تاخت و تاز سهامداران در میدان بورس/ پای لنگ دلار برای صعود بیشتر

گروه اقتصادی الف،   3970707221

در معاملات امروز بازارهای مالی، بورس به رکوردزنی خود ادامه داد و در بازار ارز بار دیگر تردیدها بر امیدواری به صعود غلبه کرد.

به گزارش فارس ، بازارهای مالی شهر در اولین روز معاملاتی هفته با دادوستدهای مثبت در بازار بورس همراه شد و همین امر به رشد بیش از 6 هزار واحدی شاخص منجر شد. بازار سکه نیز افت 60 هزار واحدی سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را شاهد بود و معاملات بازار ارز همراه با بی تصمیمی معامله‌گران و نوسانات رو به پایین دنبال شد.

در این میان مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تاثیر گذاشت به ترتیب به جایگزینی محاسبه نرخ کرایه کامیون به روش تن کیلومتر به جای کرایه توافقی، آغاز درخواست کد دسترسی به سامانه نیما توسط واردکنندگان، سرازیر شدن نقدینگی به بازار بورس، تعیین قیمت 82.7 دلار برای نفت در بازارهای جهانی، تحت تاثیر قرار گرفتن بازار مسکن از خانه‌های خالی از سکنه، تلاش عربستان سعودی برای ممانعت از خرید محصولات پتروشیمی‌ها توسط واردکنندگان این محصولات، اختصاص ماهانه 80 میلیون دلار برای واردات لاستیک، تحریم پذیر نبودن حوزه فن‌آوری و خدمات دیجیتال، ارائه 14 راهکار مدیریت بازار ارز توسط کارشناسان و اقتصاددانان، افزایش قیمت فلزات در بازارهای جهانی و افزایش قیمت انس طلا در محیط بین‌الملل اختصاص داشت.

شاخص در میانه کانال 180 هزار

هجوم سرمایه‌گذاران به بازار بورس و سکنی دادن دارایی‌های خود در این بازار، بار دیگر منجر به جهش شاخص این بازار شد و تا انتهای این روز رشد بیش از 6 هزار واحدی نماگر بورس را رقم زد.

در این روز نماگر بورس به سکوی 187 هزار و 406 واحد رسید و 6 هزار و 770 واحد رشد را به نمایش گذاشت. در ثبت این میزان رشد سهم سه نماد فارس، تاپیکو و شپنا پررنگ‌تر از سایر نمادها بود. حجم دادوستدهای این بازار به بیش از 3 میلیارد و 600 میلیون سهم و ورقه بهادار رسید که ارزش این میزان سهام معامله شده بالغ بر 14 هزار میلیارد ریال برآورد شد. در این میان بیشترین حجم دادوستدها به سه نماد وبصادر، خساپا و فملی اختصاص داشت.

عده‌ای از تحلیلگران بازار سرمایه بر این عقیده هستند که بازار بورس از رشد دیگر بازارهای مالی عقب مانده است و همین امر به جذاب شدن سرمایه گذاری در این بازار منجر شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده میزان رشد بازار بورس از ابتدای سال تا کنون حدود 88 درصد بوده است که اختلاف 100 درصدی را نسبت به دیگر بازارهای موازی دارد.

افزایش تقاضا برای خرید نمادهای گروه‌های فلزی، کانه‌های غیرفلزی، دارویی، بانکی و شیمیایی به صف خرید شدن اکثر نمادهای فعال این گروه‌ها منجر شد.

در گروه محصولات شیمایی نیز حدود یک سوم نمادهای فعال بعد از شفاف سازی در زمینه تغییرات قیمت سهام، با رشد 10 درصدی ارزش سهام خود روبرو شدند که در این میان می‌توان به نمادهای تاپیکو، شسینا، شفارس و شغدیر اشاره کرد.

در گروه محصولات دارویی نیز اکثر نمادها با صف خرید این روز کاری را پشت سر گذاشتند و با افزایش حداکثری ارزش سهام خود روبرو شدند. نماد دفارا یکی از سهام پرطرفدار این گروه است که در دوماهه اخیر حدود 150 درصد بازدهی مثبت را از آن سهامداران خود کرده است. این نماد در بازار امروز به دلیل شفاف سازی در رابطه با تغییرات نرخ فروش محصولات و تغییرات نرخ خرید مواد اولیه متوقف بود. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت، به نظر می‌رسد تغییرات نرخ فروش بیش از تغییرات نرخ خرید مواد اولیه باشد.

در گروه کانی‌های غیرفلزی نیز اکثر نمادها در مثبت کامل و با صف خرید این روز را پشت سر گذاشتند. سه نماد کتوکا، کفرا و کاذر بعد از بارگشایی تغییر 10 درصدی ارزش سهام خود را در جهت مثبت دنبال کردند و تا پایان بازار با صف خرید همراه شدند.

بانکی‌ها نیز از دیگر گروه‌های بازار این روز بودند که با افزایش قیمت حداکثری ارزش سهام شرکت‌های فعال روبرو شدند. در این میان نماد سامان با افزایش حجم معاملات و صف خرید روبرو شد و تا پایان با صف خرید سنگین خود باقی ماند.

روند نزولی دلار در بازار غیر رسمی

دلار بعد از جهش‌های قیمتی که در هفته کاری قبل شاهد بود، در ابتدای این هفته با روند نزولی خفیف در بازار غیر رسمی همراه شد، این روند بعد از معاملات این روز به صورت صعودی درآمد که دلیل آن نیز تعیین قیمت معاملاتی دلار برای روز آینده توسط دلالان این بازار بود.

معاملات ارز در بازار غیر رسمی و بازار ثانویه در این روز کاری، بار دیگر امیدها را در رابطه با اصلاح قیمت ارز در دل فعالان اقتصادی زنده کرد.

اصلاح قیمت سکه طلا

سکه تمام بهار آزادی در این روز معاملاتی علی رغم مثبت بودن معاملات انس طلا در بازارهای جهانی، با افت 60 هزار تومانی همراه شد و در آخرین معاملات این روز به ارزش 5 میلیون و 147 هزار تومان رسید.

سکه طرح قدیم نیز اما در جهت دیگر تغییرات خود را به ثبت رساند و در پی ثبت رشد 20 هزار تومانی، بر سکوی 5 میلیون و 21 هزار تومان تکیه زد. با این حساب فاصله قیمتی این دو بخش بازار سکه در این روز کاهش یافت.

نیم سکه و ربع سکه نیز تغییرات قیمتی خود را هم راستا با سکه طلا طرح جدید به ثبت رساندند و به ترتیب 100 هزار تومان و 40 هزار تومان افت را تجربه کردند.

سکه گرمی نیز در این روز 5 هزار تومان افزایش یافت و به عدد 701 هزار تومان رسید. بار دیگر بر ارزش مثقال طلا افزوده شد و رشد ارزش 9 هزار تومانی در این بخش به ثبت رسید.

هر گرم طلای 18 عیار نیز در پایان دادوستدهای اولین روز معاملاتی هفته به ارزش 490 هزار و 200 تومان رسید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین