با حضور پژوهشگر ایرانی "دانشگاه نیویورک" صورت گرفت استفاده از هوش مصنوعی گوگل برای تشخیص سرطان ریه

گروه فناوری الف،   3970629030

پژوهشگران "دانشگاه نیویورک" که یک ایرانی هم بین آنها حضور دارد، یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تشخیص سرطان ریه به کار گرفتند.

به گزارش ایسنا وبه نقل از وایرد، پژوهشگران "دانشگاه نیویورک" در مطالعه اخیرشان موفق شدند از یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان ریه استفاده کنند.  این مطالعه نشان داد که یک برنامه هوش مصنوعی گوگل یا برنامه یادگیری ماشین می‌تواند دو نوع سرطان ریه را تنها از روی یک تصویر و با دقت ۹۷ درصد تشخیص دهد.

این برنامه هوش مصنوعی یک تصویر از یک قطعه بافت سرطانی را تجزیه و تحلیل می‌کند و پس از آن به درستی می‌تواند دو نوع از سرطان‌های ریه به نام سرطان "آدنوکارسینوم"(adenocarcinoma) یا "سرطان سلول سنگفرشی" (squamous cell carcinoma) که حتی تشخیص آن برای آسیب شناسان ماهر نیز سخت است را بدون آزمایش اضافی شناسایی کند.

دکتر "نرگس رضوانیان"(Narges Razavian) از نویسندگان این مطالعه و استاد رادیولوژی و سلامت جمعیت گفت: ما بسیار هیجان زده هستیم که توانستیم یک سیستم آسیب شناس پیشرفته را توسعه دهیم که می‌تواند الگوهای ناشناخته‌ای را در سلول‌های سرطانی و بافت‌های اطراف آنها کشف کند.

علاوه بر شناسایی انواع سرطان، هوش مصنوعی مذکور حتی قادر به شناسایی شش ژن غیر عادی مرتبط با سرطان ریه موجود در سلول‌ها نیز بود.

دقت هوش مصنوعی مذکور بسته به ژن متغیر است و ممکن است گاهی ۷۳ تا ۸۶ درصد نیز تغییر کند. این جهش‌های ژنتیکی اغلب باعث تغییر شکل سلول و همچنین نحوه ارتباط آن با محیط اطراف می‌شود. معمولا شناسایی این تغییرات در ژن یک بیمار، هفته‌ها به طول می‌انجامد.

دکتر "آریستوتلیس تیریگاس"(Aristotelis Tsirigos) نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشکده آسیب شناسی دانشگاه نیویورک گفت: به تاخیر انداختن شروع درمان سرطان هرگز خوب نیست. مطالعه ما نشان می‌دهد که یک هوش مصنوعی قادر خواهد بود فورا مشخصات زیرشاخه سرطانی و جهش یافته را تشخیص دهد تا بیماران درمان‌های هدفمند را شروع کنند.

در این مطالعه پژوهشگران با استفاده از یک "شبکه‌ عصبی پیچشی عمیق"(deep convolutional neural network) ساخته شده توسط گوگل به نام" Inception v۳" برای تجزیه و تحلیل مقدار زیادی از اطلاعات بصری نیز استفاده کردند.

شبکه‌های عصبی پیچشی رده‌ای از شبکه‌های عصبی عمیق هستند که معمولا برای انجام تحلیل‌های تصویری یا گفتاری در یادگیری ماشین استفاده می‌شوند.

ساختار شبکه‌های پیچشی از فرایندهای زیستی قشر بینایی گربه الهام گرفته‌ شده‌ است. این ساختار به گونه‌ای است که تک‌نورون‌ها تنها در یک ناحیه محدود به تحریک پاسخ می‌دهند که به آن ناحیه پذیرش گفته می‌شود.

سپس دانشمندان اطلاعات پروژه "سرطان ژنوم اطلس"(Atlas Genome Cancer) را که یک پایگاه داده با تصاویر سرطان‌های تشخیص داده شده است را به سیستم هوش مصنوعی یاد شده وارد کردند.

هنگامی که هوش مصنوعی توانست تنها با تجزیه و تحلیل تصاویر، نوع تومورها را صحیح تشخیص دهد پژوهشگران شگفت زده شدند زیرا تشخیص آن تومورها از روی همان تصاویر برای آسیب شناسان نیز مشکل بوده و در بعضی موارد نیز به اشتباه تشخیص داده‌اند.

هم اکنون نیز پژوهشگران در حال تلاشند تا سیستم مذکور را با افزودن داده‌ها توسعه دهند که بتواند تومورها را با دقت حداقل ۹۰ درصد تشخیص دهد.

این مطالعه در مجله" Nature Medicine" منتشر شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین