ادلب و تمامیت ارضی سوریه

عبدالباری عطوان،   3970611058 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ادلب و تمامیت ارضی سوریه

صبح نو با چاپ یادداشتی از عطوان، نویسنده و روزنامه‌نگار نوشت: تروریست‌ها در ادلب گزینه‌ای جز مرگ پیش‌ رو ندارند زیرا از اتوبوس‌های سبزی که آنان را به جای دیگری منتقل کند و از حمایت حامیان عربی‌شان نیز خبری نیست و در ابتکار «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان‌ملل به سوریه برای تروریست‌ها هیچ راه نجاتی در نظر گرفته نشده است.

ورود غیرمنتظره «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه به بحران رو‌به افزایش مربوط به شهر ادلب سوریه القا کننده این مطلب است که ما با تکرار جز‌به‌جز سناریوی یک‌سال پیش بخش شرقی حلب روبه‌رو هستیم با این تفاوت اساسی که این بار پس از ادلب، نوبت جای دیگری نخواهد بود.

«دی میستورا» پس از غیبت سه ماهه با شرکت در کنفرانس خبری در ژنو به گروه‌های مسلح در ادلب همان پیشنهادی را داد که به تروریست‌ها در حلب دو سال پیش داده بود و آن‌ها نیز آن را رد کرده بودند. «دی میستورا» در این پیشنهاد آمادگی خود را برای سفر به ادلب با هدف ایجاد گذرگاهی امن برای تخلیه حدود سه میلیون نفر از غیر نظامیان از این شهر قبل از حمله نظامی گسترده و قریب‌الوقوع ارتش سوریه اعلام کرد.

وقتی می‌گوییم ادلب، دیگری جای پس از ادلب وجود ندارد منظور ما این است که این گذرگاه انسانی که «دی میستورا» متعهد به ایجاد آن شده، آغازش در شهری است که با «مادر جنگ‌ها» در طول بحران سوریه هدف قرار گرفته و پایانش در دمشق یعنی بهتر بگوییم در مناطق تحت کنترل ارتش عربی سوریه است یعنی به معنای تسلیم شدن کامل همه عناصر مسلح وتروریست ها برای تضمین جان آنان و خانواده‌هایشان و تعهد گرفتن دولت سوریه از برخی افراد مسلح سوری است همانند آنچه که برخی از افراد مسلح در حلب و درعا و غوطه شرقی انجام دادند و ما در اینجا از «برخی» و نه «همه» صحبت می‌کنیم اما تروریست‌های خارجی، وضع متفاوتی دارند و جای چانه‌زنی یا مذاکره نیست.

 اما خطرناک‌ترین چیزی که «دی میستورا» در کنفرانس خبری خود اعلام کرد و آشکار کننده مهم‌ترین محور نبرد بزرگ ادلب است؛ آنجایی است که گفت تعداد عناصر شورای آزادسازی شام (تروریست‌های تکفیری جبهه‌النصره) حدود 10‌هزار تروریست و افزود عناصر جبهه النصره تروریست هستند و سزاوار شکست هستند این یعنی صدور حکم یا چراغ سبز بین‌المللی برای حذف و اعدام آن‌ها و مستثنا کردن آنان از هرگونه حل وفصلی است و پیشنهاد خارج کردن غیر نظامیان از شهر به معنای محاصره آنان به منظور مقدمه چینی برای تارومار کردن آن‌هاست همانند آنچه برای بقایای داعش در شهرهای موصل و رقه رخ داد.

صحبت «دی میستورا» مبنی بر اینکه دولت سوریه و مشخصاً جبهه النصره توانایی تولید تسلیحات شیمیایی را دارند به معنای آن است که فقط دولت سوریه نیست که قادر به تولید این سلاح‌ها و به تبع آن استفاده از آن است؛ گویا «دی میستورا» دیدگاه روسیه را ترجیح داده که درباره احتمال اقدام برخی طرف‌های افراد مسلح و چه بسا جبهه النصره در استفاده از این سلاح‌ها و نسبت دادن آن به دولت سوریه هشدار داده است تا چه بسا دومین حمله قریب‌الوقوع سه جانبه آمریکا و انگلیس و فرانسه را برای بحرانی کردن اوضاع در ادلب و مانع تراشی در برابر طرح روسیه - سوریه برای پس گرفتن این شهر توجیه کند همانند آنچه ‌آقای ولید معلم وزیر خارجه سوریه و معاون نخست‌وزیر این کشور در کنفرانس خبری‌اش با همتای روسی‌اش در مسکو هشدار داد.

«دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی در شهر ژنو با اشاره به حضور نزدیک به ۱۰‌هزار تروریست جبهه النصره و القاعده در ادلب که باید نابود شوند، درخواست کرد در بالا بردن تنش‌ها در ادلب شتاب نشود. باید به روسیه، ایران و ترکیه فرصت داد تا برای ممانعت از بروز تنشی نظامی در ادلب تلاش کنند، همه ما برای حمایت از غیرنظامیان و مبارزه با تروریست‌ها تلاش می‌کنیم.در ادلب تعداد زیادی از اعضای جبهه النصره و داعش حضور دارند. شکی نیست که دولت سوریه باید تمامیت ارضی خود را باز پس گیرد.

 ابتکار «دی میستورا» این بار به نظر می‌رسد از ابتکار اولش به یک علت اساسی تفاوت ریشه‌ای دارد. تفاوت در این است که در ابتکار وی هیچ‌گونه راه نجاتی برای افراد مسلح جبهه النصره به‌عنوان قوی‌ترین گروه‌های مسلح و هم‌پیمانان آنان و حاکم بر 60‌درصد از شهر ادلب لحاظ نشده است. از اتوبوس‌های سبزی که در انتظار آنان باشد خبری نیست و آنان پناهگاه و حامیان عربی ندارند که از آنان دفاع کنند و در کنارشان بایستند و از تبلیغات رسانه‌ای در حمایت از آنان خواه در ترکیه یا برخی کشورهای عرب خلیج فارس شبیه آنچه در حلب رخ داد برخوردار باشند. این بدان معناست که تنها گزینه پیش روی آنان نبرد تا مرگ است و این‌بار تسلیم شدن هم در کار نیست.

روزهای سختی برای تروریست‌های ادلب در پیش است که بدون روتوش و به صورت واقعی رخ خواهد داد و آن نابودی تروریست‌ها به‌طور کامل در این منطقه است چرا که «دی میستورا» بیهوده تحلیل نمی‌کند و از واقعیت خبر می‌دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۴۰۴۲۱۰:۱۲:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
خدا خودش کمک انسان های بیگناهی که در این شهر گیر افتادهند بکند و تروریست ها نابود شومد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین