تئاتر لاکچری؛ خودکرده را تدبیر نیست

گروه فرهنگی الف،   3970726109 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها اجرای تئاتری با قیمت بلیت ۱۸۵ هزار تومانی بحث‌های مختلفی را برانگیخته است. در این یادداشت به بررسی جنبه‌های مختلف این ماجرا پرداخته‌ایم.

تئاتر لاکچری؛ خودکرده را تدبیر نیست

اجرای تئاتر «بینوایان» با قیمت بلیت ۱۸۵ هزار تومانی در «تهران رویال هال، هتل اسپیناس پالاس» زمینه‌ساز بحث‌ها و حواشی زیادی شده است. از نخستین حاشیه‌های این تئاتر ، تبلیغات زودهنگام و گسترده این تئاتر در سطح شهر بود. در این تبلیغات، تاریخ اجرا هم ذکر شده بود.

طبق قانون، تئاتری که هنوز مجوز قطعی اجرا نگرفته است، نمی‌تواند تاریخ اجرا را در تبلیغات اعلام کند، اما در تبلیغات بینوایان شاهد این کار خلاف قانون بودیم. برخی از افراد در آن زمان گفتند چون کارگردان بینوایان، مسئولیت دولتی دارد توانسته چنین کاری انجام دهد.

حسین پارسایی همزمان هم مدیرکل دفتر نمایش خانگی در سازمان سینمایی بود و هم دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر که البته بابت تمرینات بینوایان به‌طور موقت از ایرانشهر کناره‌گیری کرده بود.

بعد از تبلیغات زیاد، شائبه بلیت‌های ۲۵۰ هزار تومانی درباره این تئاتر مطرح شد که با واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد روبرو شد. شهرام کرمی از مخالفت ارشاد با قینت بالای بلیت تئاتر خبر داد و گفت قیمت‌ها به زیر ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

تخلف «بینوایان» در شورای نظارت بررسی می‌شود/ با بلیت ۲۰۰هزار تومانی مخالفیم

و برخی دیگر از رسانه‌ها مدعی شدند بخش‌هایی از این تئاتر از نظر اجرایی از روی فیلم سینمایی «بینوایان » کپی شده است.

اما نقطه عطف ماجرا واکنش وزیر ارشاد به قیمت بلیت این تئاتر بود.

اینکه وزیر ارشاد به چنین پدیده‌ای واکنش نشان دهد امر پسندیده‌ای است، اما پرسش‌های زیادی در این زمینه از آقای صالحی قابل طرح است.

عموم اهل فرهنگ می‌دانند از اوایل دهه نود سیاست گسترش تئاتر خصوصی در دستور کار وزارت ارشاد قرار گرفت و همه وزرای ارشاد بعدی هم به این سیاست عمل کردند. تا پیش از اجرای این سیاست‌، عموما تئاترها با حمایت مالی دولت در سالن‌های دولتی به روی صحنه می‌رفتند. نتیجه، آن بود که قیمت بلیت تئاتر، خیلی زیاد نبود و تئاتر مخاطبین همیشگی خود را داشت.

با اجرای سیاست تئاتر خصوصی، سالن‌های خصوصی باید می‌توانستند هزینه خود را از طریق گیشه تامین کنند و در نتیجه، هم قیمت بلیت بالاتر رفت و هم پای بازیگران سینما و تلویزیون به صحنه‌های تئاتر باز شد.

با حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر، پای مخاطبین جدیدی به سالن‌های تئاتر باز شد. مخاطبینی که شاید تا پیش از آن مخاطب تئاتر نبودند و شهرت بازیگران مطرح باعث شده بود آن‌ها به تماشای تئاتر بروند. از طرفی دیگر باعث شد تعداد زیادی از مخاطبین همیشگی تئاتر توان مالی خرید بلیت‌های گران را نداشته باشند و از تماشای تئاتر محروم شوند.

قیمت بلیت بینوایان عجیب نیست. همزمان با بینوایان تئاتر «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» به کارگردانی همایون غنی‌زاده در تالار وحدت اجرا می‌شود که بلیت قیمت آن هه با «بینوایان» تقریبا برابر است. پیش از این هم تئاتر «الیور تویست» باز هم به کارگردانی حسین پارسایی با بلیت‌هایی گران در تالار وحدت اجرا شده بود.

البته تئاترهای دیگری که در تهران اجرا می‌شوند تا این حد گران نیستند اما بلیت آن‌ها هم با قیمتی ارائه می‌شود که از عهده یک دانشجو یا یک کارمند، خارج است.

همه این اتفاقات نتیجه قهری سیاست گسترش تئاتر خصوصی است. باید از وزیر محترم ارشاد پرسید شما برای اصلاح این سیاست در این یک سالی که بر مصدر امور هستید چه کرده‌اید؟ سیاست گسترش تئاتر خصوصی حتما نیاز به اصلاح دارد. باید راهی اندیشید تا آن مخاطبین همیشگی تئاتر بتوانند دوباره به تماشای تئاتر بیایند. 

یا حداقل می‌توان از وزیر ارشاد پرسید برای اصلاح قیمت‌گذاری بلیت تئاتر چه رویه‌ای طراحی کرده‌اند؟ آیا نمی‌توان مانند سینما شورایی برای این کار تشکیل داد؟

با همه این احوال، بلیت‌فروشی «بینوایان» آغاز شد و در کمال تعجب در عرض چند دقیقه، بیشترِ بلیت‌ها فروش رفت. به‌ فروش رفتن بلیت‌های گرانقیمت این تئاتر در چند دقیقه، گویای این مطلب است که در شرایط سخت اقتصادی کشور، بخشی از مردم اینقدر توانایی مالی دارند که چندصدهزار تومان برای تماشای یک تئاتر بپردازند.

ظهور چنین طبقه ثروتمندی در کشور نتیجه سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال است که متاسفانه بعد از جنگ با اهتمام همه دولت‌ها اجرا شده است و اجرای این سیاست‌ها نتیجه‌ای جز ذبح عدالت و افزایش نابرابری اقتصادی و اجتماعی نداشته است.

در حقیقت تئاتر خصوصی جلوه‌ای از سیاست کلانی است که اقتصاد کشور را به «دست‌های نامرئی بازار» می‌‌سپارد و در این میان برخی از مردم توسط این دست‌های نامرئی، خفه می‌شوند. آن سیاست‌های کلان اقتصادی باعث تولد چنین طبقه‌ای می‌شود و این طبقه نیاز به تفریحات خاص خود را دارد و تئاتر خصوصی این تفریحات را برای ایشان فراهم می‌کند.

اینچنین است که تئاتر لاکچری به روی صحنه می‌رود و وزیر ارشاد هم فقط می‌تواند در اعتراض به آن فقط توییت منتشر کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۸۹۴۶۱۷:۰۳:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۲۶
همین لاکچری ها مدام هم از فشار تحریم و سختی معیشت می نالند!!
ناشناس۵۹۹۵۹۵۱۲:۴۵:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۲۷
عده زیادی از مردم در تامین مایحتاج زندگی شون و خرید گوشت و برنج و میوه مشکل دارند و اما این لاکچری ها برای بلیط تاتر 200 هزار تومان پرداخت می کنند !
ناشناس۵۹۸۹۴۷۱۷:۰۶:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۲۶
وزارت ارشاد با این هنجارشکنی ها مقابله نمی کند ، چون این سلبریتی ها ، جز لاینفک گفتمان « تکرار» و « بزن و برقص» هستند... باید هواشون رو داشت!
ناشناس۵۹۸۹۴۸۱۷:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۲۶
بعد از جنگ ، روحیه اشرافی دولت سازندگی ، فرهنگ رو هم به سمت قهقرا ریل گذاری کرد..
ناشناس۵۹۸۹۵۸۱۷:۱۹:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۲۶
شما می خوایید همه ملت گدا باشن. تحمل رفاه رو ندارید.
ناشناس۵۹۹۵۸۸۱۲:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۲۷
این فاصله طبقاتی که از سال 68 به بعد با اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی ایجاد شده و باعث افزایش فقر و فساد شده مایه تاسف و شرمساری است .
ناشناس۵۹۸۹۶۶۱۷:۳۷:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۲۶
مگه باید حتما قیمت ها با هم یکی باشه ، وقتی مسولی میتونه از گرفتن مبالغ زیاد انتقاد کنه که زندگی خودشون هم ساده باشه مسولین همه خودروهایی چنذ میلیاردی و کاخهای باشکوه دارن بعد برا ظاهرسازی نقد اینجور موضوعات هم میکنن ببینین زندگیهاشون قبل انقلاب چی بوده الان چیا جمع کردن کل پول تالار خرج یه عمل جراحی عزیزان تو اروپا هم نمیشه کی میخوان دست از این فیلم بازی کردنهاشون بردارن خداداند‌.
ناشناس۵۹۸۹۷۰۱۷:۴۲:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۲۶
آقا این که غصه نداره یه مدت تئاتر رو برا ثروتمندا بذارید وکلی پول جمع کنید . شاید تماشاچی ها پولدار باشن اما بازیگران نه واین پول رو هزینه هنرمند کنید بعد از اون همین تاتر رو در مکانی ارزان تر با بلیط ارزان برای هنر دوستان کم بضاعت نمایش دهید ! به هر حال تو مملکتی که اکثریت تحت فشار مالی هستند اگه هر کس بتونه از اقشار مرفع بی درد پولی به دست بیاره غنیمته وکاری درست .
ناشناس۵۹۸۹۸۹۱۸:۰۰:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۶
این بازی‌ها چیه ما از اصل تئاتر رو قبول نداریم حالا به لاکچری و مردمی گیر دادین خمش دنبال عوامفریبی شما نگران نان مردم باشید تئاتر پیشکش
ناشناس۵۹۹۰۲۳۱۸:۵۱:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۲۶
به نظرم مقاله بسیار بی ربطی بود و مفاهیم نا مرتبط را به هم ربط داده است.
یوسف۵۹۹۰۴۲۱۹:۱۸:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۲۶
حیف و هزار حیف از این شاهکار تاریخی بینوایان واقعی کسانی هستند که بجای نرفتن و تحریم این نوع تئاترها، برخلاف نوع این اثر، کار ناجوانمردانه انجام میدهند، تئاتر حق همه ی مردم و اقشار ملت هست. چه اشکالی داشت قیمت رو پایین تر بیارن و مدت نمایشش رو طولانی تر؟؟؟؟
محمدرضا۵۹۹۰۸۰۲۰:۰۸:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۲۶
تنگ نظری تا کجا؟؟؟؟ اینجور برخورد میکنیم که وضعمان این است.
کامران دانی اذر۵۹۹۰۹۰۲۰:۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۲۶
قیمت ان که فقط 12 دلار میشود فکر نکنم کالای 12 دلاری لاکچری محسوب شود
ناشناس۵۹۹۶۰۸۱۲:۵۵:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۷
ایکاش درآمد هم بر حسب دلار پرداخت می شد نه اینکه از80 دلار تانهایت 500 دلار باشد....
ناشناس۶۰۰۰۸۰۰۲:۰۶:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۲۸
یعنی پرداخت ها در تئاتر باید با سفرهای برون مرزی بعضی ها هماهنگ باشه؟!!! ما در ایران زندگی میکنیم جایی که اکثر مردم سه شنبه ها به سینما میرن... کاش به شعار "مردمی بودن" خودشون پایبند بودن لااقل. فقط شعار شعار شعار.
ناشناس۵۹۹۴۶۴۱۰:۳۳:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۲۷
یه مشت ادم پولدار برا تفریح میرن رنج بی نواها رو برای تفریح تماشا کنند مرفه بی درد
ناشناس۵۹۹۶۴۹۱۳:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۲۷
مملکت گرسنه و فقیر شده است والا همه جای دنیا این شکل تاتر رواج دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین