آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو به شرط تعرفه صفر واردات قابل قبول است

گروه اقتصادی الف،   3970620071 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو بدون ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی کشور و حمایت از مصرف کنندگان به بازار یک طرفه‌ای مبدل خواهد شد که تماما به نفع شرکت‌های خودروسازی تمام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار داشت: شورای هماهنگی اقتصادی قوا به درستی نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را در نظام قیمت‌گذاری خودرو پررنگ‌تر از شورای رقابت کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس ادامه داد: در نوسانات نرخ ارز و افزایش شیب‌دار قیمت انواع خودروهای وارداتی و تولیدی همواره واردکنندگان خودرو و شرکتهای خودروساز منتفع شده اما مصرف کنندگان مستمرا متضرر شده و قدرت خریدشان کاهش یافته است لذا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به شورای رقابت بهتر می‌تواند حقوق مصرف کنندگان را استیفا کند.

وی افزود: حال که نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظام قیمت‌گذاری کالا و خدمات پررنگ‌تر از قبل شده بر مدیران این سازمان است تا تامین حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را با حفظ توان خرید جامعه دنبال کند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «نظام قیمت‌گذاری خودرو بدون توجه به مصرف‌کنندگان همواره قیمت خودرو را افزایشی کرده است»، گفت: شورای رقابت که مرجع اصلی این نظام تصمیم‌گیری بود صرفا هزینه‌های تامین قطعات و لوازم یدکی شرکت‌های خودروساز را ملاک تصمیم‌گیری‌های قیمتی خود داشت و شاید به همین دلیل بود که شورای هماهنگی اقتصادی قوا به درستی مسوولیت تصمیم‌گیری درباره قیمتگذاری را از این شورا سلب و به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار سپرد.

حسینی‌کیا تاکید کرد: آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو بدون ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی کشور و حمایت از مصرف کنندگان به بازار  یک طرفه‌ای مبدل خواهد شد که تماما به نفع شرکتهای خودروسازی تمام می‌شود اما اگر قیمت‌گذاری خودرو براساس ساز و کار نظام عرضه و تقاضا و تعرفه صفر واردات خودرو انجام شود خود به خود به نفع مصرف‌کنندگان و خودروسازان تمام می‌شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان ظرفیت و توان رقابت در برابر خودروسازان خارجی را دارد مخالفتی هم با آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو نمی‌شود چرا که با واردات خودرو با تعرفه صفر خود به خود مکانیزم رقابت باعث تعدیل قیمت خودروهای داخلی و افزایش ایمنی و کیفیت آنها می‌شود.

وی هشدار داد: اگر آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو بی‌اهمیت به اصل رقابت‌پذیری انجام شود به یقین انحصار بازار خودرویی کشور همچنان در اختیار شرکتهای خودروساز باقی می‌ماند و آنان با توقف عرضه به بازار، قیمت‌ها را تا جایی که دوست داشته باشند تصاعدی می‌کنند و چون هیچ رقیب جدی‌ای برای رقابت با آن ندارند، مردم همچنان محکوم به خریداری کردن خودروهای داخلی می‌مانند.

دیدگاه کاربران

محمد۵۴۲۸۷۹۱۰:۳۴:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
واقعا پیشنهاد خوبیه ... آزاد سازی قیمت گذاری به شرط تعرفه واردات صفر برای خودرو های خارجی ....
ناشناس۵۴۲۸۸۶۱۰:۳۶:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
این مطالب کاملا درست است اما چه فایده ای دارد. دقیقا آن چه گفته اند رخ داده و مردم را در فشار گذاشته اند خودروی بی کیفیت را بسیار گران بخرند و دولت با وضع تعرفه بسیار زیاد ( دومین کشور در جهان از جهت زیاد بودن تعرفه خودروی خارجی) راه را برای انحصار و قدرتنمایی آنان هموار کرده است و مردم را در این فشار و تنگنا رها کرده است تا خودروسازان مردم را چپاول و غارت کنند.
ناشناس۵۴۲۹۰۸۱۰:۴۶:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
من از صنعت خودرو کشورم متنفر هستم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین