خطر پول بی ارزش

اسماعیل هداوندی*، گروه تعاملی الف،   3970610027 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
خطر پول بی ارزش

اصطلاحی داریم در اقتصاد به اسم آربیتراژ که به معنی بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است و در شرایط کنونی اقتصادی این فرصت های آربیتراژی در اکثر بازارهای کشور (خودرو، فولاد و ...) به کام دلالان است و ثروت های بادآورده را نصیب ایشان می کند. اما غافلیم از اینکه یک آربتراژ جغرافیایی (جئو آربیتراژ) در حوزه نیروی انسانی متخصص و کارآمد کشور بوجود آمده است.

اساتید دانشگاه و پزشکان متخصص زیادی را دیده ام که در این روزها فکر مهاجرت در سر دارند. کاهش ارزش پول ملی شرایطی را بوجود آورده است که اگر یک استاد دانشگاه ایرانی با کف درآمد 1500 یورو در یکی از کشورهای اروپایی دوره پسا دکتری را بگذراند می تواند 500 یورو پس انداز داشته باشد که معادل ارزش حقوق ماهیانه او در ایران است و این یعنی یک فرصت آربیتراژ جغرافیایی برای کشورهای دیگر! (البته این وضعیت برای مشاغل دیگر هم بوجود آمده است، مثلا امروز کارگر عراقی سه برابر کارگر ایرانی حقوق می گیرد!)

به گفته یک دانشمند اقتصادی، پول فقط وسیله ای برای مبادله نیست، بلکه معیاری است که بر اساس آن، جامعه کار ما و در نتیجه خود ما را ارزشگذاری می کند، اگر پول به کلی بی ارزش شود کل دولت و کل جامعه و تمامی معیارها هم بی ارزش می شوند. این خطر بزرگیست که باید مورد توجه کسانی که با بی تدبیری خود ارزش پول ملی را کاهش داده اند قرار گیرد.

* مدرس دانشگاه آزاد

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۲۱۱۸۰۷:۳۶:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
این بلای ویرانگر به خاطر این است به جای سیاست اقتصادی، اقتصاد سیاسی در ایران حاکم است
ناشناس۵۲۲۳۲۷۱۰:۲۳:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
چقدر ما گفتیم و همین سایت الف منتشر نکرد . بخدا ما هم ایران را دوست داریم بخدا ما ایرانی هستیم بخدا ما دوست داریم مملکتمان بهترین مملکت دنیا باشد . تا زمانیکه نظرات ما سانسور شود یا منعکس نشود وضع همین است . حتی اگر بر علیه دولت مطلب نوشته می شود با زهم باید منتشر شود ایرادات مسئولین کشوری ربطی به ایران و کشور ندارد . انها با عملکردشان دارند ایران را نابود می کنند چرا من باید سکوت اختیار کنم؟ چرا وزرا و وکلا و مدیران مملکتی نباید بفهمند که سوء مدیریتشان دارد کشور را نابود می کند . به بهانه صادرات قیمت ارز را گران می کنند کدام صادرات؟ ما به غیر از نفت و محصولات وابسته به آن چه چیز دیگر صادر می کنیم؟ که نگران ارز صادرات هستیم؟ باور کنید ما باید مدیران را نقد کنیم باید زنگنه وزیر نفت بفهمد راهش غلط بوده باید برود و کسی که لیاقت این سمت را دارد بیاید . باید نعمت زاده بفهمد وقت ... الان نیست . باید صفدر حسینی بفهمد ایران کشوری نیست که هر کاری دلش خواست بکند و بعد به ریش ملت ایران بخندد. باید نقدها ولو همراه ناسزا پخش شود تا مسئولان به خود بیایند. الان سوئ مدیریت در تمام دستگاه ها وجود دارد اما ایا کسی محاکمه می شود؟ نه !!! مصلحت ...ایجاب میکند!!! مصلحت اشخاص یا مصلحت نظام؟ در کشورهای دیگر رئیس جمهور به خاطر استفاده از امکانات دولتی محاکمه می شود . وزیر به دلیل استفاده شخصی از تلفن همراه دولتی برکنار و محاکمه می شود ان وقت در ایران تصمیمات غلط مدیران و وزرا جمعیتی را بد بخت می کند و کما فی السابق در راس وزارت خانه و سازمان هستند . تورو خدا منتشر کنید باید این به ظاهر مدیران تخریب شودن و بفهمند ایران کشوری که فکر می کنند هر غلطی می توانند بکنند و ان وقت آزادانه حرکت کنند نیست. اگر منتشر نکنید باور کنید کمتر از 6 سال دیگر همه به ورطه نابودی می رویم.
ناشناس۵۲۲۸۸۴۱۴:۱۶:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اقتصاد سیاسی نه! «اقتصاد سیاسی» یک اصطلاح علمی برای بررسی اقتصاد از منظر سیاست است. بهتر از برای تفهیم نظرتان بگویید «اقتصاد سیاست زده». سیاست زده بودن اقتصاد کشور باعث این همه فلاکت و بدبختی شده وگرنه استفاده از منابع و امکانات موجود در کشوری مانند ایران با روشهای درست و دور از جناح زدگی و سیاست بازی که زمینه ساز رانت و ویژه خواری است، میتوانست کشور را به اوج شکوفایی و قدرت برساند. الان پول ایران حتی در برابر پول سوریه و عراق و افغانستان هم ذلیل شده است!
ناشناس۵۲۲۱۴۲۰۸:۲۲:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
مگه الان پول ایران ارزش هم داره ؟!!! از عراق و افغانستان کمتر شده حقوق یک مهندس ارشد در ایران از یک راننده ساده و بی سواد در عراق هم کمتره !!! الان پزشکان ما دنبال مشتری عرب هستند و.... متاسفم برای دولتمردانی که کم کاری خود را با بی ارزش کردن پول و ایجاد نقدینگی بدون پشتوانه جبران می کنند
ناشناس۵۲۲۱۵۷۰۸:۲۹:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
در زمستان امسال براید صدمیلیونی خ اهید خرید
ناشناس۵۲۲۱۸۴۰۸:۵۲:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
بنظر شما این هشدار برای مسئولین مملکت اهمیتی دارد؟
ناشناس۵۲۲۲۴۵۰۹:۲۹:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
واقعا نه
ناشناس۵۲۲۲۵۶۰۹:۳۸:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
نه
ناشناس۵۲۲۴۳۳۱۱:۱۲:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
داداش مثل اینکه دلت هوای گونی کرده
علی۵۲۳۵۴۶۲۱:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
این روحانیِ مدافع دولت روحانی با کمال تاسف اعتقادات مردم را در گونی کرد.
ناشناس۵۲۲۴۳۸۱۱:۱۴:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
نه این اخطار به افرادی که هنوز اقدام به مهاجرت نکردند و بهتر هرچه زودتر اقدام کنند.
ناشناس۵۲۲۱۹۳۰۹:۰۰:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
بی تدبیری نیست به نظر من کاملا عمدی هستش
ناشناس۵۲۲۲۲۶۰۹:۲۰:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
باز هم بی خیال! ما که خودمان میلیاردر شده ایم ...
بانام۵۲۲۲۴۹۰۹:۳۲:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
به نظر شما مگر پول ایران الان ارزش هم دارد؟ البته شاید مقصود این اقتصاددان از این یادآوری و هشدار منفی شدن ارزش پول ملی هست البته اگر چنین چیزی در اقتصاد وجود داشته باشد
ناشناس۵۲۲۵۳۴۱۲:۰۰:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کو گوش شنوا.نرود میخ اهنین برسنگ. ظاهرا همه چی عالیه ما چقدر خوشبختیم البته مثل سوییس . مرغمون یه پا داره وبس
ناشناس۵۲۲۵۴۳۱۲:۰۵:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
آقایان برای تقویت توان مدیریت اقتصادی خود در ایران و در پی تکانه های ناشی از تهدید های جدی حنگ اقتصادی امریکا با ما از سه راه بد و بد تر و بد ترین، متاسفانه برای حفظ موقعیت خود در درجه اول و بعد البته اگر شد، حفظ اقتصاد کشور از ضربه های مهلک اقتصاد پر فدرت دشمن، راه بد ترین را انتخاب کردند یعنی اولا با کاهش شدید و بی سابقه ارزش پول ملی در پی جمع آوری پول های سرگردان و تامین بودجه لازم برای هزینه در موقع اضطراری افتادند غافل از این که همین کار التهاب منفی باور نکردنی ای را به بازار القا می کند که همانا نا امنی اقتصادیست و باعث شد مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود اعم از حقوق و خانه و ماشین و طلای پس اندازی و غیرو به همهمه و سرگردانی و دلهره و نا امنی بیفتند و تا جایی پیش روند که از گوچه پس کوچه های مبادله ارز به ویژه دلار سر در بیاورند و این همان ترفندی بود که دشمن بدون هزینه و با بی درایتی مدیران اقتصادی ما به هدفش رسید و بهره کلان از آن برد. دوم در پی این ناهنجاری و آشفتگی اقتصادی که دشمن را ناخواسته به اهدافش رساند ارزش پول ملی را با نرخ گذاری های التهابی و تکانه ای بی برنامه به حدی ناچیز کردند که ارزش کار از بین رفت و لذا تولید بی پشتوانه شد و غالبا به دنبال دلالی رفتند و بازار را بیش از پیش ملتهب کردند و این آشوب به پا شد. این ها شرایط جنگی ای است که اگر فرماندهان آن تجربه و توان لازم را نداشته باشند نه تنها بر دشمن غلبه نمی کنند بلکه راحت جبهه های خود و تدارکاتشان را در اختیار دشمن قرار می دهند و با بالا و پایین پریدن های مذبوهانه ادای دفاع از منافع ملی را در می آورند. امروز با این بی درایتی ها و دوستی های نادانسته.... در اقتصاد کشور به جایی رسیده ایم که نه تنها سرمایه های مادی ما بلکه سرمایه های استعدادی و حل مساله ماهم فرسوده و در حال تخلیه و مستهلک شدن است. چه کسی باید تاوان این نادانی ها را بدهد؟ به زبان این اقایان البته مردم یعنی ما از جیب مردم در می آوریم و به جیب مردم می ریزم. این شده اعجاز مدیریت کشور ما. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
ناشناس۵۲۲۵۹۴۱۲:۲۰:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
دوست عزیز فکر کردی حرف مهمی زدی توی این کشور مسابقه ...هست هر کی به هر شکلی. همون دانشگاه ازادی که شما توش هستی زیر سواله . هست یا نیست؟ اونجا دانشگاهه یا تجارتخانه ؟
ناشناس۵۲۲۸۳۵۱۳:۵۶:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
ارتقا کیفیت تولیدات قابل صدور ایرانی تنها راه جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی است که همزمان با کنترل چاپ اسکناس یا چک پول های بدون پشتوانه منطقی و قوی ، میتوان تقویت تدریجی ; تومان را انتظار داشت.
ناشناس۵۲۳۳۸۳۱۹:۰۲:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
تازه فهمیدی پروفسور. صهیونیست ها اقتصاد دنیا را در دست گرفته اند و من و شما بخاطر سیاست های غلط افتصادی دولت ناخواسته به دام آنها افتاده ایم .
مهدی1001۵۲۳۴۹۴۲۰:۵۴:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
قبلا هم ارزش نداشت ولی به زور قیمت ارز رو ثابت نگه داشته بودن که این کار ضرر خیلی زیادی برای اقتصاد داره از جمله کاهش صادرات و افزایش واردات.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین