نگاهی به پشت پرده سایت ها و کانال های اعلام قیمت لحظه ای دلار سکان اعلام نرخ ارزدردست خارج نشینان

گروه اقتصادی الف،   3970719009 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

خراسان نوشت: بالاگرفتن تحولات تجارت خارجی کشور و نوسانات ارزی، پای سفته بازی ها به این بازار حساس را باز کرده است. از آن جایی که سفته بازی با هیجان بازار، رابطه ای تنگاتنگ دارد، می توان انواع روش های داغ کردن و بازی در این بازار هیجانی را در شرایط فعلی بازار ارز کشور دید.

در این زمینه، روز گذشته ایرنا گزارش داد: سررشته اطلاع رسانی در بازار ارز کشور به چهار سایت و کانال در فضای مجازی بر می گردد.

سایت ها و کانال هایی که همگی از خارج از کشور اداره می شوند! موضوعی که می تواند تبیین کننده ابعاد پنهان دیگری از جنگ ارزی شکل گرفته در این روزهای اقتصاد ایران باشد. با توجه به شرایط فعلی کشور، می توان دست چهار گروه رسانه‌ای را در فضای آنلاین فعلی بازار رصد کرد. گروه‌هایی که بر حسب اتفاق یا شاید هم به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده، همگی در خارج از مرزها قرار دارند.

۱- حلقه مثقال
مهم‌ترین گروه یا حلقه را باید حلقه «مثقال» بدانیم؛ حلقه‌ای که این روزها سه سایت «مثقال»، «سبزه میدان» و «گرم» را در اختیار دارد. این حلقه کانال‌هایی به نام «قیمت لحظه‌ای دلار» با حدود 200 هزار عضو، «مثقال» با 110 هزار عضو در تلگرام و در اینستاگرام دو صفحه، یکی با 103 هزار و دیگری با 70 هزار دنبال‌کننده دارد. کل این مجموعه منسوب به فردی است به نام «شهنام گلشنی». او و سایتش در جریان التهابات بازار در سال 90 هم در کانون توجه قرار داشتند و حتی خودش بازداشت شد. نکته جالب درباره گلشنی این است که او از بیان این که یکی از پیروان فرقه بهاییت است ابایی ندارد و گفته در دانشگاه مربوط به بهاییان کامپیوتر خوانده است.

۲- حلقه سایت طلا یا TGJU
دومین حلقه مهم، حلقه TGJU است؛ سایتی که هنوز هم در میان جمع زیادی از فعالان بازار ارز به اشتباه، به عنوان سایت رسمی اتحادیه طلا و جواهر معروف است اما در واقع متعلق به فردی به نام «محمود فروغی» است که ظاهرا قبلا کارمند اتحادیه بوده و حالا دارد از دبی، نرخ ارز و طلا در بازار تهران را اعلام و تعیین می‌کند. این سایت کانالی با 71 هزار عضو و نیز گروهی با 36 هزار عضو در تلگرام دارد.

۳- حلقه پرنیان
سومین حلقه مهم که مخصوصا با اپلیکیشن خود که بیش از 20 هزار نصب فعال دارد و نیز با سایت خود، در این حوزه فعال است؛ «بازار 360» نام دارد. این اپلیکیشن و سایت متعلق به گروه رسانه‌ای به نام «پرنیان» است. خود این گروه متعلق به یک شرکت مهاجرتی به نام «کنپارس» است که در کانادا فعالیت می‌کند و مدیریت آن به عهده فردی به نام «علی مختاری» است. علی مختاری حقوق خصوصی خوانده و عضو کانون وکلای دادگستری تهران و عضو رسمی انجمن کانادایی نظارت بر مشاوران مهاجرت ICCRC است.

۴- حلقه جوانمردی
چهارمین حلقه هم با محوریت فردی به نام «علی جوانمردی» شکل گرفته که اهالی رسانه و سیاست می‌دانند مدت‌ها خبرنگار و مجری ارشد صدای آمریکا بود و حالا رسانه‌ای دارد به نام «آواتودی». جالب است که کانال او در تلگرام حدود 185 هزار عضو دارد؛ یعنی بیش از همه کانال‌های دیگر در حوزه ارز.

این گونه است که جریان اصلی تعیین نرخ آنلاین دلار در ایران با چهار ضلع «گلشنی، فروغی، مختاری و جوانمردی» در خارج از مرزهای کشور شکل می‌گیرد که ناگفته پیداست تا چه میزان می‌تواند اطلاعات آن واقعی و پوشش آن بر تحولات بازار از سر دغدغه منافع ملی باشد.به این کانال‌ها و سایت‌ها و نرم‌افزارها باید دو کانال دیگر را هم افزود که اگرچه قیمت لحظه‌ای ارز را ارائه می‌کنند ولی اطلاعاتی درباره ادمین آن‌ها به صورت آشکار وجود ندارد.

یکی «قیمت آنی ارز» با 84 هزار عضو و دیگری «دلار کف بازار» با 65 هزار عضو. ممکن است خواننده این گزارش البته از کانال‌های دیگری مثل «ساعت بازار»، «قیمت لحظه‌ای ارز، سکه و طلا»، «دلار و سکه کارگشا»، «آخرین قیمت» یا «تحلیل تخصصی بازار تهران طلا»، قیمت‌ها را دنبال کند. اما این کانال‌ها چندان روی روند بازار تاثیرگذار نبوده‌اند. چراکه یا تعداد اعضای کمتری دارند یا این که عملاً یک کانال تخصصی اقتصادی هستند، نه کانالی که صرفا قیمت را در بازار تعیین و گزارش کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۸۸۶۵۰۶:۳۵:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۱۹
سکان ارز دست دولت هست فقط دولت کنترل بازار ارز رو ول کرده دقیقا مثل اتوبوسی که راننده اش دولت باشه و رل و ترمز و گاز را ول کنه و بگه اونهایی که ّبیرون اتوبوس هستند دارند اتوبوس رو هدایت می کنند
ناشناس۵۸۸۹۴۸۰۸:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
این کانالها باید فیلتر شوند.
ناشناس۵۸۸۹۹۷۰۹:۴۷:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۹
وقتی یک سایت رسمی و درست داخلی نیست که اعلام واقعی قیمت ارز طلا در بازار را انجام دهد همین می شود وقتی مقامات رسمی در گذشته و حال راست نگفتند و قیمت دلار به قیمت وحشتناک فعلی رسانده اند و مردم اعتمادی به آنها ندارند افراد دیگر در این وسط سو استفاده می کنند
ناشناس۵۸۹۰۲۸۱۰:۰۶:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱۹
باز هم حرفهای بی ربط و فرافکی عزیز من بی عرضگی خودتونو تو هر زمینه ای گردن خارج نیندازین این اولین قدم برای رفع و مشکل در کشوره اگر اینقدر راحت می شه اینکارو کرد که پس بقیه دنیا چیکار می کننه؟
ناشناس۵۸۹۰۹۷۱۱:۰۲:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱۹
شما چرا حقیقت قیمت را به مردم نمی دهید..دلار 15 هزار تومان خرید و فروش میشود و صدا و سیما و سایتهای وابسته تبلیغ می کنند با خوشحالی که شده 8 هزار تومان و بعد یک سری مردم بی خبر از همه جا نگران برای فروش می آیند بازار و می بینند بانکها 10 می خرند.صرافی ها 13 و بازار 15 و خبری از 8 تومان نیست..پس به کی اعتماد کنند.به صدا و سیما.به بانک.به صرافی یا به بازار..شما باشید بابت حفظ سرمایه خود به کدام اعتماد می کنید...
علي۵۸۹۱۰۵۱۱:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۹
تمام این سایتها رو کشورهای دیگه هم دارن برادر، سعی نکنید ضعف مدیریت و اقتصاد خراب رو گردن دیگران بیاندازید. اقتصاد اگر درست باشد و برنامه ریزی درست در مملکت حاکم باشد هیچ کاری از دست این قبیل سایتها بر نمی آید.
ناشناس۵۸۹۲۱۰۱۲:۵۴:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۱۹
خارج نشینان تلخی و شیرینی ارز در کام شان بیشتر است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین