تبعات بازگشت تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران/ نقشه دولت برای مقابله با تحریم چیست؟/ نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت

گروه اقتصادی الف،   3970613034 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به علت کاهش تقاضا از طرف خریداران اصلی آن در آسیا به پایین ترین حد 2.5 سال اخیر خود رسید. این در حالی است که انتظار می رود دولت به راهکارهای عملیاتی تا قبل از اعمال تحریم های 13 آبان رسیده باشد.

تبعات بازگشت تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران/ نقشه دولت برای مقابله با تحریم چیست؟/ نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت

به گزارش الف، بعد از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، ترامپ هدف اصلی و عمده خود را بر پایه کاهش جدی و در صورت امکان صفر کردن صادرات نفت ایران قرار داده است. رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد صادرات نفت ایران را متوقف سازد تا مقامات ایران را ناچار به مذاکره کند و توافقی جدید با هدف محدود کردن قدرت تهران در منطقه و اعمال محددیت های دائمی بر برنامه هسته ای منعقد شود.

مرحله اول تحریم ها در ۱۳ مرداد ماه عملیاتی شد و  مرحله دوم تحریم ها که بیشتر مرتبط با تحریم های نفتی است، در آبان ماه اجرایی خواهد شد. با بازگشت تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران (که به دلیل اقتصاد تک محصولی به شدت وابسته به نفت می باشد) احتمال دارد خریداران نفت ایران به شدت کاهش یابد که اثرات جدی بر اقتصاد ایران خواهد داشت.

در این راستا بدلیل واهمه از تحریم های ثانویه آمریکا، بسیاری از خریداران بین المللی نفت و گاز ایران در ماه ها و هفته‌های گذشته واردات خود را کاهش داده‌اند تا مشمول محدودیت های جدید نشوند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا، حذف ایران از بازار نفت هدف گذاری شده است. اگرچه براساس واقعیات بازار نفت تحقق کامل چنین هدفی دور از انتظار است و نمی‌توان نفت ایران را از حذف کرد، اما تحقق نسبی آن کاملاً محتمل است. با توجه به سهم نفت در تولید ناخالص داخلی این خود به معنای کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی کشور خواهد بود.

با آغاز تحریم های نفتی از نیمه دوم سال و واقعیت های بازار نفت انتظار می رود در سناریو خوشبینانه  تنها شاهد کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت در صورت همراهی اروپا با ایران و در سناریوی بدبینانه کاهش حدود یک میلیون بشکه ای نفت در صورت عدم همراهی این اتحادیه تا پایان سال سال‌جاری باشیم.

با وجود این مسئله انتظار می رود چین، ترکیه و هند همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد، در حالی که دیگر مشتریان عمده نظیر ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی از هم‌کنون کاهش خرید نفت از ایران را آغاز کرده اند.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود می‌نویسد: از میان کشورهای تاثیرگذار و دارای روابط عمده اقتصادی با ایران، با توجه به موضع به طور نسبی شفاف و ثابت چین و روسیه در همکاری نسبی با ایران از یک طرف و موضع همکارانه کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی با آمریکا، نقش اتحادیه اروپا (و تا حدی هندوستان) در این میان دارای اهمیت راهبردی است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی اختصاصی نوشت پس از آنکه «شرکت کشیرانی هند» همکاری خود با ایران را به دلیل ترس از تحریم های آمریکا قطع کردند، دولت هند اجازه استفاده از نفتکش ها و بیمه های ایرانی را به شرکت های نفتی خود را داده و می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، اقدام جدید دولت هند شبیه اقدامی است که قبلا چین انجام داده بود و خریداران این کشور اکنون می توانند نفت خریداری شده از ایران را بوسیله شناورهای شرکت ملی نفتکش ایران انتقال دهند. این امر نیز بدلیل قطع همکاری نفتکش ها و شرکت های بیمه (که عمدتاً آمریکایی و اروپایی هستند) با ایران است.

این اتفاق در حالی رخ داده که رسانه های ژاپنی اعلام کرده اند مشتریان نفتی این کشور به احتمال زیاد خرید نفت از ایران را از حدود یک ماه دیگر متوقف می‌کنند. این امر نیز بدلیل عدم اعطای معافیت‌های تحریمی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در صورتی که اتحادیه اروپا به همکاری نفتی با ایران ادامه دهد، رشد بخش نفت در سال ۱۳۹۷ به منفی ۱۰ درصد می‌رسد و درصورت عدم همکاری اروپا با ایران، رشد این بخش به منفی ۱۸ درصد خواهد رسید. همچنین نرخ رشد اقتصادی ایران در پایان سال ۱۳۹۷ حداقل نیم درصد و حداکثر ۲،۸ (دو و هشت دهم) درصد کاهش یابد. میزان رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۶، ۳،۷ (سه و هفت دهم) درصد افزایش یافته بود.

سی ان بی سی: تحریم نفت ایران می‌تواند قیمت بنزین در آمریکا را تا 30 درصد افزایش دهد

اتحادیه اروپا وعده داده با بروز رسانی قانون مسدودساز زمینه محافظت از شرکت های اروپایی در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران را فراهم نماید، البته آمریکا از وقوع هر اتفاقی که منجر به اختلال در تامین بازار جهانی نفت شود واهمه دارد؛ از این رو پیش از هر گونه کاهش در تولید نفت ایران که می تواند سبب افزایش قیمت و آسیب دیدن کشورهای وارد کننده شود در فکر یافتن جایگزینی برای تامین کمبود بازار بوده که ظاهراً عربستان سعودی در جایگاه اول برای جبران کسری تولید نفت قرار دارد، هر چند به اعتقاد کارشناسان عربستان فقط توانایی تامین کمبود  بازار نفت را در ۶ ماه دارد و تحریم نفت ایران می‌تواند قیمت نفت را به ۱۰۰ در هر بشکه برساند.

به گزارش الف، ایران سومین کشور تولید کننده نفت در اوپک می باشد که صادرات نفت و گاز آن از روزانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسیده بود که این میزان هم‌اکنون به حدود دو میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. مقام معظم رهبری یکی از شروط ادامه برجام با اروپا را تضمین فروش نفت ایران قرار داده بودند. اما از هم اکنون مقامات می باید به فکر سناریوهایی دیگری نیز باشند که اگر احیاناً رایزنی ها با اروپایی به نتایج مثبتی نرسید با دور زدن تحریم ها مشتریان نفتی ایران حفظ شود.

اقتصاد ایران به دلارهای نفتی وابسته است و دولتمردان باید برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلارهای نفتی اقدام جدی انجام دهند و کشور نباید تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند، اقدام که هیچ کدام از دولتها در انجام آن موفق نبودند و بارها و همیشه کاهش فروش نفت و قیمت جهانی نفت که یک سرمایه ملی است، باعث شد درآمد ارزی کاهش یابد اقتصاد ایران از این موضوع آسیب دیده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۸۸۰۴۱۲:۴۳:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
نقشه دولت همان است که با ارز کرد چه کشکی چه پشمی کدوم دولت مملکت یک ساله ول شده و دارند پولها را خارج میکنند
ناشناس۵۳۰۸۱۲۰۶:۰۶:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
والا تخم مرغها را مفسدان اقتصادی خوردند و بردند و برخی از آنها آنچنان با وابستگی فامیلی نظیر م.ج و ح.ف و ش.ن و ا.ع قدرتمندند که محاکمه هم نمی‌شوند و قانون گریزند کدام تخم مرغ ..سبد خالی
ناشناس۵۲۸۸۴۵۱۲:۵۰:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
فقط مردم بدبخت شدن جوان ها آرزو هاشون رو باید به گور ببرن. من یه واردکننده جوان با 37 سال سن هستم با سرمایه ای که از 11 سالگی کار کردم و 1 نفر سرمایه گذار رو آوردم تو شرکتم . الانم دارم بدبخت میشم و 10 تا خانواده دیگه که در کنار من دارن نون میخورن و 1500 مغازه دار دیگه که زیر مجموعه ما هستن . میخوام گریه کنم اما کجا پیش کی خدا
ناشناس۵۲۸۸۵۲۱۲:۵۳:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
ممکن است نفت در دوره کوتاه مدتی به قیمت بالای 90 دلار برسد ولی موقتی خواهد بود علت هم وجود نفت شیل در کانادا و امریکاست. وقتی قیمت نفت به بالای 70 دلار می رسد تولید نفت شیل مقرون به صرفه خواهد بود و عرضه این نفت به بازار قیمت را تعدیل می کند یعنی نفت شیل مانند ترمز عمل می کند. مطلب دیگر نویسنده در پاراگراف اخر توصیه کرده دولت برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت اقدام جدی انجام دهد انهم پبش از رسیدن تحریم های نفتی!. یعنی در کمتر از چند ماه وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش داد انهم در شرایطی که تحریم هستیم. امری که نشدنی است و خود نویسنده هم می داند که ممکن نیست اما برای اینکه در اینده بگویند ما گفتیم, چنین مطلبی را مرقوم کرده اند.
ناشناس۵۲۹۰۱۹۱۳:۲۱:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
دلار پنجاه هزار تومانی در راه است
ناشناس۵۲۹۰۷۴۱۳:۳۱:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۳
مقاله آبکی بود
ناشناس۵۲۹۱۹۷۱۴:۰۲:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
نقشه دولت کاملا مشخصه. در آوردن پدر ملت
ناشناس۵۲۹۳۵۶۱۴:۴۴:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
اون وقت چه سودی برای دولت داره ؟
ناشناس۵۳۰۳۸۳۲۱:۱۵:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
تا آمریکا ساده تر موشکها رو بگیره FATF امضا شه کاپیتالاسیون برگرده از دولت تابعیت دوگانه چه انتظاری هست
ناشناس۵۲۹۳۲۰۱۴:۳۴:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
یکم صبرکنیدآبان نزدیکه
ناشناس۵۲۹۳۵۸۱۴:۴۴:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
طنز تلخی است. اتحاد جماهیر شوروی انسان به فضا می فرستاد بمب اتم داشت ولی نمی توانست یخچال بسازد.
ناشناس۵۳۰۲۳۳۱۹:۱۱:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
غصه نخور با این طرز تفکر مانم تیکه تیکه میشیم
سیدرضا۵۲۹۴۴۵۱۵:۰۵:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
با عرض سلام کسی میداند چرا ملت باید تاوان سوء مدیریت مسئولین ....را بدهند.
ناشناس۵۳۳۵۶۵۲۳:۳۶:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
برای اینکه همه مسئولین نظام منتخب احاد مردم هستند.
ناشناس۵۲۹۶۴۶۱۵:۵۰:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۳
نقشه دولت برای مقابله با تحریمها : " تقریبا هیچ " تنها کاری که دولت خواهد کرد " تکرار " ادعاهای قبلی مبنی براینکه باید مذاکره کرد و تنها راه مذاکره خواهد بود می باشد
ناشناس۵۲۹۶۷۰۱۵:۵۷:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
خداراشکر مردم وضعشون خوبه و مشکلی وجود ندارد.
seyeed۵۲۹۸۱۳۱۶:۲۴:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
آنچه را که نباید در یک سبد ریخت سبد خانواده است مجید جان
دانش۵۲۹۸۸۴۱۶:۵۰:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
بیشترین بهره برداری از شرایط اقتصادی پیش رو فقط سهم عده ای خاص است که تو یک سال بارو بندیل هفت نسل شان رو می بندند و ما قشر ضعیف شرمنده اهل و عیال
ناشناس۵۲۹۹۹۸۱۷:۲۴:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
دولت برای فردا برنامه ندارد چه رسد برای چند ما و چند سال اینده
ناشناس۵۳۰۷۴۲۰۱:۲۰:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
نگران نباشید الان سه قوه کشور با هم در حال برنامه ریزی هستند و قطعا شرایط خوب خواهد شد.
ناشناس۵۳۰۱۲۸۱۸:۱۶:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
وقتی بانک مرکزی ایران تحریم بشود اساسا امکان مبادله از ایران گرفته می شود پس فکر دلارهای غیر نفتی را هم نکنید
علب 671۵۳۰۱۴۷۱۸:۲۹:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این دولت برای خودش هم برنامه ندارد .چه رسد برای آینده .آینده نیز مثل امروز ،مثل دیروز و مثل فردا خواهد بود زیرا این دولت به تنها چیزی که فکر نمی کند آینده است .چون هدف دارد و آن اینکه ملت را عاصی کند .تا راضی شوند با کدخدا که آرزویشان است ببندند .ساده نباشید که آب از آب تکان نخواهد خورد تا آقا یون به آرزوهایشان برسند .جهانگیری عامل تمام این بدبختی ها است و روحانی از خود اراده ای ندارد .و قصدشان زمین خوردن نظام است و بس
ناشناس۵۳۰۲۰۳۱۸:۵۸:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
نقشه دولت اینه که دلارو ۵۰ تومن کنه و بنزین را ۵ تومن.
ناشناس۵۳۰۳۲۸۲۰:۳۳:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۳
با عرض احترام باید عرض خدمتتون که نه سبدی براتون مونده و نه تخم مرغ های زیاد. یکی دو تا مونده که همونو تو دستهاتون چها چنگولی نگهدارید!
ناشناس۵۳۰۸۰۱۰۴:۰۷:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دولت بی کفایت ، مدیران بی کفایت ، مردم عاصی ولی کدخدا راضی . ...به آنهایی که مملکت را وابسته به درآمد نفت کردند . هرچی می کشیدم از سیاست های نیولیبرالی دولتهای پس از جنگ است که اعتقاد داشتند ما نفت و گاز و پتروشیمی و منابع معدنی و کارشناسان ماهر داریم پس کافی است شرکت‌های بین‌المللی را قانع کنند که فن آوری شان را در اختیار ما بگذارند و بعد ما می شویم بزرگترین صادر کننده نفت و گاز و محصولات پتروشیمی و مواد معدنی و خلاصه اقتصاددان شکوفا می شده و با این نبود آبهای زیرزمینی و اکوسیستم را تخریب کردند و کشاورزی شد و حالا کلی نفت و گاز و محصول پتروشیمی و مواد معدنی داریم ولی مشتری نداریم که بفروشیم شکم مردم را با واردات مواد غذایی سیر کنیم و آب نداریم تا محصولات کشاورزی و آب شرب را تامین کنیم و قطعه نداریم که تولید را سرپا نگه داریم و دلار نداریم که جنس بخریم . توسعه باید همه جانبه باشد وقتی فقط و فقط تولیدات صنعتی و صادرات مد نظر باشد نتیجه اش نابودی صنایع داخلی و کشاورزی می شود . گیرم که میلیاردها دلار سرمایه داشته باشیم وقتی نان نداریم ، کشاورزی نداریم ، آب نداریم به چه درد می خورد . کوبا یا کره شمالی اگر ایزوله هستند مردم گرسنه ندارند ، مردم بی خانمان ندارند ، کارتن خواب و این همه معتاد ندارند ، جرم و جنایتشان به اندازه ایران نیست ، قاچاقچی آنقدر ندارند ، بدبخت و بینوا آنقدر ندارند . حالا هی برین دنبال برنامه های بانک جهانی برای توسعه هی بگین وقتی منابع داریم نیازی به تولید داخلی نیست و خارجی ها می آیند و می سازند و ما بهره برداری می کنیم . خودکفایی چیه تجارت جهانی همه چیز را حل کرده است . فقط کافی است ایران اشاره کند خارجی ها با سر می آیند اخه آنها اگر ما نباشیم نمی توانند زندگی کنند . دنیا منتظر تصمیم ایران است و همه به سرزمین پارسیان چشم دوخته اند . عاقبتش هم دیدیم . تا آمریکا کدخدا گفت تحریم همه رفتند و ما ماندیم مشتی بدهی و صنایع مونتاژ و کلی خسارت بابت استفاده بی رویه از آبهای زیر زمینی و ساخت و سازهای غیر کارشناسی شده و میلیونها گرسنه و سرگردان .
علی۵۳۰۸۰۴۰۴:۲۵:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اقتصاد.............به فروپاشی نزدیک میشه
استاد اقتصاد سياسى۵۳۰۸۱۵۰۶:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اراده ای برای حل مسا ئل وجود ندارد. اولین قدم اشتی با عربستان که در این تنش فقط ترامپ سود می برد و حل سیاسی مسئله یمن که برای عربستان مانند تنگه هرمز برای ایران است.
ناشناس۵۳۰۸۶۲۰۷:۳۲:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
نه تخم مرغی داریم نه سبدی.تنها ابزار فشار مملکت ما نفت، انرژی هسته ای و صنعت موشکیه.امروز با ورود روشهای نوین و البته توسعه ظرفیت تولید در عربستان نه تنها خارج شدن نفت ایران از بازار تاثیری بر بازار نفت نداره بلکه رقبای ایران با کمال میل از این موضوع استقبال می کنند. صنعت هسته ای و موشکی هم برای ملت نون و آب نمیشه. در حال حاضر مشکل ملت مشکلات اقتصادی و اجتماعی است که بود و نبود این دو صنعت هم کمکی به ما نمی کنه. اما در مورد سبد فقط چین و روسیه رو داریم که اونها هم فقط به ما کالای مصرفی بی ارزش می دن و حتی حاضر نیستند تسلیحات نظامی پیشرفته در اختیار می بگذارند. (وضعیت مونتاژ خودروهای چینی نمونه ای دیگر) خلاصه اینکه نه تخم مرغی مونده نه سبدی
ناشناس۵۳۰۹۳۳۰۸:۲۸:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اقا فقط دولت مقصر نیست ...
ناشناس۵۳۱۰۳۵۰۹:۲۶:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
تَکرار میکنم : به عقب برنمیگردیم ! بلکه با کله میریم تو چاه
ناشناس۵۳۱۸۴۴۱۴:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
تمام این مشکلات را باید از چشم کل نظام دید ، دولت بخشی از این نظام است.
احمد۵۳۲۰۲۲۱۴:۲۸:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دولت همه تخم مرغ هارو شیکونده تازه سبدها هم همه سوراخ بوده
ناشناس۵۳۷۲۰۷۰۹:۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
با این سیاست خارجی و داخلی، ایران بجایی نمی رسد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. درباره توبه تتلو

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. تضادی عجیب و پر ابهام!

  21. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  22. تنوری که هنوز سرد است...

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین