ظریف: با تصویب FATF همه مشکلات حل نمی‌شود

گروه سیاسی الف،   3970628066 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که برای شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، یکشنبه آینده، اول مهر ماه، عازم نیویورک خواهد شد.

ظریف: با تصویب FATF همه مشکلات حل نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه افتتاح نمایشگاه «نقش وزارت امور خارجه در دفاع مقدس» در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

*منتظر اجرایی شدن اقدامات عملی اتحادیه اروپا هستیم

ظریف  درباره تعهدات برجامی اتحادیه اروپا نیز اظهار داشت: در اجلاسی که در وین داشتیم نه فقط اتحادیه اروپا، بلکه ۱+۴ هم تعهداتی را اعلام کردند و ما گفتیم این تعهدات باید به اقدامات عملی تبدیل شود.
وی افزود: شما در خبرهای روزهای اخیر هم دیدید که اروپا اقدامات عملی را هم شروع کرده و ما منتظر اجرایی شدن این اقدامات عملی هستیم و اروپایی‌ها هم می‌دانند بر اساس این اقدامات عملی ما تصمیم‌گیری می‌کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هفته آینده جلسه مجدد ۱+۴ را در نیویورک خواهیم داشت که انشاءلله در آن جلسه مجموعه اقداماتی که تا آن زمان انجام شده را بررسی و نتیجه جلسه را به هیات نظارت در تهران گزارش خواهیم داد و براساس آن مقامات عالی کشور تصمیم گیری می‌کنند.

 انزوای سهمگین آمریکا در صحنه بین‌المللی
وی در خصوص سفر آتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز افزود: سفر نیویورک فرصت بسیار خوبی برای دیپلماسی کشور در بالاترین سطح در سطح ریاست جمهوری است که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را مطرح کنند.

ظریف ادامه داد: جلسه مجمع عمومی در این زمینه فرصت بسیار خوبی است و رئیس جمهور در این اجلاس سخنرانی و در جلسات دوجانبه و چندجانبه دیگر شرکت خواهند کرد و فرصت منحصر به فردی است که در حال حاضر همه کشورها از آن استفاده می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: اگر امسال به لیست حضور در مجمع عمومی نگاه کنید، 95 کشور در سطح رئیس جمهور و یا پادشاه و 38 نخست‌وزیر شرکت می‌کنند و بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل شرکت می‌کنند.
در حالی که آمریکایی‌ها از حضور ترامپ در یک جلسه شورای امنیت خبر می‌دهند، وزیر امور خارجه در این خصوص اظهار داشت: درباره نشست شورای امنیت از مقالاتی که منتشر شده به نظر می‌رسد آمریکا در برنامه ریزی اولیه‌ای که داشتند تجدیدنظر کرد‌ه‌اند چون می‌دانستند اگر چنین کاری بخواهند انجام دهند و اگر جلسه‌ای در آن شورا در خصوص ایران بگذارند، علاوه بر اینکه  این جلسه خلاف همه نُرم‌های بین‌المللی است، آن جلسه به جلسه محاکمه آمریکا تبدیل می‌شود، به خاطر اینکه تنها قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران قعطنامه ۲۲۳۱ است و آمریکا نه تنها خودش این قطعنامه را نقض کرده، بلکه سایر کشورها را هم مجبور می‌کند که آن را نقض کنند. 

ظریف اضافه کرد: همانطور که می‌بینید این سر و صداهایی که از آمریکا در می‌آید به خاطر اینکه کشورهای دیگر مقاومت می‌کنند. مردم ما توجه داشته باشند شلوغ بازی‌هایی که این روزها آمریکا در می‌آورد و وزارت خارجه آمریکا هر روز این و آن را تهدید می‌کند و می‌گوید حواستان باشد اگر با ایران روابط داشته باشید، چنین و چنان می‌کنیم، اینها نشانه قدرت آمریکا نیست بلکه نشانه ضعف آنها است، به این دلیل که کسی به حرف آنها گوش نکرده و کشورها در برابر حرفشان مقاومت کرده‌اند. 

وزیر خارجه بیان کرد: درست است که برخی شرکت‌ها موقتا از ایران خارج شدند، ولی این واقعیت وجود دارد که این تکرار مستمر تهدیدات توسط آمریکا به خاطر مشکلاتی است که در برابر جامعه بین الملل پیدا کردند و این مشکل را هم برای برگزاری جلسه شورای امنیت داشتند. 

وی اظهار داشت: آنچه که من امروز در برخی نشریات خواندم و آنچه که در اعلام نمایندگی آمریکا اخیرا دیدیم، جلسه را تبدیل کردند به جلسه‌ای که محدود به اعضای شورا است و موضوع آن هم ایران نخواهد بود و موضوعات دیگر خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در عین حال یادآور شد: البته آمریکایی‌ها از هر فرصتی برای حرف‌های نامربوط و اتهاماتی که فقط خودشان مستحق آن هستند، علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند و از این جلسه هم استفاده خواهند کرد، اما از خیال خامی که داشتند برای اینکه جلسه را تبدیل به جلسه‌ای علیه ایران کنند، مجبور به عقب نشینی شدند.

 ظریف گفت:کما اینکه یک بار این کار را در دی ماه کردند و دیدند که اکثر اعضای شورای امنیت در آن جلسه از برجام حمایت کردند و این نشان دهنده انزوای سهمگین آمریکا در صحنه بین‌المللی است. 

 

 

*همیشه در مرکز مشورت‌ها قرار داشتیم
وی درباره توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب هم گفت: ما درباره ادلب تمام تلاشمان از ابتدا این بود که جنگ صورت نگیرد و  مبارزه با تروریست‌ و پاکسازی سوریه از تروریست‌ها بدون درگیری و تلفات صورت گیرد. این کار را در آنکارا و بعد در سفرم به دمشق دنبال کردم، هم در اجلاس سران در تهران و هم در مذاکرات حاشیه اجلاس سران همین بحث دنبال شد، یعنی محورهایی که دیروز مورد توافق اولیه قرار گرفته، همان محورهایی بود که بحث و دنبال کردیم که بتوانیم ادلب را از حضور تروریست‌ها خارج کنیم، بدون اینکه تاثیری بر زندگی مردم گذاشته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: امیدواریم با مذاکرات بیشتر به شکلی بتوان این را (توافق) اجرا کرد که حاصلش هم حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و هم مقابله با تروریسم و هم حفظ جان غیرنظامیان باشد.

وی تصریح کرد: ما همیشه در مرکز مشورت‌ها قرار داشتیم.

*اول مهر به نیویورک می‌روم
ظریف همچنین گفت که یکشنبه هفته آینده اول مهر برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند.

وی درباره نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ نیز عنوان کرد که هنوز تاریخ آن قطعی نشده ولی به احتمال زیاد این نشست در روزهای ابتدایی اجلاس مجمع برگزار خواهد شد.

*اینکه فکر کنیم با تصویب این لوایح همه مشکلات ما حل می‌شود، تصور اشتباهی است

ظریف همچنین درباره تصویب سه لایحه باقی مانده از FATF و علی‌رغم انتقادات جدی کارشناسان از احتمال پیوستن ایران به این کنوانسیون بین‌المللی و نگرانی‌های موجود در این زمینه گفت: سه لایحه‌ای که باقی مانده را برای منافع کشور و شفاف سازی و مقابله با ایران‌هراسی‌های دروغین که در دنیا انجام شده، مفید می‌دانیم.
وی افزود: این لوایح در تمامی سطوح از جمله دبیرخانه شورای امنیت ملی به طور ریز بررسی شده و منافعش برای ایران قابل توجه است و یکی از مهمترین بهانه های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری‌ها خواهد گرفت.
رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: اینکه فکر کنیم با تصویب این لوایح همه مشکلات ما حل می شود، تصور اشتباهی است. بدخواهی‌هایی که علیه ایران از سوی سلطه طلب‌ها است ادامه خواهد داشت، اما یکی از بهانه‌های مهم از آنها گرفته می‌شود، ضمن اینکه منافع کشور حفظ می‌شود و از دید دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که مسوول این کار است، منافع کشور تقویت می شود.
به گزارش فارس، ظریف اظهار داشت: ما اعتقاد داریم مقام معظم رهبری هم این موضوع را به مجلس واگذار کردند و امیدواریم در این فاصله مجلس با این اقدام مهم و اساسی یک بهانه بی‌دلیل را از آمریکا و کشورهایی که خودشان بزرگترین حامیان تروریسم هستند، بگیرند.
وی ادامه داد: امروز خبرها رو ببینید که اسرائیلی‌ها بیشترین حمایت را از گروه‌های تروریستی در سوریه کرده‌اند، قبلا می‌گفتند فقط بیماران خود را به آنجا برای مداوا می‌برند، اما الان معلوم شده هم حمایت مالی و هم تسلیحاتی و لجستیکی داشته‌اند و حالا مدعی جمهوری اسلامی شدند که با شفافیت در مقابله با تروریسم عمل می‌کند، آنها خودشان تروریست و حامیان بزرگ آن هستند و جمهوری اسلامی این بهانه را نیز از آنها خواهد گرفت.

*اعتراض به مدیر توئیتر

ظریف در پاسخ به سوالی درباره توئیت اعتراضی خود به مدیر توئیتر مبنی بر بسته شدن حساب‌های کاربری برخی ایرانیان گفت: ثابت شده که گروه‌هایی از توئیتر برای ایجاد جنجال و آشوب استفاده می‌کنند و‌ توئیتر هم باید نسبت به آنها عکس العمل نشان دهد، ولی متاسفانه روش دیگری را استفاده کرده است.

وی ادامه داد: این حرکت را با حضور گسترده‌تری در یک پویش عمومی در فضای مجازی، می‌توان دنبال کرد.

*نشان دادیم که دنیا برای حرف‌هایی که سازمان ملل می‌زند اعتباری قائل نیست

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مراسم رونمایی از نمایشگاه مزبور عنوان کرد: اسنادی که امروز در معرض دید عموم قرار گرفته، شاید قسمت بسیار اندکی از صدها هزار سند است که همه اینها نشان دهنده این سه واقعیت است و آن اینکه مردم ایران چگونه در مقابل فشارها مقاومت کردند، اینکه چگونه جامعه بین الملل نسبت به حمله صدام و اشغال خاک ایران و گزارش‌های متعددی که در مورد حملات صدام به غیرنظامیان انجام شد و به آن جنگ شهرها می‌گفتند و استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی بی توجهی کرد و اینکه سندهای آنها را در نمایشگاه امروز شاهد هستید. 
وی گفت: گزارش های متعددی که دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت ارائه کرد مبنی بر این که صدام علیه مردم، نظامیان و غیر نظامیان ایران که یاد و خاطره همه شهدای شیمیایی و شهدای سردشت را گرامی می‌داریم، علیه همه اینها از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند و یک سکوت مرگباری بر شورای امنیت حاکم بود که برای چند سال تا پایان جنگ حتی یک بار حاضر نشد صدام را به دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی محکوم کند.

ظریف افزود: اما در نهایت دیدیم که همین مقاومت صفحه سومی هم باز کرد و آن اعلام تعرض عراق علیه مردم ایران توسط دبیرکل ملل متحد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یعنی نشان دادیم که دنیا برای حرف‌هایی که سازمان ملل می‌زند اعتباری قائل نیست و اعتقادی ندارد، ولی نشان دادیم که با مقاومت مردم و دیپلماسی مبتنی بر مقاومت و دیپلماسی مبتنی بر مردم، دیپلماسی که گرانیگاهش (مرکز ثقل) اعتماد و اتکای به مردم خودمان هست، می‌توان نهایتا ثمره سیاسی را هم گرفت و سازمان ملل ناگزیر شود که به این واقعیت اعتراف کند که صدام جنگ را آغاز کرده است. 
ظریف ادامه  داد: ما نمونه‌های رشادت‌های مدافعان کشور، نیروهای مسلح، بسیج و مردم خوبمان را دیدیم و امروز هم نمونه‌های تلاش‌های دیپلماتیک را می‌بینیم.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۵۰۰۵۱۴:۰۱:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۸
جوحاکم برجامعه با توجه به بی تفاوتی دولت به مسائل اقتصادی و فقر وگرانی توجه بیشتر مسولین را می طلبد ........
ناشناس۵۵۵۰۰۷۱۴:۰۲:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۸
تا به حال چه کار مفیدی کرده که منتظر دومیش هستید؟
ناشناس۵۵۵۰۷۷۱۵:۴۰:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۸
تمام مشکلات وقتی حل میشود که تمام مشکلات و دشمنی ما با دنیا تمام شود و به یک کشور عادی تبدیل شویم. اما در همین حد تصویب لوایح FATF هم بهرجهت قدمی رو به جلو است
ناشناس۵۵۵۱۱۵۱۶:۳۸:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۸
پس مشکلات مردم با چی حل میشه؟ بسسسسسسسه خسته شدیم
ناشناس۵۵۵۱۶۹۱۸:۴۳:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۸
سلام با تفکر درست و کار صحیح. دست به دست هم بدن. مسئولین کاری و اهل علم را سر کار بیارن در مجلس و ریاست جمهوری. بدون تعصب هم پیگیری بکنن.
ناشناس۵۵۵۱۲۷۱۷:۰۷:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۸
این قانون باید اجرا شود
ناشناس۵۵۵۲۰۹۲۰:۳۲:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۸
امیدوار که این ذلت رو نپذیرند
ناشناس۵۵۵۱۸۴۱۹:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۸
یعنی هم تصویب ببشه هم کسی انتظار نداشته باشه!چه رویی!!!!
حسین۵۵۵۱۹۱۱۹:۵۲:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۲۸
بله.مشکلات حل نمی شود اما حداقل از بابت مشکلات دیگری بر مشکلات فعلی اضافه نمی شود. الان عمدتا با تحریم آمریکا طرفیم اما تحریم های FATF ما را در مقابل بسیاری از کشورهایی قرار می دهد که در حال حاضر سعی دارند با ترامپ همراهی نکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین