کرباسیان: در جنگ اقتصادی نهاد قانون‌گذاری کشور در تعطیلات است/ در دام روانی تحریم‌ها افتاده‌ایم

گروه اقتصادی الف،   3970621205 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسعود کرباسیان در یادداشتی نوشت: چند روز پس از استیضاح فکر می‌کردم مشغله‌های فراوان اداره وزارت اقتصاد برایم تمام شده و احتمالا وقت بیشتری را صرف امور شخصی می‌کنم. اما گرفتاری ذهنی دیگری پیدا کرده‌ام و تقریبا ساعات کاریم با زمان حضور در وزارت اقتصاد برابری می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه این یادداشت آمده است این روزها بیشتر بین مردم هستم و در دیدارهای کاری هم افرادی که حضور پیدا می‌کنند، راحت‌تر از گذشته صحبت می‌کنند. فضای عمومی جامعه یعنی درک مردم از وضعیت اقتصاد کلان کشور به شدت منفی شده و البته که فشارهای اقتصادی شدیدی روی دوش طبقه متوسط و طبقه محروم وجود دارد.

نقطه قابل تامل اینکه بحران جدی و بزرگ جامعه، فاصله طبقاتی است. دو تصویر پیش روی آن‌هاست که یکی دلالت براین دارد که مثلا فلان کالای مصرفی نایاب شده و دیگری نشان می‌دهد که مدل گرانقیمت خودروی در خیابان ویراژ می‌دهد. به طور مشخص در دام روانی تحریم‌ها افتاده‌ایم. همانطور که نویسنده کتاب «هنر تحریم» گفته بود، مکانیزم‌ها را طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که کالاهای لوکس بدون مشکل به کشور سرازیر شود ولی کالاهای عمومی به سختی تامین شود. در مقابل هنر تحریم، به هنر مقابله با آن نیاز داریم که مانع اجرای چنین برنامه‌هایی شود.

به نظر می‌رسد هنوز مفهوم «جنگ اقتصادی» را درک نکرده‌ایم چراکه دقیقا در همین دوران نهاد قانون‌گذار کشور روزهای تعطیلات را پشت سر می‌گذارد و نمایندگان محترم که دغدغه مردم و آینده اقتصاد کشور را دارند، فعلا در دسترس نیستند. از طرفی دیگر چهره‌های سیاسی به دلایل مختلف از جمله موضوعات جناحی هر کدام به شکلی برالتهاب مردم اضافه می‌کنند.

تجربه چهار دهه گذشته به من نشان داده که اصلاح فرآیندها به چند فاکتور نیاز دارد. سختکوشی و پرکاری در مسولان اجرایی و قانونگذار، پاکدستی در جهت مبارزه جدی با فساد، دانش برای نیفتادن به دام تکرار اشتباهات و در نهایت صبوری برای رسیدن به نقطه مطلوب. غم کشور باید در دل همه باشد. این نگرانی و اضطراب از آینده است که موتور محرک برای مسولان می‌شود تا وقت استراحت را کم و به زمان کاریشان اضافه کنند. در اقتصاد ایران شرایط خطیری مانند آنچه مقابلمان قرار دارد را بارها دیده ایم. در گذشته وحدت در تمام ارکان کشور و وجدان کاری در میان مدیران موجب می‌شد تا از موانع عبور کنیم. اکنون هم اگر این دو باشد، می‌توان از نگرانی‌های مردم کم کرد. این روزها برای تعطیلات و معطلی مناسب نیست. اکنون زمان آن است که بیشتر و بیشتر کار کنیم، نه اینکه افزون‌‌تر از گذشته به منتقدان وضعیتی تبدیل شویم که خود در شکل‌گیری آن نقش داشتیم.ش

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۵۹۴۴۲۳:۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۱
واقعاً عملکرد نمایندگان غیرقابل قبول است. در حالی که رهبر انقلاب در دیدار هیات دولت مسئولان را به تلاش شبانه روزی برای حل مشکلات امروز مردم فراخواندند نمایندگان برای خودشان تعطیلات دوهفتگی تجویز کردند.
ناشناس۵۴۶۲۸۴۰۹:۵۴:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۲
نمایندگان نمی دانند که به طور متوسط در دو خانواده ایرانی، یک نفر تحصیلات دانشگاهی دارد مثلا 200 امضاء می دهند برای شفافیت رای خودشان، بعد وقت رآی گیری همه منفی می دهند بازم میگم 12 میلیون دانشگاهی شما را رصد می کنند
ناشناس۵۴۶۵۹۸۱۳:۲۳:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اقا چه بحثی که شما دوستان راه انداختید اینها همشون یه جور تربیت شدن هم وزیر و دولتی هم مجلسی ها از یه فیلتر هم رد شدن مشکل از طرز فکر مدیران ما هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین