حجم بالای نقدینگی و پیش فروش خودرو/ چرا خودروسازان استقبال نمی‌کنند؟

*جعفر قادری،   3970615107 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
حجم بالای نقدینگی و پیش فروش خودرو/ چرا خودروسازان استقبال نمی‌کنند؟

در شرایطی که حجم نقدینگی در کشور به رقم بالای ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این حجم بالای نقدینگی مثل جریان سیل با ورود به هر بخش اقتصادی، آن بخش را سیل زده می‌کند، اما دولت برای مهار آن و هدایت به بخش‌های تولیدی برنامه‌ای ندارد؛ ولی بخش خودرو می‌تواند بخش مناسبی از این نقدینگی را جذب کند. 

تعلل شرکت‌های خودروسازی در عدم پیش فروش خودرو و نیز محدود کردن آن به اعداد و ارقام جزیی قابل درک نیست، زیرا وقتی که خریدار حاضر است در پیش خرید حتی سال‌های بعد هم شرکت کند، چه دلیلی برای عدم استقبال خودروسازان از پیش فروش وجود دارد؟

در شرایطی که قیمت برای خریداران قطعی نیست و قیمت خرید براساس قیمت مصوب در زمان تحویل تعیین می‌شود؛ خودروسازان از پیش فروش خودرو چه ضرری می‌کنند؟

وقتی خودروساز برای سپرده نگهداری شده توسط خریدار کمتر از ۱۸ درصد سود مشارکت پرداخت می‌کند و در مقابل هزینه‌های استقراض از سیستم بانکی برای آنها بالای ۳۰ درصد است؛ ناز کردن خودروسازان در پیش فروش خودرو چه محلی از اعراب دارد؟

آنچه روشن است این که ظاهرا نه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نه خودروسازان بنایی برای ریختن آب به آتش حرص و ولع خودرو ندارند.

اگر بنایی برای کمک به رفع این التهابات وجود داشت؛ با توسعه پیش فروش خودرو، حداقل چند ده هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود در جامعه توسط خودروسازان قابل جذب بود.

خودروساز حتی اگر برنامه‌ای برای استفاده از این نقدینگی‌ها نداشته باشد، اما با جذب آن می‌تواند در سیستم بانکی سپرده گذاری کرده و از مابه‌التفات سود دریافتی و سود پرداختی استفاده نماید.

به هر حال در این شرایط همه باید کمکم کنند تا با جذب نقدینگی‌ّهای سرگردان و هدایت به بخش‌های تولیدی از سرازیر شدن آن‌ها به بخش‌های دلالی و سفته بازی جلوگیری بعمل آید. 

*کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۴۴۰۱۱۲:۰۱:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۵
یه جوری توضیح داده انگار خودرو سیب زمینی هست
ناشناس۵۳۴۹۵۵۱۶:۳۹:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۵
بده یکجوری گفته که همه بفهمن؟!!! ضمنا کجای حرفش غلطه مگه؟!!!
ناشناس۵۳۵۸۳۱۱۱:۱۶:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
خودروهای وطنی ساخت ایران خودرو و سایپا تفاوت زیادی با سیب زمینی ندارند
ناشناس۵۳۴۴۳۱۱۲:۱۳:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۵
بازدیدکننده گرامی مرحله شصت و یکم پذیرش انجام شد، مرحله بعد راس ساعت 12:15 انجام خواهد شد. از صبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم. پیش فروش تمامی محصولات به غیر از وانت نیسان و سایپا 151(وانت پراید) به اتمام رسیده است.
ناشناس۵۳۴۵۰۸۱۲:۳۶:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۵
خودروساز حتی اگر برنامه‌ای برای استفاده از این نقدینگی‌ها نداشته باشد، اما با جذب آن می‌تواند در سیستم بانکی سپرده گذاری کرده و از مابه‌التفات سود دریافتی و سود پرداختی استفاده نماید.!!!!!!!!! این بند از سخنان شما واقعا انسان و دچار حیرت میکنه..به یمن داشتن نمایندگانی مانند شما در مجلس و کارشناسان اقتصادی نظیر شما بانک ها و خودرو سازها در شرایطی هستند که میبینیم
ناشناس۵۳۴۵۷۳۱۲:۵۹:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۵
بخاطر اینکه اولا" قیمت به ریال است و باید بتوانند به دلار بفرشند و ثانیا" ایران تحریم قطعه است و همین ماشینهایی که الان فروختند هم معلوم نیست با چه کیفیتی تحویل داده شود چون قطعه ندارند و مجبورا" خودشان تولید کنند که انهم تلکونوژی میخواهد
ناشناس۵۳۴۵۹۷۱۳:۱۰:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۵
بعد مدت ها یک حرف درست شنیدیم....
رعیت۵۳۴۶۰۵۱۳:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۵
چرا قیمت تحویل از کارخانه و قیمت بازار آزاد باید اینقدر تفاوت داشته باشد. لطفا اطلاع رسانی کنید تا شفاف شود
ناشناس۵۳۴۷۷۴۱۴:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۱۵
بالاخره باید یک راهی باشه از مابهترون بتونن پول پارو کنن!
رضا۵۳۴۶۹۷۱۳:۵۹:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۵
برادر من یک قطعه سازم نه مواد اولیه داریم،نه کالای ما را ترخیص می کنند ،نه ارز حتی یوروی 11 هزار تومانی را به راحتی می دهند ،نه توانسته ایم سر قیمت جدید قطعات با خودروساز به توافق برسیم،نه شرکت های خارجی به واسطه تحریم مواد می فروشند،نه بواسطه افزایش نرخ ارز سرمایه در گردش کافی داریم و نه مطالبات ما پرداخت می شود.حالا شما بگو با این وضعیت من می توانم قطعه تولید کنم و به تبع من خودرو ساز خودرو تولید کند؟زیاد به تحویل دادن همین خودروهای ثبت نامی هم امیدوار نباشید چه رسد به افزایش ثبت نام
ناشناس۵۳۴۷۰۹۱۴:۰۵:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۵
برای چی مسئولان ظرف اینهمه مدت تلاش نکردن بازار خودر رقابتی بشه؟ چرا حداقل شرایطی پدید نیاوردن که سایپا و ایران خودرو با هم رقابت کنند؟ دلیلش رو همه میدونیم. تا وقتی رقابت نباشه صنعت خودروی ما هم سوء استفاده میکنه از مردم، هم فساد توش زیاد میشه و هم پیشرفت نمیکنه.
ناشناس۵۳۴۷۴۱۱۴:۲۵:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۵
علاج آن نازکردن مردم است یک ماه به سایپا یا ایران خودرو برای خرید نروند
رضا۵۳۵۶۳۴۰۸:۵۹:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۶
اخوی مردم دنبال ثبت نام هستند خودروساز به واسطه عدم توان تولید نمی فروشد حالا شما می گویی مردم برای خرید مراجعه نکنند؟یارو را توی ده راه نمی دادند سراغ خانه کدخدا را می گرفت
ناشناس۵۳۴۷۷۵۱۴:۵۰:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۵
این نحوه پیش فروش سایپا در واقع به جوش آوردن خون مردم و دعوت به شورش علیه نظام بود. دستهایی در کار است و تلاش می کنند تا کشور را به آشوب بکشند. باید کلیه مسئولان و مدیر عامل ها که در سیستم اقتصادی موثر هستند برکنار شوند.
ناشناس۵۳۴۹۱۵۱۶:۱۸:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۵
عجب کارشناسی واقعا مملکت دست جه کسانی است اخه برادر خودروسازان بدلیل مشکلات متعدد مانند ارز وتحریم هنوز تعهدات قبلی را نتوانسته اند انجام بدهند حال پول ملت را بگیرند وروزانه شاهد یک اعتراض مانند موسسات غیر مجاز توسط ملت باشیم که پولمان را خوردند وبردند خودروساز نمیتواند زیاد خودرو تولید بکنه برادر مطلب به همین سادگی است
ناشناس۵۳۵۲۳۸۲۱:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۵
مسولین ایران خودرو مردم بازیچه دست خود کردن ولی وضع اینجوری نمی مونه
ناشناس۵۳۵۳۹۶۰۰:۲۲:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۶
ایران مشکل اب دارد و در بعضی از شهرها این کمبود بحران ایجاد خواهد کزد.شیرین کردن اب برای بعضی از شهرها ضرورت تام دارد البته این کار نیاز به سرمایه گذاری هنگفت خواهد داشت. دولت برای ایجاد کار و جمع اوری نقدینگی بهتر است اوراق قرضه با سود ۳۰ در صد به فروش رساند و پولها را به فوریت در اتنقال اب دریا و تاسیس دستگاهای بزرگ اب شیرین کن صرف نماید. این کار باعث ایجاد کار و تامین اب و کاهش تورم خواهد شد بشرطیکه نقدینه گیها به فوریت به کار گرفته شود
ناشناس۵۳۵۴۶۴۰۱:۴۶:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۶
از داخل ایران خودرو گزارش میدهم کمبود قطعات همین تولیدات ناقص که انبار شده اند را هم در آینده نزدیک به صفر خواهد رساند احتکاری در کار نیست کمبود قطعه دارند ایران خودرو خودش تشنه پول است .
ناشناس۵۳۵۴۸۶۰۲:۲۷:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۶
همه چیز ما بر عکسه تو دنیا خودرو ساز دنبال مشتری میگرده و مشتری برا خودرو ساز ناز میکنه اینجا خودرو ساز برا مشتری ناز میکنه مشتری همه شرایط من درآوردی اینا رو قبول کرده پول تو دستش در کارخونه(البته حقشونه)صف کشیدند اینا میگن نمیدیم شرکت خودرو ساز دیگه هم که وجود نداره، خدایا فقط به تو شکایت میکنیم ریشه ظلم رو ...نابود کن
اراکی۵۳۵۵۰۳۰۲:۵۲:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۶
علاج کار.... واردات آزاد برای خود مردم مصرف کننده (نه شرکتهای رانت خوار خاص) و حق انتخاب بین محصول ایرانی و خارجی (خارجی از هر نوع) و ایجاد رقابت و کاهش حمایت از صنعت پیر و بی بنیه خودروی داخل است... در اینصورت قیمت هم آزاد کنید و تعرفه هم صفر و ارز دولتی هم به هیچیک ندهید.... اینها فقط می خواهند مردم را عصبی و تحریک نمایند وگرنه هیچ زمانی 6 میلیون ایرانی برای امثال پراید با تحویل آینده و قیمت نامعلوم صف نمی کشیدند... شان این ملت این نیست... یا آنکه شرکتهای داخلی جدید با استفاده از مهندسان و کارگران جوان و متعهد و علاقمند به کار که هم اکنون به حاشیه رانده شده و در هیچ کجا از آنها استفاده نمی شود، بوجود آید و حمایت ازدو شرکت خاص نباشد... انحصار نابود کننده خلاقیت و مدیریت و کار نخبگان خواهد بود و دودش به چشم ملت است..
نعمت اااه جوکار نامیوندی۵۳۵۶۷۱۰۹:۳۹:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۶
قربون اونشکل ماه واطلاعات اقتصادیتان بروم بفرمایید با کدامین پشتیبانی تامین قطعات این کاررا انجام بدهد در خوش بینانه ترین حالت خودروسازان فقط می توانند برای فروش یکسال خودرو قطعه انبار ودپو کنند .امیدوارم در زمان نمایندگی خودتان با اینگونه تحلیل های ابکی وبی بنیاد سهمی در ایجاداین بحران اقتصادی سابقه دار نداشته باشید .
علی۵۳۵۹۵۲۱۲:۳۸:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
خودرو ساز با واردات قطعات به نرخ دلار ۴۲۰۰یا بازار ثانویه بازهم برای صادرات مجدد به هرشکلی چه قطعه چه تکمیل موتور فرصت وسوسه برانگیزی دارد چرا خودش را درگیر قیمت دولتی کند
ناشناس۵۳۹۰۲۵۱۰:۲۷:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۸
دلار 4200؟؟؟ خواب دیدی خوش باشه.
حمیدرضا۵۳۶۰۸۷۱۳:۵۴:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۶
سلام خودروسازان ایرانی بچه‌ها ی خیلی ننر ولوس واز خودراضی هستند باید دولت با حذف تعرفه خودرو یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را مشخص کند تاچه زمانی مردم باید تاوان ناتوانی خودروسازان را بدهند لطفا مسئولین انحصاری بودن خودروسازان را بردارید اگر خواهان پیشرفت صنایع خودرو کشور هستید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین