نظر امام حسین(ع) درباره مرگ و شهادت

گروه اجتماعی الف،   3970629035

خداوند در سوره‌ آل‌عمران در پاسخ به منافقان درباره کشته‌شدن در سفر و جنگ باذکر دونکته شایعات آنها را پاسخ می دهد.

به گزارش فارس، در آیه ۱۵۶ سوره آل‌عمران از قول منافقان آمده است که برادران ما که به سفر رفته و یا رزمنده بودند اگر نزد ما بودند نمی‏‌مردند و کشته نمی‏‌شدند.

حال خداوند در آیات بعد با بیان دو نکته، به شایعات دلسرد‌کننده‏ منافقان درباره مرگ پاسخ می‌دهد.

ابتدا به متن و ترجمه آیات توجه کنید

وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ اَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَهٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَحْمَهٌ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ‏(۱۵۷)
وَلَئِن مُّتُّمْ اَوْ قُتِلْتُمْ لَاِلَی اللَّهِ تُحْشَرُونَ‏(۱۵۸)

و اگر در راه خدا کشته شوید و یا بمیرید (زیان نکرده‌‏اید، زیرا) آمرزش و رحمت خداوند از آنچه (آنان در طول عمر خود) جمع می‏‌کنند، بهتر است.(۱۵۷)
و اگر بمیرید یا کشته شوید، قطعاً به سوی خداوند برانگیخته می‌‏شوید.(۱۵۸)

دو نکته خدا در آیه ۱۵۷ در پاسخ به منافقان

۱. مرگ و حیات بدست اوست. جبهه رفتن، طول عمر را کم نمی‏‌کند.
۲. کسی که در راه خدا گام بردارد، بمیرد یا شهید شود، برنده است. زیرا او عمر داده، ولی مغفرت و رحمت گرفته است، پس چیزی را نباخته است.

کسانی که در راه سفر به جبهه، یا در راه تحصیل علم، یا سفر برای حج و زیارت، تبلیغ و ارشاد و سایر اهداف مقدّس از دنیا بروند، مشمول رحمت و مغفرت الهی خواهند بود.

اما در آیه ۱۵۸ عبارت «فی سبیل اللّه» نیامده است، زیرا قصد دارد بگوید: محشور شدن همه‏ کسانی که بمیرند یا کشته شوند در هر راهی که باشند، به سوی خداست. اکنون که مرگ برای همه حتمی است و حشرِ همه در محضر خداوند نیز حتمی است، پس چرا بهترین نوع رفتن را با رضایت پذیرا نباشیم؟ اگر مرگ و شهادت، هر دو بازگشت به سوی خداست، پس دیگر نگرانی از شهادت چرا؟

در همین راستا امام حسین علیه‌السلام می‏‌فرمایند: «فان تکن الابدان للموت انشئت‏ فقتل امرء فی اللّه بالسّیف افضل‏» اگر بدنها برای مرگ آماده شده‏‌اند، پس شهادتِ مرد در راه خدا با شمشیر بهترین مرگ است.(بحار، ج‏44، ص‏374)

پیام‌ها

در جهان بینی الهی، مرگ و شهادت در راه خدا، از همه‏ دنیا و جمع کردنی‏‌های آن بهتر است. «ولئن قتلتم فی سبیل اللّه او متّم...»

مهم در راه خدا بودن است، خواه به شهادت بی‌انجامد یا مرگ. «قتلتم فی سبیل اللّه او متّم...»

اوّل باید بخشیده شد، سپس رحمت الهی را دریافت کرد. کلمه‏ «لمغفره» قبل از کلمه «رحمه» آمده است.

مغفرت و رحمت نتیجه‏‌ای ابدی دارد، ولی مال و ثروت آثارش موقّت است. «لمغفره من اللّه و رحمه خیر مما یجمعون»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین