اختلاف سن در ازدواج چقدر اهمیت دارد؟!

گروه اجتماعی الف،   3970601066 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر قصد ازدواج دارید و در قید و بند اختلاف سنی هستید لازم است نکاتی را درباره اختلاف سن در ازدواج درنظر بگیرید، اگر برایتان سوال است که اختلاف سن در ازدواج چقدر اهمیت دارد؟ پاسخ این سوال را در این مقاله بخوانید.

به گزارش ایسنا، اگرچه نمی توان درباره اختلاف سن در ازدواج و نقش آن در موفقیت و شکست زندگی زناشویی قانون یکسانی برای همه افراد صادر کرد اما یقینا تناسب سنی از جمله موازین زیربنایی و اساسی در ازدواج است که بی توجهی به آن، زمینه ساز بسیاری از کج خلقی ها و ناسازگاری ها در زندگی زناشویی خواهد شد.

باور سنتی در جامعه ایران این است که پسر باید از دختر برای ازدواج بزرگ‌تر باشد، از جهاتی دارای نقاط قابل‌توجه علمی‌‌ و منطقی است؛ مانند بلوغ زودرس جسمی‌‌ و جنسی و عاطفی و عقلانی اجتماعی در زن، رضایتمندی جنسی در حال و آینده زوج، دوران کوتاه باروری در زن و اما نقطه ضعف اساسی این باور هم، توجه‌نکردن به تغییرات مختصات زمان و مکان، تغییر نگرش‌ها، سلایق‌ها و خواسته‌ها در نسل‌های رو به جلو است.

(نصف سن مرد+7 1 =سن زن)، به عنوان مثال مردی با سن 26 سال بهتر است با خانمی 19-21 ساله ازدواج کند.
براساس این فرمول هرچه سن مرد کمتر باشد فاصله سنی کمتری با زن دارد و هرچه سن مرد بیشتر باشد فاصله سنی هم بیشتر می شود. مثلا مردی با سن 20 سال بهتر است با زنی 16-18 ساله ازدواج کند و مردی با سن 50 بهتر از  با زنی 31 -33 ازدواج کند.
بنابراین با اینکه می‌‌توان آن را یک قاعده کلی در نظر گرفت، استثناهای فراوان هم دیده می‌شود. خوب است بدانید قبل از 30 سالگی، فاصله سنی دختر و پسر، پسر بزرگ‌تر از دختر از تقریبا همسن تا 8 سال فاصله سنی و بعد از 30 سالگی از تقریبا هم سن تا 11 سال بزرگ‌تر بودن پسر توصیه می‌شود. می توان از فرمول محاسبه سن هم استفاده کرد.

البته در صورتی که دو طرف به بلوغ لازم برای ازدواج رسیده باشند، شخصیت‌های سالم و همخوان داشته باشند و تطابق سایر عوامل ذکر شده، تا حداکثر 2 سال بزرگ‌تر بودن دختر از پسر هم در این شرایط می‌‌‌تواند قابل‌قبول باشد. البته این گفته، به این معنا نیست اگر دختری 5 سال بزرگ‌تر از پسر باشد، قطعا دچار مشکل خواهند شد چون این قضیه بیشتر برای سنین زیر 40 سال مطرح است. ثانیا، فقط می‌‌توان از لحاظ آماری با نگرانی بیشتر به این قضیه نگاه کرد و هیچ قطعیتی وجود ندارد (هرچند که توصیه نمی‌‌شود). از سوی دیگر، هماهنگی سایر عوامل به شدت می‌‌تواند اثر این تفاوت سنی را کمرنگ کند. باید اشاره کرد که یک نکته بسیار مهم، توجه به سن عقلی است نه سن تقویمی‌‌ و شناسنامه‌ای، چون مثلا ممکن است یک مرد 30 ساله به اندازه یک مرد 40 ساله بفهمد یا برعکس مهارت زندگی اواندازه یک جوان 20 ساله باشد بنابراین به جز تفاوت سنی، باید حتما تفاوت سن عقلی با سن تقویمی‌‌ را هم در نظر گرفت.
 

دیدگاه کاربران

زهرا۵۰۹۱۲۰۱۲:۲۰:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱
واقعا مرد پنجاه ساله مناسب دختر ۳۳ ساله است؟؟؟؟
املی۵۰۹۴۴۹۱۵:۱۴:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۱
زهراخانم نمیدانم این نگارنده روانشناس خانواده وازدواج هست یا ازریش سفیدای قبیله بهرحال تصورکن مرد50ساله با دهتر30-33ساله ازدواج کنه اولا مسایل جنسی را درنظرنگرفته ودوما روابط عاطفی همسر وفرزندش را چوت دختر 33ساله وفرزندش علاوه برروحی وروانی عاطفی همسرش نیازمند تامین جنسی هم هست که مرد نمیتواند روبه افول هست شماها جدی نگیرید
ناشناس۵۰۹۴۵۴۱۵:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱
,واقعیت تفاوت سن به اندازه ای هست که هر دو طرف به بلوغ فیزیکی،عاطفی، اجتماعی و اقتصادی رسیده باشند. وقتی فردی از نظر فیزیکی به بلوغ جسمانی رسیده ولی از نظر عاطفی، اجتماعی و .... درک مناسبی از ازدواج نداشته باشد هر تفاوت سنی خطرناک هست. معیار انتخاب خوب برای ازدواج باید بر مبنای واقعیت های زندگی شکل بگیره نه توهمات و ناکامی های دوران قبل از ازدواج. مدرک تحصیلی، شغل ، قد و... اینها تضمین کننده یک ازدواج خوب و پایدار نیست. اینکه دو طرف به درکی از زندگی رسیده باشند که ازدواج را مرحله ای برای تکامل دو طرفه در نظر داشته باشند می تونه کمک کنه به افراد که با چشم باز همراه زندگی خودشون رو انتخاب کنند.
ناشناس۵۰۹۹۰۰۰۰:۳۵:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲
از نظر جنسی بله، از نظرای دیگه شاید نه. این واقعیته که مردها تا سنین بالاتری میل و توان جنسی دارن
ناشناس۵۰۹۹۰۴۰۰:۴۰:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲
فقط اختلاف سن مهم نیست، مزاج هم مهمه. فکر نکنم اگه یه خانم گرم مزاج ۳۳ ساله با یه مرد سردمزاج ۳۵ ساله ازدواج کنه مشکل پیش بیا‌د چون خانما خیلی زودتر از مردها میل و توان جنسیشون رو از دست میدن (معمولا بالای ۵۰ دیگه تمایل چندانی ندارن) اما مرد اگه بیماری خاص نداشته باشه تا ۶۵ توان داره. البته قاعده کلی نیست و همه زندگی هم مسائل جنسی نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین