ارز دانشجویی از آزاد تا ثانویه

گروه اجتماعی الف،   3970610143 ۱۰۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور با مشکل تامین ارز روبرو هستند و افزایش نرخ ارز باعث افزایش هزینه‌های آن‌ها شده است در حالی که پیش از این ارز به آنها با نرخ مصوب اختصاص می‌یافت ولی قرار است این قشر به بازار ثانویه ارز بروند.

ارز دانشجویی از آزاد تا ثانویه

به گزارش الف، یکی از گروه‌هایی که نیاز به ارز دارد و نیازمند واقعی آن است، دانشجویان خارج از کشور هستند، این قشر در کشورهایی که مورد تایید وزارت علوم است به تحصیل مشغولند و با توجه به نوسانات ارزی نباید این دانشجویان را در چنین شرایطی به حال خود رها کرد و وضعیت عرضه و ارائه ارز دانشجویی به دانشجویان خارج از کشور باید ساماندهی شود تا نگرانی‌های ایجاد شده برای دانشجویان و خانواده‌ آنها برطرف شود.

بنا بر این گزارش، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور از فروردین ماه امسال به بعد با مشکل تامین ارز و به تبع آن افزایش قیمت آن  که باعث افزایش شدید هزینه‌های آن‌ها شد  مواجه شدند و از سوی دیگر دانشجویانی که به صورت بورس در خارج از کشور تحصیل می‌‎کنند، دولت مکلف به تامین هزینه‌‎های آن‌ها است؛ در حالی که همانطور که اشاره شد برخی از این افراد نیز برای اخذ ارز دانشجویی مورد نیاز خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند .

بعد از اعلام سیاست‌های ارزی که همتی رئیس جدید بانک مرکزی اعلام کرد، دانشجویان منتظرند بودند تا مشاهده کنند ادامه تحصیل آن‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی گره خواهد خورد یا قیمت‌هایی که برای ارز ثانویه در نظر گرفته شده است.

ماجار از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد؛ هر چند در سال ۹۱ هم خبرهایی از حذف ارز دانشجویی شنیده شد ولی این بار بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که در تاریخ ۲۸ اسفند ماه سال گذشته ابلاغ و اعلام کرد از اول فروردین ماه امسال تامین ارز بابت شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور به سهمیه ارز دانشجویی به نرخ آزاد محاسبه می‌شود و این موضوع باعث شده هزینه‌های دانشجویان چند برابر شود.

دانشجویان به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم مراجعه کرده تا پرونده تشکیل دهند و بتوانند ارز دانشجویی را با قیمت ۴۲۰۰ تومانی دریافت و در دانشگاهی که پذیرفته شدند، ادامه تحصیل دهند؛ اما با این جمله مواجه شدند که اختصاص ارز دانشجویی فعلا متوقف شده است و باید به صرافی‌‌ها مراجعه کنند و بانک‌ها هم از دادن ارز دانشجویی به این افراد سرباز زدند و کسی هم پاسخ مشخصی به آنها نمی‌داد و همه چیز به آینده موکول شد.

بنا بر این گزارش چندی پیش رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم عنوان کرد ارز دانشجویی به دانشجویان جدیدالورود دوره کارشناسی متقاضی تحصیل در خارج از کشور تعلق نمی‌گیرد و دانشجویان جدیدالورود متقاضی تحصیل در خارج از کشور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند بدون هیچ مشکلی ارز دانشجویی دریافت کنند. برخی از دانشجویان در اعتراض به قطع فروش ارز دانشجویی  در مقابل بانک مرکزی دست به تجمع زدند و خواستار اتخاذ تصمیم مناسب شدند.

بخشنامه جدید بانک مرکزی

دولت در نحوه توزیع ارز با محدودیت‎هایی مواجه و لازم است باید با اولویت بندی مناسب و پس از اختصاص ارز به دارو و کالاهای اساسی به امور مواردی همچون دانشجویان و یا بیماری‌های خاص بپردازد اما مشکل دانشجویان ادامه داشت تا اینکه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در ابتدای شهریورماه جاری طی اطلاعیه‌ای از ثبت نام ارز دانشجویی خبر داد و اعلام کرد: ثبت نام ارز دانشجویی در این مقطع صرفا برای متقاضیانی است که موفق به ثبت نام برای ارز ۶ ماه اول سال ۱۳۹۷نشده‌اند و یا مدارک آنها در سیستم ناقص است و دانشجویان واجد شرایط متقاضی ارز دانشجویی چنانچه تاکنون موفق به تکمیل فرم‌های درخواست ارز برای بازه زمانی اول فروردین تا ۳۱ شهریور ماه در سامانه مشارکت دانشجو (نشا) نشده‌اند، صرفا از تاریخ ۴ تا ۹ شهریور ماه می‌توانند فرم‌های لازم به همراه مدارک مورد نیاز را تکمیل و در سامانه نشا بارگذاری کنند.

براساس این گزارش بانک مرکزی روز گذشته از تعیین تکلیف ارز دانشجویی خبر داد و اعلام کرد: ارز دانشجویی بابت نیمسال اول تحصیلی سال ۲۰۱۸ و تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ قابل پرداخت بوده و پس از تاریخ مورد اشاره ارز دانشجویی به نرخ بازار و از طریق دو بانک پرداخت می شود.

در جریان اجرایی شدن بسته جدید ارزی و ورود ۲۳ ارز خدماتی به بازار و پرداخت از کانال صرافی‌ها، قیمت این ارز نیز هم سطح بازار شده است. در حالی که تا ‌پیش از این ارزهای خدماتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان پرداخت می‌شد؛ از جمله ارزهای خدماتی، ارز دانشجویی بود که با نرخ ۴۲۰۰ تومان و از کانال چند بانک عامل قابل پرداخت بود، ولی با تغییرات جدید اعمال شده در حوزه ارزی و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات (به استثنای کالاهای اساسی) از این پس عمده واردات کالا در بازار ثانویه و در سامانه نیما تامین ارز می‌شود و خدمات در بازار آزاد و از کانال صرافی‌ها.

این در حالی است که قرار بر این بود تا صرافی‌ها ارز خدماتی را با یک درصد بالاتر از نرخ بازار ثانویه (بین ۸۰۰۰تا ۹۰۰۰تومان) بفروشند، اما اکنون صرافی‌ها ارز را هم قیمت بازار و با اختلاف حدود ۱۰۰ تومانی به متقاضیان ارز با ارائه مدرک می فروشند. دلار در حال حاضر تا  حدود۱۱ هزار تومان و یورو تا ۱۳ هزار تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.

۴۵ هزار دانشجو متقاضی ارز دانشجویی

بر اساس قوانین مصوب کشور و با توجه بند قانونی ۹ و ۱۰ اعزام دانشجو به خارج از کشور مصوب ۲۵ فروردین سال ۱۳۶۴مجلس که در پنج اردیبهشت همان سال نیز به تصویب شورای نگهبان رسیده است؛ دولت موظف است برای داوطلبان واجد شرایط مذکور در این قانون اعتبارات ارزی مکفی و قانونی را در بودجه کل کشور در نظر بگیرد که این اعتبارات شامل تخصیص بورسیه، وام دانشجویی و ارز دانشجویی با نرخ مصوب دولت است.

با توجه به متن صریح قانون، دولت موظف بوده اعتبار لازم برای ارز دانشجویی، بورسیه و وام تحصیلی را در بودجه سال ۱۳۹۷ تعیین کند. با توجه به اینکه این ردیف از بودجه در بودجه پیشنهادی دولت و تصویب شده مجلس در سال ۱۳۹۷ مشخص شده است، قطع یا تعلیق ارز دانشجویی تا پایان سال جاری برای هر یک از متقاضیان این ارز با شرایط ارائه شده توسط سازمان امور دانشجویان خارج از کشور تخطی از مصوبه مجلس و قانون بودجه است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت نیز چندی پیش گفته بود: در چند روز گذشته برای ثبت نام ارز حدود ۱۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی و ۳۵ هزار دانشجوی وزارت علوم ثبت نام کردند که اگر بخواهیم به همه این دانشجویان ارز دولتی اختصاص دهیم حدود ۹۰۰ میلیون دلار می‌شود.

تخصیص ارز به دانشجویان با نرخ بازار ثانویه، هزینه‌های این قشر در حدود دو برابر رشد خواهد داد و در حالی که ارز به مسافران به خارج از کشور اختصاص می‌یابد و همانطور که رئیس جمهور در صحن علنی مجلس  و در پاسخ به سوال نمایندگان گفت نباید مسافران را برای خرید ارز به کوچه و پس کوچه فرستاد؛ البته تخصیص ارز به دانشجویان که امروز شاید حدود نیمی از تحصیل خود را گذارند و نه راه پس دارند و نه پیش؛ و دولت باید برای آنها برنامه ریزی مناسبی انجام دهد، نه آنکه این قشر را به بازار بفرستند.

برخی با تخصیص ارز تحصیلی به دانشجویان مخالف هستند، در حالی که به برخی واردات کالاهای مصرفی و متقاضیان سفرهای تفریحی به خارج از کشور ارز تخصیص داده می شود و نوع سهمیه بندی و تخصیص ارز عدالت رعایت نمی‌شود، چرا  نباید به دانشجویان ارز داد تا در کسب علم و دانش موفق باشند؛ زیرا این همه این دانشجویان از قشر مرفه جامعه نیستند و با پس انداز و ... هزینه‌های خود را تامین می‌کنند.

از سوی دیگر نمی‌توان به همه دانشجویان نیزان ارز یکسان داد و باید با توجه به شرایط و کشورمیزبان آن را تنظیم کرد .

میزان ارز تخصیصی باید حداقلی داشته باشد زیرا هزینه دانشجویان در کشورها مختلف متفاوت است، مثلا هزینه یک دانشجو در کشورهای اروپایی با هزینه یک دانشجو در شرق آسیا مانند چین و یا مالزی متفاوت است و مبلغ ارزی پرداختی هم نباید به آن‌ها یکسان باشد  و می‌بایست ارز دریافتی متناسب با تمام موارد اختصاص داده شود.

همچنین برخی دانشجویان بورسیه‌ای و برخی دیگر به صورت آزاد در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند که خود از دلایل پرداخت متفاوت ارز برای این گروههاست.

در هر حال مسوولان پیش از این قول تامین ارز دانشجویان بدون مشکل را داده بودند و باید در تخصیص ارز و تامین نیازهای اقشار خاص مثل دانشجویان و بیماران تدابیر مناسب اندیشیده شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۳۲۱۵۱۷:۱۶:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
خیلی خیلی عالی نوشته بودین...من خودم یکی از کسایی هستم که تو بازه ۴ تا ۹ ثبت نام کردم و نیاز وحشتناک شدیدی به این ارز دارم چون الان تمام زندگیم رو قرض از دوستامه! و تحت هیچ شرایطی نمی تونم یورو ۱۲ هزار به بالا بخرم!و همونطور که گفتین مسخره و مضحکه که برای کالاهای مصرفی وارداتی و مسافراته تفریحی پولداران ارز بدن و به دانشجویی که تو اروپای گرون زندگی میکنه نه!!!
ناشناس۵۲۳۳۶۳۱۸:۵۰:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کسی با پرداخت ارز به دانشجو مخالف نیست اما نه نرخی کمتر از تابلو صرافی ها در حال حاضر بازار ثانویه دلار 8 هزار تومن هست تابلو صرافی 11 هزار تومن یعنی برای هر دلار 3 هزار تومن رانت هست برای شهریه 15 هزار دلاری و هزینه زندگی ماهیانه 6 هزار دلاری این رقم میشه حدود 80 میلیون اختلاف!!!!!!!!!!!!! به کسی که پدرش تو این شرایط بیکار شده و نمی تونه شهریه دانشگاه آزادش رو بده هم میشه همین قدر توجه بشه ؟؟؟؟؟ سرنوشت اون چی میشه
ناشناس۵۲۳۶۸۰۰۰:۰۳:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
شهریه ۱۵۰۰۰ دلاری و هزینه زندگی ۶۰۰۰ دلاری و از کجا اوردین اخه!!!من ماهی ۴۵۰ یورو هزینمه بابا جان تو دانشگاه رایگان المان هم درس میخونم اما همین ۴۵۰ رو هم نمیتونم بدم برا همین نوشتم ارز لازمم!
ناشناس۵۲۳۷۹۱۰۵:۵۶:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
عزیزم برگرد بیا ایران کلی دانشگاه هست اینجا بخون 450 یورو رو هم برات میمونه
ناشناس۵۲۳۸۰۴۰۶:۴۶:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
سقف شهریه قابل پرداخت برای هر دانشجو(البته با ارائه رسید پرداخت ) در سال 15 هزار دلار هست. برای هزینه های زندگی هم هر ماه 1000 دلار و اگر کسی متاهل باشه به ازاء همسر و فرزندان هر نفر 500 دلار قابل دریافت هست بنابراین هزینه های زندگی قابل دریافت برای یک دانشجوی مجرد در سال 12 هزار دلار هست که تا حالا هم پرداخت میشده
ناشناس۵۲۳۸۶۸۰۸:۳۳:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
شهریه 15 هزار دلاری برای افرادی قابل پرداخت هست که به دانشگاه شهریه پرداخت می کنن وقتی شما داری در آلمان تحصیل می کنی و اونجا تحصیل رایگان هست خوب طبیعی هست که چیزی به شما پرداخت نشه تحت عنوان شهریه! ولی به شما هم هر ماه 1000 دلار ارز پرداخت میشه که در دو قالب پرداخت 6 ماهه انجام میشه اگر ارز با نرخ 4200 تومن باشه رانت فعلی میشه حدود 80 میلیون فقط بابت هزینه های زندگی که به شما 12 هزار دلار پرداخت میشه و عملا شما حدود 7 هزار دلار بابت رانت دریافت میکنی حالا اگر به نرخ بازار ثانویه باشه این رانت به حدود 3000دلار کاهش پیدا میکنه اینها رو به راحتی می شه حساب کرد ارز دولتی 4200 - نرخ بازار 8400 - نرخ صرافی 11200
ناشناس۵۲۳۴۲۳۱۹:۲۸:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
برای کسی که دارد از کشور می رود، سوبسید ارز چه معنی دارد؟! خجالت هم خوب است.
مجيد۵۲۳۶۱۶۲۲:۵۵:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
دوست عزیز خیلی معنی داره.شما جای دانشجوی خارج از کشور نیستی و دارید در کشور زندگی میکنی .هنوز اب معدنی ۳یورویی نخریدی !!!!هنوز یک غذای ساده ساده را با مبلغ ۸یورو نخریدی!!!!!چلوکباب را میخری۱۳هزار تومان یعنی ۱ یورو! همه هموطنیم برای همدیگه بهترین را بخواهیم.
ناشناس۵۲۳۸۱۳۰۷:۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
تشریف بیارین داخل کشور تحصیل کنید هیچ اجباری نیست . مگه با زور شما رو فرستادن اونجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۲۳۸۲۰۰۷:۲۷:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
عزیزم هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد کدوم منطق میگه ارز دولتی بدن به کسی که دیگه به کشور خودش برنمیگرده
ناشناس۵۲۵۴۴۸۲۱:۳۱:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
شما میخوای چلو کباب بزنی تو اروپا ،باید از دهان ما اینجا بزنن؟
ناشناس۵۲۳۷۴۰۰۱:۱۱:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
سوبسید؟؟!!!!!! مگه آقای جهانگیری نگفت قیمت واقعی 4200 تومنه؟ اگه زیر قیمت واقعی دادن میشه سوبسید! هر چی بیشتر حبابه! نه اینکه بالاتر از قیمت 6 ماهه پیش بدن بعدم بگن سوبسید میدیم
محمد۵۲۳۴۹۱۲۰:۴۴:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
دادن ارزهایی تحت نام مسافرتی و دانشجویی کاملا اشتباه است. دانشجویی که از دانشگاه های خارج بورس ندارند دلیلی ندارد چون در ایران در مقاطع تکمیلی قبول نشده از رانت ارز دولتی استفاده کند. از طرف دیگر افرادی که برای مقطع دکتری می روند همه از دانشگاه های خارج بورس دارند و پول ایران را هم می‌گیرند. با این همه رشته و دانشگاه در ایران و همچنین افراد تحصیل کرده بیکار چه نیازی به دادن ارز دانشجویی است؟
ناشناس۵۲۳۷۸۶۰۴:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
متاسفانه گویا با موضوع بورس و فاند و مقطع دکتری بیگانه اید .... کجا هرکس دکتری در دانشگاه خارج خوند بورس یا فاند داره؟ کجا هر گرایشی در داخل دکتری داره؟ بنده خودم فارغ التحصیل دانشگاه تهران در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستم و در مقطع دکتری دانشگاه با رنکینگ جهانی و یک اسپانیا تحصیل می کنم، لازم به ذکر است از ترس کنکور و غیره هم نبود بلکه رشته ام در داخل در مقطع دکتری نبود..... لطفا با آگاهی صحبت کنیم.
ناشناس۵۲۳۵۵۶۲۲:۱۱:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
توجه کنی که ارزی که به دانشجو داده میشه اونقدر زیاد نیست که زندگی من و شما رو عوض کنه ضمنا رایگان هم نمیدن همان دلار 4200 پارساله حالا اگر دلار شده 11 تومن دانشجو مقصره به نظرتون؟
ناشناس۵۲۳۲۲۶۱۷:۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
این روزا درس دیگه به درد نمیخوره
ناشناس۵۲۳۲۳۳۱۷:۲۳:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
رانت خوب و رانت بد. رانت تا زمانی که برای گروه من هست خوبه زمانی که به دیگران اختصاص پیدا می کنه بد هست! ارز دانشجویی رانت هست. تو کشور تا دلتون بخواد دانشگاه هست! کسی مجبور نیست برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مراجعه کنه! شما زمانی که تصمیم گرفتید خارج از کشور تحصیل کنید انتخابتون رو کردین. حالا چرا مملکت باید هزینه ی انتخاب شما رو بده؟ چه نیازی به اختصاص ارز یارانه ای برای تحصیل عده ای در خارج از کشور هست؟ با همین روند خروج نیروهای نخبه از کشور آیا بهتر نیست بجای دادن ارز همین پولها صرف سرمایه گذاری و آبادسازی مملکت شود؟
ناشناس۵۲۳۶۰۵۲۲:۴۵:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
با نظر شما راجع به رانت موافقم ولی به نکته ای توجه نکردید که نشون میده به دقت متن رو نخوندید. مسئله دانشجویی نیست که امروز قراره چنین تصمیمی بگیره. کسانی گرفتار این مشکل شدند که زمان شروع به تحصیلشان دلار 3000 تومان بوده. من خودم در اروپا تحصیل کردم و بعد از پایان تحصیلم به کشور برگشته ام. در دورانی که من تحصیل کردم 6 نوبت از این ارز استفاده کردم که اختلاف قیمتش با بازار آزاد کمتر از 300 تومان بود. خدا رو شکر درس من درست پیش از این افزایش قیمت غیر طبیعی تمام شد. ولی کاش درک کنیم کسی که الان یک ترم تا فراغت از تحصیلش مونده و همیشه از وجود ارز دانشجویی مطمئن بوده نمی تونه یک شبه زحمت چندین سالشو رها کنه. کاش یاد بگیریم اگر قانونی در کشور اصلاح میشه نباید عطف به ما سبق بشه. به نظرم بهتره اعلام کنند از این سال تحصیلی کسی امیدی به ارز نداشته باشه و به باقی مونده دانشجویان حد اکثر کمک بشه که درسشون رو تموم کنن و به کشور برگردند.
ناشناس۵۲۳۲۳۴۱۷:۲۳:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
با تشکر از آقای روحانی که ما را از خواب درس خواندن بیدار کرد تا به شغل شریف دلالی روی اوریم . قطعا ایشان پاسخگوی نتایج منفی اقتصادی اجتماعی این مورد خواهند بود
ناشناس۵۲۳۲۴۳۱۷:۳۵:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
ارز دانشجویی ازاد میشه انوقت دولت دلارها را داد مسافر ها ببرند تقدیم خارجی ها بکنند
ناشناس۵۲۳۳۲۹۱۸:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
مگر ارز دانشجویی به چه کسی داده میشه؟اونم به خارجیها داده میشه.هر وقت دانشگاههای ایران ظرفیت خالی برای تحصیل پولی دارند چرا شما تشریف میبرید دانشگاه ازاد اروپا و ارز را خارج میکنید.شما میرید خارج که دیگه برنگردید.
بینام۵۲۳۶۵۵۲۳:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
مگه همینطوری بعد از تحصیل به راحتی میشه اقامت داشت مثلا کشور ایتالیا اصلا کارو شغل نیست خیلی ها برمیگردن مخصوصا از ایتالیا، من دوستانی دارم که برگشتن و دارن اینجا کاره بهتری ارائه میدن
ناشناس۵۲۳۲۶۷۱۷:۵۳:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
هزینه دانشجویان خارجی چند برابر شده یعنی چی؟ دانشجو میره کشور در پیت باید از منابع ارزی جیب من براش خرج بشه؟ به دانشجوی تحصیلات تکمیلی تو ایران؛ فاند که نمیدن؛ برای سنوات اضافه پول خون هم میگیرن بعدش هم تعهد خدمت داریم بهشون دانشجو عرضه داره بره کشور خارجی با فاند درس بخونه. همونجا در بیاره همونجا خرج کنه. به کارگر بیچاره ایرانی ربطی نداره که دلارش خرج اون شه جالبه که نویسنده این متن دانشجویان خارجی رو از مستحق ترین اقشار برای دریافت ارز می دونه!!!!
ناشناس۵۲۳۳۱۲۱۸:۲۳:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
می خواهی ارز بدن شما بری ترکیه
ناشناس۵۲۳۳۲۴۱۸:۲۸:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
دانشگاه های درپیت مدنظر شما ، از نظر کارشناسان وزارت علوم ایران ممتاز هستند و از نظر رنکینگ های جهانی با کیفیت و بازده بالا تصور شما از فاند فقط چیزی هست که از اینور و انور شنیدید فاند فقط بخشی از هزینه ها مثل شهریه را پوشش میده و هزینه زندگی همش یا بخشیش باید توسط دانشجو تامین بشه بجای باد کردن رگ غیرت برای نهایتا 400 میلیون دلار که نصف هزینه توسط دانشجو پرداخت میشه و در مجموع 200 میلیون دلار در سال برای کشور هزینه داره و صد برابرش به شکل فن اوری به کشور برمیگرده ، بفکر میلیارد ها دلاری باشید که جاهای دیگه از بین رفته التماس تفکر
ناشناس۵۲۳۵۹۶۲۲:۳۸:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
مطمئن باش که بر نمیگرده!!!!!!!!!!!!!!!!
علی۵۲۳۳۵۳۱۸:۴۳:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
جالبه که شما جز قشر گارگر هستی خوب اماده جواب دادن هستی اینترنت هم داری فکر نکنم الان کارگر با حقوق کارگری پول اینترنت هم داشته باشه شما خیلی مدعی هستی برو جلوی کسانی که دلار گرفتند موز و بخار شور وارد کردند بگیر چه ارز به دانسجو بدن چه ندن اون ارز مال تو نیست همیشه اماده در صحنه.
محمد۵۲۳۳۷۳۱۸:۵۶:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
خوشحالم که تو اونقدر ... که با این خبر خوشحال شدی خدارا شکر
ناشناس۵۲۳۵۷۲۲۲:۲۲:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
عزیز من تند نرو پیاده شو با هم بریم!!! جیب تو کجا بود؟!!! پول نفت مال همه است من میخوام سهم خودم رو خارج از کشور درس بخونم این یه بخشی از سهم ماست
ناشناس۵۲۴۳۸۱۱۲:۳۵:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
پول نفت باید صرف دارو و کالای اساسی بشه معنی نداره ی نفر نتونه پول داروشو بده و بمیره اونوقت یکی بره اونور بگه دارم درس میخونم برو بخون با هزینه خودت
ناشناس۵۲۳۲۷۶۱۷:۵۹:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
سرمایه گذاری روی قشر جوان ایرانی که چه در داخل ایران تحصیل میکند ( دوره روزانه با یارانه 100 درصدی دولت ) و چه قشری که به دانشگاه معتبر خارجی در لیست وزارت علوم میروند ( یارانه 50 درصدی بواسطه ارز 4200 تومانی ) برای کشور مزیت و امتیاز است . عده ای با خلط موضوع آقازادگی و موضوع ارز دانشجویی خود فریبی میکنند، اکثر این دانشجویان به سختی و پس از کسب نمره زبان انگلیسی بالا و تقویت رزومه و کارهای پژوهشی و مصاحبه اینترنتی و طی کردن مراحل سخت پذیرش گرفته اند و بر هیچ کس پنهان نیست که سطح دانشگاه های مطرح دنیا به مراتب بالاتر از دانشگاه های داخلی است ( با کمال احترام به دانشگاه های داخلی و مخصوصا دولتی که بنده خود در دوره روزانه دانشگاه تبریز تحصیلات دوره لیسانس را تمام کرده ام ) حتی اگر از هر 10 نفر ، 2 نفر هم بازگردند بشدت به نفع صنعت کشور است و حتی اگر بر نگردند در دراز مدت برای کشور سودآوری چه از نوع تکنولوژیک و چه از نظر ارزی خواهند داشت . کارآفرینی فقط حضور فیزیکی نیست عزیزان ! مثال عینی در برخورد سایر کشور ها با اتباع خودشان در دانشگاه های معتبر دنیا را میتوانید در مقرری بلاعوض چندین صد دلاری ماهانه ببینید . خواهش میکنم ، این جو احساسی را اصلاح کنید و به افق کشور بنگرید بهترین اساتید دانشگاه های ایران از میان همین افرادی هستند که تحصیلات تکمیلی را دانشگاه های معتبر گذرانده اند . این ها سرمایه های کشور هستند باور کنید همین کشور عربستان سعودی عاجزانه و در به در دنبال اتباع خودش در دانشگاه های معتبر دنیا افتاده تا مقرری بلاعوض برایشان بدهد. آینده را به همسایگان نبازیم . دانشجویان ایرانی مقرری بلاعوض نمیخواهند ! فقط ارزی را میخواهند که حداقل 50 درصد حمایت دولتی را پشت سرش داشته باشد تا بتوانند تحصیلات خودشان را شروع و تمام کنند .
ناشناس۵۲۳۲۷۷۱۷:۵۹:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کسی که میخواهد خارج درس بخواند از قبل میداند ارز میخواهد نه ریال! اینهمه انواع دانشگاه در داخل هست. چرا خارج؟ کسانی که با هزینه شخصی میروند که برنامه ریزی کردند و میدونند. آیا آدم عاقل بدون برنامه ریزی جایی میرود(به خصوص کشوری دیگر)؟
ناشناس۵۲۳۳۱۷۱۸:۲۴:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کسی که میخواهد برای تحصیل برود نیاز به این دارد که سال ها کار کند و برای امتحان زبان و gre و رزومه تحقیقاتی کار کند و یک شبه این تصمیم را نمیگیره این افراد سرمایه های انسانی ایران هستند خود زنی نکنید !
ناشناس۵۲۳۳۵۰۱۸:۴۰:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
شما تو برنامه ریزیهات افت سه برابری ارزش پول رو لحاظ کرده بودی که حالا طلبکاری . این موضوع همه رو فلج کرده
نیما۵۲۳۳۵۹۱۸:۴۹:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
طوری از برنامه ریزی می گید که انگار معلوم بود ارز ۳ برابر میشه در چند ماه. ما نیاز به ارتباط با دنیا داریم، نیاز به انتقال دانش و تجربه داریم. فردی که خارج تحصیل می کنه مشکلات زیادی پیدا می کنه که تماما چالش هست برای زندگیش. نباید فراموش کنیم که دانشگاه های ما ظرفیت و کیفیت کافی رو ندارن. از میدان انقلاب که دانشگاه مادر ایران هم همان جا هست، میشه شرایط علمی کشور رو بدست آورد. وقتی وارد دانشگاه هایی می‌شی که بدور از سیاست هستن و افراد برتر علمی دنیا رفت آمد دارن، سظح شما هم بالا می‌ره. نه مثل ایران که محل درگیری سیاسیون هست.
ناشناس۵۲۳۳۷۱۱۸:۵۶:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
من با حرف شما مخالف هستم. چرا که دانشگاهای داخل مجموعه های صدور و چاپ مدرک هشتن در تمامی مقاطع. از طرفی هم به نظر من دلیلی نداره دولت در تمامی مقاطع ارز بده. فقط دوره دکتری رو پوشش بده کافیه. چرا که تا مقطع فوق لیسانس میشه دانشگاه خوب تو ایران پیدا کرد ولی دکتری رو نه
ناشناس۵۲۳۳۷۵۱۸:۵۷:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
برنامه ریزی نیاز به ثبات اوضاع کشور دارد. کسانی که برای تحصیل با هزینه شخصی به خارج رفته اند روی ارز 3700 تومنی برنامه ریزی کرده اند. مردم چطور می توانند با این تغییرات عجیب و ناگهانی در مورد آینده خود، فرزندان خود و حفظ دارایی های خود برنامه ریزی داشته باشند. آیا مردم به قوانین مصوب هم نباید اعتماد کنند؟! دولت حق ندارد خلاف قانون مصوبه رفتار کند و حتی اگر قانون جدیدی هم تصویب شود علی الاصول نمی تواند عطف به ماسبق شود.
ناشناس۵۲۳۴۶۶۲۰:۰۹:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
تو برا فردات تو این کشور تونستی برنامه ریزی کنی بقیه ام میکنن!
ناشناس۵۲۳۵۰۶۲۱:۰۷:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
از قبل یه قانونی بوده و یک قیمت ارز با افزایش نسبتا معقول که دانشجو و بقیه براش پیش بینی کرده بود ولی وقتی زندگی ات یهو با تصمیم دیگران بهم می ریزد چکار میشه کرد
بینام۵۲۳۶۴۷۲۳:۳۰:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
دقیقا مشکل همینجاست ما برنامه ریزی کردیم حالا به خاطر نداشتن ثبات کی جواب دو سال عمرمون رو که صرف برنامه ریزی شده رو میده، با سه برابر شدن هزینه ها ما باید چیکار کنیم؟
کارو۵۲۵۰۸۶۱۷:۱۲:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
برنامه ریزی می‌کنه ولی برنامه ریزی بر اساس ثبات بازار ارزه نه این اوضاعی که هیچکس مسئولتشو قبول نمیکنه. سو مدیریت داریم برادر. چشماتو باز کن
ناشناس۵۲۳۲۹۲۱۸:۰۵:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
خواهش میکنم مردم عزیز ارز دانشجویی را هم ردیف کالای لوکس در نظر نگیرند مطالعه کنند که در دنیا با دانشجویان چگونه برخورد میکنند عزیزان ، کشورهای زیادی هستند که به اتباع خودشون مقرری بلاعوض می دهند و حتی هیچ تعهدی برای برگشت هم در نظر نمیگیرند ! ولی در کشور ما با وجود تعهد خدمت و صرف هزینه توسط دانشجو برای ارز دولتی ، باز هم عده ای کم لطفی میکنند دورنمای کشور را ببینید چه بسیار اساتید ارزشمندی که از دانشگاه بزرگ دنیا ، کشور را ساخته اند عصر حاضر ، دانشگاه ها ، حتی دانشگاه های معتبر دنیا به سمت کمک هزینه تحصیلی رفته اند و نه تمامی هزینه ها . برای مثال نصف هزینه زندگی را پرداخت میکنند . کافی هست به سایت دانشگاه های بزرگ اروپا و امریکا سر بزنید و ببینید که بورس ها چه مقدار هزینه ها را پوشش میدهند قدر سرمایه انسانی خودتون رو بدونید چه عزیزانی که در داخل کشور تحصیل میکنند و چه خارج کشور باید مورد حمایت جامعه و دولت قرار بگیرند
ناشناس۵۲۳۲۹۸۱۸:۱۱:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اقای همتی به عواقب تصمیماتش فکر نمیکند؟از روزی که اومده کدام برنامه رو برای پایین اوردن قیمت ارز انجام داده؟همه سهمیه ها رو فرستاده بازارازاد شما میتونید به کسانی که بعد ازاین شرایط برای تحصیل به خارج میرن ارز ندین ولی اونایی که رفتن وتا حالا هزینه کردن باید پرداخت کنین سیاستهای خارجی که هرلحظه تغییر میکندمسئول چنین وضعیتی است چه روشی پیاده کردین برای پایین اوردن قیمت ... سرکوچه را هم میاوردن شاید بهتر از شما اداره میکرد این همه داد میزنین ذخیره ارزی ما خوبه شما ارز یک دانشجو را نمی تونید پرداخت کنید پس اوضاع خیلی بدتر از ایناست خب دلار ندارین اختلاف ریالی انرا به خانواده ها پرداخت کنین بچه من دانشجوست ویکسال از تحصیلش مونده بفرمایید با قیمت دلار چه کنیم؟
مهراد۵۲۳۳۰۵۱۸:۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
واقعا ارز زیارتی ۳۹۰۰ تومن خیلی لازمه کجای دلمون بذاریم ما که اومدیم تحصیل تو اروپا؟؟؟
کارو۵۲۳۳۰۶۱۸:۲۰:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
قطع کردن ارز دانشجویی واقعا مسخرست. خیلی از دوستان سال های پیش برنامه ریزی کردن و زندگیشونو فروختن تا بتونن با ارز دولتی درس بخونن حالا که وسط کار هستن اگه ارز تامین نشه مجبورن برگردن و نه مدرک گرفتن نه هزینه هایی که تا الان کردن برمیگرده. چرا باید کسایی که با برنامه درس خوندن اسیر بی برنامگی مدیران ناکارآمد بشن؟؟؟ خود من یکساله دارم کارای اپلای تا ویزا رو انجام میدم کلی هم هزینه کردم و یکسال از جوونیمو گذاشتم آیا بی کفایتی مدیران رو من باید تاوان بدم؟؟؟
نیما ب۵۲۳۳۰۹۱۸:۲۱:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
حذف ارز دانشجویی یعنی نه تنها نابود کردن سال هایی از دوران جوانی دانشجوهایی که با امید به آینده تلاش کردن، بلکه کُشتن بذر امید در دل خونواده هاشون. ما به دولت اعتماد کردیم و در دورانی که ارز وضعیت اینچنین نابسامانی نداشت دست نگه داشتیم از خرید ارز، حالا جواب اعتمادمون رو اینجوری میدن؟ ای که دستت میرسد کاری بکن، پیش از آن کاز تو نیاید هیچ کار
ناشناس۵۲۳۳۱۶۱۸:۲۴:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
الان سوریه و کربلا میبرن با 200 هزار تومان فقط باید ارز رو بدی بهشون همین چه بهتر که به دانشجو بدن
ناشناس۵۲۳۳۱۹۱۸:۲۵:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
900 میلیون دلار برای دانشجویانی که میرن تفریح و ... در خارج .... خارج نه هند و مالزی و...
ناشناس۵۲۳۳۲۱۱۸:۲۶:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
دیگه اوضاع داره غیر قابل تحمل میشه. چرا این همه آدم رو سر کار میذارین؟ از اول وجود داشته باشین و زیر بار هیچی نرین و وعده و وعید الکی ندین. حدود 30 هزار تومن گرفتین برا تایید مدارک.. کلی تو نوبت کاشتین.. حالا که موقع پرداخته 1000 تا اما و اگر و امروز و فردا میارین و بلاتکلیف گذاشتین.. شک نکنین اکثر همین دانشجوها اگه قصد برگشت داشتن با این بی تدبیریاتون فرش زیر پاشونم میفروشن و ادامه تحصیل میدن و برای خلاصی از بی کفایتی مدیریتی شما فرار رو بر قرار ترجیح میدن.
ناشناس۵۲۳۳۴۲۱۸:۳۸:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
حداقل در کشورهای آمریکای شمالی دانشجویان آزاد دوره تحصیلات تکمیلی از دانشگاه فاند میگیرند.
ناشناس۵۲۳۳۴۶۱۸:۳۹:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
در بخشنامه بانک مرکزی مشخص نشده که منظور کدام بازار است بازار ثانویه یا صرافی ها!!!!!!!!!! قبلتر هم ارز دانشجوئی در ردیف ارز خدماتی که از طریق صرافی ها قابل فروش هست گنجانده شده است ولی در بخشنامه جدید دریافت ارز از طریق دو بانک قید شده است. به هر حال بر خلاف صحبت های قبلی مسئولین بانک مرکزی اختلاف نرخ ارز صرافی ها با بازار ثانویه خیلی بیشتر از 1 درصد هست و در حال حاضر نزدیک به 30 درصد اختلاف قیمت وجود دارد که این اختلاف قطعا ایجاد رانت خواهد کرد. به عنوان مثال اگر بابت هزینه های زندگی به هر دانشجو 1000 دلار در ماه پرداخت شود و بابت شهریه هم 15 هزار دلار در سال به وی 27 هزار دلار ارز اختصاص داده شده که با توجه به قیمت های فعلی دولت به هر دانشجوی شاغل به تحصیل در خارج از کشور 70 میلیون تومان کمک کرده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کسی که برای تحصیل در خارج از کشور اقدام نموده است یا از طریق بورسیه های دولتی اقدام نموده ، یا از طریق فاندهای اعطایی از طرف دانشگاه محل تحصیل هزینه های تحصیل و زندگی خود را تامین می نماید و یا اینکه از توانائی مالی کافی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی برخوردار بوده است که تحصیل در خارج از کشور را انتخاب نموده است. البته در این بین قطعا افرادی نیز وجود دارند که جهش ناگهانی قیمت ارز برای آنها مشکل ساز شده و برنامه های تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار داده است و دقیقا عین این مشکل برای کسانی که در داخل کشور قصد تامین ملزومات اولیه زندگی و یا مسکن و ..... را داشته اند نیز رخ داده است . آیا در حال حاضر دولت هزینه های تحصیل دانشجویی رو که به خاطر بیکار شدن پدر خود قادر به ادامه تحصیل نیست را تقبل و جبران می نماید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در این بین به نظر می رسد اختصاص ارز برای دانشجویان خارج از کشور با نرخی پایین تر از نرخ صرافی ها نوعی تبعیض باشد بنابراین دولت باید بجای اختصاص ارز با قیمت پایین تر از نرخ صرافی ها ، زمینه دسترسی آنها را به میزان ارز مورد نیازشان را از طریق سیستم بانکی و یا صرافی ها به قیمت صرافی ها فراهم آورد. در این صورت خود فرد می تواند با توجه به توانائی های مالی در خصوص تحصیل و یا ادامه تحصیل خود در آن کشور تصمیم گیری نماید.
ناشناس۵۲۳۳۵۸۱۸:۴۸:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
دانشجویان ایرانی داخل ایران چی؟ حق زندگی ندارند؟ یک جوری می گید برای دانشجویان خارج از ایران ارز ارزان نیست که انگار مردم مسئول تامین ارز اینها هستند! ارز با هر قیمتی که برای دانشجوی ایرانی حاضر در ایران فراهم می کنید برای این عزیزان هم فراهم کنید!
ناشناس۵۲۳۳۹۱۱۹:۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
قانون مصوب حتی اگر بد هم باشد باید اجرا شود، چرا که « بد قانونی بهتر از بی قانونی و هرج و مرج است ». مردم با توجه به شرایط و قوانین موجود برنامه ریزی کرده و با رعایت تمامی مصوبات و آیین نامه ها برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند. اگر قوانین و آیین نامه های قبلی نیاز به بازنگری و تغییر دارند باید دوباره مطرح و تغییرات به تصویب برسند که بازهم علی القاعده نمی تواند عطف به ماسبق شوند.
ناشناس۵۲۳۷۵۳۰۱:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
اگر اینگونه است باید حقوق کارگر با پنج سر عایله را هم 4 برابر کنند تا نسبتش با مخارج و دلار یکسان شود و عطف به ماسبق نشود. چه فرمایشاتی می کنند و توقعاتی دارند. همه دنبال منافع شخصی خود هستند.
ناشناس۵۲۳۴۰۵۱۹:۱۷:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
قریب به اتفاق دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج در واقع تحصیل را وسیله جهت اخذ اقامت قرار داده اند ‌پس ازپایان آن به ایران باز نمیگردند مطلوبتر آن است که سازکاری تهیه شود که کسانی از این امتیاز مانند تحصیل مجانی در ایران استفاده می‌کنند در صورت عدم بازگشت ملزم به پرداخت مابه التفاوت ارز دریافتی به اضافه جریمه به قیمت روز ارز باشند هرچند که به مذاق افرادی که قصد بازگشت ندارند خوش نیاید
یک دانشجوی خارج از کشور۵۲۳۴۱۸۱۹:۲۶:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اختصاص ارز دانشجویی به دانشجویان بزرگترین خیانت به دانشجویان داخل کشور و مردم است. بی جهت شایعه سازی نکنید. ظاهرا هیچ کس از پول مفت و رانت بدش نمی آید و اینکه در آمدش در شرایط فعلی با مابه التفاوت قیمت ارز دو برابر حقوق اساتید داخل کشور باشد. خود این دانشجویان می دانند که 1- اگر برای تحصیلات تکمیلی می روند، از دانشگاه های خارج از کشور هزینه کامل شهریه و زندگی می گیرند. این فلسفه تحصیلات تکمیلی در خارج است. 2- اگر برای دوره های کاردانی و کارشناسی می روند، واقعا با این همه دانشگاه داخل کشور چه نیازی به رفتن به خارج است؟ 3- به گفته خود این دانشجویان تعهدی هم می که به ظاهر گرفته می شود صوری و فرمالیته است و اصلا برگشتی به کشور وجود ندارد. پس واقعا اختصاص ارز ارزان یعنی چه! واقعا این دانشجویان وجدان خود را در این شرایط کجا عاریه داده اند؟ خودشان خوب می فهمند که من چه می گویم. آنها هم که پشت سر اختصاص ارز دانشجویی هستند، دقیقا می فهمند. ولی کو گوش شنوا و وجدان بیدار!
بینام۵۲۳۶۶۷۲۳:۴۷:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
واقعا چه خوب که وجدان شما بیداره؟
ناشناس۵۲۳۷۶۶۰۱:۵۹:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۱
شما از اطلاعاتی که بیان کردی تو پیامت کاملا واضح شد که علاوه بر اینکه دانشجوی خارج از کشور نیستی، دوما هیچ اطلاعات کاملی هم از وضعیت و شرایط اونجا، و همچنین دانشگاه های اینجا نداری
بی نام۵۲۵۷۴۳۰۳:۳۰:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۲
اونجا کجاست، اینجا کجاست؟ شما بزرگوار توضیح دهید که شرایط چگونه است؟ دوستی نقل می کرد که در بانک بودم، پدری بانک را روی سرش گداشته بود که چرا ارز نمی دهید. بدتر از همه افراد حاضر! همین پدر چند دقیقه قبلش توضیح می داد که فرزند من از فلان دانشگاه خارجی بورس کامل دارد و ماهی چقدر (به تومان تبدیل می کرد) به او می دهند و همه امکانات را دارد و...عزیز من رانت بد است. می خواهد دانشجویی باشد یا مسافرتی یا زیارتی. انسان را حریص می کند. پول مفت حرام است. اخلاق و علم و....همه چیز را نابود می کند. لطفا چند دقیقه فکر کنید و خود را جای افراد ضعیف جامعه قرار دهید. کاری که همان پدر باید می کرد. به جای شکرگزاری برای موفقیت فرزندش ، بقیه اش را هم که گفتم. مایه تاسف است.
ناشناس۵۲۳۴۵۵۱۹:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اگر این بار دولت به اونهایی که نیاز به ارز دانشجویی دارند کمک کنه دفعات بعد هم مردم بیشتر میرن به خارج از کشور برای دانشجو شدن که عمدتا هم همانجا می مانند و میشه فرار مغزها. البته ظاهرا ژنهای خوب دوست دارن کاری کنن که مغزها فرار کنند تا یک وقت جای اونها رو نگیرن.
علی طوسی۵۲۳۴۷۲۲۰:۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
با سلام و تشکر از توجه شما به این مسئله کسانی که میگن پول از جیب ما داره میره و همینجا بخونید! اولین دانشگاه موجود در کشور ما رتبش ۴۸۰ هست در جهان! چه برسه به دانشگاه ازاد و غیره. ما داریم در کشوری زندگی میکنیم که از سو مدیریت رنج میبره و بیشتر این افراد مسئول بیسواد هم فقط رفتن و مدارک این دانشگاه ها رو گرفتن و یدک میکشن. دلیل اصلی سو مدیریتم همینه. من خودم شخصا میخوام در حوزه محیط زیست تحصیل کنم اونم در ۹ امین دانشگاه جهان با کلی امکانات ازمایشگاهی و تحقیقاتی . هدفمم برگشت به ایران و نجاتش از بحران‌های بوجود امده در زمینه اب، خاک و هواس. پس بیاید بودجه ی دانشگاه های بدون استاد تمام و ازمایشگاه رو کم کنید (یا بودجه های غیر ضروری مث عتبات و غیره) تا بتونیم این کشور رو اباد کنیم... ما دانشجو ها اکثرا مادر پدرامون کارمند یا بازنشستن که ما با برنامه ریزی روی پول سنواتشون داریم میریم. وقتی به ما قول دادن که ارز میدن نباید یک شبه قطعش کنن! چون این پروسه ی طولانیی رو طی کردیم. از طرف دیگ الان یک سری از دانشجو ها گرفتن و یک سریا ک خبر نداشتن اول نگرفتن الان موندن با یورو ۱۳ تومنی چیکار کنن.
ناشناس۵۲۳۵۶۱۲۲:۱۷:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
احسنت به شما که دل در گرو آبادی ایران دارید اما این واقعیت که بخش اعظم دانشجویانی که از این امکانات استفاده کرده اند در همان کشورها سکنا گزیده و بکار اشتغال دارند
ناشناس۵۲۳۵۶۴۲۲:۱۹:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
فرار دانشجوها از ایران هیچ ارتباطی به دانشگاهها نداره، ترس از اینده همه رو فراری داده
ناشناس۵۲۳۶۰۶۲۲:۴۶:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
این همه دانشگاه تو مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری در ایران داریم که ارز باید برای توسعه زیر ساختهای انها بکار رود. انوقت دانشجوی ایرانی ارز مملکت را با رانت بگیرد و به دانشگاههای خارج بدهد انصاف نیست. دانشگاههای آنها با پول ماها روز بروز پیشرفت می کنند و دانشگاههای ما پسرفت. و از این دانشجوها فقط تعداد کمی برمی گردند چون بلافاصله جذب بازار کار در خارج می شوند.
ناشناس۵۲۳۶۰۷۲۲:۴۷:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کسی یک شبه دانشجو نمیشه. کلی وقت میگذاره و برنامه ریزی میکنه و هزینه صرف میکنه تا مراحل درخواست و پذیرش و نمره زبان و اخذ ویزا و اقامت دانشجویی و بیمه و هزینه زندگی و شهریه و ... رو طی کنه و دانشجو بشه. آیا درسته که با تصمیمات خلق الساعه ، زندگی این آدمها رو به باد فنا بدهیم و بعد هم با بی خیالی بگیم خوب میخواستن نرن و همینجا بمونن؟
ناشناس۵۲۳۶۲۳۲۳:۰۵:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
مشکل فعلی اینه که به بعضی ازدانشجویان که مدارکشان توسط وزارت علوم تایید شده وبه بانک ارجاع شده ارز پرداخت شده وبه عده ای با همین شرایط پرداخت نشده تکلیف این عده چبست چرا یک بام ودوهوا بااین قضیه برخورد شده است ؟
ناشناس۵۲۳۶۴۹۲۳:۳۲:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
امروز صبح ایمیل زدن به من که چون فاند گرفتی بهت ارز تعلق نمیگیره و دوستای دیگرم رو هم برای هرکدام بهانه ای متفاوت تراشیده بودند البته من این ترم اخرم هست و تا کنون هم ارز دولتی نگرفته ام چون خیلی تفاوتی نداشت ولی در کل بعید میدونم به کسی ارز بدن یا شاید به عده بسیار معدودی بدهند و همه اش تبلیغات و ژست است که ما ارز میدهیم.
ناشناس۵۲۳۶۷۹۰۰:۰۳:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
ارز دانشجویی چه تفاوتی با پرداخت مقدار هزینه تحصیل در دوره های روزانه داره؟؟؟ و اینکه باید قبول کنیم دانشگاه های خارجی در برابر دانشگاه های ما بسیار بهتر عمل میکنن و قبولی در اون ها راحت تر نیست. تکلیف کسایی که چند سال برای یادگیری زبان، پیدا کردن دانشگاه وقت، هزینه و عمرشون رو گذاشتن و یه دفعه هزینه پرواز، قیمت ارز هزینه آزمون های زبان و ... 3 یا 4 برابر میشه چیه؟؟ به نظر شما حذف ارز دانشجویی که در همه جای جهان برای دانشجوها تسهیلات و کمک هزینه در نظر گرفته میشه و افزایش بودجه های نهادهایی که کارکرد و خروجی مشخصی در طول سال ها نداشتن و ادعای فرهنگ و دین و... دارن اما سال به سال بودجه های بیشتری میگیرن،،، در تناقض نیستند.
محمد۵۲۳۷۱۶۰۰:۴۵:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
تمام برنامه ریزی بچه ها با دلار 3500 بوده. و الان زندگی و برنامه ریزی چندساله دانشجوها برای تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا تحت تاثیر ارز قرار گرفته
ناشناش۵۲۳۸۰۸۰۶:۵۵:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
مگر زندگی یک کازگر با صد دلار حقوق ماهیانه تحت تاثیر قرار نگرفته است. چرا فکر می کنید تافته جدا بافته اید؟ اگر بر فرض هم به مدارج بالا رسیده باشید، با هزینه همین کارگزان زحمتکش و علم معلمین و اساتید دلسوز کشور است. تا پذیرش می گیرید چنان اساتید و دانشگاه های داخل را تحقیر می کنید که انگاری علم از غیب به شما تزریق شده است.
مهدی۵۲۳۷۶۴۰۱:۵۴:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
خانواده ی من زار و زندگیشون رو گذاشتن ۵۰ میلیون جور‌کردن شد هزینه خرید مدرک کوفتی دانشگاه دولتی و‌گذاشتن وثیقه ی سربازی مضخرف، زور‌ سی و خورده ای میلیون دیگه برا ارز اولیه با کلی قرض جور کردیم، ولی همه ی برنامه های ما رو این دولت به هم زد، تمام شد خارج رفتن من و امثال من. شرم کنن کسایی که باعث و بانیشن. شرم کنید. زندگی و جوونی ما رو داغون کردین
نیما۵۲۵۲۶۵۱۹:۰۵:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
مجید جان ، مدرکت چی بوده که گرفتی ؟ مزخرف اینطوریه نه اونی که تو نوشتی !
ناشناس۵۲۳۷۹۲۰۶:۰۸:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
پول و سوبسید ارز دانشجویی چند تا کارخانه تو کشور بسازید تا جوانان تحصیل کرده داخلی مشغول کار شوند .ارز دانشجویی فقط به دانشجویانی که سودای مهاجرت دارند هزینه می شود از جیب مردم ایران .
هاشم۵۲۳۸۳۳۰۷:۴۳:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
ارز مسافرتی و دانشجویی باید به نرخ آزاد داده شود. چرا که از جیب مردم داده می شود. این ارز یک نوع امتیاز ویژه برای این نوع افراد است. چه معنی دارد با این همه دانشگاه یک عده برن خارج درس بخونند اون هم با پول بیت المال؟ همینطور چه معنی دارد با این همه جاههای دیدنی در ایران یک عده به عنوان مسافر برن اونور آب؟ البته بدیهی است دانشجویان بورسیه اعزام به خارج و مسافران برای مداوا استثنا هستند. در بقیه موارد باید ارز به نرخ بازار به افراد داده شود.
اصغر۵۲۳۸۳۶۰۷:۴۶:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فرزنذم با اندوخته بازنشستگی فرهنگی راهی تحصیل در خارج از کشور شده با سه یا چهار برابر شدن قیمت ارز چکار کنم ایا این عدالت است
ناشناس۵۲۳۸۴۴۰۷:۵۸:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
با این تصمیم نادرست عده ای از دانشجویان ایرانی ممکنه برای موندن و اتمام تحصیلاتشون در خارج به امور خلاف و ضد اخلاق و .. دست بزنند ..
ناشناس۵۲۳۸۴۵۰۸:۰۱:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
دانشجوی خارجه کشوری که صبح تا شب دنبال خوش گذرونی هست ،بعضی شون فارسی هم دیگه یادشون میره.بد میاد اینجا طلب عرض دانشجویی میکنه .بخدا دادن عرض دانشجویی عین ظلم به کارگرو ،بازنشستهٔ داخل کشور هست.
ناشناس۵۲۴۸۳۶۱۵:۲۷:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
هر چی میکشیم از این قضاوت های عجیب و غریب امثال شماهاست
ناشناس۵۲۵۶۷۸۰۰:۴۷:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۲
شما که در ایران تشریف دارید و فارسی هم خوب بلدید لطفا سواد نوشتن ارز را نه عرض داشته باشید تا لااقل فکر کنیم شما اهل مطالعه و کتاب هستید و نه خوشگذرانی .
ناشناس۵۲۳۸۸۹۰۸:۵۴:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
من یکی تو همین مملکت با بدبختی و نداری درس خوندم راضی هم نیستم از بیت المال به یه نفر ارز بدین که بره اونور درس بخونه ! اگه لایقش هستن باید به تمام اوناییکه نمیخوان برن ولی سواد و لیاقتش رو دارن هم بدین !
ناشناس۵۲۴۱۳۵۱۱:۰۰:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۱
امکانات رو تو این مملکت فراهم کنید تا نرن اونور درس بخونن!
ناشناس۵۲۴۳۷۳۱۲:۳۱:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۱
دوست عزیز یه طوری میگید انگار دارن رایگان بهشون ارز میدن که به شمام ارز بدن . شمام اگه میتونین و تواناییشو دارین واسه درجه های بالاتر برید. و اون موقع خواستار ارز با قیمت معقول باشید.
ناشناس۵۲۴۰۸۱۱۰:۳۲:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
بخدا یه ذره انصاف هم خوب چیزیه.چرا باید ارز داده بشه به کسانی که ترک وطن می‌کنن از جیب جوانهایی مثل من که تو این مملکت موندیم و با کمو زیاد داریم میسازیم.من خودم از بهترین دانشگاه دولتی این مملکت فارغو تحصیل شدم.
ناشناس۵۲۵۶۸۲۰۰:۴۹:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۲
واقعا از سوادت معلومه که از بهترین دانشگاه های ایران فارغو تحصیل شدی. فارغ التحصیل درسته دلبندم.
ناشناس۵۲۴۱۳۱۱۰:۵۸:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
برید دزدهای اصلی رو بگیرید! مشکل ما پرداخت یا عدم پرداخت ارز به دانشجو و مسافر نیست! واقع بین باشیم!
ناشناس۵۲۴۱۵۳۱۱:۰۵:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
من استاد تمام دانشگاه دولتی درجه یک داخل کشور هستم و حدود 12 سال قبل دکتری را در خارج به پایان بردم با هزینه خودم. متاسفم برا جامعه ای که نگاهش به علم و طالب علم اینگونه است که در نظرات آمده است! آیا گمان میبرید هر دانشجویی در خارج است دارد ول میگردد؟!! و آیا دانشگاههای داخل برایمان کافیست؟ پس چه فرقی است بین دانشگاه هاروارد و کمبریج و دانشگاههای داخل....بواقع تفاوتشان از زمین تا آسما ن است. بنابراین این درست نیست که در را ببندیم و بگوییم همه همین جا و در ایران ادامه تحصیل دهید و ما بهترینیم...خیر اینطورها هم نیست. انشاا... همه چیز درست شود
ناشناس۵۲۴۸۲۲۱۵:۲۲:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
کسی گمان نمیبرد هر دانشجویی در خارج است دارد ول میگردد؟!! و آیا دانشگاههای داخل برایمان کافیست؟ صحبت اصلی اینه که هیچ دلیل موجهی وجود نداره ارز با قیمتی متفاوت از قیمت بازار در اختیار افراد داده بشه چه برای تحصیل و چه برای مسافرت. همین الان با توجه به شرایط بد اقتصادی خیلی ها نیازهای اولیه زندگی شون تحت تاثیر قرار گرفته . دولت تنها وظیفه ای که داره این هست که اولا زمینه دسترسی این افراد رو به ارز با قیمت تابلو صرافی ها در سیستم بانکی و صرافی ها فراهم کنه و برای اون دست از افرادی هم که به هر دلیل قادر به تامین هزینه هاشون نیستند امکان ادامه تحصیل در پردیس بین الملل دانشگاه های خوب کشور فراهم کنه چون شهریه این دانشگاه ها خیلی کمتر از هزینه های تحصیل و زندگی در خارج هست.
ناشناس۵۲۴۳۵۳۱۲:۲۳:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
با سلام. در پاسخ به اون دسته از افرادی که نگران گرفتن ارز دانشجویی واسه تحصیل دانشجوها هستن و فکر میکنن از جیب اونا خرج میشه ، شما بهتره نگران ارزای زیر قیمت ارز دولتی ای که به هزاران حجاج میدن باشین که بریزن تو مملکته عربا. نه ارز دانشجویی ای که حق دانشجوهاست و دانشجوها واسه افزایش دانش و علمشون هزینه میکننو هزاران سختیو مشکلات رو باید قبل رفتن و بعد رفتن تحمل کنن که هرکسی نمیتونه تحمل کنه. در ضمن اونایی هم که حرف از وجود تعدد دانشگاه تو ایران میزنن که چرا تو ایران تحصیل نمیکنن، دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی (با بار علمیه پایین) در اوج بی عدالتی محل تحصیل فرزندان ...وسهمیه ای عزیزی شده که بدون هیچ تلاش و هزینه ای قبول میشن و تا درجه دکترا رایگان تحصیل میکنن. ( حالا بماند که دانشگاههای سراسری و کار هم همین قضیه سهمیه در قبولی و داستانهای دیگه وجود داره ). ناگفته نماند گرفتن مدارک زبان و حتی تحصیل در دانشگاههای ممتاز خارج از کشوره چندینو چند برابر سختر از قبولی و تحصیل تو دانشگاههای ایرانه. قطعا دانشجوهای کمی هستن که بتونن این همه سختی رو تحمل کنن ، چون بهتر از اینه که کلی هزینه کنن و درس بخونن و تلاش کنن در نهایت ببینن خیلیا بدون هزینه و تلاش همون جایی هستن ک اونا هستن یا خیلی بهتر از اینه که بعد از فارغ التحصیلی ببینن بقال سر کوچشون هم مهندسه :) در ضمن با یکم فکر کردن میفهمیم اونی که وضع مالیش خوب باشه دیگه دنبال ارز دانشجویی نیست. با هر قیمت دلاری میتونه بره و تحصیل و تفریح کنه ( که نمونش هستن تو آَشنایان) . اونایی که وضع مالی معمولی و رو به پایینی دارن دنبال ارز دولتی هستن. که بتونن با هزینه ای معقول در بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل و تلاش کنن. قطعا بهتر از اینه که با همون هزینه تو ایران درس بخوننو خیلیا قدر تلاشو جایگاهتو ندونن. درضمن اونایی هم که میگن کسایی که قصد رفتن دارن یا قبلا رفتن باید برنامه ریزی کرده باشن ، دوست عزیز ، برنامه ریزیه خیلیا از چندین سال پیش با دلار 2-3 هزار تومنی بوده تا بعد چند سال تلاش به نتیجه برسن. نه با دلار 12 تومانی. با یکم فکر کردن و منطقی بودن به این نتیجه میرسیم اونایی که مخالف ارز دانشجویی هستن بیشتر جز اون دسته از افرادی هستن که نیازی به ارزش دانشجویی ندارن و یا خودشون توانایی علمی رفتن و سختی کشیدن ندارن یا جز اون دسته از افرادی هستن که بدون هزینه و تلاش میتونن تحصیل کنن. دوست عزیز یکم به فکر هم وطن و هم نوع باشیم. حداقل به فکر اون هزاران دانشجویی که تو مملکت غریب گرفتار شدن باشیم. بذارین حس کنیم برخلاف خیلی چیزا که دیگه وجود نداره انسانیت هنوز نمرده :) یاحق
ناشناس۵۲۶۷۰۴۱۴:۰۱:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۲
۹۵% این دوستان در دانشگاه‌های کشور‌های اسیایی هستن.بهترینشون با یک قطعه عکس و تصویر صفحهٔ اول پاسپورت پذیرش میگیرن.کدوم سختی؟کدوم مشقت؟کدوم سطح علمی؟هند،مالزی ،فیلیپین و چین سختی داره؟
ناشناس۵۲۴۵۵۴۱۳:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
پس کارگر چی؟باز نشسته چی؟دانشجوی دانشگاه آزاد چی؟اینا از نظر شما آدم نیستن؟این همه سال ارز دادید چه سودی واسه مملکت داشته؟اکثرا هم می‌رن و پشت سرشون رو هم نگاه نمیکنن.
ناشناس۵۲۵۳۲۶۱۹:۵۱:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
لازم به ذکر است همه محترم هستند و حکومت نسبت به آنان موظف به ارائه خدمات ولی اولا آیا زحماتی که قشر دانشجو و سرمایه گذاری روی علم و پیشرفت کردن پاسخش اینگونه بی توجهی است و آیا اصلا پایه مقایسه جنابعالی منطقی است؟ دوما این که در صورت درست انگاشتن فرض شما که اکثرا رفتن و برنگشتن، این ایراد از سوی دانشجویان بوده یا شرایط مملکت به گونه ای هست که وادارشان به این تصمیم می کنه؟ طرف متخصص برگشته، با هزار جور رانت و فساد اداری و بروکراسی های بی مورد و چوب لای چرخ گذاشتن های مدیران نالایق مواجه میشه ..... بهتر است مسئولین به جای پاک کردن صورت مساله شرایط را برای بازگشت دانشجویان و متخصصین پس از اتمام دوره تحصیلشان فراهم کنند.
سانی۵۲۴۵۹۶۱۳:۵۷:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
جهش قیمت ارز از روزی که ترامپ پیروز انتخابات شد مشخص بود. از قبل وعده خروج از برجام رو داده بود. کسی که نخبه ی واقعی باشه از همون موقع پیش بینی افزایش قیمت دلار رو واسه زندگیش کرده. کسی هم که نخبه نبوده پیش بینی نکرده الان به مشکل خورده. این قضیه ثایت میکنه که داشتن فوق لیسانس و دکترا دلیل بر نخبه بودن نیست و بهتره عزیزانی که به مشکل خوردن برگردن داخل درس بخونن چون ثابت شد نخبه نیستن و فقط سرشون تو کتاب بوده و از دنیای واقعی بی اطلاعن
ناشناس۵۲۴۶۱۰۱۴:۰۰:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
چه خوشمون بیاد چه بدمون تو این شرایط دادن ارز به مسافر و دانشجو و..خیانتی عامدانه و ظلمی اشکار به ملتیه که با ارز 11 تومنی دارن دارن با چنگ و دندون زندگی میکنن و بیمار بعلت نداشتن هزینه سنگین دارو فوت میکنه حالا ینفر پیدا شد کار درست انجام بده اونو تخریب نکنین برو درستو بخون با پول خودت نق هم نزن
ناشناس۵۲۴۸۴۲۱۵:۲۹:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
معضل اصلی نه ارز هست و نه کمبود ، مشکل اصلی که در این کامنت ها دیدم اینه : "دیگی که واسه من نجوشه،سر سگ توش بجوشه ! " غافل از اینکه سرمایه گذاری روی نیروی انسانی چیزی هست که کشورهای دنیا دارن بشدت دنبال میکنن افسوس از این همه بی انصافی و تنگ نظری
ناشناس۵۲۴۹۵۸۱۶:۱۸:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
چنان میگید نیروی انسانی که انگار ما از پشت کوه امدیم.این همه دانشگاه و نیروی انسانی خوب داخل کشور داریم.این دوستان خارج نشین چند درصدشون بر میگردند؟یا فقط واسه دلار سرو کلشون پیدا میشه؟
ناشناس۵۲۵۰۳۳۱۶:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
به نظر من کسی که جوگیر کاری می شود باید تاوان ان راهم خود بدهد رفتن به خارج از کشور هم یک جوی است که بین مردم افتاده اگرنه این همه دانشگاه بروید درس بخوانید اگر درسخوان هستید اگر هم کسی درسخوان نیست به زور رفتن که چیزی عایدش نمی شود واینکه می گویند بر می گردند چون اکثر دانشگاها برایشان مهم نیست که اینها چیزی یاد می گیرند یانه چون اینها را برای کار در ان کشورهانمی گیرند
کارو۵۲۵۰۹۷۱۷:۱۵:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
ارز دانشجویی نه هزینه اضافه برای دولته نه از بین رفتن سرمایه مملکت . ارز دانشجویی نیاز هر جامعه ای هست و من به شخصه حاضرم با هر مسئولی در هر سمتی رو در رو صحبت کنم بهش بگم هزینه های اضافی این مملکت چیه ؟ هر چند که خودشون بهتر میدونن
ناشناس۵۲۵۲۴۴۱۸:۵۱:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
اطمینان داشته باشید که بانک مرکزی هنوز نمی دونه چیکار می خواد بکنه اگر می دونست با حرفهای دیروزش باعث گرانی امروز طلا و ارز نمیشد اینها پزشک عمومی ... هستند نه یک جراح نابغه
حبیب الله۵۲۵۳۲۳۱۹:۵۱:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
برای دولت تدبیر و البته امید متاسفم که میلیاردها دلار به نرخ 4200 تومان به رانت خواران داد برای واردات کالاهای لوکسی که همان را هم وارد نکردند حالا برای دادن 6000 دلار دولتی به دانشجویان این قدر شل کن سفت کن راه انداخته. تدبیرتو بگردم
ناشناس۵۲۵۷۲۶۰۲:۰۶:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۲
ما که کار کردیم چند سال گفتیم واس ارشد بریم رشته مورد علاقمونو یه دانشگاه خوب اونور بخونیم این شد ماجرا! و بدتر از همه تصور ی عده.. در کامنتا که ارز دانشجویی مال جیب اوناس ، فکر میکنن این مقدار اندکی که از کشور قراره خارج شه اگه نشه کشور آباد میشه ! برید یه حساب کنید با ماشین حساب گوشی یا ویندوزتون که ارز کل دانشجو ها چقدر میشه با واردات یه گوشی درپیت سامسونگ ! شرم بر شما
ناشناس۵۲۵۸۹۱۰۸:۵۹:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۲
برای انتالیا وتایلند وسفرهای تفریحی و... ارز داریم ولی برای کسب علم نداریم .عزیزانی که می گویید بیا دانشگاه داخل درس بخوان واقعا سطح علمی وتدریس دانشگاههای ما با اروپا واسترالیا را دیدند ویا مقایسه کردند؟...مطمئن باشیم اگر 50 در صد این افراد هم بعد از تحصیل به کشور بر گردند باعث رشد وتوسعه علمی کشور می شود پس چرا تنگ نظری؟....چرا می گوییم همه چیز داریم ما که بعد از 40 سال برای یک قطعه ماشین پراید ماندیم ....؟
ناشناس۵۲۶۶۲۶۱۳:۳۷:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۲
اینا همون بورسیه ها هستند...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین