نظر امام حسین(ع) درباره مرگ و شهادت

گروه اجتماعی الف،   3970629035

خداوند در سوره‌ آل‌عمران در پاسخ به منافقان درباره کشته‌شدن در سفر و جنگ باذکر دونکته شایعات آنها را پاسخ می دهد.

به گزارش فارس، در آیه ۱۵۶ سوره آل‌عمران از قول منافقان آمده است که برادران ما که به سفر رفته و یا رزمنده بودند اگر نزد ما بودند نمی‏‌مردند و کشته نمی‏‌شدند.

حال خداوند در آیات بعد با بیان دو نکته، به شایعات دلسرد‌کننده‏ منافقان درباره مرگ پاسخ می‌دهد.

ابتدا به متن و ترجمه آیات توجه کنید

وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ اَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَهٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَحْمَهٌ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ‏(۱۵۷)
وَلَئِن مُّتُّمْ اَوْ قُتِلْتُمْ لَاِلَی اللَّهِ تُحْشَرُونَ‏(۱۵۸)

و اگر در راه خدا کشته شوید و یا بمیرید (زیان نکرده‌‏اید، زیرا) آمرزش و رحمت خداوند از آنچه (آنان در طول عمر خود) جمع می‏‌کنند، بهتر است.(۱۵۷)
و اگر بمیرید یا کشته شوید، قطعاً به سوی خداوند برانگیخته می‌‏شوید.(۱۵۸)

دو نکته خدا در آیه ۱۵۷ در پاسخ به منافقان

۱. مرگ و حیات بدست اوست. جبهه رفتن، طول عمر را کم نمی‏‌کند.
۲. کسی که در راه خدا گام بردارد، بمیرد یا شهید شود، برنده است. زیرا او عمر داده، ولی مغفرت و رحمت گرفته است، پس چیزی را نباخته است.

کسانی که در راه سفر به جبهه، یا در راه تحصیل علم، یا سفر برای حج و زیارت، تبلیغ و ارشاد و سایر اهداف مقدّس از دنیا بروند، مشمول رحمت و مغفرت الهی خواهند بود.

اما در آیه ۱۵۸ عبارت «فی سبیل اللّه» نیامده است، زیرا قصد دارد بگوید: محشور شدن همه‏ کسانی که بمیرند یا کشته شوند در هر راهی که باشند، به سوی خداست. اکنون که مرگ برای همه حتمی است و حشرِ همه در محضر خداوند نیز حتمی است، پس چرا بهترین نوع رفتن را با رضایت پذیرا نباشیم؟ اگر مرگ و شهادت، هر دو بازگشت به سوی خداست، پس دیگر نگرانی از شهادت چرا؟

در همین راستا امام حسین علیه‌السلام می‏‌فرمایند: «فان تکن الابدان للموت انشئت‏ فقتل امرء فی اللّه بالسّیف افضل‏» اگر بدنها برای مرگ آماده شده‏‌اند، پس شهادتِ مرد در راه خدا با شمشیر بهترین مرگ است.(بحار، ج‏44، ص‏374)

پیام‌ها

در جهان بینی الهی، مرگ و شهادت در راه خدا، از همه‏ دنیا و جمع کردنی‏‌های آن بهتر است. «ولئن قتلتم فی سبیل اللّه او متّم...»

مهم در راه خدا بودن است، خواه به شهادت بی‌انجامد یا مرگ. «قتلتم فی سبیل اللّه او متّم...»

اوّل باید بخشیده شد، سپس رحمت الهی را دریافت کرد. کلمه‏ «لمغفره» قبل از کلمه «رحمه» آمده است.

مغفرت و رحمت نتیجه‏‌ای ابدی دارد، ولی مال و ثروت آثارش موقّت است. «لمغفره من اللّه و رحمه خیر مما یجمعون»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین