رمزگشایی از راه‌اندازی کارگروه مقابله با ایران و سیاست خارجی شکست خورده آمریکا

گروه سیاسی الف،   3970527064 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تشکیل کارگروه مقابله با ایران از سوی آمریکا تلاش دارد تا فشارها بر ایران را افزایش داده و آنها را به‌صورت سازماندهی شده و منسجم پیش ببرد، که این موضوع گامی جدید برای افزایش شکاف‌ها میان تهران و واشنگتن به شمار می‌آید چراکه ترامپ در اجرای سیاست هایش در قبال ایران منزوی است و به جز عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی حامی دیگری ندارد.

رمزگشایی از راه‌اندازی کارگروه مقابله با ایران و سیاست خارجی شکست خورده آمریکا

به گزارش الف، پنج‌ شنبه‌شب مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در آستانه فرارسیدن سالگرد کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲، خبر تشکیل گروهی موسوم به «گروه اقدام ایران» را در نشست خبری خود اعلام کرد و برایان هوک، مشاور ارشد وزیر خارجه و مدیر برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه را به عنوان نماینده ویژه در امور ایران و رییس گروه اقدام ایران معرفی کرد. بر اساس برخی گزارش ها «گروه اقدام ایران» قرار است سازمان ها ،دستگاه ها و اجزای مختلف دولت آمریکا را در اقدام علیه ایران هماهنگ کند و هدف نهایی این کارگروه تغییر رفتار ایران در سه زمینه هسته ای، موشکی و منطقه ای است. 

وزیر خارجه آمریکا در مورد این اقدام و انتصاب«برایان هوک» اظهار داشت: از زمان تصمیم رییس‌جمهوری ترامپ برای خروج از توافق اتمی با ایران، برایان نقش مهمی در رابطه با تضمین سیاست حداکثر فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران ایفا کرد. ما می‌توانیم بر وی و تیم تحت رهبری وی اعتماد و تکیه کنیم تا تلاش‌های خود برای مقابله با اقدامات مخرب ایران، حمایت از صداهای مخالف در ایران و هماهنگ کردن اقدامات بین‌المللی ضد این کشور به کار ببندیم و هدایت کنیم.

از سوی دیگر، پمپئو برخلاف اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» مبنی بر مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران گفت: «مذاکره منوط به تغییر رفتار رژیم ایران است.»

برایان هوک کیست؟

«برایان هوک»، مدیر دفتر سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکاست که پیش از خروج ترامپ از برجام، سرپرستی مذاکرات واشنگتن با اتحادیه اروپا را برای آنچه اصلاح این توافق خوانده می‌شد، برعهده داشت.

«هوک» ۴۹ ساله در دوران «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. این در حالی بود که تا آن زمان، به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد. 

او یکی از افراد دخیل در تشکیل سازمانی به نام «John Hay Initiative» بود و گروهی متشکل از مشاوران سیاست خارجی «میت رامنی»، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۱۲ که در انتخابات سال ۲۰۱۶ با نگارش نامه‌ای که به امضای ۱۲۱ نفر از شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه رسید با ریاست‌جمهوری ترامپ مخالفت کردند.

هوک‌ قبل‌تر از آن در دولت «جورج دبلیو بوش» در سمت‌های مختلفی از جمله دستیار وزیر خارجه در سازمان‌های بین‌المللی، دستیار ارشد سفیر آمریکا در سازمان ملل، دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا و غیره انجام خدمت کرده بود.

 

برایان هوک را بیشتر بشناسیم/رئیس «گروه اقدام ایران» در دولت ترامپ کیست؟

در وزارت خارجه تیلرسون، نام هوک در مسائل مربوط به ایران زمانی بیشتر شنیده شد که او سرپرستی کارگروهی را به عهده گرفت که مأمور مذاکره با دولت‌های اروپایی برای اصلاح برجام مطابق خواست ترامپ شده بود.

با وجود این، رسانه‌های بین‌المللی در همان زمان گزارش داده بودند دیپلمات‌های اروپایی که از اختلافات ترامپ با تیلرسون درباره برجام آگاه هستند در نشست‌هایشان با برایان هوک بارها از او پرسیده‌اند چه ضمانتی وجود دارد که توافق آنها با تیم تیلرسون، مورد قبول ترامپ باشد.  

به گزارش پولیتیکو، او بعد از گذشت مدت کمی از وزارت تیلرسون، در نامه‌ای به او نوشته بود: آمریکا باید از حقوق بشر به عنوان چماقی علیه مخالفانش مثل ایران، چین و کره شمالی استفاده کند و در همان حال دست متحدان سرکوبگری مانند فیلیپین، مصر و عربستان سعودی را باز بگذارد.

بعد از اخراج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا توسط ترامپ، برایان هوک یکی از معدود دیپلمات‌هایی بود که از پاکسازی‌های بعدی این دستگاه از تیم تیلرسون در امان ماند. برخی از این موضوع را به شخصیت فرصت‌طلب او و گرایشش برای همرنگ شدن با اشخاص متفاوت نسبت داده‌اند. 

همچنین دنیس راس، مقام سابق آمریکایی هم که آشنا به مسائل منطقه و ایران است، درباره سمت جدید برایان هوک می‌گوید که این سمت جدید می‌تواند مانوری بوروکراتیک برای شفاف کردن سیاست واشنگتن در قبال تهران باشد.

اظهارات برایان هوک علیه ایران/ شروط دوازده گانه را اجرا شود، آمریکا حاضر به گفتگو است

برایان هوک پس از انتصاب به عنوان رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران حاضر در کنفرانس خبری وزارت‌خارجه مدعی شد: «ایران باید رفتارش را عوض کند. اگر آ‌‌نها خواستار مذاکره باشند، رییس‌جمهوری (ترامپ) علناً اعلام آمادگی کرده است و ما آماده‌ایم.»

وی در مورد مخالفت رهبر انقلاب اسلامی با مذاکره با آمریکا گفت: این بستگی به ایران دارد که رفتار خود را عوض کند، ما بارها آمادگی خود را برای گفت‌وگو اعلام کرده‌ایم. ما ابتدا باید جدیت ایران را برای تغییر شاهد باشیم تا گفت‌وگو کنیم.

برایان هوک سپس در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسید ایران برای مذاکره ابتدا باید جدیت نشان دهد یا رفتار خود را تغییر دهد، افزود: وزیر خارجه پیشتر ۱۲ شرطی که ایران باید برای رسیدن به توافق جدید انجام دهد، را ارائه کرده است.

وی ادامه داد: چند روز پیش در اروپا با همتایان خود درباره ایران گفت‌وگو کرده و یکی از اهداف گروه‌کاری او تضمین اجرای تحریم‌های ایران و هماهنگی با متحدان واشنگتن در این باره است و تیمی از وزارت خارجه آمریکا و وزارت خزانه‌داری تاکنون به بیش از 24 کشور در خصوص تحریم ایران سفر کرده و طی ماه‌های آتی به جاهای دیگر سفر خواهند کرد.

رییس گروه اقدام ایران با اشاره به هدف آمریکا برای به صفر رساندن واردات نفت ایران تا چهارم نوامبر گفت: ایالات متحده به پایبندی کشورها به این مسأله امیدوار است.

بر اساس این گزارش، تشکیل کارگروه مقابله با ایران از سوی آمریکا تلاش دارد تا فشارها بر ایران را افزایش داده و آنها را به‌صورت سازماندهی شده و منسجم پیش ببرد، که این موضوع گامی جدید برای افزایش شکاف‌ها میان تهران و واشنگتن به شمار می‌آید، اما شواهد و قراین نشان می‌دهد که دونالد ترامپ امروز در اجرای سیاست هایش در قبال ایران منزوی است و به جز عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی، هیچ حامی بین المللی دیگری برای اعمال فشارهای اقتصادی علیه ایران ندارد چراکه هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران و اروپایی‌ها تلاش می‌کنند تا در قالب طرح‌هایی جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزنند و این اقدامات موجب واکنش‌های مختلفی از سوی مقامات آمریکایی شده است.

دولت امریکا در طول این سه ماه پس از خروج از برجام مدام با طرف‌های خارجی در تماس بوده تا آن‌ها را قانع به پذیرش تحریم‌ها علیه ایران بکنند، هیئت‌های امریکایی در این مدت به کشورهای اروپایی، چین، هند و ترکیه رفته‌اند، اما نتیجه سفر آن‌ها چیزی نبوده که انتظارشان را برآورده کند چرا که این کشورها حاضر به همکاری نشده‌اند و برای مثال، چین به صورت رسمی گفته که حاضر به تبعیت از تحریم‌ها نخواهد شد و به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد، لذا این موضوع نشان دهنده این است که دولت ترامپ و همچنین پمپئو در زمینه سیاست خارجی به‌شدت تحت فشارهای داخلی هستند و شاید بتوان گفت یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی این مرکز نیز به همین دلیل می باشد.

اما موضوع حائز اهمیت این است که در طول این چهل سال همواره آمریکا از هیچ تو‌طئه‌ای علیه ایران فروگذاری نکرده است و در طی این ماههای اخیر این اقدامات به اوج خود رسیده است و با توجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده در  ایران سعی می کنند تا از این فضا به نفع خود استفاده کنند اما باید بدانند که گزینه‌های ایران علیه ایران متعدد است لذا این موضوع نیازمند این است که مدیران و مسئولان ما به حرکت خود در مدیریت مسایل اقتصادی به وجود آمده در کشور و مبارزه با مفسدین اقتصادی سرعت دهند تا آمریکایی ها بار دیگر طعم تلخ اقدامات بی نتیجه خود در قبال ایران را حس کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۹۶۵۳۱۲:۳۴:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
آقای رئیس‌جمهور جلوی اختلاس‌ها و فسادهای دولتی را بگیرند. ما مردم ثابت کرده‌ایم در مقابل تحریم‌های آمریکا مقاومت کرده و توطئه دشمن را خنثی می‌کنیم. دولت فقط اگر اراده کار داشته باشد مشکل حل است.
ناشناس۴۹۹۶۶۳۱۲:۳۶:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
بعضی ها دانسته کارهایی می‌کنند که نظام را مجبور به سازش و تسلیم در مقابل آمریکا بکنند. اقتصاد و تحریم اهرم فشار از خارج و داخل برای توجیه سازش می‌باشد. ولی بدانند که مردم دستشان را خوانده‌اند و تن به ذلت نخواهند داد.
ناشناس۴۹۹۶۶۷۱۲:۳۷:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
کاسبان برجام که می‌گفتند با برجام به همه اهدافی که می‌خواهیم می‌رسیم و به منتقدان انواع تهمت‌ها را می‌زدند، اکنون میوه تلخ تحریم‌های برجام را برداشت کنند. آیا وقت آن نرسیده که به دلیل تهمت‌هایی که زدند و توهین‌هایی که به منتقدان برجام کردند از آنها عذرخواهی کنند؟ هر کسی در هرکاری بر غیر خدا توکل کند، امیدش به ناامیدی تبدیل خواهد شد.
ناشناس۵۰۰۴۶۰۲۰:۰۰:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
چه کسانی میگفتند برجام به ضرر ایران ونفع امریکاست؟
ناشناس۴۹۹۶۹۸۱۲:۴۹:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
لطفا از سیاست خارجی موفق روحانی هم رمزگشایی کنید
ناشناس۴۹۹۸۲۱۱۳:۴۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
چه کسانی میگفتند برجام به ضرر ایران ونفع امریکاست؟
ناشناس۵۰۰۰۳۱۱۵:۲۴:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
همونا که از تحریم جیبشون پر میشه
ناشناس۵۰۰۲۴۷۱۷:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
نیست ؟
ناشناس۴۹۹۸۳۶۱۳:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
می شود استدلال نمود عدم موفقیت اقدامات قبلی آمریکا، شالوده ایجاد کارگروه است. ایجاد کنندگان کارگروه عدم موفقیت در برابر ایران را ناهماهنگی دانسته است. آنها خودشان را بخواب زده اند. بلکه موضوع، مقاومت جهانی برای زیاده خواهی آمریکا است. چرا باید دنیا خواسته و ناخواسته آمریکا را کرنش نماید. بجز آن است که آمریکا حسب منافع خود قوانین و مقررات جهانی را زیر پا قرارداده است. لذا بطور غیر مستقیم کشورها می فهمانند دیگر آمریکا را هدایتگر جهانی نمی دانند. اکنون آمریکا مانند شخصی است که در باتلاق دست و پا می زند و بدنبال ریسمان از کف داده است. اینجاست که ایران به یاری خدا و ملت صبورش ، به نوعی توانسته است آمریکا را زمین گیر نماید و آمریکا به تمامی معنی می خواهد مقاومت ایران را بشکند. اگر ایران مقاومت ننماید و با آمریکا مذاکره نماید همه چیز را از دست داده است (برای همین مذاکره ممنوع است).
ناشناس۵۰۰۲۳۲۱۷:۲۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
هرچه فاصله دلار دولتی با آزاد بیشتر شود، اقتصاد آمریکا به فروپاش نزدیکتر می شود. حتی یک کودک آمریکایی هم اگر بخواهد یک قاقالی بخرد گیج میشود که دلارش آزاد است یا دولتی. مردم آمریکا می خواهند مثل ترکیه دلارهاشان را آتش بزنند.
ناشناس۵۰۰۲۶۵۱۷:۴۶:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
فعلا همین سیاست شکست خورده اونها که شما تیتر زدی،کل اقتصاد ما رو هوا کرده و هیچ کس هم توان پاسخگویی نداره.
ناشناس۵۰۰۵۵۸۲۱:۲۱:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
راههایی که ما باید در پیش بگیریم: 1- افزایش همبستگی ملی 2- افزایش قدرت دفاعی 3- کاهش تنش
ناشناس۵۰۰۷۱۰۲۳:۰۳:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
والا تا همین جاش که دلار سه برابر شده. ماشالا شما پوستت کلفته یا مخارجت رو کس دیگه ای تامین می کنه وگرنه متوجه میشدی که تا همین جا هم زندگی ملت نابود شده چه برسه به مراحل بعدی تحریم
ناشناس۵۰۱۵۶۰۱۲:۳۰:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
نمی دونم دقیقا کجای سیاست‌هاشون شکست خورده است. ایران در حد توان خودش جلو آمریکا ایستاده و آنها هم هر وقت یک پخی می‌کنند اقتصاد ما به حالت کما می‌ره. دقیقا کجا رو اشتباه می‌کنن نمی‌دونم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین