهتر نیست این مسئولان همه با هم به خانه بروند و سایه شان را از سر ملت کم کنند؟
ناشناس۶۰۴۱۶۰۱۶:۵۲:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
می خوان با ارایه تصویر منتقد و هیچکاره از ایشون قهرمان بسازند برای ۱۴۰۰.. معلوم است اتاق فکر « تکرار» از افکار عمومی مردم کف جامعه بی خبر است.. در ۱۴۰۰ جهانگیری ۵۰۰ هزار رای بیشتر ندارد..
ناشناس۶۰۴۱۶۲۱۶:۵۳:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
در دعوای کارگزاران / اعتدال و توسعه ، فقط ملت ضرر می کنند...اقایون به فکر خودشون اند...
ناشناس۶۰۴۱۸۴۱۷:۰۸:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
وقتی رییس ستاد اقتصاد مقاومتی قدرت تعویض یک منشی را ندارد، باید فاتحه اقتصاد مقاومتی را خواند.
ناشناس۶۰۴۱۹۳۱۷:۲۳:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
ارز جهانگیری رو خوب اومدی. کلا این جماعت هر وقت سرکار میان خودشون منتقد وضع موجود میشن!!! آقا یکی سئوال کنه در این 30 سال گذشته یکبار بدون پست مدیریتی بودی؟ یکبار از پست و مقام جدا شدی؟ اینهمه جوون تحصیلکرده و بدون اشتغال حاصل تدبیر شما نیست؟
ناشناس۶۰۴۲۴۹۱۸:۳۳:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
آقا اسحاق ، بیخیال!!!! از داداشت و فریدون چه خبر؟ راستی دختر مظلوم وزیر چی شد؟! راستی دلار چنده؟ داری کمی به ما قرض بدی؟
ناشناس۶۰۴۳۲۸۱۹:۴۵:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
مردم ، یادتونه !!!!!!!
محمد۶۰۴۳۴۲۲۰:۰۹:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
اینا فکر کردن با این مواضع میتونن مسیرشون رو از دولت جدا کنن و از پاسخگویی فرار کنن کی بود کی بود من نبودم
دایی۶۰۴۴۳۶۲۱:۴۰:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
درود بر رئیسی
ناشناس۶۰۴۵۸۱۰۰:۲۰:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۱
م.ج کی محاکمه میشود چرا قانون گریزی شبه خواص ها ...چرا
مهدی جهانگیری۶۰۴۹۱۰۱۰:۵۴:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۱
آقای جهانگیری ! "م - ه" با شما چه نسبتی دارد؟؟؟
ناشناس۶۰۴۷۹۲۰۹:۲۶:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۱
باید به مدیران میانسال و جوان فکر کرد دوره جهانگیری و ترکان و نعمت زاده تمام شده .
ناشناس۶۰۴۸۵۷۱۰:۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۱
آقا اسحاق شما باید پاسخ بدید نه اینکه کارت رو انجام دادی اوضاع را خراب کردی حالا داری فرار می کنی میگی من قدرت تعویض منشی ندارم دست شما و آخوندی و اصلاح طلبان رو شده که دارید فرار می کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین